تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۲۱۲۴۵
در گفت و گو با کبنا مطرح شد؛

گلایه های مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی ها: یک ریال از اعتبارات استانی به منابع طبیعی اختصاص داده نشده / داوطلبان بدون تجهیزات آتش خاموش می کنند

۶
۰
گلایه های مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش سوزی ها: یک ریال از اعتبارات استانی به منابع طبیعی اختصاص داده نشده / داوطلبان بدون تجهیزات آتش خاموش می کنند
کبنا ؛
غلامحسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا؛ در خصوص آتش سوزی های اخیر در گچساران و مشکلات موجود منابع طبیعی استان در مورد آتش سوزی های منابع طبیعی استان به اظهار نظر پرداخت.
حکمتیان اصل در رابطه با اینکه «آیا 15 گروه ویژه ی تدارک دیده شده برای کمک رسانی در آتش سوزی‌ها پاسخگوی مشکلات موجود در استان هست؟» گفت: مسلماً این تعداد گروه کافی نیست، اما ظرفیت ما در همین حد است، در حد امکان و توان منابع طبیعی برای مقابله با آتش سوزی‌ها تجهیزاتی فراهم کرده‌ایم.
حکمتیان اصل در خصوص تجهیزات و خاموش کننده‌ها در استان، اظهار کرد: بالغ بر 90 دستگاه دمنده در استان خریداری شده، و به نسبت بین شهرستان‌ها تقسیم خواهد شد، همه این تجهیزات از اعتبارات ملی تأمین شده، تا الان یک ریال از اعتبارات استانی به منابع طبیعی اختصاص داده نشده است.
حکمتیان اصل در رابطه با عملکرد و فعالیت‌های منابع طبیعی برای پیشگیری از آتش سوزی‌ها گفت: منابع طبیعی هر ساله با جوامع محلی جلسات آموزشی برگزار می‌کند، احداث آتش بر از دیگر فعالیت‌های منابع طبیعی است، شرکت نفت گچساران با ما همکاری خوبی داشته و ماشین آلات و بالگرد در اختیار گذاشته است.
با توجه به اینکه 90 درصد استان ما جنگل و مراتع ملی است، و مسئولان ما باید به این موضوع توجه کنند.
حکمتیان اصل در خصوص کمبود نیروی انسانی منابع طبیعی اظهار کرد: فرض کنید در منابع طبیعی هر کدام از شهرستان‌های ما تعدادی نیرو داریم، چند نفر از نیروهای ما خانم هستند و نمی‌توانند در آتش سوزی‌ها کمک رسانی کنند، چند نفر دیگر سنشان بالا است، بنابراین با بضاعت چند نفر مجبورند فعالیت کنند.
، نه امکانات هست و نه تجهیزات، مردم هم کمک می‌کنند و دستشان درد نکنه.
حکمتیان اصل در رابطه با کمبود اعتبار افزود: من حتی پول سوختی که بخواهم نیروهایم را از یاسوج به گچساران بفرستم ندارم، از کجا باید بیاوریم؟ از سال 98 تا الان یک ریال اعتبار نداریم.
حکمتیان اصل ضمن تشکر از مردم و داوطلبان یاری رسان در آتش سوزی‌ها گفت: تشکل سبزگامان از تشکل‌های مردم نهادی است که در گچساران یاری رسان ما هستند، گروه‌های کوهنوردی همیشه به کمک ما آمده‌اند، مردم بومی و محلی همیشه کمک کرده‌اند، از همه این افراد و تشکل‌ها تشکر می‌کنم. ولی من از کجا نیرو بیاورم؟ مگر نباید فراخوانی که می‌خواهیم برای جمع اوری نیروی داوطلب بدهیم باید غذا و آبش تأمین شود؟ مگر نباید کفش و تجهیزات بدهیم تا از کوه با پای برهنه برنگردد؟ از کجا باید بیاوریم؟
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با بدهکاری‌های منابع طبیعی و مشکلات اعتباری این اداره افزود: پارسال تا الان بالای 200 میلیون تومان هزینه «آب معدنی و غذا» افرادی که به ارتفاعات رفته‌اند و کمک کرده‌اند، به بازار بدهکار هستیم. مردمی که بصورت داوطلب به ارتفاعات می‌روند باید ایمن باشند و کفش داشته باشند. اگر این نیروها یک بار رفتند دفعه بعد بخاطر اینکه کفششان سوخته و هیچ امکاناتی ندارند نمی‌روند، استان باید منبعی در اختیار قرار بدهد تا ما بتوانیم کار کنیم و تجهیزات و امکانات خریداری کنیم؟
حکمتیان اصل تصریح کرد: حتی نیروهای منابع طبیعی نیز تجهیزات ندارند و اعتبار برای خریدن کفش و خریدن تجهیزات برای این عزایزان نداریم، و همین می‌شود که آتش سوزی‌ها از کنترل خارج می‌شود.
حکمتیان اصل در رابطه با کنترل آتش سوزی در استان گفت: نیاز هست بالغ بر 80 کیلومتر آتش بر در استان احداث کنیم. وی با بیان اینکه منابع طبیعی در استان چند برابر میانگین کشوری است افزود: قراقبانی از جنگل‌ها و مراتع در کشور بطور میانگین 6 هزار هکتار است، ولی در استان ما، بالاتر از 18 هزار هکتار است، یعنی ما 3 برابر بیشتر از میانگین کشوری کمبود تجهیزات و کمبود نیروی انسانی داریم.
با توجه به اینکه میزان خسارات وارده به جنگل‌های استان هرساله رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، حکمتیان اصل در رابطه با میزان اعتبار منابع طبیعی در سطح ملی و استانی گفت: بیش از 68 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی از اعتبارات ملی گرفتیم، ولی نتوانستیم از استان 2 میلیارد اعتبار برای مقابله با آتش سوزی بگیریم. در استان حتی یک ریال برای مبارزه با آتش سوزی‌ها اعتبار درنظر گرفته نشده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیش از 90 درصد آتش سوزی‌ها منشأ انسانی دارد گفت: 10 درصد دیگر آتش سوزی‌ها به خاطر افزایش دما، رعد و برق و مسائل طبیعی است.
حکمتیان اصل در رابطه با اینکه چرا برخی افراد به عنوان مجرم و منشأ آتش سوزی به دستگاه‌های نظارتی تحویل داده می‌شوند، ولی از طرفی دستگاه قضا این افراد را رها می‌کند، گفت: اگر فردی که باعث آتش سوزی شده است، شناسایی کنیم به هیچ وجه از این افراد نمی‌گذریم، ولی دلیل رها شدن افراد شناسایی شده از طرف دستگاه قضا، این است که مستندات و مدارکی که ما تحویل داده‌ایم برای دستگاه نظارتی مکفی نبوده است، چون واقعیت این است که ثابت کردن اینکه چه کسی عامل آتشسوزی است بسیار سخت است، چون از توانایی ما خارج است که همان لحظه آتش سوزی از فرد مجرم عکس و فیلم داشته باشیم.
حکمتیان اصل افزود: در همین زمینه طرح پایش تصویری را به اقای استاندار ارائه دادم، برای اینکه دوربین‌هایی در منابع طبیعی کارگزاری شود و افرادی که در حوزه منابع طبیعی در زمینه‌های مختلف جرمی را مرتکب می‌شوند، شناسایی و به دستگاه قضا تحویل داده شوند و اگر این طرح مورد توجه مسئولان قرار گیرد، حتماً در منابع طبیعی شاهد اتفاقات خوبی در زمینه کشف مجرمان خواهیم بود.
حکمتیان اصل در رابطه با آتش سوزی کوه‌های گچساران گفت: مشکلات منابع طبیعی کم نیست، روز گذشته برخی از همکاران ما با زبان روزه در ارتفاعات رفته‌اند و برایشان مشکل ایجاد شده است، این‌ها مشکلات منابع طبیعی است.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

