کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی:

منتخبان جدید کهگیلویه و بویراحمد؛ فاتحه‌خوانی و سایر بدعت‌های غلط!

سیامک داستار

19 ارديبهشت 1399 ساعت 16:17

طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند: اول وظیفه قانونگذاری بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی و دوم وظیفه نظارتی.


طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند: اول وظیفه قانونگذاری بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی و دوم وظیفه نظارتی.
 با توجه به عمق محرومیت در استان کهگیلویه و بویراحمد، عملکرد بعضاً ضعیف و قابل نقد نمایندگان استان در ادوار گذشته، شرایط سرشار از چالش و کمبود منابع در کشور، لازم و واجب است همه‌ی مسئولان، مدیران، سیاست‌گذاران و خصوصاً نمایندگان مجلس یازدهم، با نهایت تلاش و در کمال تعهد و وظیفه‌شناسی، برای حل مشکلات، تغییر در کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه در جامعه تلاش نمایند.
 اما در این میان در ادوار گذشته و خصوصاً سال‌های اخیر، در برخی مناطق کشور و خصوصاً در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز شاهد بدعت‌ها و رفتارهای غلطی از سوی نمایندگان بوده‌ایم که مانعی در برابر انجام وظایف قانونی نمایندگان بوده است. این بدعت‌های نادرست عاملی برای سطحی‌نگری نمایندگان، درگیر شدن نمایندگان به مسائل حاشیه‌ای و سبب اخلال در روند توسعه بوده‌اند.
 از جمله این رفتارها و بدعت‌ها می‌توان به حضور نمایندگان در مراسمات فاتحه‌خوانیِ مردم با هدف تقدیر از آنها و پاسخگویی به حمایت آنان در انتخابات و یا  تلاش برای کسب رأی در دور بعد اشاره نمود.
 طبق عادت و رسم غلطی که در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، زمان خود را که سرمایه‌ای ارزشمند برای خدمت به مردم و به نوعی حق‌الناس می‌باشد را به امور غیر ضروری اختصاص می‌دهند و حتی فرصت و امکان حضور در تمام مراسمات فاتحه‌خوانی‌ها و عملی کردن تمام عیار بدعت نادرست حضور در مراسمات ختم را هم ندارند. بنابراین در چنین شرایطی حضور در مراسمات هواداران و عدم حضور در مراسمات بخشی از مردم،‌ منجر به بی‌عدالتی گزافی می‌شود که علت آن رسم غلط لبیک نماینده به مراسمات ختم می‌باشد.
 پر واضح است که حضور در فاتحه‌خوانی‌ها و درگیر شدن برای چنین مراسماتی، دردی از عموم دوا نمی‌کند و ذهن رئیس دفتر نماینده، مدیران برنامه‌ها و اطرافیان ایشان را به جای ارائه طرح‌های جدید و پیگیری حل مشکلات عمومی، اصلاح قوانین گذشته، نظارت بر اجرای قوانین، درگیر مسائل غیرضروری همچون حضور در مراسمات فاتحه‌خوانی، حضور در منزل هواداران برای عرض تسلیت و برنامه‌ریزی برای کسب رأی در دور آتی و حفظ هواداران خواهند کرد. از تبعات این بدعت غلط می‌توان به ظهور بی‌عدالتی در اختصاص زمان به مردم، درگیر حواشی و اتفاقات شخصی هواداران شدن، افزایش و حفظ توقعات غیرقانونی و غیرمنطقی برخی افراد و حساس شدن سایر مردم برای حضور نماینده در مراسمات آن‌ها اشاره کرد.
 دومین بدعت غلط رواج یافته و برجسته شده در طی این چند دهه، تماس تلفنی غیرضرور، مستمر و بی‌ربط با نماینده با هدف چاپلوسی، نزدیک کردن و برجسته کردن خود در ذهن نماینده، طرح درخواست‌ها و توقعات شخصی، تحمیل نظر به نماینده، مصادره رأی دیگران و ... اشاره کرد. متاسفانه برخی از افراد ضعیف‌النفس، فرصت‌طلب، منفعت‌طلب، آفتاب‌پرست سیاسی و تحت تأثیر حسادت و رقابت‌های شخصی، بعد از اتمام انتخابات از فرصت ارتباط تلفنی برای عزیز کردن خود وچاپلوسی و تملق نزد نماینده منتخب و ... استفاده می‌نمایند که این تماس‌ها نیز جز هدر دادن وقت نماینده و ممانعت از استفاده بهینه‌ی نماینده از زمان، بی‌عدالتی و درگیر کردن و مشوش کردن ذهن نماینده، دستاورد دیگری ندارد. این افراد بدون توجه به اولویت نماینده و وظایف نماینده،‌ توقع پاسخگویی مستمر و با حوصله از نماینده منتخب دارند و تلاش می‌نمایند در هر حوزه‌ای بدون توجه به توانایی و تخصص خود، دخالت و اظهارنظر نمایند.
 بدون شک اصلاح وضع موجود در هر نقطه‌ای از کشور نیازمند اصلاح برخی از بدعت‌های نادرست گذشته می‌باشد که در حوزه وظایف نمایندگان و خصوصاً نمایندگان استان‌های کمتر توسعه‌یافته، اصلاح دو بدعتِ نادرستِ ذکر شده، قطعاً منجر به بهبود عملکرد نمایندگان و تمرکز فعالیت‌ها در حوزه خدمت‌رسانی به مردم خواهد شد.


کد مطلب: 420676

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/420676/منتخبان-جدید-کهگیلویه-بویراحمد-فاتحه-خوانی-سایر-بدعت-های-غلط

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1