تاریخ انتشار
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۴۲۱۱۵۹

نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز جمعه ۲ خرداد ۹۹

۴
نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز جمعه ۲ خرداد ۹۹
کبنا ؛ نرخ ارز، سکه، طلای ۱۸ عیار و دلار در بازار - قیمت طلا و سکه در بازار افزایش یافت و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، روز گذشته و در آخرین روز کاری بازار، براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۷ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۷ میلیون ۳۵۰ هزار تومان معامله شد.
در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه، اما با ۷۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۷۳۷ هزار ۵۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۷۳۷ دلار قیمت خورد.
 
جدیترین قیمت روز سکه و قیمت طلا در بازار
نوع قیمت معاملاتی روز گذشته قیمت معاملاتی امروز
مثقال طلا ۳۲,۱۵۰,۰۰۰ ۳۱,۹۵۰,۰۰۰
طلای ۱۸ عیار ۷,۴۲۱,۸۲۰ ۷,۳۷۵,۶۵۰
سکه جدید ۷۵,۵۰۰,۰۰۰ ۷۶,۰۰۰,۰۰۰
سکه قدیم ۷۳,۵۰۰,۰۰۰ ۷۳,۵۰۰,۰۰۰
نیم سکه ۳۸,۸۰۰,۰۰۰ ۳۹,۰۰۰,۰۰۰
ربع سکه ۲۲،۲۰۰،۰۰۰ ۲۱,۵۰۰,۰۰۰
سکه گرمی ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰,۰۰۰
انس طلا ۱۷۵۱ دلار ۱۷۳۷دلار

 
اختلاف قیمت سکه بازار و بورس کالا چقدر است؟
در روزی که دلار افزایش قیمت داشت، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز راه صعودی را در پیش گرفت و از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور کرد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز در معاملات عمده، سکه با قیمت ۷ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۱۰۰ هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود.
فلز گرانبهای داخلی در روز‌های آینده از یکسو چشم به نوسانات قیمت دلار خواهد داشت و از سوی دیگر روند اونس را به نظاره خواهد نشست. عبور اونس از مرز هزار و ۷۵۰ دلار می‌تواند انتظارات افزایشی را فعال‌تر کند.
 
