تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۲۱۹۱۳
در ادامه بررسی اعتبارنامه تاجگردون؛

رای 159 نفر برای ارجاع اعتبار نامه منتخب گچساران به کمیسیون تحقیق / فرصت 15 روزه بررسی اعتبارنامه تاجگردون / داغ های مجازی درباره اعتبارنامه

۶
رای 159 نفر برای ارجاع اعتبار نامه منتخب گچساران به کمیسیون تحقیق / فرصت 15 روزه بررسی اعتبارنامه تاجگردون / داغ های مجازی درباره اعتبارنامه
کبنا ؛اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران طی روزهای گذشته به بحث  داغ  در رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده و بنابر تحلیل ناظران به سنجش عیار «اصول‌گرایی» مجلس یازدهم تبدیل شده است.
امروز جریان اعتبارنامه ها در مجلس چگونه پیش رفت؟
صبح امروز (روز چهارشنبه 21 خردادماه 99) موضوع قرائت نتایج رای گیری در شعبه های بررسی کننده اعتبارنامه سه نفر از نمایندگان مجلس یازدهم (غلامرضا تاجگردون،سید کاظم دلخوش اباتری و حسین محمد صالحی دارانی) مورد اختلاف و تفسیر آیین نامه ای قرار گرفت.
به گزارش کبنا به نقل از الف؛ محمدباقر قالیباف رییس این جلسه بعد از قرائت گزارش تایید اعتبارنامه‌ها در شعب از نمایندگان خواست اگر نسبت به این موضوع اعتراضی دارند صحبت کنند. درباره کاظم دلخوش و حسین محمدصالحی دارانی هیچیک از نمایندگان اعتراضی نداشتند اما بعد از قرائت نتایج رای گیری شعبه دوازدهم یعنی شعبه رسیدگی کننده به اعتبار نامه تاجگردون، که با اعتبار نامه وی با اختلاف دو رای مثبت موافقت کرده بود، با اخطاری که علیرضا زاکانی داد رییس مجلس مجبور شد این اعتراض را به رای بگذارد. 
ماجرا ازاین قرار است که به گفته زاکانی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی و نظر شورای نگهبان موضوع تصویب اعتبارنامه نمایندگان چیزی نیست که مجلس بتواند آن را به شعب واگذار کند و اعتبارنامه‌ها باید توسط مجلس تصویب شود. بنابراین اگر حتی یک نماینده همچنان به اعتبارنامه اعتراض داشته باشد فرایند بررسی اعتبارنامه باید ادامه پیدا کند تا در نهایت در صحن به رأی گذاشته شود. در فرایند بررسی، اعتبارنامه پس از بررسی در شعب در صورت باقی ماندن اعتراض به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.
پس از این اخطار و اعتراض، قالیباف وارد بودن این اخطار را به رای گذاشت و با رای موافق ۱۵۹ نفر از نمایندگان اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون که خود رییس شعبه بررسی کننده دو نماینده دیگر بود و اعتبارنامه اش نیز در شعبه دوازدهم تایید شده بود به کمیسیون تحقیق ارجاع شد تا طی دو هفته آینده در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.
اعتبارنامه ای که زیر ذره بین رفت
طی روزهای گذشته موضوع اعتبارنامه تاجگردون مورد توجه رسانه و کاربران تحلیلگر در فضای مجازی قرار گرفت بود. از نظر اغلب آنان مدارک و اسناد موجود درباره تخلفات نماینده گچساران برای رد اعتبار نامه وی در یک مجلس مدعی اصول گرایی کفایت می‌کرد. 
برخی نیز از تلاش های تاجگردون برای اثرگذاری از طریق افشاگری درباره تخلقاتی که ادعا می شد مربوط به رییس مجلس است در این باره خبر دادند و عدم حضور قالیباف را در رای گیری درباره اعتبارنامه تاجگردون در شعبه رسیدگی کننده معنادار و بسیار قابل انتقاد دانستند. 
فارغ از این، اصل موضوع تصمیم گیری درباره نحوه رسیدگی به اعتبار نامه نمایندگانی که اعتبارنامه‌شان علیرغم تایید در شعبه مورد اعتراض سایر نمایندگان قرار گرفته دارای ابهامات قانونی بود که در جلسه امروز مجلس درباره آن به اجماع رسیدند.
تاجگردون: مظلوم بودم  
اما این مساله چنانکه قابل پیش بینی بود با واکنش منتخب گچساران در مجلس مواجه شد. 
تاجگردون با بیان اینکه داعیه ماندن و اصرار بر آن ندارم گفت: دنیا محل گوشه‌ای از آخرت است و در هر مقامی باشم پاسخگو خواهم بود.
او بعد از قرائت شعبه ۱۲ خطاب به محمدباقر قالیباف اظهار داشت: در انصاف و عدالت شما و هیأت رئیسه شکی ندارم ولی تذکراتی هم دارم.
وی افزود: انتظار داشتم که قبل از رأی‌گیری عنایتی داشته باشید اما اراده شما به رأ‌ی گذاشتن اخطار بود که این موضوع برخلاف اظهارنظر سخنگوی هیأت رئیسه بوده است اما تا امروز توکل به خدا کردم و حرفی نزدم.
وی افزود: برخلاف قوانین و آئین نامه شعبه و با گذشت تمامی زمان‌ها نایب رئیس مجلس نامه‌ای را به شورای نگهبان نوشته و در شعبه علیرغم آنکه قانون و آئین‌نامه اجازه نمی‌داد بر اساس آن عمل شد اما مشخص نیست بر اساس چه چیزی امروز شما رویکرد دیگری دارید.
منتخب گچساران در مجلس گفت: تاجگردون مظلومانه در مجلس بود، من داعیه بر ماندن و اصراری بر آن ندارم و کیفم را برمی‌دارم و از مجلس می‌روم اما شما هستید در درگاه قیامت و آخرت قرار دارید.
