تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۶:۰۸
کد مطلب : ۴۲۰۸۵۷
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد تشریح کرد؛

همه چیز درباره صندوق های ای اف تی / مهلت خرید سهام عرضه اولیه صندوق های «دارا یکم» تا 31 اردیبهشت ماه / مردم با مشورت وارد بازار بورس شوند

۲
۷
همه چیز درباره صندوق های ای اف تی / مهلت خرید سهام عرضه اولیه صندوق های «دارا یکم» تا 31 اردیبهشت ماه / مردم با مشورت وارد بازار بورس شوند
کبنا ؛صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که شرایط سرمایه‌گذاری در بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای افراد مبتدی مساعدتر می‌کنند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و در این رهگذر مزایای متعددی را هم برای بازار سرمایه و هم برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند.
در مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند، تلاش می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بازار را جذاب‌تر کرده و فرصت‌ها و انتخاب‌های بیشتری را با ریسک کمتر و بازدهی بالاتر برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران فعال است؛ اما در یک تقسیم‌بندی کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب هشت گروه اصلی دسته بندی می‌شوند که صندوق‌های سرمایه گذاری صندوق قابل معامله (ETF) یک دسته از این 8 دسته صندوق است.
به گزارش کبنا؛ به منظور رفع ابهامات در زمینه خرید و فروش سهام در صندوق‌های EFT توسط مردم؛ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد به تشریح زمینه فعالیت، اهداف صندوق، چگونگی خرید و فروش سهام پرداخته است.
غضنفر آرام در این زمینه اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری (ETF) به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته شده هستند که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند. این صندوق‌ها شامل سهام داران خرد و سهامدارانی هستند که از تخصص زیادی در بازار سهام برخوردار نیستند.
آرام؛ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دولت‌ها به دنبال این هستند که مبالغ خرد و مبالغ بلااستفاده مردم را جمع آوری و در بازار خاصی سرمایه گذاری کنند که این رویکرد، با اهداف مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، جمع آوری نقدینگی‌های خرد و ایجاد امکان دسترسی آحاد مردم به بازار سرمایه انجام می‌گیرد.
جلب مشارکت مردم در اقتصاد
آرام هدف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را در رویکرد مردمی شدن اقتصاد عنوان کرد، گفت:  با توجه به اینکه پایه اصلی نظام‌های اقتصادی دنیا، مبتنی بر تعداد زیاد مشارکت کنندگان در اقتصاد است، اجماع اقتصاددانان نظرشان بر این است که حوزه دخالت دولت‌ها در امور تجاری و کسب و کارها باید محدود شود و اقتصاد را باید به مردم واگذار کنیم.
آرام افزود: به منظور افزایش بهره وری، بالا بردن کارایی و گرایش مردم به پس انداز، و ایجاد ثروت و اشتغال، ضروری است که مردم را در اقتصاد دخالت دهیم. این صندوق‌ها متشکل از شرکت‌هایی هستند که در بورس قرار دارند، مردم باید مشارکت کنند، پول‌های راکدی که در دست دارند و برنامه خاصی برای استفاده از این پول ندارند، در صندوق‌های بورس وارد کنند.
مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های بورسی (ETF)
آرام به مزایای صندوق‌های بورسی (ETF) اشاره کرده و گفت: از جمله مزایای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها، معافیت این صندوق‌ها از مالیات، تخصیص بهینه دارایی‌ها (متنوع سازی) با حذف هزینه و صرف زمان اندک، سادگی و سهولت و سرعت در معاملات بورس، کاهش زمان تصفیه نسبت به سایر صندوق‌های فعلی، خرید و فروش آنلاین واحدهای صندوق، نداشتن دامنه نوسانات برای معاملات روزانه می‌توان نام برد.
آرام اظهار کرد: این صندوق‌ها با نماد «دارا یکم» در بازار سرمایه وارد شده‌اند، مردم برای خرید سهام در ابتدای کار نیاز به داشتن کد بورسی ندارند، و با کد ملی می‌توانند سهام خرید کنند، ولی بعد از دو ماه برای خرید و فروش کردن نیاز به کد بورسی دارند.