نرخ ارز، دلار، سکه، طلا و یورو در بازار امروز پنج‌ شنبه اول خرداد ۹۹
از سوی دیگر سکه‌بازان روز چهارشنبه سیگنال‌های مثبتی از طلای جهانی و نرخ دلار داخلی گرفتند و مسیر افزایشی خود را بازیافتند. ساعت ۱۶ دیروز هر سکه طرح جدید ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به قیمت ۷ میلیون و ۵۲۰ تومان رسید. صعود دوباره اونس به سطح ۱۷۵۰ دلاری در کنار اوج‌گیری مجدد شاخص ارزی برای فتح قله تاریخی از سکه حمایت کردند.
گرچه معاملات اوراق گواهی سکه برای اشخاص حقوقی ممنوع شد، اما در بورس کالا هم قیمت‌ها به مسیر مثبت بازگشتند و با صف‌های خرید رشد یک درصدی را تجربه کردند. مهم‌ترین اتفاق دیروز همگرایی فزاینده قیمت در بازار فیزیکی و معاملات بورسی سکه بود. دیروز اختلاف قیمت سکه در بورس کالا و صرافی‌ها به کمتر از ۱۰۰هزار تومان رسید تا به این ترتیب، فرصت نوسان‌گیری (آربیتراژ) بین این دو بازار به کمترین سطح طی هفته‌های اخیر برسد.
اما در بازار جهانی وضعیت چطور است؟
بهای هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ روز چهارشنبه به سطح ۱۷۵۰ دلار صعود کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد، سناریو‌های مشخصی در نظر دارد که یکی از آن‌ها توزیع ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی بین مشاغل آسیب‌دیده از کروناست. با این حال، ناامیدی از اثربخشی واکسن شرکت مدرنا فشار را از روی طلا برداشت.
این شرکت دارویی روز سه‌شنبه اعلام کرد شواهد کافی برای تاثیر درمانی این واکسن به دست نیاورده است. علاوه بر تردید درخصوص آزمایش واکسن کرونا، تنزل نرخ بهره انگلستان به زیر صفر (برای اولین بار) در کنار اختلافات چین و آمریکا و طرح ممنوعیت همکاری بازار سهام آمریکا با کمپانی‌هاى چینى در مجلس سنای این کشور هم تقاضای طلا را تقویت کرد. فلز زرد چهارشنبه منتظر انتشار صورتجلسه FOMC ماند و به آمار‌های مهم روز پنج‌شنبه نظر دوخت.
صعود دلار معاملات خارجی
شاخص دلار در معاملات امروز جهانی صعودی شد.
در شرایطی که اقتصاد آمریکا با بدترین شرایط اقتصادی خود در طول ۹ دهه اخیر مواجه شده، جروم پاول، رییس بانک مرکزی این کشور در سخنانی گفته است نظام بانکی این کشور به حد کافی برای پشت سر گذاشتن این بحران نیرومند است. در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون نفر در آمریکا برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند و انتظار می‌رود رشد اقتصادی به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران سال ۱۹۲۹ برسد.
پاول با بیان اینکه قبول دارد آمار‌های اقتصادی سه ماهه دوم سال خیلی خیلی بد خواهند بود، نسبت به بهبود شرایط و احتمال بازگشت رشد اقتصادی به محدوده مثبت در سه ماهه سوم سال ابراز امیدواری کرد.
وقایع معاملات ارز هم چنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین قرار دارد. در آمریکا دونالد ترامپ، بار دیگر با متهم کردن چین به سهل انگاری در جلوگیری از شیوع کرونا، از احتمال بازگشت تعرفه‌ها خبر داده است. طرف چینی، اما آمریکایی‌ها را به فرافکنی برای سرپوش نهادن بر سهل انگاری‌های خود متهم کرده است.
اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند چرا که آن‌ها نگران اند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین هم چنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم‌هایی بر ضد استرالیا خبر داد.
از سوی دیگر پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان یک گام بزرگ بر سر نهایی شدن بسته محرک اقتصادی در سطح منطقه یورو و اتحادیه اروپا برداشته شد و رهبران فرانسه و آلمان به عنوان دو قطب اصلی اقتصادی منطقه یورو بر سر تخصیص یک بسته محرک ۵۰۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند. انتظار می‌رود در شرایطی که رشد اقتصادی بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا منفی شده است، این بسته بتواند تا حدی به بازگشت سریع‌تر اقتصاد‌های اروپایی به مدار مثبت رشد کمک کند.
پیش از این اختلافات درونی گسترده بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا باعث بی عملی بانک مرکزی اروپا شده بود، آن هم زمانی که دیگر همتایان این بانک به سرعت برای احیای رشد اقتصادی دست به کار شده اند. در ژاپن بانک مرکزی این کشور یک تریلیون دلار و در آمریکا فدرال رزرو حدود ۲.۵ تریلیون دلار اعتبار و نقدینگی مختلف برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته اند.
در آسیا نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصاد ژاپن ادامه دارد؛ صادرات این کشور تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است که این رقم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. در طرف واردات نیز ژاپنی‌ها ۷.۹ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته اند. این در حالی است که نرخ بیکاری در ژاپن نیز تا پایان ماه مارس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۵ درصد رسیده است. عملکرد ضعیف سومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که با توجه به تعویق افتادن مسابقات المپیک، احتمالا شاهد تداوم این روند خواهیم بود باعث شده است تا یمن در روز‌های اخیر نتواند به خوبی از فضای پرریسک اقتصاد جهانی بهره برداری کرده و بیش از پیش صعود کند.
شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه‌ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است؛ احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت‌های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین.
تاکنون بیش از پنج میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۳۴ هزار و ۶۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۹۶ هزار و ۳۵۹ نفر، انگلیس با ۳۶ هزار و ۴۲ نفر، ایتالیا با ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر، فرانسه با ۲۸ هزار و ۲۱۵ نفر و اسپانیا با ۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر بوده است.
اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام‌تر نشود، شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارز‌های امن شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد بود و شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی از ارز‌هایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.
شاخص دلار
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.
ارز‌های اروپایی
داده‌های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می‌دهد که کشور‌های اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواجه شده اند. طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشور‌های عضو منطقه یورو در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است.
در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید. با این حال باقی ماندن نرخ بیکاری در یکی از کمترین سطوح نیم قرن اخیر، امید‌ها به بازگشت سریع‌تر اقتصاد انگلیس به محدوده رشد مثبت را تقویت کرده است.
در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۵۲ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۹۰ دلار رسید.
کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازار‌ها بین اخبار سیاست‌های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده‌های بد اقتصادی گیر کرده‌اند و فکر می‌کنم این وضعیت حالا حالا‌ها ادامه خواهد داشت.
ارز‌های آسیایی
در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۵۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۳۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۳۲ یوان چین اعلام شد.
قیمت دلار و یورو در صرافی ملی
صرافی ملی قیمت دلار را برای پنج شنبه یک خرداد بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۷ هزار ۳۰۰ تومان اعلام کرد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷ هزار ۲۰۰ تومان خریداری می‌کند.
قیمت فروش یورو در صرافی ها تغییری نداشت و ۱۸ هزار ۸۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.
نرخ دلار و یورو در صرافی ملی
نوع ارز نرخ خرید نرخ فروش
یورو ۱۸۷۰۰۰ ۱۸۸۰۰۰
دلار ۱۷۲۰۰۰ ۱۷۳۰۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1