تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۴۲۱۰۲۲
گزارش|

مجلس دهم؛ تحلیلی بر پایش چشم‌انداز و عملکرد نماینده کهگیلویه

۵
۰
مجلس دهم؛ تحلیلی بر پایش چشم‌انداز و عملکرد نماینده کهگیلویه
کبنا ؛مجلس دهم نیز با تمام حواشی و فرازوفرودها و با حاکمیت اعتدال و اصلاح‌طلبان در قالب فراکسیون امید درحالی‌که دولت را نیز به اختیار و همراهی خود داشته، با موجی از امید در خرداد ۹۴ کلید و با ناامیدی و موجی از انتقادات پس از چهارسال مطابق تمام مجلسیان سرانجام خاتمه پیدا کرد. بااین‌حال و شرایط تحمیلی و تحریمی حاکم بر ملت و سه قوا، کدام‌یک عملکرد امیدوارکننده‌ای داشتند جای و حدیث دیگری می‌طلبد اما در این میان همواره دیوار مجلس از مابقی قوا کوتاه‌تر بود.
در این سلسله مقال نه بر عملکرد مجلس بلکه به چشم‌انداز عملکرد نماینده چهار شهرستان کهگیلویه بزرگ می‌پردازیم تا سهم هر نماینده را سوا از مجلس دهم و با توجه به دلایل موفقیت و عدم موفقیت عدل هاشمی‌پور به روی کاغذ تاریخ و سپهر سیاسی یکی دیگر از نمایندگان شهرستان‌های چهارگانه تحلیل و قلم بزنیم.
عدل هاشمی‌پور، مهندس مکانیک و پاسدار انقلاب اسلامی باتجربه و دانش فنی و مهندسی درزمینهٔ امور عمرانی با مناصب مختلف کشوری، مراتب اثرگذاری‌اش را این بار در مجلس شورای اسلامی به رخ می‌کشید.
با این توضیح که عموماً و اصولاً برچسب و جایگاه نمایندگی مجلس در شهرهای کوچک و قبیله‌ای می‌تواند هر چهره‌ای را با تمام پتانسیل و قابلیت، توسط جامعه کوچک یا بزرگ مقابل و مخالف فرد در محوریت گرفته اعم از جناح سیاسی، قبیله و جغرافیا گرفته تا اتاق‌های فکر چندنفری مخدوش، عملکرد نماینده را نازل و گاها شأن و شخصیت فرد یا افراد را نیز نشانه می‌روند؛ به همان اندازه و در مقابل به فرد می‌توانند تن‌پوش قدیسه اعطا و صاحب عناوین مختلفه سوار کنند.
بااین‌حال و اوصاف و فارغ از هر مسئله‌ای اولین مشکل بزرگ هاشمی‌پور در این نقش و وادی، نه گستردگی کهگیلویه با طرح‌های ناتمام و تنوع طایفه‌ای، ایلی و جغرافیایی، نه حتی عدم همراهی اکثریت مجلس و دولت بلکه مانع اصلی عوامل انسانی بازنده در انتخابات گذشته به شمار می‌رفتند که جای پایشان در ناامیدی هر چه بیشتر مردم از عملکرد هاشمی پور گویای راه دشواری بود که پنجمین نماینده کهگیلویه انتخاب کرده بود.
فضای انتخاباتی چهار سال پیش ناتمام باقی ماند و هرروز همچون وزیری در قلب مجلس، نماینده کهگیلویه که باید با عوامل مختلفی در جهت توسعه‌نایافتگی کهگیلویه مبارزه و مقابله می‌کرد، توسط نمایندگان اتاق‌های فکر جغرافیای وسیع چهار شهرستان با هر عملکرد و کارنامه‌ای و فارغ از موفقیت و عدم موفقیت استیضاح می‌شد؛
رویه هاشمی تمرکز بر تغییر و آمدوشد مدیران چپ و راستی هم نبود؛ بالعکس تنور تغییر در جریانات متداول گرم و همیشه به راه بود. جای پای ضعف یا عدم نگاه سیاسی‌کاری به میان بود یا خیر، تمرکز هاشمی پور بر روند توسعه منابعی بود که تاکنون مورد غفلت و غضب نمایندگان اسبق قرارگرفته بود.
