کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارشی از برداشت محصول در کهگیلویه و بویراحمد؛

مشکلات مزرعه داران / ابهام در توزیع کمباین در کهگیلویه و بویراحمد + پاسخ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

16 خرداد 1399 ساعت 18:55

کمبود و نبود کمباین امسال برای کشاورزان این شهرستان به معضل اساسی تبدیل شده است و خطر آتش سوزی تمامی گندم زارها و مزارع کشاورزی این شهرستان را تهدید می‌کند.


طی روزهای گذشته در کهگیلویه و بویراحمد، برخی از مزارع گندم کشاورزان دچار حریق شده و حاصل دسترنج و همه زحمات یک سال زراعی این کشاورزان در آتش نابود شد. یکی از مشکلات کشاورزان، کمبود ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین است، که باعث شده در فصل برداشت گندم با این مشکل مواجه شوند. به گفته کشاورزان برخی از این آتش سوزی ها بصورت عمدی و غرض‌مند اتفاق می‌افتند، که مدیرکل مدیریت بحران نیز در گفته های خود به آن اشاره کرده است و از مسئولان قضایی و نهادهای نظارتی درخواست ورود به این جریان ها را داشته است. بعد دیگر این اتفاقات، ایجاد فرهنگ سازی و آموزش، در میان کشاورزان است، تا آتش خشم خصومت و کینه میان افراد منجر به خسارت های جبران ناپذیر نشود و شاهد آتش سوزی های عمدی در استان نباشیم.
امروز جمعه 16 خردادماه؛ در رابطه با واکنش های مختلف به کمبود کمباین در استان، «الیاس تاج الدینی» رئیس جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در رابطه با برداشت محصولات مزرعه دار با کمباین دار باید به توافق برسد تا برداشت محصول از مزرعه صورت گیرد.
تاج الدینی در رابطه با پیش بینی جهاد کشاورزی برای برداشت محصول کشاورزان بیان کرد: یک تا دو ماه قبل از فصل برداشت با رئیس اتحادیه کمباین داران فارس مذاکره کردیم و قرار بوده بالغ بر 250 تا 300 کمباین در استان مشغول به کار شوند، اما همزمانی برداشت محصول استان ما با استان خوزستان باعث شده برداشت محصول در برخی از مزارع دیرتر انجام گیرد، برخی از کمباین داران اول به خوزستان رفته اند.
تاج الدینی تصریح کرد: کمباین داری که از فارس و کردستان و خوزستان می آید، انتظار دارد درآمد کسب کند، بنابراین 50 یا 100 هکتار را قرارداد می بندد و برداشت می کند، شاید برای برخی مزارع، برداشت محصول مقداری طول بکشد.
تاج الدینی در خصوص ورود کمباین های جدید در استان، اظهار کرد: با معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، رئیس اتحادیه کمباین داران فارس، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای جهاد کشاورزی صحبت کرده ایم و قول داده اند فردا چند کمباین دیگر فرستاده شود.
تاج الدینی گفت: در دهدشت بالای 85 دستگاه، چرام 18 دستگاه، در شهرستان های دیگر بالای 100 دستگاه در حال کار هستند. بیش از 230 دستگاه کمباین در استان در حال برداشت هستند.
تاج الدینی در رابطه با ارائه تسهیلات به کشاورزان برای خرید کمباین گفت: در زمان برداشت و قبل از برداشت، تسهیلات خط ویژه مکانیزاسیون داریم، تبلیغات کردیم که تسهیلات در اختیار کشاورزان بگذاریم کمباین خریداری کنند تا کمباین بومی داشته باشیم و نیازی به کمباین داران فارس و مناطق دیگر نداشته باشیم ولی کشاورزان استقبال نکردند. همین الان هم این ظرفیت وجود دارد و کشاورزان می توانند از این تسهیلات برای خرید کمباین استفاده کنند.
بنا بر این گزارش؛ در روزهای اخیر، 95 هکتار از مزارع آبی شهرستان چرام به دلیل خطای انسانی دچار آتش سوزی شد. روز 14 خرداد، نیز بخش زیادی از مزارع کشاورزی شهرستان چرام در نزدیکی روستای بلدان دچار آتش سوزی شد و دسترنج کشاورزان زحمت کش این شهرستان به خاکستر تبدیل شد. کمبود و نبود کمباین امسال برای کشاورزان این شهرستان به معضل اساسی تبدیل شده است و خطر آتش سوزی تمامی گندم زارها و مزارع کشاورزی این شهرستان را تهدید می‌کند.