حسینی
Iran, Islamic Republic of
بیشترش نالایقی
حامد
Iran, Islamic Republic of
بیشترش از بی لیاقتی مسئولین و بعدش بعد مالی وقتی ۱۰۰۰هکتار جنگل از بین برود بعد میگن ۱۰۰هکتار چرا مسئول منابع طبیعی از بچه های گچساران نباشه آقای فرماندار شهرستان جواب بده
مسلم
Iran, Islamic Republic of
در شهرستان باشت اگر شما سند رو کردید که یک ریال خرج داوطلب شده باشه راست میگید. بله نیروهای منابع طبیعی بعد از گرفتن چند عکس در پایین قله ها منتظرند .
بسجی
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر چند سال پیش دقیقا ماه رمضان در آتش سوزی روستای بهره عنا از توابع باشت داوطلبانه برای مهار آتش رفتیم و به چشم خود دیدم که بچه های /در ماشین سازمان نشسته بودند.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار پاسخگو باشید لطفا.
اهالی ارم پانزده یاسوج
Iran, Islamic Republic of
جناب حکمتی مدیریت محترم منابع طبیعی استان
با سلام
خواهشمند است از طریق همین سایت به ساکنان ارم پانزده یاسوج توضیح دهبد نتیجه نهایی بریدن و کندن غیر قانونی درختان غیر ثمری در خیابان ارم پانزده یاسوج که در فروردین ماه امسال توسط یگان حفاظت از جنگلهای!!!! آن اداره کل انجام شد به کجا رسید؟؟
قرار بود فورا جای آنها منابع طبیعی درخت بکارد که خبری نشد!!
ضمنا حضرتعالی به همراه جناب ملک حسینی دادستان محترم و جناب حسن زاده رئیس منابع طبیعی شهرستان از محل گفته شده بازدید کردید
شایسته است اطلاع رسانی کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1