جاده ارتباطی دهدشت-پاتاوه، لیکک-جایزان، تشان_لنده، پتروشیمی، گاز دیشموک، برق لیکک، آب‌رسانی سد کوثر به چهار شهرستان، واریز حق آلایندگی چاه‌های نفت، واریانت آب حیات، فسفات چرام، سیکل پادوک، اجتماع و به‌کارگیری بیکاران، همه و همه‌وقت و وقعی برای جمع‌کردن رأی در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی و عزل و نصب مدیران باقی نمی‌گذاشت.
با توجه به رزومه و حضور در مجلس غیرهمراه، بهترین جایگاهی که می‌توانست نه‌تنها به هاشمی بلکه به حوزه کوچک و بدون درآمد کهگیلویه شخصیت و جانی تازه بدهد، نائب رئیس مهم‌ترین کمیسیون مجلس ایران، نفت و انرژی بود.
سایه سنگین بیکاری بر فارغ‌التحصیلان کهگیلویه و عدم تخصیص بودجه به طرح‌های ناتمام، واپس ماندگی کهگیلویه و دوری از بودجه‌هایی که در حوزه نفت جابجا می‌شد؛ با نزدیکی به وزیر، مجموعه نفت و کمیسیون انرژی برخی گره‌ها را باز می‌کرد؛
با ذکر این اوصاف یک‌چیز سر جایش نبود؛ رکود و تورم ناشی از تحریم‌ها، ورشکستگی برخی بانک‌ها و مؤسسات، جنگ‌های نیابتی دولت را ضعیف و متعاقب مجلس نیز در حال ضعیف شدن است. بااین‌حال کهگیلویه جزیره‌ای عمرانی اما پرحاشیه از درون است که با ورود وزرای مختلف نفت، نیرو، رئیس برنامه‌وبودجه در حال تمام پروژه‌های تا کنون ناتمام آب، برق، بهداشت، راه، سد، گاز، صنعت، پتروشیمی و درعین‌حال کم شدن از حجم و سیل عظیم بیکاران در پروژه‌های مختلف است.
بزرگ‌ترین ضعف هاشمی پور رابطه دوسویه ایشان و رسانه بود. عدم باور یا نگاه به رسانه و تیم رسانه‌ای ضعیف و غیرحرفه‌ای مزید بر علت بود تا آنچه بایدوشاید به چشم و گوش مردم نرسد و در مقابل تیم رسانه‌ای با نقش مخرب از پروژه‌ها تصویری ناکارآمد، ناقص و ناکافی از توجه و بودجه به عامه مردم و رسانه تزریق و عاملی شد که فریادها و عملکرد هاشمی هیچ‌گاه به چشم و درنتیجه باور مردم نرسید‌.
برای پروژه‌های عمرانی بزرگ در وضعیت‌های تحمیلی ملی این‌چنین، شاید چهار سال و یک دوره نمایندگی در مجلس زمانی اندک بشمار آید و درعین‌حال زمان به‌سرعت در حال گذر بود تا هاشمی پور نبوغ و استعداد خود را در امر خطیر نمایندگی مجلس به ورطه آزمایش و قطار پیر و افسرده کهگیلویه را بر روال و ریل سوار تا شاید آیندگان با امید و سرعت در مسیر پیشرفت و آبادانی چهار شهرستان قدم بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آب منطقه ای
Romania
سلام
آبرسانی به شهرهای دهدشت،لنده ،چرام و سوق مربوط به هیچ نماینده ای نیست اگر هم بخواهیم مستندات را بررسی کنیم و تاریخ ها را همه آنها در زمان نمایندگی آقای بزرگواری می باشد.جهت استحضار
چرام
Iran, Islamic Republic of
مثل سردار ده نیا سی کهگلویه
Iran, Islamic Republic of
تو را خدا ننویس مهندس مکانیک
بی منت
Iran, Islamic Republic of
احسنت . اما نا تمام . مشکل نه ضعف ارتباط با رسانه بلکه ضعف ارتباط با مردمی بود که با هزاران امید به او رای دادند . نماینده ای که سه سال تمام کاری به کار مردم نداشت و فکر می کرد در هفته آخر میشود با روش دور قبل. اما شان و منزلت مردم این اجازه را نداد . مردم اگر نگوییم این دور به موحد آری گفتند بلکه نه بزرگشان به هاشمی بود تا درسی عبرتی برای همیشه او باشد .
دنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا شماها مردم کهگیلویه نمک نشناسید مهندس هاشمی این همه برا حوزه انتخابیش زحمت کشید اون وقت با بی مهری بهش پشت کردین
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1