کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از جلسه شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد

هزینه کم پارتی‌بازی در کهگیلویه و بویراحمد ( + حواشی و متن یک جلسه فرهنگی )

5 تير 1399 ساعت 19:20

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج: نقش شورای فرهنگ عمومی در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید تقویت شود.


 نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج گفت: نقش شورای فرهنگ عمومی در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید تقویت شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی صبح امروز (پنجشنبه 5 خرداد ماه 99) در دومین نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه باید با اقدام عالمانه و برمبنای فعالیت‌های علمی علاوه بر گسترش فرهنگی، برای تعمیق باورها و نهادینه کردن ارزش‌های فرهنگی همت کرد.
وی تلاش برای آشنایی جامعه با حقوق عمومی و اهتمام برای هدف گذاری‌های اجتماعی را رسالتی بزرگ دانست و افزود: صیانت از ارزش‌های اعتقادی و ایجاد رویه‌ی مؤثر برای پاسداری از دستاوردهای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.
وی به در پیش بودن برنامه‌های فرهنگی با موضوع قرآن اشاره کرد و گفت: وسعت دادن به برنامه‌هایی با موضوع قرآن از جمله تفسیر قرآن و تکریم شعائر دینی می‌تواند با سلامت فرهنگی و اجتماعی همراه باشد.
حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی با اشاره به این که در نشست‌های شورای فرهنگ عمومی باید همه نظر کارشناسی داشته باشند اظهار کرد: نگاه‌ به مقوله فرهنگ باید قرارگاهی و جبهه‌ای باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برخی مشکلاتی که در استان دیده می‌شود به مانند برخی هتاکی‌ها هر چند از سر اعتقاد و برآمده از دل نیست اما باید از همه تریبون‌ها و منابر جهت رفع این مشکل تاریخی در استان استفاده کرد.
وی یکی از مسائلی که ارزش‌ها را در جامعه کمرنگ می‌کند را آزادی‌های بی حد و حصر دانست و گفت: باید با کار فرهنگی صحیح و پژوهش محور به مقابله با بی بند و باری فرهنگی رفت.
حسینی در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به کم توجهی به فرهنگ قرآنی است افزود: باید دستورات قرآن در تار و پود کارهای ما در استان جریان داشته باشد و در ادارات کلاس‌های تفسیر هر چند ساده برگزار شود تا معانی قرآنی در بطن جامعه جاری شود.
وی به برخی از مشکلات حاد استان که در پژوهش‌های فرهنگی یکی از موضوعات مهم و مورد اشاره بسیاری از مردم بوده اشاره کرد و گفت: موضوع پارتی‌بازی در استان به گونه‌ای شده که همه از آن نگران هستند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج گفت: باید هزینه پارتی بازی را در استان بالا ببریم اما متاسفانه می‌بینیم که در استان خیلی‌ها دم از وجود پارتی بازی می‌زنند و از آن گلایه دارند اما در عمل خودشان هم به پارتی بازی معتقد هستند!
وی یک سری از فرهنگ‌ها را خلاف قانون و خلاف شرع دانست که باید برخورد لازم با آن‌ها صورت گیرد که از جمله می توان به بدحجابی‌ها و تیراندازی در مراسم‌ها و اختلاط زن و مرد در برخی برنامه‌ها یاد کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد سپس به برخی کم کاری‌ها در معرفی داشته‌ها و نقاط قوت استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در همین بحث انتخابات چرا نباید به صورت پر رنگ به حضور و مشارکت بالاتر از میانگین کشوری بپردازیم و چر باید داشته‌ها و ظرفیت‌های ما مهجور و مسکوت بمانند.
محمد علی پیرسبزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و دبیر این شورا هم به در پیش بودن جشنواره قرآنی اشاره کرد و گفت: در این جشنواره علاقمندان با شرکت در برنامه‌های هنری، نشست‌های تخصصی و کتابخوانی با موضوع قرآن با همدیگر رقابت می‌کنند.
