تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۴۲۰۲۸۶
گزارش کبنا از بازار گچساران؛

جولان کرونا؛ بازار گچساران و طرح فاصله‌گذاری در نقاهت

۵
۰
جولان کرونا؛ بازار گچساران و طرح فاصله‌گذاری در نقاهت
کبنا ؛هر چند شهرستان گچساران جزو شهرهایی با آمار پایین مبتلایان به بیماری کرونا بود اما این آمار به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی روز به روز روند صعودی یافته است. اگر صبح یا یک بعدازظهر برای خرید در خیابان‌های گچساران قدم بزنید شلوغی بازار و هجوم مردم را در بازار بدون رعایت کردن پروتکل‌های وزرات بهداشت، مشاهده خواهید کرد.
هر چند کرونا با جان و سلامتی مردم گره خورده است، ولی این بیماری کاملاً با فرهنگ ما  نیز گره می‌خورد. رعایت فاصله گذاری اجتماعی یک مسئله فرهنگی است که مسئولان نسبت به گوشزد کردن آن و تبلیغات فرهنگی در مورد آن تا حدودی کم  توجه شده‌اند و از طرفی جمله «فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید» تبدیل به صحبت تکراری شده که بعضی نسبت به آن بی اعتنا شده‌اند. و اقدام عملی در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد.
در بازار گچساران اگر قدم بزنید از جمعیتی که در کنار شما عبور می‌کنند فقط چند نفر را می‌بینید که ماسک و دستکش پوشیده‌اند. با وجود شرایط نامساعد و بحران کرونا، مردم نسبت به این ویروس خفته بی اعتنا هستند. نه تنها رعایت فاصله گذاری اجتماعی نمی‌شود بلکه آدم‌ها همچون گذشته بی فاصله از هم راه می‌روند. در مغازه‌ها هم هیچ فاصله‌ای رعایت نمی‌شود، در مغازه‌ها و بوتیک‌ها با چند متر فضای موجود، اگر یک نفر در مغازه باشد، دیگران هم وارد مغازه می‌شوند، در حالی که در این روزها مردم باید به نکات بهداشتی توجه کنند و تجمع در مغازه‌ها نباید صورت بگیرد. بیشتر مغازه دارها پیشخوان مغازه را ضدعفونی نمی‌کنند و در پذیرش و دادن سفارش مشتری نیز هیچ پروتکلی رعایت نمی‌شود. در نانوایی‌ها مردم در کنار هم در صف نان ایستاده‌اند و در خواروبارفروشی‌ها و بازار میوه و تره بار نیز شلوغی و ترافیک آدمها مانع از رعایت پروتکل‌ها شده است.
بستنی فروشی‌ها، اغذیه‌ها، فست فودها همگی باز هستند، و مردم نیز مثل گذشته از آنها خرید می‌کنند. حتی اگر یک نفر بخواهد در خیابان موارد بهداشتی را رعایت کند، نمی‌تواند، چون همشهریان دیگر یا به او تنه می‌زنند و از کنار او رد می‌شوند، یا بدون رعایت نکات بهداشتی وارد مغازه‌ها می‌شوند.
همینطور در شهرستان و در روستاها به ویژه برخی اقوام لر زبان، با تعصب نسبت به ویروس رفتار می‌کنند و اعتقادشان این است که کرونا نمی‌گیرند، و همه دید و بازدیدها و تمام فعالیت‌های خود را مثل گذشته انجام می‌دهند. بعضی خانواده‌ها مراسم‌های عروسی و ختم برگزار می‌کنند. طی چند روز گذشته مسئولان از وجود مبتلایانی خبر دادند که تعداد زیادی از افراد خانواده و نزدیکانشان را مبتلا کرده‌اند. یزدان پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دراین باره گفت «یکی از بیماران مبتلا به ویروس 21 نفر از نزدیکان خود را مبتلا کرده». در هر حال یا در این مسئله مردم باید رعایت کنند که لزوم تذکر و تبلیغ و کار فرهنگی وجود دارد، اما زمانی که برخی از فرهنگ پایینی نسبت به این مسئله برخوردارند، سخت گیری ادارات و دستگاه‌های اداری می‌تواند به کنترل این ویروس کمک کند.
