تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۴۲۱۰۸۵
گزارش|

ریشه در خاک

چشم‌انداز و عملکرد نماینده کهگیلویه بزرگ در توسعه آب کشاورزی
۳
۱
ریشه در خاک
کبنا ؛دشت‌های کهگیلویه مصداق بارز گرسنه و تشنه‌ای است که شکمش از فقر می‌سوخت و آب می‌خواست.
و چه زیبا گفت فریدون مشیری در شعر زیبای ریشه در خاک: «تو از این دشتِ خشکِ تشنه روزی کوچ خواهی کرد و اشک من تو را بدرود خواهد گفت.»
به گزارش کبنا نیوز از دهدشت، شهرستان كهگيلويه با ۱۳۰ هزار جمعيت و داراي ۵۰ هزار هكتار زمین كشاورزی در قالب دشت‌های حاصلخیز در حالی در فقر و خشک‌سالی به سر می‌برد که بیش از ۹۰ درصد این زمین‌های زراعی به‌صورت ديم كشت می‌شد.
مارون از مركز كهگيلويه با حجم يك ميليارد مترمکعب عبور و به همراه رودسمه، جن و بلربيشه تنها نقش تأمین‌کنندگان کلان سدهای مارون و کوثر را بر عهده و بی‌تفاوت از دشت‌های تشنه و سوزان كهگيلويه عبور می‌کنند. با نبود زیرساخت‌ها در بخش آب و کشاورزی ازجمله احداث سد و نبود منابع آبی پايدار كشاورزی همواره با عمیق‌ترین محرومیت‌ها مواجه بودیم.  
نماینده کهگیلویه عدل هاشمی‌پور با علم به اينكه تنها منبع درآمد و مهم‌ترين محور توسعه بخش عظیمی از مردم و جوانان شهرستان كهگيلويه، كشاورزي است؛ طرح‌های آب‌رسانی، سد و استفاده از آب روان‌ها را از عوامل تحول، رشد و شكوفايی بخش كشاورزی شهرستان می‌دانست و توجه به این مهم را در دستور کار از اوان خدمت خود آغاز کرد.
ازجمله مهم‌ترین اقدامات و عملکرد ایشان در حوزه مهم آب کشاورزی به موارد ذیل می‌توان اشاره داشت:
_ مجوز برداشت ۳۴۹ میلیون مترمکعب از مارون (از این ۳۴۹ میلیون مترمکعب ۱۲۰ میلیون برای پشت سد آبریز جهت آبیاری دشت کلاچو، دشت چرام و مابقی برای صنعت و دشت سوق و چنگلوا و حومه غربی همچنین کشاورزی لنده)
_ مطالعات سد آبریز، تجهیز کارگاه و برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جهت احداث جاده دسترسی سد ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد (ردیف دار شدن در بودجه ۹۹ با ۳۰۰ میلیارد ریال)
_ افتتاح سد ایلی‌آباد
_ سد خاکی کوهبرد (سال ۸۹ کلنگ زنی شد تا سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت از سال ۹۶ تا الآن نزدیک ۹۰ درصد پیشرفت داشته است)
_ سد سرپری (۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی)
_ آب‌رسانی از ایدنک به دشت سوق، چنگلوا و حومه غربی (۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی)
_ اخذ مجوز و طرح مطالعاتی سد بالیاب برای احیای کشاورزی دیشموک با این توضیح که موقعیت جغرافیایی سد فوق‌الذکر از نام و مکان صیدون خوزستان به بخش دیشموک با پیگیری‌های نماینده کهگیلویه تغییر داده شد.
بهره‌برداری از اين طرح‌ها افزون بر ايجاد فرصت اشتغال مولد، توسعه و آبادانی مرکزیت رشد و تولید یعنی روستاها و نتیجتاً افزايش توليدات در سطح استانی و ملی، بهترين راهكار برای حفظ جمعيت جوان در روستاها و رواج مهاجرت معكوس بوده و هست.
** امید است با شروع کار منتخب مردم «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد موحد» این امور در رأس توجه و برنامه‌های ایشان قرارگرفته تا شاید سال‌ها بی‌توجهی به این مهم را در اذهان جامعه کهگیلویه به فراموشی بسپاریم تا آیندگان را بی‌نصیب از آبی که به تاراج رفته بود، نگذاریم.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000421/nf00421085-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
استراحت .انشاالله دور بعد
سید
United States
یک دوحرف دردم مردن فلاطون گفت ورفت
حیف دانا مردن وصد حیف نادان زیستن
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
عدل هاشمی کلاهت رابنداز هوا که چهار سال نماینده شدی ،تو عمرت رنگ مجلس را نخواهی دید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1