تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۳۵
کد مطلب : ۴۲۱۶۱۲
یادداشت ارسالی:

ناله‌های سوخته‌ی خاییز

دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند
۳
ناله‌های سوخته‌ی خاییز
کبنا ؛یادداشتی از دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند*؛
این روزها حال‌وروز خائیز سخت ناخوش است! هم خود و هم درختان و پرندگان و خزندگان و چرندگان و درندگان و... با بی‌رحمی تمام سوخته‌اند! خائیز هم خود سوخته و هم در عزای آن‌ها داغدار است و لباس مشکی بر تن کرده است! نگرانی و نارضایتی در جای‌جای پیکر سوخته، زخم‌خورده و چهره تکیده و چروکیده‌اش به‌وضوح آشکار است و موج می‌زند!
دردی و زخمی برتن دارد که 《من عاجزم زگفتن و خلق از شنیدش》
 سکوتی مرگبار همراه سیاهی اندر سیاهی، سرتاسر خائیز را در برگرفته است.
دردا و دریغا که در آستانه خردادماه، درختان ‌کهن‌سالش از درون و بیرون سوختند و به تلی از خاکستر تبدیل شدند و بعضی دیگر ايستاده مرده‌اند! وامصیبتا که غم چه خیمه سنگینی بر این کوه زد!
آه ای کوه و ای جنگل‌های بلوط،
آتش‌به‌جان دارم از این خاموشی سرد‌! و سکوت مرگ بی‌فریاد!
تو در آتش سوختی و افسانه دیگر ساختی!
خوب می‌دانم نای گریه کردن نداری.
ای رازدار پندآموز همیشه استوار، حق‌داری که از ما دلگیر باشی!
اما آگاه باش که اینجا سینه من چون تو زخمی و سوخته است!
بدان که ما هم در غم تو مجلس غم ساخته‌ایم، مغموم بودن تو، همه ما را مغموم کرده است و با دلی خسته و قلمی شکسته در وصفت می‌نویسم!
خائیز دل‌شکسته مغموم، ای سنبل صلابت و سربلندی، ما
سربلندیم به نام تو و آوازه‌ی تو، ما استقامت و صبر و سکون را از تو آموختیم.
 بدون شک این اولین و آخرین حادثه‌ای نیست که تو بر خود دیده‌ای! حال‌وروز و احوال ناخوشت ناشی از آن است که رنج دوران و جبر انسان‌ها را بسیار دیده و تحمل کرده‌ای! به‌هرروی؛

فردا که خبر قدوم ربیع، به ربع مسکون و رباع عالم رسد، خاییز دیگر سبزه‌ای نخواهد دید، بلکه خاکستری سوخته چون دل مغمومان به هوا بر خواهد خواست و بلبلان بر موافقت فاختگان و قماری، شیون و نوحه‌گری آغاز نمی‌کنند چون همه در آتش خردادماه، زنده‌زنده در آتش بریان شدند و سوختند و ناله‌هایشان به گوش مردمان نرسید یا دیر رسید! و بر یاد سنجاب و خرگوش و آهوانی که هر بهار بر چهره انوار و ازهار در بساتین و متنزهات سرخوش و پویان بودند، زوزه باد و سیاهی خاکستر می‌پیچد! سحاب از غصه بلوط‌ها، بنه‌ها، زالزالک‌ها، آلبالوهای وحشی و سروهای کوهی و... از دیدگان اشک حسرت می‌بارد و می‌گوید باران است و کوهستان بر تأسف گل‌های شقایق و بنفشه، جامه بر تن چاک می‌کند و دریغاگوی آینده است.

 یوزپلنگ کوهستان کهکیلویه در غم سوخته شدن فرزندان خود اشک نخواهد ریخت و بر خود نخواهد پیچید چون به همراه بچه‌ها (توله‌هایش) در شیارهای خاییز برشته شدند! آهوان چابک کمرهای تیز خاییز، بعدازاین از ترس شکارچی در امان‌اند و بی غصه و ترس در آغوش پلنگ، در گوشه‌ای از این سیاه‌رویی تاریخ خفته‌اند!
خائیز در آتش نداشته‌ها سوخت؛ کاش پرنده‌ها رفته باشند
 بسیار شنیده بودیم که آتش عشق، درون هر عاشق را می‌سوزاند و وی استوار بر پای است! اکنون در آتش خاییز! درختان بلوط فراوانی دیدم که چون عشاق هزاران ساله این سرزمین، آتش در دل داشتند و به عشق این سرزمین کهن‌سال استوار ایستاده بودند و غرور قد برافراشته‌شان را در برابر جور ایام و ستم جاهلان غافل خم نمی‌کردند!

 بهاران آینده، سایه‌سار بلوط‌های چند هزارساله، مامن چوپانان نیست تا به پشتوانه شکوه طبیعت و استواری کوهساران، به وجد آید و اشعار لری با نی محزونش بنوازد.
 جوجه‌های کبک به‌دوراز عشق مادر، در گوشه‌های سنگ و شیارهای دره‌ها سوختند و اخگر شدند و داغی ابدی شدند بر جگرسوخته قوم هزاران ساله لر!
بااین‌همه، فردایی خواهد دمید و خورشید دوباره بر سرزمین آریوبرزن خواهد تابید و ابر، باران برکت در طول سده‌ها خواهد باراند، اما این داغ با گذر ایام نیز، از دل کهکیلویه پاک نخواهد شد!
----------------------------------------------------
* عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
مدرس دانشگاه‌های تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1