تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۳
کد مطلب : ۴۲۱۱۰۵

ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود!

۰
ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود!
کبنا ؛دبیر مجمع فعالان جمعیت گفت: در صورت پیش‌روی روند کاهش جمعیت کشور، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود! و در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید!! اما فاجعه در جایی است که بدانیم ۴۲ درصد این جمعیت، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت!
حجت‌الاسلام رسول ساکی دبیر مجمع فعالان جمعیت در نشستی با موضوع جمعیت اظهار کرد: در سال 1367 میانگین نرخ جمعیت 6.7 فرزند بوده است؛ در برنامه اول توسعه جمع‌بندی بر این شد که کشور در سال 1390 به نرخ 4.9 فرزند برسد اما در عمل با طی یک شیب تند و در سال 1371 به این نرخ رسیدیم! پس عملاً باید برنامه‌های کنترل جمعیت متوقف می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و در سال 1372 قانون‌های تنظیم خانواده تازه‌ای در مجلس به تصویب رسید!
دبیر مجمع فعالان جمعیت تصریح کرد: در دوران مذکور فشار فرهنگی زیادی برای کم کردن فرزند به مردم وارد شد، این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که قوانینی هم برای حمایت از این برنامه، عملیاتی شد که از جمله آنها می‌توان به خدمات دفترچه بیمه، هزینه‌های رایگان جلوگیری از بارداری و فرزندآوری و... اشاره کرد.
وی گفت: در حال حاضر میانگین نرخ باروری کشور 1.88 است. البته این آمار را وزیر بهداشت منتشر کرده است! در صورت درست بودن این عدد ما برای اینکه دچار انقراض نسلی نشویم باید نرخ باروری خود را به 2.1 برسانیم؛ 2.1 فرزند استانداردی است که سازمان‌های بین المللی اعلام کرده‌اند.
ساکی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نرخ رشد 2.1 باید راهی طولانی را طی کنیم و در صورت پیش‌روی این کاهش جمعیت، ما در سال 1430 پیرترین کشور منطقه خواهیم بود و در سال 1480 به میزان جمعیت 30 میلیون نفر خواهیم رسید! اما فاجعه وقتی عیان می‌شود که بدانیم 42 درصد این جمعیت 30 میلیونی، بالای 65 سال سن خواهند داشت و 20 درصد هم زیر سن تولید نسل و ثروت خواهند بود! با این حساب کمتر از 14 میلیون نفر جوان و میانسال خواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که این تعداد از جمعیت نیز همسان نبوده و مثلاً  دارای دسته‌بندی‌های مختلفی همچون  متدین، غیرمتدین، مسلمان یا غیرمسلمان هستند. با این توضیح، به بیان دیگر کشور با سرعت به سوی وقوع آسیب‌های جمعیتی پیش می‌رود.
وی افزود: متاسفانه در کشور جریان‌هایی وجود دارد که سعی دارد شرایط موجود(خطر کاهش جمعیت) را عادی جلوه دهد؛ آمارها نشان می‌دهد ذائقه فرزندآوری زوج‌ها، پیش از ازدواج 2.3 فرزند است، این در حالی است که بعد از ازدواج و قرار گرفتن در میدان عملی، در خوشبینانه‌ترین حالت تمایل زوج‌ها به فرزندآوری به 2 فرزند کاهش می‌یابد! در این کاهش ذائقه به درازا کشیدن تحصیل بانوان، هم‌کفو بودن زوجین، جهیزیه، مسائل دوران نامزدی و موانع اقتصادی دیگر دخیل‌اند.
دبیر مجمع فعالان جمعیت متذکر شد: از سوی دیگر، 3 میلیون و 500 زوج نابارور در کشور داریم که باید در کاهش بیشتر نرخ  جمعیت لحاظ شود؛ با در نظر گرفتن مسائل موجود، نخستین فرزند زوج‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت در 34 سالگی مادران به دنیا می‌آید و با در نظر گرفتن محدودیت سن باروری در بیشتر اوقات کار به فرزند دوم و سوم نمی‌رسد!
ساکی اضافه کرد: این جریانات جمعیتی بر حسب اتفاق به وجود نیامده است و برای ما طراحی شده‌اند، جالب است در شرایطی که در سراشیبی فرزندآوری قرار داریم بسیاری از کارشناسان جمعیتی نیز با افزایش جمعیت مخالفت می‌کنند؛ عده‌ای از آنان نیز که بعد از تاکیدات مکرر حضرت آقا راضی شده‌اند، روی مسائلی از جمعیت تمرکز کرده‌اند که  عملاً منجر به فرزندآوری نخواهد شد؟! مثلاً یکی از این موارد مشکلات اقتصادی است؛  بخشی از این جریان به ناآگاهی مسئولان بازمی‌گردد اما بخش عمده آن مربوط به کسانی است که ماموریتشان جلوگیری از ازدیاد نسل ایران است! (روزنامه آذربایجان)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1