مدیر جهاد کشاورزی چرام در این رابطه گفت: آتش سوزی‌های اخیر یک میلیارد و 700 میلیون تومان به مزارع کشاورزی و کشاورزان این شهرستان خسارت وارد کرد.
آیت صفرپور با بیان اینکه علاوه بر این ۹۵ هکتار از اراضی کشاورزی که دچار آتش سوزی شده بخش زیادی از سیستم‌های آبیاری و چاه‌های کشاورزی شهرستان دچار خسارت شده، افزود: به لوله و اتصالات سیستم‌های آبیاری در این آتش سوزی آسیب زیادی وارد شده و آن‌ها را غیرقابل استفاده کرده است.
نبود تجهیزات اطفای حریق در شهرستان چرام نیز از دیگر مشکلاتی است که سالها ادارات و مردم این شهرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
چاره اندیشی و تدبیر مسئولان در این زمینه و پیش بینی راه حل، می تواند از ضرر و زیان های احتمالی آینده پیشگیری کند.
امام جمعه موقت چرام در این رابطه اظهارنظر کرده و گفت: «شهرستان چرام، چرا باید با کمبود ادوات و ماشین آلات از جمله آتش نشانی مواجه باشد که در میدان عمل و اطفاء حریق ناتوان عمل کند تمام زندگی و دلخوشی کشاورزان همین محصولی بود که در آتش سوخت و نابود شد».
حجت الاسلام فرهمند در جمع نمازگزاران روز جمعه اظهار کرد: «این  دومین سالی است که محصولات کشاورزی زارعین زحمتکش دچار حریق عمدی و غیرعمدی می‌شود شما چه تمهیداتی در این رابطه اندیشیده اید چرا باید حضور ادوات و ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین در شهرستان با مشکلات عدیده و فراوان همراه باشد، چرا باید «توزیع کمباین» بین کشاورزان دست افراد مشخص که گاها  به عنوان دلال از آنها یاد می شود، باشد. ستاد بحران در شهرستان چرام که قطعاً تشکیل جلسه داده و خروجی هم داشته است. چرا باید با کمبود ادوات و ماشین آلات از جمله آتش نشانی مواجه باشد، که در میدان عمل  و اطفاء حریق ناتوان عمل کند تمام زندگی و دلخوشی کشاورزان همین محصولی بود که در آتش سوخت و نابود شد».
حجت الاسلام فرهمند خاطرنشان کرد: «این اتفاق پارسال هم افتاد و با همین مشکل مواجه بودیم امسال چه کار کردیم اگر نمی توانیم کار کنیم در هر پستی هستیم ماندن ما خیانت است ان شاء الله از این  به بعد شاهد چنین اتفاقات تلخ و در داوری در شهرستان نباشیم».
نبود و کمبود کمباین در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ کشاورزان است، و در صورت برداشت نشدن به موقع محصول، حاصل دسترنج یک سال زراعی این کشاورزان نابود خواهد شد.
طی روزهای اخیر، مدیرکل مدیریت بحران استان نسبت به اتش سوزی در مزارع باشت و چرام اظهارنظر کرده و گفت: « آتش سوزی در مزارع و گندم زار های جمعی از کشاورزان فقیر و بی بضاعت در منطقه چهار راه گشین - چاه تلخ باشت که زندگی و امرار معاش شان اندکی گندم و جو دیم هست اتفاق افتاد».
محمدی تبار افزود: «یکی از راه های پیش رو این است که کشاورزان مزارع خود را بیمه کنند، چون آتش سوزی در مزارع جزء حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی محسوب نمی شود. دولت معتقد است که کشاورز باید زراعت ،دام ،باغ خود را بیمه کند. از مسئولان محترم امنیتی ، سیاسی و انتظامی خواهش دارم حداکثر تلاش خود را برای شناسایی افرادی که اقدام به آتشسوزی-در مزارع و منابع طبیعی و جنگل و محیط زیست می کنند - را با جدیت و حساسیت بیشتری پیگیری کنند و این جنایتکاران به منابع ملی و مردم را شناسایی و به دستگاه قضایی برای اشد مجازات معرفی کنند.»


کد مطلب: 421703

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/421703/مشکلات-مزرعه-داران-ابهام-توزیع-کمباین-کهگیلویه-بویراحمد-پاسخ-رئیس-سازمان-جهاد-کشاورزی-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1