تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۴۲۱۰۹۳

واکسن کرونا نزدیک‌تر از همیشه؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟

۱
۰
واکسن کرونا نزدیک‌تر از همیشه؛ نتایج اولیه به کجا رسید؟
کبنا ؛تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اولین مرحله آزمایش واکسن کرونا بر روی انسان موفقیت‌آمیز بوده و باعث ساخت پادتن در بدن افراد شده است.
آزمایش بر روی گروهی از افرادی که واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که سیستم ایمنی این افراد واکنشی سریع به واکسن این ویروس نشان داده است و بدن این گروه کوچک از دریافت‌کنندگان واکسن، در مقابل آزمایش مقاوم بوده به خوبی از پس آن برآمده است.
این نتایج امیدبخش را شرکت داروسازی مادرنا منتشر کرده است. مادرنا یک شرکت داروسازی بریتانیایی، مستقر در ایالت ماساچوست کشور آمریکا است که در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا است. حالا قرار است نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیقات در سطح بزرگ‌تری آزمایش شود.
مرحله ابتدایی تحقیقات برروی ۴۵ نفر انجام شد. اما در این میان، نتایج به‌دست‌آمده از ۸ نفر از شرکت‌کنندگان آثاری از پادتن‌های خنثی‌کننده ویروس کووید-۱۹ را در بدن آن‌ها نشان می‌دهد. پادتن‌هایی که می‌تواند بدن افراد را در مقابل ویروس کرونا محافظت کند. این پادتن‌ها در همان سطحی هستند که در بدن بهبودیافتگان ویروس جدید کرونا پیدا شده است.
مدیرعامل شرکت مادرنا می‌گوید این نتایج نشان می‌دهد که واکسن نقش تعیین‌کننده‌ای در مبتلا نشدن افراد به بیماری کووید-۱۹ دارد.
هدف مرحله اول آزمایش واکسن ویروس کرونا بیشتر از همه سنجش ایمنی، سلامت و خطرات واکسن است نه کیفیت و میزان اثرگذاری واکسن. کارایی واکسن قرار است در مرحله دوم تحقیقات بررسی شود.
در مجموع ۴۵ نفر افرادی که آزمایش بر روی آن‌ها صورت‌گرفته است، به فاصله یک ماه، دو بار به آن‌ها واکسن‌هایی در واحدهای ۲۵، ۱۰۰ و ۲۵۰ میکروگرم به آن‌ها تزریق شده است.
مادرنا می‌گوید که کسانی که دو واحد کمترِ واکسن را دریافت کرده‌اند دو هفته بعد از دریافت واحد دوم بدنشان پادتن کووید-۱۹ را  تولید کرده است. اما در مورد واحد ۲۵۰ میکروگرمی اطلاعاتی در دسترس نبود. تنها عوارض جانبی مشاهده شده در این واکسن قرمزی در ناحیه تزریق بوده است. پزشکان درگیر در این آزمایش به نتایج آن خوشبین هستند هرچند از نظر بالینی برای این خوشبینی خیلی زود است.
تلاش‌های و آزمایش‌های مؤثری در جهت ساخت واکسن ویروس جدید کرونا، خبر خوب و امیدوارکننده‌ای است. برخی از کارشناسان معتقدند که این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که دست‌یابی به واکسن چیز دور از ذهنی نیست چراکه بدنِ افراد در محیط آزمایشگاهی پادتن تولید کرده‌ است. اما در مورد سطح محافظت این پادتن‌ها هنوز سؤالات زیادی وجود دارد. اینکه آیا این پادتن‌ها در مقابل ویروس اصلی، نه ضعیف شده، چقدر مقاوم هستند هنوز جای سؤال دارد. افراد مورد آزمایش که واکسن دریافت کرده‌اند هنوز تحت مراقبت هستند چراکه روشی که شرکت مادرنا برای تولید واکسن استفاده می‌کند روشی است به نام پیام‌دهنده RNA که هرگز در ایالات متحده به کار گرفته نشده است. این روشی جدید برای تولید واکسن است و کمی زمان لازم است تا از ایمن بودن آن مطمئن شویم. اما با همه این اوصاف دانشمندان از جریان پروژه رضایت دارند.
آخرین تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داده است که این واکسن می‌تواند از تکثیر و گسترش ویروس‌ها در ریه حیوانات جلوگیری کند. شرکت مادرنا که با مؤسسه ملی آلرژی و مؤسسه بیماری‌های عفونی همکاری داشته است، به دنبال شروع مرحله دوم آزمایش‌ها است و در این مرحله قرار است بر اثرگذاری ۵۰ میکروگرم از واکسن بر روی افراد تحقیق کند.
اوایل ماه ژوئیه قرار است مرحله سوم این آزمایش‌ها آغاز شود. در مرحله سوم آزمایش بر روی گروه بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان انجام می‌شود و قرار است نتایج مراحل ۱ و ۲ نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.
البته مراحل ساخت و بررسی واکسن دیگری هم به نام اینویو به سرپرستی دانشگاه آکسفورد در حال انجام است.
منبع: ان بی سی نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما

ملت
Iran, Islamic Republic of
خدایا خودت این ملت نجات بده...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1