تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۴۲۱۷۳۲

صدا وسیمایی برای شنواها یا ناشنواها

۰
صدا وسیمایی برای شنواها یا ناشنواها
کبنا ؛مدتی است که پویشی با عنوان «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ناشنوا است» توسط گروهی از ناشنوایان راه‌اندازی شده است، چرا، چون ناشنوایان نیز به اندازه افراد شنوا حق استفاده و دسترسی کامل از صدا وسیما را دارند اما مطالبه‌گری آنها هر بار با درهای بسته مواجه می شود. در این خصوص یک فعال حوزه ناشنوایان معتقد است صدا وسیما فقط برای افراد شنوا است.
اگر به دنبال جامعه توسعه یافته و مدرنیت هستیم باید مرزهای انسانی را از میان خود برداریم و برای همه افراد جامعه حقوقی برابر در نظر بگیریم. این درحالیست که در کشور هنوز یکسری از مسائل مقدماتی برای گروه های خاصی از جامعه، حل نشده باقی مانده و این افراد به واسطه داشتن نوعی معلولیت یا بیماری از دیگر افراد جدا انگاشته می شوند.
در حالیکه آنها به سبب داشتن نوعی معلولیت طبیعی است که باید بیش از دیگر افراد سالم به امکانات و رفاه در جامعه دسترسی داشته و فضاها برای آنها مناسب سازی شود.
بدون شک رعایت و ایجاد حداقل ها برای این افراد، می تواند گره از مشکلات آنها بردارد. به شرط آنکه خودخواهی را کنار بگذاریم و از زاویه انسانی به ماجرا نگاه کنیم.
مطالبه گری جامعه از مسیر درست می تواند به احقاق حقوق خیلی از افراد جامعه کمک کند و لازمه آن، این است که همه افراد جامعه نسبت به مشکلات برخی از گروه ها که ما آنها را خاص می پنداریم، بی تفاوت نباشند.
از جمله جامعه ناشنوایان که این روزها خودشان دست به کار شده اند تا در قالب پویش «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ما است»، حق خود را از رسانه ملی مطالبه کنند.
حمیدرضا محترم مجری پویش «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ما است» در این باره می گوید: جامعه ناشنوایان نیاز دارد که مثل افراد شنوا دسترسی کامل به رسانه ملی داشته باشد.
وی که موسس یک شرکت فناوری است، در سن هشت سالگی بر اثر تب شدید و تشنج شنوایی خود را از دست داد. اما همیشه در تلاش بود تا در قسمت های مختلف برای احیای حقوق ناشنوایان مطالبه گری کرده و قدم بردارد.
محترم ادامه می دهد: دیگر سکوت نمی کنیم. این حق ما است که به صدا وسیما و برنامه هایش دسترسی کامل داشته باشیم و حاضریم در این خصوص با رئیس صدا وسیما نه معاونان آن جلسه ای برگزار و در حضور وی مشکلات خود را طرح کنیم.
مجری پویش «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ما است» ادامه می دهد: ما حتی در این حد رضایت داریم که همان لایحه امضا شده حمایت از معلولان به درستی اجرا و اعمال شود.
تا کی باید صبر کنیم؟
به گفته این فعال اجتماعی، در جامعه ناشنوایان مشکلات زیاد است اما مهم ترین آن صدا وسیما است. «برای مثال یکی از سخت ترین شرایط ما در دوران کرونا بوده و هست. ما حق داشتیم نکات بهداشتی را در مورد کرونا بدانیم. در پخش زنده برنامه های مربوط به سخنرانی مسئولان وزارت بهداشت مترجم ناشنوایان حضور نداشت. در حالی که در خیلی از کشورهای دنیا ناشنوایان نیز به اندازه افراد شنوا به اطلاعات کرونا دسترسی کامل داشتند. در این میان فیلم هایی که برای سرگرم کردن مردم پخش می شد نیز حاضر به ارائه زیرنویس برای جامعه ناشنوایان نشدند».
اما به نظر محترم، شبکه آموزش نیز به اندازه خود کم کاری کرده و جامعه ناشنوایان را نادید گرفت.
وی می افزاید: در حالی که دانش آموزان شنوا از این شبکه آموزش می دیدند، دانش آموزان ناشنوا هیچ سهمی از این آموزش ها نداشتند. این درحالی است که بارها موسسات ناشنوایان نامه به صدا و سیما ارسال کرد اما اثری نداشت. تا کی باید صبر کنیم؟
ما جزئی از مردم ایران هستیم یا نه؟
محترم می گوید:‌ «رسانه ملی» همان طور که از عنوانش پیدا است یعنی رسانه ای برای همه مردم ایران. حال سوال من این است که آیا ما جزئی از مردم ایران هستیم یا نه؟ اگر هستیم پس حق داریم دسترسی کامل به برنامه های صدا و سیما داشته باشیم.
به گفته مجری پویش «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ما است»، پس از نامه های زیادی که به رسانه ملی ارسال کردند، برای اخبار مترجمی برای ناشنوایان لحاظ شد اما شیوه ترجمه چنگی به دل ناشنوایان نمی زد.
وی می گوید:‌ مترجم صحبت هایش اشتباه بود و روش ترجمه باید تغییر پیدا می کرد. یا مدتی زیرنویس ها پخش می شد اما دوباره قطع شد. این درحالیست که از جامعه ناشنوایان فقط در روز جهانی ناشنوایان یاد می شود. بعد ما فراموش می شویم تا سال بعد.
چرا یک بار به حرف ما گوش نمی دهند
محترم ادامه می دهد: برایم عجیب است چرا یکبار به حرف ما گوش نمی دهند و به خواسته هایمان توجهی نمی شود؟ اگر مسئولان صدا وسیما می خواهند به این روند ادامه دهند این رسانه ملی نیست. رسانه ای برای شنوایان است».
وی می گوید: حتی سایز کادر مترجم آنقدر غیر استاندارد و کوچک است که باعث آزار چشم های ما می شود. واقعا شنواها نیازی به تصویر بزرگ ندارند. تصویر اگر برای آنها کوچک باشد باز متوجه می شوند زیرا شنوا هستند. وقتی تصویر برای ناشنوایان بزرگتر باشد آنها بهتر می توانند متوجه مطالب شوند».
مجری پویش «دسترسی کامل به رسانه ملی حق ما است» می افزاید: از نگاه جامعه ناشنوایان دسترسی به رسانه ملی فقط زیرنویس نیست بلکه دسترسی کامل به همه برنامه های صدا و سیما است. اگر به ما فرصت مذاکره با مسئولان سازمان صدا و سیما را بدهند ایده های خوبی می توانیم مطرح کنیم. حتی ما دوستان نخبه کارگردان، فیلم بردار و مستندساز و... داریم که می توانند همکاری موثری با صدا و سیما داشته باشند.
محترم می گوید: ما دیگر سکوت نمی کنیم و مطالبه گری را آنقدر ادامه می دهیم که روزی همه ناشنوایان در سراسر کشور دسترسی کامل به همه امکانات شنوایان را داشته باشند. از جمله صدا وسیما. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1