آرام در ادامه گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های ارائه دهنده کد بورسی، کد بورس اخذ کنند، بعد از دو ماه می‌توانند سهام خود را خرید و فروش کنند. اطلاع رسانی «پذیرفته شدن شرکت بورسی و امکان خرید و فروش سهام» از طریق شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.
آرام گفت: بانک‌هایی که پذیره نویسی و ثبت نام صندوق‌ها در آنها انجام می‌گیرد شامل بانک ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات، قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان، آینده، پاسارگاد، اقتصاد نوین است. با توجه به اینکه در شرایط کنونی بهتر است از تجمع افراد در بانک‌ها جلوگیری شود، امکان اضافه شدن بانک‌های دیگر نیز وجود دارد.
آرام با بیان اینکه مردم باید مراقب باشند و سرمایه‌های زندگی خود را وارد بازار سهام و بورس نکنند اظهار کرد: افرادی که توانایی ورود به بازار بورس را دارند می‌توانند از مزایای این بازار بهره مند شوند، ولی نباید بی دلیل سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند، خانه و ماشین خود را برای سرمایه گذاری در بازار بورس نفروشند، بازار بورس یک بازار سرمایه گذاری با ریسک است، باید با مشاوره درست همه جوانب را بررسی کنند و وارد سرمایه گذاری در بورس شوند.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که اقتصاد در کل دنیا دارد، و همینطور مسائل و تحریم‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد، مردم باید با مطالعه و مشورت وارد بازار بورس شوند، همینطور اینکه فریب دلالان را نخورند.
وزارت اقتصاد به عنوان مشاور مردم عمل خواهد کرد
آرام گفت: وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با این صندوق‌ها به عنوان مشاور عمل خواهد کرد، همینطور مشاوره تلفنی از طریق کارشناسان را پیش بینی خواهد کرد، تا اطلاعات لازم در رابطه با چگونگی سرمایه گذاری، اطلاع یافتن نسبت به ترازنامه و میزان سوددهی و مسائل این چنینی داده شود.
عرضه سهام 2 شرکت بیمه و 3 بانک
آرام اظهار کرد:  2 بیمه اتکایی امین و بیمه البرز و بانک‌های صادرات، ملت و تجارت جزو 5 صندوقی هستند که سهامشان به مرحله فروش رسیده است و  مردم می‌توانند خریداری کنند.
 آرام افزود: هر ایرانی می‌تواند تا سقف 2 میلیون تومان از این صندوق‌ها خرید کند، حداقل واحدهای قابل خریداری توسط هر نفر 1 واحد و حداکثر واحد خریداری 200 واحد است که معادل 2 میلیون تومان است.
آرام اظهار کرد: واگذاری اولیه با سازوکار پذیره نویسی و با کدملی انجام می‌گیرد، محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره نویسی شامل اشخاص حقیقی می‌شود و اشخاص حقوقی نمی‌توانند خرید کنند.
وی بیان کرد: دو روش کد بورسی و کد ملی برای ثبت نام داریم. خرید و فروش در بورس از طریق کد بورسی انجام می‌گیرد.
زمان پذیره نویسی؟
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار کرد: برای پذیره نویسی؛ از روز 14 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت 99 فرصت است، افراد می‌توانند به سامانه وارد شوند کد ملی خود را وارد کنند و ثبت نام کنند.
وی گفت: ساعت ثبت سفارش از طریق سامانه‌های معاملاتی هر روز از ساعت 14 تا 16 است که مردم می‌توانند مراجعه کنند. معاملات خرید و فروش و سرمایه گذاری بر روی واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها حداقل 2 ماه پس از انجام پذیره نویسی است.
تخفیف‌های سهام صندوق «دارا یکم»
وی افزود: موضوع مهم تخفیفی است که وزارت اقتصاد برای این صندوق‌ها درنظر گرفته است، 30 درصد و 20 درصد تخفیف گرفته شده است، از روز 14 اردیبهشت ماه می‌توانند مراجعه کنند و از تخفیف 30 درصدی بهره مند شوند.
وی گفت: باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و از پذیره نویسی و شروع به کار و موارد دیگر مطلع شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ا
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی
فرشته
لطفا خرید سهام بانکی رو تمدید کنید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1