مدیرکل صدا و سیمای استان نیز به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اهتمام متولیان برای توسعه فرهنگ اشاره کرد و خواستار ایجاد قرارگاه فرهنگی برای آغاز یک عملیات فرهنگی شد.
امیر رئوف افزود: باید با تعریفی جامع از فرهنگ در حوزه‌های تخصصی، عمومی و بنیادی برای تاثیرگذاری بیشتر فرهنگی همت کرد.
وی با اشاره به وجود امامزادگان در کهگیلویه و بویراحمد و پیشینه فرهنگی مردم این استان گفت: تمرکز بر سیره و روش این امامزادگان و نگاه به جایگاه معنوی آنان در طول تاریخ می‌تواند موجب تقویت فرهنگ بنیادی جامعه شود.
ستار هدایتخواه مسئول دفتر آستان قدس رضوی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش بودن رویداد قرآنی در مرداد ماه امسال در استان گفت: گسترش فرهنگ قرآن و عترت باید به اثر بخشی اجتماعی منجر شود.
ستار هدایتخواه افزود: جبهه فرهنگی استان برای شناسایی فعالان قرآنی، آموزش و توانمندسازی علاقمندان و کمک به برنامه‌های فرهنگی آمادگی دارد.
در این نشست نستهن مقدم شهردار یاسوج به موضوع زیر پوست شهر و آسیب‌های اجتماعی که مردم و جوانان شهر یاسوج را تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: 10 سال از استان به دور بودم اما وقتی برگشتم چیزهایی دیدم که برایم تازگی داشت.
وی گفت: موضوعات مختلفی اکنون موجب آسیب شده که یکی از دلایل آن‌ها فرزندسالاری  و قدرت‌سالاری فرزندان در خانواده است.
شهردار  یاسوج همچنین در این نشست قول داد که برای برگزاری همایش قرآنی حاضر است همه فضاها و بیلبوردهای شهر را در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد.
بعد از صحبت‌های شهردار یاسوج؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لب به انتقاد گشود و گفت: هنوز 6 ماه است که می‌خواهیم با شهردار و برخی دیگر از دستگاه‌های فرهنگی جلسه بگذاریم اما تاکنون موفق نشده‌ایم.
پیرسبزی گفت: همچنین برای تکمیل اسکلت عظیم آهنی ورودی شهر یاسوج درگیر عوارض آن هستیم که باید شهرداری همکاری لازم را داشته باشد.
پس از اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نوبت به پاسخگویی شهردار یاسوج رسید که اظهار کرد: تنها تاکنون یک استند از شما در کارهای فرهنگی و هنری در ورودی ارشاد دیده‌ایم و چیز دیگری ندیده‌ایم.
شهردار یاسوج افزود: برنامه‌های متعدد فرهنگی برگزار کرده‌ایم روز دختر ار گرامی داشتیم و کارهای دیگری کرده‌ایم در نامگذاری‌ها هم نام بزرگترین خیابان خود را که از بنسنجان و دولت‌آباد و شرف آباد می‌گذرد به نام آیت‌الله ملک‌حسینی نام‌گذاری کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه ساخت مجتمع فرهنگی و هنری در ورودی شهر یاسوج از ابتدا نادرست بوده است اظهار کرد: ما خیلی از جرائم را به یک چهارم تقلیل داده‌ایم.
در ادامه علی شهابی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه در سال 98 افزون بر 40 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی به دستگاه‌های فرهنگی اختصاص داده شد افزود: این اعتبارات برای احداث و تکمیل فضاهای فرهنگی بود.
شهابی گفت: تمامی مصلاهای استان توسط دولت ساخته شد مساجد استان با اعتبارات دولتی در حال ساخت است حوزه‌های علمیه در استان توسط دولت ساخته می‌شود اما با همه کارهایی که انجام می شود و مراکز فرهنگی که می‌سازیم خروجی از آن‌ها مشاهده نمی‌کنیم.
وی افزود: چرا موسیقی در تالارها از روال خود خارج شده است چرا در نام گذاری اماکن و مراکز و معابر شهر و دیارمان اصطلاحات تاریخی و مذهبی استان دیده نمی‌شود.
در این نشست طرح تحقیقی حیدری یکی از اساتید دانشگاهی در حوزه فرهنگی بررسی و مقرر شد اهداف علمی این طرح در دستور کار این شورا قرار گیرد.
 


کد مطلب: 422510

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/422510/هزینه-کم-پارتی-بازی-کهگیلویه-بویراحمد-حواشی-متن-یک-جلسه-فرهنگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1