تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۲۲۰۲۶

سهم زنان از کرسی‌های بین‌المللی ورزش در دولت تدبیر و امید

۰
سهم زنان از کرسی‌های بین‌المللی ورزش در دولت تدبیر و امید
کبنا ؛فعالیت و افتخارآفرینی زنان ورزشکار در عرصه‌های آسیایی، المپیکی، پارالمپیکی و جهانی اثربخشی خود را در افزایش تعاملات بین‌المللی نمایان ساخت و با کسب نخستین کرسی در سال ۷۶ در یکی از فدراسیون‌های ورزشی، امروز سهم زنان در کرسی‌های بین‌المللی از مرز ۷۰ تن گذشت. بیشتر کرسی‌ها در هفت سال اخیر دولت تدبیر و امید بدست آمد.
یکی از ماموریت‌های کمیته‌ملی‌المپیک و وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید تشویق و حمایت از برنامه‌های مشارکت زنان در ورزش، آن هم در تمام سطوح است. حضورشان در رویدادهای بین‌المللی انعکاس‌دهنده نقش زنان ورزشکار ایرانی و پیام‌آور صلح و دوستی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.
از این منظر یکی از دغدغه‌های مسوولان ورزش، حفظ و ارتقای کرسی‌های بین‌المللی ورزش کشور و مهم‌تر از آن حضور، دیدار و تداوم ارتباطات و فعالیت‌ها در بعد بین‌المللی بارزترین ویژگی در کسب کرسی‌هاست. اما سهم زنان در کرسی های بین‌المللی بعد از انقلاب چقدر بوده است؟ برای پاسخ به این  پرسش باید به عقبه کسب نخستین کرسی‌های بین‌المللی در حوزه ورزش رفت.
کسب کرسی‌های بین‌المللی در حوزه ورزش زنان در دهه دوم انقلاب و با تاسیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان و راه‌اندازی بازی‌های اسلامی زنان به میزبانی ایران حاصل شد که در آن مقطع «فائزه هاشمی» به عنوان نایب رییس کمیته ملی الم‍پیک عضو کمیته صلح و ورزش شورای المپیک آسیا شده بود و نخستین کرسی در بخش فدراسیون‌های ورزشی هم در سال ۱۹۹۷- ۱۳۷۶ توسط «فاطمه هاشمی» از فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضاء به عنوان عضو هیات مدیره انجمن بین‌المللی تالاسمی کسب شد.
در واقع در بخش فدراسیون‌های ورزشی از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۷۲ کرسی بین‌المللی و جهانی توسط ۶۱ زن در ۲۸ رشته ورزشی کسب شده که از این تعداد ۶۸ کرسی متعلق به هفت سال اخیر است. نوع عضویت کرسی ها هم به شیوه انتخابی، انتصابی و افتخاری است.
پس از کسب نخستین کرسی در فدراسیون در سال ۷۶، «زهره هراتیان» و «الهام شیرزاد» در سال ۲۰۱۱ از فدراسون‌های فوتبال و اسکواش صاحب ۲ کرسی شدند تا اینکه در سال ۲۰۱۵ زنان توانستند سه کرسی بین المللی در تنیس روی میز، تیراندازی و پزشکی ورزشی کسب کنند.
اما بیشترین کرسی‌ها به فدراسیون تکواندو با هشت کرسی اختصاص دارد که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کسب شده است. پس از آن فدراسیون جانبازان با کسب هفت کرسی در جایگاه دوم قرار دارد که ساره جوانمردی «عضو کمیته ورزشکاران پارالمپیک آسیا»، زهرا چابکی «عضو کمیته پزشکی»، لیموچی «عضو کمیته توسعه و ورزش»، فاطمه رخشانی «عضو کمیته ورزش سابق زنان»، فریبا محمدی «عضو کمیته پزشکی بین المللی پارالمپیک» و مریم شکوهی «عضو هیات اجرایی فدراسیون بین المللی ورزشهای آیواز» هستند.
فدراسیون‌های همگانی و پزشکی هم هرکدام ۶ کرسی بین ‌المللی در اختیار دارند. اما بیشترین کرسی‌ها در سال ۲۰۱۷  و در ۱۲ رشته شامل پزشکی ورزشی، انجمن‌های ورزشی، شطرنج، هندبال، کونگ‌فو، اتومبیل‌رانی ‌و موتورسواری ،قایقرانی ،اسکواش، همگانی ،کشتی آلیش ،تیرو کمان و جانبازان و معلولان کسب شده است که این از توجه به ارتقا جایگاه ورزش زنان در دولت تدبیر و امید حکایت دارد.
فدراسیون‌های قایقرانی، تنیس‌روی‌میز، کبدی، ورزش‌های رزمی، تیراندازی، اسکواش، بدمینتون، نجات‌غریق، جانبازان‌ و معلولان ،همگانی، کشتی، اسکی ،پزشکی ورزشی، هندبال، فوتبال، انجمن‌های ورزشی، شطرنج، کونگ فو، والیبال، موتورسواری و اتومبیل‌رانی، بیماران خاص، تکواندو، دانشگاهی، تیراندازی با کمان، ووشو، سوارکاری و تنیس از سال‌های ۱۹۹۷ تاکنون در زمره صاحبان کرسی‌های بین‌المللی در ورزش زنان به شمار می‌روند. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1