کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اکبری:

دلالان تولید زغال پشت پرده آتش سوزی جنگل‌های زاگرس

13 خرداد 1399 ساعت 9:52

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس نیت اصلی تولید زغال است و باید مانع این سوداگری شد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس نیت اصلی تولید زغال است و باید مانع این سوداگری شد.
علی اکبری در خصوص آتش سوزی های پی در پی جنگل های زاگرس گفت: این آتش سوزی ها دلایل متعددی دارد. یکی این که  متاسفانه درختان  بلوط حوزه زاگرس در سالیان اخیر دچار بیماری یا ویروسی شده اند که موجب خشک شدن آنها می شود. اما این بدان معنا نیست که عامل انسانی نقشی در تخریب این جنگل ها نداشته باشد بلکه عوامل انسانی دلیل اصلی از بین رفتن این جنگل ها است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که متاسفانه درصد بالایی از این آتش سوزی ها دلایل انسانی دارد، ادامه داد: به عبارتی انسان ها به جای این که از خشک شدن درختان جلوگیری کنند می توان گفت به نوعی از آن خوشحال می شوند و مثلاً در یک منطقه ای که چند درخت خشک شده است مابقی درختان را نیز تخریب می کنند تا زمین های بیشتری برای کشاورزی داشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه این وضعیت وجود دارد و باید دستگاه های نظارتی چون سازمان های جنگل ها و محیط زیست نظارت بیشتری را بر این وضعیت داشته باشند. اما در نهایت برای مقابله با این تخریب های طبیعت ما باید از پتانسیل نهادهای مردمی استفاده کنیم چون با امکانات و نیروهای موجود این سازمان ها قادر به نظارت و مدیریت نیستند.
این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: در همه تخریب های محیط زیستی عامل انسانی نقشه مهمی را دارد چه در بحث حقابه ها و خشکسالی و چه آتش سوزی جنگل ها در آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس نیز نیت اصلی تولید زغال است و باید در مانع این سوداگری شد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در این مدت در رابطه با حفاظت از محیط زیست در کمیسیون کشاورزی و دیگر کمیسیون ها چند لایحه مطرح و در مجلس مصوب شده است. لایحه حفاظت از محیط بانان و جنگل بانان، لایحه هوای پاک، لایحه حفاظت از خاک و لایحه حفاظت از تالاب ها از دستور کار مجلس گذشته است  که ما اگر بتوانیم این قوانین را اجرایی کنیم شاید بخشی از مشکلات را حل کنیم.

احتمال وقوع دور جدید آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس

نماینده مردم بهبهان در مجلس با یادآوری اینکه احتمال وقوع آتش‌سوزی‌های مجدد در جنگل‌های زاگرس همچنان وجود دارد، افزود: با توجه به بارش‌های خوب و پوشش گیاهی انبوه، آتش‌سوزی‌های مجدد دور از انتظار نیست، بنابراین ستاد بحران باید تامین امکانات اطفای حریق به ویژه بالگرد را جدی بگیرد.
محمد طلا مظلومی  با انتقاد از اینکه آتش‌سوزی خائیز عامل انسانی داشته است، گفت: خوشبختانه شب گذشته آتش مهار شد البته اینکه برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند تمامی جنگل‌های بلوط از بین رفت واقعیت ندارد و بهتر است واقعیت‌ها را منعکس کنند.
نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی افزود: صعب‌العبوری منطقه، باد، گرما و فاصله زمانی بالای میان خائیز با مرکز استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باعث شد خدمات‌رسانی به سرعت انجام نشده و مهار آتش با مشکل مواجه شود.
وی با بیان اینکه تمامی مسئولان استانی، استانداران و فرمانداران نظامی  پای کار بودند، ادامه داد: هر چند نیروهای هوانیروز و هلال احمر تمامی تلاش خود را برای مهار آتش انجام دادند اما انتظار داشتیم در اسرع وقت این مهم انجام می‌شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از کمبود امکانات اطفای حریق، گفت: نیروی انسانی و نیروهای محلی کمک زیادی به مهار آتش کردند اما امکانات اندک بود البته در این رابطه از رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع خواستیم که امروز در محل حاضر شود.
مظلومی با یادآوری اینکه احتمال وقوع آتش سوزی‌های مجدد در جنگل‌های زاگرس و خائیز همچنان وجود دارد، افزود: سالانه به طور مرتب در فصول بهار و تابستان شاهد آتش‌سوزی‌هایی هستیم و امسال هم با توجه به بارش‌های خوب و پوشش گیاهی انبوه، آتش سوزی‌های مجدد دور از انتظار نیست بنابراین باید تدابیر پیشگیرانه مناسب برای حفاظت از منابع طبیعی در مقابل آتش سوزی ها اتخاذ شود؛ عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و باید به طور جدی از آنها محافظت کرد.

ضرروت تمدید تفاهم نامه میان ستاد بحران با هوانیروز
نماینده مردم بهبهان در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه ستاد بحران باید تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق را جدی بگیرد، گفت: تامین بالگرد بسیار ضروری است زیرا شهرستان های کهگیلویه و بهبهان فاقد بالگرد هستند البته ستاد بحران در گذشته تفاهم نامه‌ای با هوانیروز برای پرداخت هزینه‌های سوخت و سایر ملزومات منعقد کرد که متاسفانه در سال جاری این تفاهم نامه را تمدید نکرد و مسلم است که هوانیروز هم با توجه به نبود قرارداد احساس تکلیف نداشته باشد بنابراین نیاز است ستاد بحران با تعامل بیشتر این تفاهم‌نامه را سریع‌تر تمدید کند.


کد مطلب: 421572

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/421572/دلالان-تولید-زغال-پشت-پرده-آتش-سوزی-جنگل-های-زاگرس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1