طی دو ماه گذشته، تحلیلی که از مدیریت بحران کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور می‌توان کرد این است که مدیریت کرونا همان اندازه که وابسته به اجرای پروتکل‌های سراسری و کشوری است، به مدیریت مسئولان استانی و شهری و مدیریت مردم نیز مرتبط است. وقتی امارهای مبتلایان در شهرهای مختلف را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که برخی شهرها سخت گیری‌های بیشتری داشتند و در نتیجه کرونا مدیریت بهتری شد، همچنانکه در کهگیلویه و بویراحمد نیز، بیماریابی، کنترل راه‌ها، و اطلاع رسانی‌های رسانه‌ها یکی از عوامل موفقیت و کنترل ویروس در استان بود.
اما در اردیبهشت ماه، ماه سوم کرونایی، می‌بینیم که مدیران و دستگاه‌های اجرایی نیز نسبت به این موضوع کم توجه شده‌اند. در حالی که مسئولان باید احساس مسئولیت داشته باشند و هر باره هشدارهای بهداشتی بدهند، اما به این موضوع توجهی نمی‌شود و تنها به ارائه گزارش‌ها و آمارها در جلسات اداری اکتفا شده است. در حالی که مبتلایان در روز 10 فروردین ماه 124 نفر، روز 15 فروردین ماه 176 نفر بوده، در روز 20 فروردین ماه به 205 نفر رسید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا امروز 8 اردیبهشت ماه در استان به 472 بیمار رسیده است. در آخرین تحلیل‌ها از این بیماری وزارت بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد را جزء استان‌های با احتمال خطر افزایش بیماران کرونایی نام برده شد. اگر بیمارهای کنونی کرونا در استان حاصل دو هفته گذشته یعنی در روزهای اواسط فروردین ماه باشد که پروتکل‌های بهداشتی به خوبی در استان اجرا می‌شد، باید بعد از این عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، تا هفته‌های آینده منتظر سونامی کرونا در استان باشیم.
---------------------------------------------------
گزارش: سیده زهرا حسینی فر
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایثار
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما با این هشدارهای سلامتی ،باز هم شما که به فکر سلامتی مسلمانان هستید
Iran, Islamic Republic of
شاید آمار بالا بره ولی مرگ و میر انشاالله زیاد نیست
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیگیری بفرمایید
یک نیروی کارشناس خانم هفته ی قبل بدون ازمون جدید، و به بهانه ی اینکه دو سال قبل ذخیره ازمون بیمارستان نفت بوده در حالیکه ان ازمون اصلا ذخیره براش اعلام نشدهو بعد از 9ماه هم ازمون باطل میشده
این خانم را وارد ازمایشگاه کردند و به دنبال اعتراض ازمایشگاهیان، این خانم را وارد بخش پرستاری به اسم نمونه گیر کرده اند
خواهش میکنیم پیگیری و.رسانه ای شود تا برخورد قانونی شود
Iran, Islamic Republic of
کاش اسمشو می نوشتی
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درتایید حرف های خبرنگار باید گفت که قبلا مسئولان با ماشین اطلاع رسانی می کردند،اماکن عمومی ضدعفئنی می شد،اصناف وپاساژها که قراربود تا ساعت 18بازباشند تا هر وقت بخواهند می مانند،مطب ها وکلینیک ها اکثرا تعطیل ولی آنهایی که باز هستند هیچ پروتکلی را رعایت نمی کنند،قبلاماشین ها ضدعفونی می شدند ،برخی مراسم خصوصا عزاداری برقرار می باشدو..
اما اینها وخیلی چیزهای دیگر باعث شده که صبح که از خواب بلند می شوم به خدای خود می گویم خدایا شکرت که ادامه این زندگی تصادفی را به من دادی وتا فرداخداکریم است واین داستان پراسترس ادامه دارد تا ببینیم کی شراین وبروس نصیب ما یااطرافیانمان شود،واقعا"تاسف دارد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1