تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۲۱۹۶۶
بررسی‌ها نشان می‌دهد

پنهان کاری‌ کرونا و خطر مرگ در کمین کهگیلویه و بویراحمدی‌ها

۲
۱
پنهان کاری‌ کرونا و خطر مرگ در کمین کهگیلویه و بویراحمدی‌ها
کبنا ؛آمارهای روزانه دانشگاه علوم پزشکی در حالی از افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویر احمد حکایت دارد که بیش از ۹۰ درصد موارد جدید در ارتباط با موارد مثبت به کرونا مبتلا شده‌اند.  از زمانی که نخستین مورد مثبت در استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد تا همین هفته پیش، به جز در روزهایی که آمارهای چند روز یک جا اعلام شد، هیچ گاه آمار روزانه در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰ مورد مثبت بالاتر نرفت.  از روز ۱۳ خرداد ابتدا تعداد مبتلایان به ۶۱ نفر رسید پس از آن نیز این آمار هر روز افزایش چشم گیری داشته است. افزایشی که شاید در تعداد مبتلایان کشوری ناچیز به نظر برسد اما با احتساب اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد فقط یک درصد جمعیت کشور را دارد، رقم بالا و رو به رشدی است.
 البته آمارهای روزانه وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد به رغم کاهش تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا کشور، اما تعداد مبتلایان در حال افزایش است آنچنان که آمارهای روزانه حتی از موج نخست هم پیشی گرفته است.
 در کشور عوامل زیادی باعث اوج گیری این ویروس شده است اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آمارهای تحلیلی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ارتباط با افراد مثبت باعث ابتلای بیش از ۹۰ درصد موارد جدید شده است.
 ارتباطی که آنچنان که مسئولان می گویند به طور مشخص در مراسمات فاتحه خوانی و جشن‌های عروسی به وجود آمده است.
 این تحلیل نشان می‌دهد افراد مبتلا با علم به اینکه حامل و ناقل ویروس کرونا هستند بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در اجتماعات شرکت می‌کنند آنچنان که یک نفر در یک فاتحه خوانی بیش از ۵۰ نفر را مبتلا کرده است.
نکته دیگر اینکه بر خلاف رویه سه ماه نخست، در استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد زنان مبتلا در حال پیشی گرفتن از مردان است و ابتلای یک مادر به ویروس کرونا از این جهت خطرناکتر است که زنان در خانواده علاوه بر محافظت از خود در برابر ویروس، وظیفه محافظت از سلامت فرزندان و سایر اعضای خانه را نیز به دوش دارند و به دلیل حجم مسئولیت‌ها در خانه، جدا کردن یک مادر بیمار از سایر اعضای خانواده به مراتب سخت‌تر از یک پدر بیمار است.
محمد مهدی بانشی معاون بهداشت علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در جلسه امروز (پنجشنبه 22 خرداد ماه 99) ستاد استانی کرونا با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان 2 نفر هستند، اظهار داشت: استان‌هایی همچون خوزستان در مرحله اول وارد پیک نشدند در این مرحله وارد پیک شدند.
وی گفت: هفته گذشته سیر صعودی نسبتاً بالایی داشتیم و تا روز گذشته 951 مبتلا در کل استان داشتیم که 660 نفر بهبود یافتند و 281 در حال درمان هستند.
معاون بهداشت علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به آمار مبتلایان کرونا به تفکیک شهرستان‌ها اشاره  کرد و گفت: شهرستان بویراحمد 403 نفر، کهگیلویه 181 نفر، چرام 41 نفر، گچساران 169 بیمار، باشت 45 نفر، لنده 42 نفر و بهمئی 36 نفر بیمار کرونایی دارد.
وی افزود: شرایط شهرستان‌ها نیز در حال بهتر شدن است و الان شهرستان باشت یک نفر در حال درمان دارد.
اما سؤال اصلی همچنان پاربرجاست که چرا یک فرد بیمار با علم به اینکه حضورش در اجتماعات باعث شیوع ویروس می‌شود نه تنها رعایت نمی‌کند بلکه سعی در پنهان کردن این مساله دارد.
چهره‌های شاخص پنهان کاری را فرهنگ کردند
 دلایل زیادی برای این تصمیم وجود دارد. نخستین دلیل این رفتار می‌تواند ترس از مواخذه و یا به انزوا کشیده شدن توسط اطرافیان باشد.
 در واقع بسیاری از افراد از ترس قضاوت شدن توسط دیگران سعی می‌کنند موضوع را به کلی پنهان کنند.
 این مخفی کاری هم مختص به قشر خاصی نیست یکی از پرستاران بیمارستان شهید جلیل یاسوج که به عنوان بیمارستان مختص بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است می‌گوید: در هفته‌های نخست حتی پرستاران جرات انجام آزمایشات را نداشتند.
 سارا رادمهر ادامه می‌دهد: گاهی همکاران در مقابل کادر درمانی که جواب آزمایششان مثبت می‌شد رفتارهایی نشان می‌دادند که ما ترجیح می‌دادیم آزمایش ندهیم و با شک و تردید به کارمان ادامه دهیم اما زیر بار آزمایش نرویم.
 وی می‌گوید: در همان روزهای نخست جواب آزمایش چند پزشک سرشناس شهر یاسوج مثبت شد و این پزشکان با اینکه روزانه با بیماران زیادی سر و کار داشتند حاضر به اعلام بیماری خود نشدند سایر بیماران و مبتلایان با آگاهی از بیماری این پزشکان و پنهان کاری و اصرارشان بر کتمان موضوع به این باور رسید که باید سیاست مخفی کاری را پیش بگیرد.
 این پرستار بر این باور است اگر در همان شروع شیوع ویروس افراد شاخص مبتلا بر پنهان کردن بیماری خود اصرار نمی‌کردند ابتلا به ویروس کرونا برای مردم عادی علاوه بر خود بیماری، بار روانی ایجاد نمی‌کرد که حالا در صدد پنهان کردن آن باشند.
 
