تاریخ انتشار
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۲۱۴۳۹
کبنا گزارش می‌دهد

خائیز در نبرد باد و آتش / تماس تلفنی معاون اول رئیس جمهور با استاندار کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
خائیز در نبرد باد و آتش / تماس تلفنی معاون اول رئیس جمهور با استاندار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛عصر روز پنجشنبه ( 8 خرداد ماه 99) جنگل کوه خائیز کهگیلویه آتش گرفت و همه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار این آتش دست به کار شده‌اند. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد که صبح امروز جمعه ( 9 خرداد ماه 99) به محل آتش سوزی خائیز رفت و فرماندهی عملیات این آتش سوزی را برعهده گرفت.
به گزارش کبنا، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تماس تلفنی با معاون او رئیس جمهور به تشریح  این آتش سوزی پرداخت. او همچنین با وزیر دفاع و رئیس دفتر رئیس جمهور تلفنی صحبت کرد.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور: اعزام بالگردهای آبپاش برای مهار آتش‌سوزی "خائیز" ضروری است
اسحاق جهانگیری عصر امروز(جمعه) در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل های این استان و مناطق حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه و عملیات اطفاء حریق در این منطقه قرار گرفت.
معاون اول رییس جمهور همچنین از استاندار گهگیلویه و بویراحمد خواست از طریق هماهنگی مستمر با امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آبپاش را به منطقه اعزام کنند تا هرچه سریعتر شاهد مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌های مرز استانهای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل ها و منطقه حفاظت شده خائیز در این استان ارائه کرد و از بسیج امکانات استان و تلاش برای اعزام تجهیزات برای مهار کامل آتش سوزی خبر داد.

خاکستر شدن ۲۰ هکتار بادامستان دهدشت
فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: ۲۰ هکتار از بادامستان‌های "قلعه دژ "منطقه "چیر" در آتش سوخت.
 علیرضا اتابک علت این آتش سوزی را خطای انسانی عنوان و اظهار کرد: فرد خاطی این آتش سوزی شناسایی شد.
 فرماندار شهرستان کهگیلویه بیان کرد: با همکاری مردم، فرمانداری و دستگاههای اجرایی، این آتش سوزی مهار شد.
 وی با بیان اینکه طی سه هفته اخیر تاکنون ۱۵ مورد آتش سوزی در شهرستان رخ داده است گفت: طی چند روز گذشته نیز ۱۰ هکتار از مزارع گندم دشت مازه به وسیله خطای انسانی خاکستر شد.
 وی از کوه خائیز، کوه سیاه، لیرکک، پاقلعه، چیر، پادوک، خیارکال، جاده قبرستان و دشت مازه به عنوانی تعدادی از مناطقی که دچار آتش سوزی شدند، نام برد.
اتابک پسماندهای مزارع را ضرر مالی برای همشهریان دانست و بیان کرد: کمباین‌ها موارد پسماند را باید زود جمع آوری کنند که شاهد چنین آتش سوزی‌های نباشیم.
  
آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده خائیز
منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه دچار آتش سوزی گسترده شده است.
 خبرها از آتش سوزی گسترده در این منطقه از عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه حکایت دارد و نیاز به نیرو برای کمک جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی وجود دارد.
 این آتش سوزی از حومه غربی شهر دهدشت قابل مشاهده است.
 
 شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه روی داده گفت: آتش سوزی گسترده است و نیاز فوری به کمک داریم.
 حسینی پرور در خصوص زمان آغاز شروع آتش سوزی اظهارکرد: حدود ساعت ۱۹ عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه بود که دهیار روستای" پادوک" طی تماس تلفنی به ما اطلاع دادند که در منطقه حفاظت شده خائیز آتش سوزی رخ داده است.
 وی آتش سوزی از سمت روستای پادوک آغاز شد، بیان کرد: نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان به منطقه اعزام شدند و هم اکنون در حال استمداد و کمک طلبیدن از مردم روستاها جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی هستم.

