تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۴۲۱۶۶۶
کبنا گزارش می‌دهد

آتش بس در خائیز / پایان عملیات مهار آتش جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد با 10 مصدوم

۰
آتش بس در خائیز و در خواستی از دستگاه قضا
کبنا ؛آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز پس از ۶ روز متوالی به طور کامل روز سیزدهم خرداد مهار شد.
 فرماندار کهگیلویه گفت: با تلاش نیروهای امدادی مردمی، سپاه، ارتش، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها و ادارات آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه که از عصر پنجشنبه ۸ خرداد آغاز شده بود به طور کامل مهار شده است.
 علیرضا اتابک افزود: در این آتش سوزی بخش‌های زیادی از مراتع، جنگل‌ها و گونه‌هایی از پرندگان، خزندگان، جوندگان و دیگر جانداران در آتش سوختند اما به هیچ یک از هزار و پانصد کل و بز و درندگان این منطقه آسیبی نرسید.
وی گفت: پس از مهار کامل آتش کار پایش و لکه گیری منطقه با حضور نیروهای مردمی، بسیج، محیط زیست، فرمانداری و تیپ ۴۸ فتح استان آغاز شد و به سرعت این مرحله از کار هم در حال پیشروی است.
  اتابک با اشاره به مشکلات برای مهار این آتش سوزی ادامه داد: سخت گذر بودن منطقه، گرمای هوا، کمبود نیروهای فنی و متخصص و همچنین کمبود تجهیزات اطفاء حریق از مهمترین مشکلات مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز بود که انتظار می‌رود مسولان استانی دستگاه‌های متولی برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.
 صمیمی دوست، معاون اقتصادی استاندار هم گفت: پس از پایش منطقه آسیب دیده کار برآورد خسارت در منطقه حفاظت شده خائیز با حضور کارشناسان مجرب انجام می‌شود.
فرمانده تیپ ۴۸ سپاه فتح استان هم در پایش آتش سوزی این منطقه گفت: با حضور گردان‌های مختلف تیپ ۴۸ سپاه فتح استان و با حضور نیروهای مردمی و محیط زیست کار پایش در این منطقه انجام شد.
سردار حسن حکمتیان افزود: با توجه به پایش کامل و دقیق منطقه توسط گردان‌های این تیپ، خوشبختانه آسیب جدی به جنگل‌ها و گونه‌های جانوری منطقه وارد نشده و بیشترین خسارت به مراتع و جنگلها وارد شده است.

۱۰ سوخته و مصدوم در آتش سوزی‌های اخیر کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل مدیریت بحران این استان از مصدومیت ۹ نفر و سوختگی شدید یک جوان در عملیات اطفاء حریق، آتش‌سوزی جنگل‌های "دیل" گچساران خبر داد و گفت: متاسفانه "البرز زارعی کوهسرک" ۲۸ ساله از داوطلبان مهار آتش‌سوزی "دیل" از چند ناحیه دچار سوختگی شده است.
محمدی تبار با بیان اینکه این فرد عضو تشکل مردم نهاد و تیم کوهنوردی بود به همراه سه نفر دیگر در حال خاموش کردن آتش جنگل‌های دیل بودند که در محاصره آتش قرار گرفتند، افزود: اعضای این تیم به صخره‌ای پناه بردند و سه نفر از صخره بالا می‌روند و نفر چهارمی که آقای زارعی بود به علت سقوط از ناحیه کمر دچار آسیب شد.
وی در مورد علت سوختگی شدید نفر چهارم گفت: چون او امکان فرار مجدد را نداشت، وسط علف‌های در حال سوختن قرار گرفت و این منجر به سوختگی شدید این جوان شد.
وی اضافه کرد: این جوان هم اکنون در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری و تحت درمان است، هم اکنون وضعیت روحی مطلوبی دارد.
محمدی تبار با اشاره به اینکه امیدوارم با تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هر چه سریعتر این جوان بهبود پیدا کند، ادامه داد:، چون این جوان در عملیات اطفاء حریق شرکت داشته، پیگیری لازم برای انجام امور درمانی وی از سوی بیمه ایران و اداره کل منابع طبیعی انجام شده تا زیر پوشش بیمه قرار گیرد.
وی با اشاره به مصدومیت برخی نیروهای کمک کننده به مهار آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان هم عنوان کرد: ۳ نفر در آتش سوزی خائیز کهگیلویه، ۴ نفر در آتش‌سوزی "خونگه بنار" گچساران و ۲ نفر در آتش سوزی جنگل‌های دیل گچساران مصدوم شدند.

درخواست مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه قضا و انتظامی برای شناسایی مسببان آتش سوزی در مزارع و مراتع

وحید محمدی تبار از مهار آتش سوزی در مزارع و گندمزارهای در چهار راه گشین – چاهتلخ باشت خبر داد.
 وی  ادامه داد:  امروز ۱۴ خرداد ماه مصادف با  سی و یکمین سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی خبر آتش سوزی در مزارع و گندم‌زارهای جمعی کشاورز فقیر و بی بضاعت که زندگی و امرار معاش شان اندکی گندم و جو دیم هست به گوش رسید.
 مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این آتش سوزی پس از چند ساعت تلاش به همت مردم، بسیج و جوانان، دهیاری و شورای اسلامی و پیگیری فرماندار شهرستان و شهردار  باشت کنترل شد.
 محمدی تبار با بیان اینکه این آتش سوزی خسارت زیادی به مزارع کشاورزی منطقه وارد کرده است، افزود: متاسفانه محصول کشاورزان در آتش خباثت و خیانت برخی از افراد سودجو جزغاله شد.
 وی با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان محصولات کشاورزی  و مزارع خود را بیمه نمی‌کنند، عنوان کرد: متاسفانه اگر کشاورز مزرعه، باغ  و محصولات خود را بیمه نکنند راه جبرانی هم جز بیمه نیست وخسارت وارده به مزارع در هنگام آتش سوزی جز حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی  به شمار می‌آید و مکاتبات متعدد قبلی مدیریت بحران، نتیجه ای نداشته  چرا که دولت معتقد است که کشاورز باید زراعت ،دام ،باغ و … خود را بیمه نماید.
محمدی تبار در این راستا خواستار شناسایی و پیگیری افراد متخلف از سوی مسوولان  امنیتی، سیاسی و انتظامی شد، و گفت: مسوولان قضایی و انتظامی افرادی که اقدام به آتش‌سوزی در مزارع و منابع طبیعی و جنگل و محیط زیست می کنند را با جدیت و حساسیت بیشتری پیگیری کنند و این جنایتکاران به منابع ملی و مردم را شناسایی و به دستگاه قضایی برای اشد مجازات معرفی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1