مبتلایان فکر می‌کنند علائم در همه یکسان است
  از سویی چون بسیاری علائم خفیفی دارند تصور می‌کنند ویروس در بدن دیگران نیز علائم مشابهی ایجاد خواهد کرد پس نسبت به جواب مثبت آزمایش و تمامی پروتکل‌ها بی اعتنا می‌شوند.
 برخی افراد هم ممکن است از روی نا آگاهی و یا آموزش ندیدن برای مواجهه به بیماری منجر به آلوده شدن دیگران شوند.
 هر سه گروه این افراد با حضور در اجتماعاتی مانند فاتحه خوانی و عروسیها که در استان تعطیلی ناپذیر شده، افراد دیگر را هم آلوده می‌کنند. زیرا فرض دیگرانی که در مراسمات شرکت می‌کنند بر این است که افراد مبتلا در مراسمات شرکت نمی‌کنند.
 اما مساله اینجاست که در روزهای نخست حذف محدودیت‌های مربوط به کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرداسامی افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت شده فارغ از اینکه علائم شدید یا خفیفی داشته باشند باید به خانواده، محل کار و فرمانداران اعلام شود. با این حال از همان نخستین روزهای شیوع این بیماری بسیاری از افراد نه تنها سعی در پنهان کردن بیماری داشتند که سعی در عادی جلوه دادن شرایط خود داشتند و البته هم سویی مسئولان با این پنهان کاری بسیاری را به این باور رساند که ابتلا به این بیماری یک موضوع کاملاً شخصی است که فقط به خود فرد مبتلا مربوط است.
 
آیا ابتلا به بیماری موضوع شخصی است؟
 موضوعی که یک جامعه شناس آن را کاملاً رد می‌کند و می‌گوید: کرونا و چالش‌های آن موضوع جدیدی است که تاکنون حتی در بیماری‌های هم خانواده آن از قبیل سارس، آنفولوانزا و غیره نیز خود را نشان نداده است.
 شیما شریفی ادامه می‌دهد: ابتلا به بیماری کرونا تا زمانی یک مساله شخصی و محرمانه تلقی می‌شود که فرد تمامی پروتکل‌های مربوط به بیماری را رعایت کند.
 وی می‌افزاید وقتی بیماری در خانه از خود مراقبت می‌کند و تا زمانی که آزمایشها پاک شدن ویروس از بدن فرد را تأیید نکرده‌اند در هیچ اجتماعی شرکت نمی‌کند پس این حق فرد است که نام و اطلاعاتش محرمانه بماند و نظارت بر حسن رفتار این بیماران در دوران قرنطینه یا خود محافظتی هم باید به عهده علوم پزشکی باشد.
 شریفی ادامه می‌دهد: اما اگر بیماری نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشد این بدان معناست که این فرد آگاهانه برای جامعه تهدید به حساب می‌آید و در نتیجه افشای نام وی نباید محرمانه باشد و باید بلافاصله به این افراد تذکرهای لازم داده شود.
 وی یادآوری می‌کند اگرچه بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بود اسامی افرادی که تست آنها مثبت می‌شود به خانواده، محل کار و فرمانداریها اعلام شود اما در استان‌های کوچک‌تر با بافت‌های قومی که مراسمات به صورت پررنگی برگزار می‌شود می‌توان اطلاعات مربوط به این بیماران را در اختیار دهیاران و یا ریش سفیدان خانواده‌ها قرار داد چه بسا کنترل افراد مبتلا از طریق خود جوامع محلی ساده‌تر و ممکن‌تر از سایر روشها باشد.
 البته پنهان کاری افراد دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد اما همه مواردی که گفته شد با این پیش فرض است که افراد مبتلا استخدام هیچ شرکت یا دستگاه دولتی نباشند.
 این در حالی است که بسیاری از ناقلان ویروس کارمندان و کارگران بخش خصوصی و دولتی هستند و شناسایی این افراد و کنترل آنها باید برای علوم پزشکی به مراتب راحت‌تر باشد این در حالی است در این دو بخش موضوع کمتر جدی گرفته می‌شود.
 