 رئیس محیط زیست کهگیلویه: آتش سوزی در حال گسترش است
 روح الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به گستردگی آتش سوزی از دوستداران محیط زیست، نیروهای مردمی بخصوص دهیاران و مردم روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده دهدشت غربی درخواست کمک داریم.
 وی افزود: آتش سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و بعلت اینکه به موقع مهار نشد به محدوده شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و در حال گسترش است.
 عزیزی بیان کرد: پوشش منطقه‌ای که طعمه حریق شده بیشتر مرتعی است و در صورتی که به موقع مهار و خاموش نشود و به ضلع شمالی که دارای پوشش جنگلی بلوط، بنه و بادام کوهی است، سرایت کند گسترده‌تر و خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

 تقاضای محیط زیست از دوستداران طبیعت برای کمک به محیطبانان در مهار آتش کوه خائیز
 سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: دامنه آتش درحال گسترش است و محیط بانان نیاز به کمک دارند.
وی اظهارکرد: از غروب امروز پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از بدو آتش سوزی محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی در حال تلاش برای مهار آتش هستد اما بدلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است.
هاشمی ضمن تقاضا از نیروهای مردمی ۸ روستای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، دوستداران محیط زیست، تشکل‌های مردم نهاد و بسیج تقاضای کمک برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی داریم.
وی گفت: نیروهای محیط زیست سایر شهرستانهای استان از جمله گچساران، باشت، لنده، دنا و بویراحمد و نیروهای محیط زیست استان برای پشتیبانی با امکاناتی از جمله دستگاههای دمنده به منطقه آتش سوزی اعزام شده‌اند.
 مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی از حوزه استان خوزستان شروع شده و به حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است، تصریح کرد: این آتش سوزی در اثر اختلافات بین عشایری که در خارج از منطقه حفاظت شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است.
 هاشمی ادامه داد: در صورت نیاز و مهار نشدن آتش سوزی تا صبح فردا جهت کمک به عملیات اطفا حریق درخواست بالگرد آب پاش خواهیم داد.
 
اعزام بالگرد آب‌پاش از خوزستان برای مهار آتش در جنگل‌های مرزی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از اعزام یک فروند بالگرد آب‌پاش برای مهار آتش در جنگل‌های مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
به نقل از اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: هماهنگی لازم برای اعزام یک فروند بالگرد آب‌پاش به منظور مهار آتش در مرز استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در روستای تنگ شیخ بهبهان انجام شده است.
 وی افزود: برای اعزام این بالگرد آب‌پاش با سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان جنگل‌ها و مرکز هلیکوپتری وزارت دفاع هماهنگی لازم انجام شد و تا ساعاتی دیگر به منطقه اعزام می‌شود.
حاجی‌زاده با اشاره به آتش‌سوزی جنگل خسرج نیز بیان کرد: آتش‌سوزی روز گذشته (۸ خردادماه) در جنگل خسرج شوش در همان روز مهار شد اما به دلیل وسعت پوشش گیاهی، وجود علوفه خشک و همچنین بالا بودن دما، دوباره آتش شعله‌ور شد.
 وی افزود: با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، امکان تردد ماشین‌آلات آتش‌نشانی وجود ندارد به همین دلیل، هماهنگی لازم برای استفاده از ۲۰ دستگاه تراکتور انجام شده است تا مجدداً عملیات مهار آتش انجام شود.
 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: هم‌اکنون مدیرکل حفاظت محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی و معاون اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان و مسئولان شهرستان‌های شوش و حمیدیه در منطقه حضور دارند و با فرمانداران شوش و حمیدیه نیز هماهنگی لازم انجام شده است.
بنا بر این گزارش،  گفتنی است که منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‌۱۰/‌۷۷ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
 پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است. شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسولین نالایق و ناکارآمد پاسخگوی خسارات به گیاهان سبز و جانداران بی دفاع و طبیعت دچار طعم آتش باشند، در دنیا و آخرت شخص استاندار باید در انتخاب مسئولین بیشتر دقت میکرد
Iran, Islamic Republic of
دیگرسوخت تمام شداحتیاج به مهارشدن نیست خودش باسوختن تمام جنگل مهار می شود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1