تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۴۲۰۸۸۹
کبنا خبر می دهد؛

از دژ وان تا موزه وان در سفر به وان

۰
از دژ وان تا موزه وان در سفر به وان
کبنا ؛
شهر زیبای وان در شرق کشور ترکیه قرار دارد و با دارا بودن جاذبه های متنوع گردشگری به خصوص در سالهای اخیر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است . همجواری این شهر با مرز های ایران سبب شده سفر به آن به آسانی صورت بگیرد و هزینه های سفر و اقامت در این شهر به طرز چشمگیری پایین تر از سایر شهر های این کشور تمام شود. توسعه گردشگری در این شهر روند صعودی داشته و در دهه های گذشته صد ها هتل و اقامتگاه و همچنین مراکز خرید بیشماری در وان ساخته شده است. که همگی به جذابیت این شهر افزوده و آنرا در فهرست شهر های توریستی ترکیه قرار داده است .
در کنار اینها طبیعت بکر و زیبای این منطقه و آب و هوای مطبوع آن از دلایل دیگر شهرت آن است . همچنین نژادی خاص از گربه های چشم کهربایی در این شهر زندگی می کنند که با چشمانی به رنگ آبی و کهربایی مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند . 
این سرزمین دارای تاریخی پر فراز و نشیب است و در دوران مختلف حکومت های مختلفی در اینجا حکمرانی می نمودند که از این میان اورارتینی‌ها، ارمنی‌ها، رومیان، سلجوقیان و عثمانیان بیشترین تاثیر را بر تمدن و فرهنگ این منطقه گذارده اند و دهها آثار تاریخی گوناگون در وان نتیجه همین حکومت ها است .
در ادامه این مطلب برخی از جاذبه های گردشگری شهر وان را معرفی خواهیم نمود. پس در قیمت تور وان مناسب با ما همراه باشید:
دژ وان
دژ باستانی شهر وان بر روی تپه ای مشرف به ویرانه های به جامانده از شهر اوراتو بنا شده است . قدمت این دژ به قرن هفتم باز می گردد و برای ساخت آن  از سنگهای بازالتی و آجرهای گلی استفاده شده است. برج تاریخی ساردور نیز یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است که در اطراف همین دژ قرار دارد . یکی از ویژگی های این بنای تاریخی  وجود کتیبه‌هایی است که مربوط به فرمانروایی اورارتو است و بر روی آن سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی نگاشته شده که گفته می شود این حکاکی ها توسط توسط خشایار شاه کبیر و در قرن پنجم صورت گرفته است .
کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار
به گزارش سفر باتو ، کلیسای صلیب مقدس یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی این شهر است که در وسط جزیره آختامار قرار دارد و برای بازدید از آن می بایست راهی این منطقه شد. باستان شناسان زمان ساخت این کلیسا را مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ تخمین زده اند. حین بازدید از  این بنا با نقاشی هایی بر روی دیوارها  روبرو می شوید که در واقع روایتگر داستانهای کتاب مقدس انجیل است.
 قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی
قلعه هوساپ که گفته میشود قدمت آن به قرون وسطی باز می گردد در ساحل رودخانه هوساپ ساخته شده و دارای چهل برج در اطراف است که در واقع برای محافظت از قلعه ساخته شده است . و چندین مسجد و اقامتگاه در اطراف آن به چشم می خورد.
موزه وان
موزه تاریخی و بسیار دیدنی وان یکی از ارزشمند ترین مکان های فرهنگی در این شهر است که آثاری منحصر بفرد را از دوره‌های مختلف تاریخی همچون اورارتیان و عثمانیان به نمایش گذارده است که همگی آنها در همین منطقه کشف شده است . در بخشی از این موزه آثار مربوط به نسل‌کشی ترکها به چشم می خورد که قتل عام خونین مردم منطقه وان را به نمایش گذارده است . در حیاط داخلی این موزه، کتیبه های بسیار ارزشمندی به چشم می خورد که بر روی آنها حکاکی های مختلفی انجام شده و همچنین سنگ قبرهای به جا مانده از اورارتیانی از دیگر دیدنی های این موزه است . در قسمت پایینی این موزه گلدان های سرخ رنگی جلوه گری می کند که همراه با اشیاء گرانبهایی همچون طلا و جواهرات اورارتیانیان مجموعه ای جذاب و دیدنی خواهد بود. 
 آبشار مرادیه ، یکی از دیدنی‌های وان
آبشار مرادیه یکی از جاذبه های طبیعی در این شهر است که با وجود مناظری دیدنی و زیبا و اب وهوایی خنک به پاتوق تابستانی گردشگران و همین مردم شهر تبدیل شده است . با اینکه این آبشار از شهر وان کمی فاصله دارد و در هشتاد کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته ولی به لحاظ طبیعت  منحصر بفرد گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشاند.  درست روبروی این آبشار پلی معلق ساخته شده که گردشگران می توانند از روی آن منظره زیبای آبشار را بهتر نظاره کنند. گفته می شود یکی از پادشاه عثمانی به نام  سلطان مراد ششم به هنگام لشکرکشی به سمت بغداد در این محل اطراق نموده و برای چند روز در این منطقه اقامت نمود و به همین خاطر نام وی بر روی این آبشار گذارده شد و از آن پس اینجا آبشار مرادیه نامیده شد .
مسجد بزرگ وان
مسجد تاریخی وان یادگاری از دوران سلجوقیان است که شامل مناره ای زیباست که با دیوارهای اصلی احاطه شده است . در غرب این مسجد بخشهایی از دیواری را خواهید دید که گفته می شود در دوران  عثمانیان به ان اضافه شده است.  مسجد وان پس از زلزله ای که در سال ۱۸۴۴ به وقوع پیوست بطور کامل فرو ریخت و بعد ها مورد بازسازی قرار گرفت .
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1