باری به دوش دولت
  حال گاهی به دلیل برخی ملاحظات علوم پزشکی اسامی را اعلام نمی‌کند و بسیاری از کارفرمایان و مدیران هم با علم به اینکه کارمند و یا کارگری بیمار است حتی حاضر نیستند این موضوع را با همکاران این افراد در میان بگذارند و اینگونه است که زنجیره انتقال بر اثر پنهان کاری فردی، علوم پزشکی، مدیران و کارفرمایان هیچ گاه قطع نمی‌شود.
 به هر حال نتیجه این سهل انگاری هر چه باشد به طور قطع بار مالی بسیار زیادی به دوش دولت و زحمت بیشتری برای کادر درمان و تهدید سلامت جامعه را در پی دارد.
 همانگونه که پس از ابتلای افراد جدید به ویروس کرونا علوم پزشکی اعلام می‌کند دلیل ابتلا ارتباط با مورد مثبت بوده پس شناسایی مورد مثبتی که باعث ابتلای دیگران شده نیز کار سختی نخواهد بود. در نتیجه باید تمهیدی اندیشیده شود که افرادی که تست آنها مثبت شده اگر بخواهند هم نتوانند در اجتماعات شرکت کنند و در صورت حضور پیش از بهبودی کامل و انتقال ویروس به دیگران جرایمی برای آنها در نظر گرفته شود.

 رعایت 40 درصدی پروتکل‌ها توسط اصناف
 
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز امروز (پنجشنبه 22 خرداد ماه 99) در نشست ستاد کرونای استان کهگیلویه بویراحمد، گفت: بهترین نمونه گیری از آن استان ما بوده و در شاخص ابتلا هم میانگین استان ما 8 نفر بوده و نصف افراد کشور ابتلا داشته‌ایم.
 وی گفت: موفقیت علوم پزشکی ما کم نظیر بوده به طوری که در بحث غربالگری توانسته در 3 مرحله انجام دهد و یک مرحله آن در کشور ممتاز شده است که باید از همه ارکان علوم پزشکی قدردانی کرد.
 استاندار با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها هم گفت: ادارات و نهادهای دولتی تاکنون 90 درصد و اصناف و بازاریان 40 درصد رعایت دستورالعمل داشته‌اند.
 وی گفت: رعایت فاصله اجتواعی مثل زدن ماسک در صنوف مهم است و خطر را باید بیشتر احساس کنند.
 کلانتری گفت: مردم در تجمعات و ازدحام‌ها نروند هر چند مردم کم صبر و کم حوصله شده‌اند و حاضرند به خاطر کم حوصلگی به استقبال مرگ بروند.
 وی افزود: هر چند مردم بی‌حوصله شده‌اند اما مهم این است که بی حوصلگی مردم را به استقبال بیماری و مرگ نبرد بیماری جهانی است و دنیا را در بر گرفته تلاش کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون در مراحل گذشته موفق عمل شده است که باید ادامه داشته باشد لذا برپایی هر گونه چاد در همه جای استان ممنوع است و دستور می‌دهم که در صورت چنین اقدامی برخورد شود.
 وی افزود: در تفرج‌گاه‌ها تجمعات ممنوع است کسی در رفت و آمد مشکلی ندارد مشکل تجمع و اسکان است و نباید اجازه دهیم که چنین شود هر چند خیلی اخلاقی باید تذکر داده شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در استان تدابیری اتخاذ می‌کنیم و به صراحت هم این تدابیر و دستورالعل‌ها را اجرا می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

کرونا
Iran, Islamic Republic of
چرا مردم رو اینقدر از این بیماری میترسانید.از خیلی از بیماریها که بدتر نیست.درسته که باید پروتکلهای بهداشتی رعایت بشه ولی به فکر آینده واستری که این بیماری درست می‌کنه هم باشید.
دیروز
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برعکس من معتقدم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آمار رو وارونه و طوری اعلام کرد که مبادا از دکتر نیکبخت عقب بمونه تلاش برای ماندن در صندلی ریاست به قیمت بدبختی مردم یک دهم پول رو هزینه کرونا نمیکنن همه می دونن که چقدر ظلم میشه بعد از رفتن مشخص میشه و سر به مهر خواهد ماند مگر اینکه هدایت خواه ورود کنه تا برملا بشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1