کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جوابیه مدیر اجرایی سد کوثر در پاسخ به یک مطلب؛

سد کوثر یک سد ملی است؛ نباید دستاوردهای مهم انقلاب را نادیده گرفت

2 خرداد 1399 ساعت 0:38

در حال حاضر در دشت لیشتر و خیرآباد حدود ۳۰۰۰ هکتار آمادگی رفتن به زیر کشت را دارد و امسال نیز برای تعمیرات کانال و شبکه نیز حدود 10 میلیارد ریال اعتبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای تخصیص داده شد و پیمانکار نیز عملیات لایه روبی و تعمیرات را نیز انجام داد.


مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، در پاسخ به مطلب «فرصت سوزی در بخش آب را تمام کنید» منتشر شده در سایت کبنانیوز در تاریخ 28 اردیبهشت ماه، جوابیه ای صادر و به تشریح عملکرد سد کوثر در استان پرداخت. این جوابیه به شرح زیر است:
در خصوص مطلب مندرج شده؛ این نکته حائز قابل ذکر است که سد کوثر یک سد ملی هست و با اعتبارات ملی نیز ساخته شده و هدف اول ساخت سد تأمین آب شرب شهرهای حاشیه خلیج همیشه فارس و سپس تأمین آب کشاورزی در استان کهگیلویه و بویوراحمد، خوزستان و تأمین آب صنعت و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب رودخانه خیرآباد بوده است.
پس از بهره برداری از سد، با تلاش مسئولان شرکت آب منطقه‌ای، تخصیص آب شرب برای گچساران از سد کوثر گرفته شد و در ادامه نیز با تلاش‌های مسئولان کلنگ زنی آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لیکک و سوق از طریق سد کوثر انجام گرفت که این پروژه نیز توسط شرکت موسسه خاتم الانبیا در حال انجام است. پس تا کنون برای مصرف شرب موفق به گرفتن تخصیص بوده‌ایم، هر چند آب شرب چهار شهر ذکر شده نیز هم اینک از کیفیت مطلوبی برخودار می‌باشد.
در بخش کشاورزی نیز پس از پیگیریهای انجام گرفته کل تخصیص از سد کوثر برای کشاورزی، به استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت، و سهم خوزستان از آب کشاورزی از طریق سد کوثر صفر گردید. کشاورزی که نویسنده در خوزستان اشاره نمودند مربوط به شبکه آبیاری سد مارون می‌باشد.
از مجموع چهار ایستگاه پمپاژ نیز ایستگاه‌های شماره یک و دو و چهار کامل تکمیل گردیده و ایستگاه ۳ نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نهایتاً در سال ۹۹ به افتتاح خواهد رسید، که با بهره برداری از آنها حدود ۵۰۰۰ هکتار اراضی به زیر کشت خواهد رفت.
ایستگاه‌های ۱ و ۲ به دلیل معارض، سرقت مکرر تاسیسات الکتریکال و هیدرومکانیکال و همچنین تمایل نشان ندادن کشاورزان هنوز بهره برداری نگردیده ولی عملیات ساخت تکمیل است.
ایستگاه شماره چهار که بالاترین ظرفیت پمپاژ و بیشترین اراضی نیز در پوشش آن قرار دارد (حدود ۱۱۰۰ هکتار) کاملاً تکمیل گردیده واز سوی شرکت آب منطقه‌ای به جهاد کشاورزی تحویل داده شده و هیچ مشکلی برای تأمین آب از سد و پمپاژ ندارد.
لازم به ذکر است که در حال حاضر در دشت لیشتر و خیرآباد حدود ۳۰۰۰ هکتار آمادگی رفتن به زیر کشت را دارد و امسال نیز برای تعمیرات کانال و شبکه نیز حدود 10 میلیارد ریال اعتبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای تخصیص داده شد و پیمانکار نیز عملیات لایه روبی و تعمیرات را نیز انجام داد.
در بخش مهار سیلاب نیز خصوصاً در فرودین سال ۹۸ و ۹۹ سد کوثر نقش خود را ایفا کرد و در حالی که برای استانهای همسایه سیلاب مشکلاتی را بوجود آورد، در استان ما هیچ مشکلی بوجود نیامد و نقش سد کوثر بیش از پیش نمایان شد.
در خشکسالی سال ۹۷ که تنش آبی برای همه استانها برای شرب بوجود آمد، در دشت لیشتر و خیرآباد کشاورزان حتی آب کشاورزی داشتند و از این بابت هیچ مشکلی بوجود نیامد.
در ثانی در همین راستا توجه شما را به گزارش‌های صدا و سیمای استان مبنی بر رونق تولید و اشتغال کشاورزی از طریق سد کوثر در دشت لیشتر و خیراباد و رضایتمندی مردم منطقه جلب می‌کنم و همچنین سالهای قبل از بهربرداری سد کوثر و وضعیت دشت لیشتر و خیراباد را نیز باید به خاطر آورد و همچنین ارزش و بهای زمین‌های کشاورزی دشت‌های فعلی را یادآور شد.
در هر صورت نباید تلاش‌های شبانه روزی مسئولان این نظام مقدس که سد کوثر نیز از دستاوردهای مهم همین انقلاب بوده را نادیده گرفت و از همکاران و نیروهای زحمتکش خودم که در ایام سیلاب و خشکسالی بصورت شبانه روزی زحمت می‌کشند و همچنین مدیران و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای نهایت تشکر و قدردانی را بعمل می‌آورم و خاطر نشان می‌کنم، این مدیریت از هیچگونه تلاشی در جهت خدمت به کشاورزان و مردم منطقه کوتاهی نخواهد کرد.
 


کد مطلب: 421138

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/421138/سد-کوثر-یک-ملی-نباید-دستاوردهای-مهم-انقلاب-نادیده-گرفت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1