وی گفت: از آنجا که اسم من گفته شد باید بگویم دنیا محل گوشه‌ای از آخرت است؛ من در هر مقام و منصبی باشم باید پاسخگوی هر احد و ناسی باشم و حتما در شعبه رسیدگی هم حضور پیدا خواهم کرد.
وی خطاب به قالیباف گفت: شما وظیفه دارید قانون و آئین‌نامه را رعایت کنید.
قالیباف: قانون اساسی را رعایت کنید
قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تاجگرون گفت: من و هیأت رئیسه قسم یاد کرده‌ایم ضمن اینکه از شما هم می‌خواهم آئین‌نامه و قانون اساسی را رعایت کنید.
وی گفت: وقتی اخطار قانون اساسی وجود دارد ما این اخطار را به رأی نمایندگان گذاشتیم که این موضوع دقیقا مر آئین‌نامه است.
وی افزود:‌شورای نگهبان شما را تأیید کرده است ضمن اینکه در شعبه هم بحث اعتبارنامه شما مطرح شده است در آئین‌نامه هم  عنوان شده که باید در مجلس اتفاق نظر باشد که این موضوع را هم به رأی مجلس گذاشته‌ایم لذا شما باید به رأی مجلس احترام بگذارید.
وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه اخطار قانون اساسی رأی آورد پرونده شما به کمیسیون تحقیق می‌رود و 15 روز وقت است و شما می‌توانید نظرت خود را به آنها بگویید؛ کمیسیون تحقیق یا اعتبارنامه شما را تدیید می‌کند و یا رد اما اگر این اعتبارنامه رد شد موضوع مجددا به صحن می‌آید و شما در صحن وقت دارید اظهارنظر کنید سخنگوی شعبه هم می‌تواند اظهار نظر کند.
باید منتظر ماند و دید که تا ۱۵ روز دیگر سرنوشت اعتبار نامه نماینده ای که در افکار عمومی مورد بحث و نظرهای زیادی قرار گرفته چه خواهد شد.
چگونگی روند بررسی اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق
یک عضو هیأت رئیسه مجلس درباره روند بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز مجلس تصمیم گرفت که اعتبارنامه آقای تاجگردون به کمیسیون تحقیق برای بررسی بیشتر ارجاع شود، فرصت کمیسیون تحقیق از امروز آغاز شده و باید حداکثر تا ۱۵ روز دیگر نظرش را اعلام کند.
وی افزود: اگر نظر کمیسیون تحقیق مبنی بر تأیید اعتبارنامه باشد این گزارش به رأی مجلس گذاشته می‌شود، چون در زمان اصلاح آیین‌نامه نظر شورای نگهبان این بود که مجلس باید در این موارد تصمیم‌گیری کند و صرفا قرائت گزارش کمیسیون تحقیق درست نیست.
وی افزود: اگر نظر کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد این گزارش در صحن مجلس قرائت شده و آقای تاجگردون نیز حق دفاع دارد، در نهایت از مجلس رأی‌گیری صورت می‌گیرد. این روند بدان معناست که در دو صورت رد و یا تأیید اعتبارنامه، مجلس باید درباره گزارش کمیسیون تحقیق نظر دهد و از نمایندگان رأی‌گیری می‌شود.
سلیمی درباره روند بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون تحقیق هم گفت که کمیسیون تحقیق از هر دو طرف یعنی آقای تاجگردون و معترضان به اعتبارنامه ایشان دعوت می‌کند و صحبت‌ها را می‌شنود.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که اگر اعتبارنامه تاجگردون در مجلس رد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: اگر این اعتبارنامه رد شود دیگر آقای تاجگردون نماینده نیست. نمونه این اتفاق در ادوار قبل همچون دوره‌های اول و سوم هم رخ داده است.
امروز گزارش شعبه ۱۲ مبنی بر تأیید اعتبارنامه تاجگردون در صحن مجلس قرائت شد. با توجه به وجود معترضانی به این اعتبارنامه و بیان اخطار قانون اساسی، رئیس مجلس اخطار مبنی بر اینکه رأی نماینده قابل واگذاری به شعبه نیست را به رأی مجلس گذاشت. نمایندگان با وارد دانستن این اخطار موافقت کردند که اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق مورد بررسی قرار گیرد.
به بحث گذاشتن اعتبارنامه تاجگردون در توئیتر
جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتر خود نوشت: امروز به وارد بودن اخطار قانون اساسی در موضوع اعتبارنامه تاجگردون رای موافق دادم، اعتبارنامه ایشان به کمیسیون تحقیق ارسال شد و رای کمیسیون تحقیق در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود.


                  



 
کریمی قدوسی: به وارد بودن اخطار قانون اساسی در موضوع اعتبارنامه تاجگردون رای موافق دادم
 
 
علی اکبر رائفی پور با انتشار توئیتی غیرمستقیم به تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون واکنش نشان داد.
رائفی پور در صفحه شخصی‌اش در توئیتر بدون اشاره به نام تاجگردون نوشت: «دلم می سوزد برای احمق هایی که یکی دیگر فساد می کند و آنها با تایید صلاحیت مفسد خود را در گناهانی که بخش اعظمِ آن حق الناس هشتاد میلیون انسان است شریک می کنند لعنت به سیاست ورزی تان تُف به سبک، سنگین کردن های دنیوی تان با کدام معیار سنجیدید؟ بدانید از این دنیا جز کفنی نخواهید برد.»
 
                              
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1