تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۴۲۰۲۷۲
در نشست خبری مدیر حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

مراکز حوزه علمیه استان برای سال تحصیلی جدید طلبه می پذیرد / فعالیت حوزه علمیه خواهران در بحران کرونا؛ از غسل و کفن بیماران کرونایی تا تولید 28 هزار ماسک / ورود حوزه علمیه خواهران به آسیب های اجتماعی

۰
مراکز حوزه علمیه استان برای سال تحصیلی جدید طلبه می پذیرد / فعالیت حوزه علمیه خواهران در بحران کرونا؛ از غسل و کفن بیماران کرونایی تا تولید 28 هزار ماسک /  ورود حوزه علمیه خواهران به آسیب های اجتماعی
کبنا ؛
صبح امروز (دوشنبه 8 اردیبهشت ماه 99)؛ حجت الاسلام سید ابراهیم افتخاری مدیر حوزه علمیه خواهران استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه سابقه ظلم به زنان، به واسطه عوامل فرهنگی غلط، یک مسئله تاریخی است گفت: اما نسل پیامبر اکرم (س) از طریق دختر ایشان ادامه یافت. سوره کوثر در شأن دختر پیامبر نازل شد و بصورت عملی جایگاه زن به واسطه متولیان دین ارتقا پیدا کرد.
حجت الاسلام افتخاری با بیان آیه «هر کسی که عمل نیکی انجام دهد، چه زن و چه مرد، به حیاط طیبه خواهد رسید»، اظهار کرد: اینطور نیست که به زن به عنوان جنس دوم نگاه شود، و در این زمینه اسلام منتقد نگاه غربی است. تساوی زن و مرد در همه عرصه‌ها عدالت محسوب نمی‌شود، چیزی که در دنیای غرب معتقد به این هستند که باید تساوی حقوق زن و مرد وجود داشته باشد، در حالی که گاها این به نفع زنان نیست.
حجت الاسلام افتخاری به تاریخ کوتاهی از تأسیس حوزه علمیه برادران و خواهران در شهر قم اشاره کرده و گفت: امروز نزدیک به 500 مدرسه علمیه حوزه خواهران داریم، حتی در برخی مناطق مثل دنا، لیکک، بهمئی حوزه خواهران داریم ولی حوزه علمیه برادران نداریم.
می‌توانیم رویکرد اقتضایی و فرهنگی حوزه را افزایش دهیم
حجت الاسلام افتخاری با اشاره به تمرکززدایی از مراکز آموزشی حوزه علمیه و فرهنگی شدن آموزش‌ها در استان‌های مختلف گفت: هر چه به سالهای اخیر نزدیک می‌شویم تمرکززدایی از آموزش بیشتر شده است، و در حال حاضر مرکز مدیریتی حوزه‌ها استانی شده‌اند. همینطور در رابطه با رویکرد تمرکززدایی از آموزش، برخی از واحدهای آموزشی را با موضوع واحدهای «اقتضایی» داریم، بدین معنا که به اقتضای فرهنگ و نیاز هر استانی، تا بیست واحد، علوم بومی فرهنگی می‌توانیم تولید کنیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا حوزه‌های علمیه استانی نسبت به مرکز قم ضعیف‌تر عمل می‌کنند و در همه شهرها مرکز حوزه علمیه نداریم گفت: حوزه علمیه خواهران بصورت هیئت امنایی مدیریت می‌شود، ردیف بودجه دولتی ندارد، با این حال در مورد سطح حوزه‌ها؛ بسیاری از اساتید ما سطوح علمی خوبی دارند، حتی برخی از این افراد تحصیلات دانشگاهی و حوزوی را با هم دارند.
حوزه علمیه خواهران در مقطع سیکل و دیپلم طلبه می‌پذیرد
وی با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان اردیبهشت ماه پذیرش طلبه و نام نویسی در دو مقطع تحصیلی را داریم گفت: در سطح دو، از کسانی که پایه هشتم (سیکل) را تمام کرده باشند، حداکثر سن 17 سال است، و دیپلمه‌ها تا 40 سال سن می‌توانند برای سطح دو ثبت نام کنند، در سطح سه نیز کسانی که سطح دو را گذرانده باشند ثبت نام خواهیم داشت و شرط سنی برای سطح سه نداریم.
وی گفت: ثبت نام به دو صورت حضوری و مجازی داریم، پذیرش مجازی از سایت www.whc.ir خواهد بود و متقاضیان می‌توانند به این سایت مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وی افزود: در شهرستان دنا، بویراحمد و دیگر شهرستان‌ها متقاضیان زیادی برای سطح دوم حوزه داریم، رایزنی‌هایی صورت داده‌ایم که بتوانیم شرایط تحصیل از مقطع سیکل را در یاسوج و سی سخت داشته باشیم.
وی ابراز کرد: ظرفیت پذیرش ما در مقطع سطح دو و سه 225 نفر است و خوابگاه‌ها نیز ظرفیت لازم را دارند.




وی به تشریح سطوح مراکز حوزه‌های علمیه خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته و گفت: 5 مدرسه در سطح استانی داریم، در حوزه فاطمیه یاسوج سطح دو و سطح سه حوزه را پذیرش خواهیم داشت، در سطح سه (معادل کارشناسی ارشد) این مدرسه دو رشته فقه و اصول و رشته تفسیر علوم قرآنی تدریس می‌شود. چشم انداز ما این است که این مدرسه را به یک مدرسه مستقل سطح سه تبدیل کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان بیان کرد: در حوزه  حضرت زینب (س) دهدشت که در سال 83 تأسیس شد، و جزو بهترین مدارس کشور به لحاظ زیرساخت عمرانی است، از مقطع سیکل و مقطع دیپلم دانش آموخته می‌پذیریم. در مدرسه لیکک و مدرسه گچساران و سی سخت نیز پذیرش مقاطع سیکل و دیپلم را داریم.
حجت الاسلام افتخاری بیان کرد: بیش از 1300 طلبه داریم که تعدادی از این طلبه‌ها، غیرفعال هستند و مرخصی تحصیلی گرفته‌اند. 659 طلبه فعال داریم، 359 طلبه داریم که فارغ التحصیل شده‌اند، 77 نفر استاد دارای مجوز تدریس داریم.
وی به تشریح فعالیت‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه پرداخته و افزود: مدارس حوزه، در پیام رسان ایتا، در حدود 8 کانال فعالیت‌های مجازی دارند. تولید 28 هزار عدد ماسک، توزیع مواد بهداشتی، تهیه و توزیع گوشت قربانی، و غسل خانم‌های فوت شده بخاطر کرونا از فعالیت‌های مدارس حوزه علمیه خواهران است.
توجه به آسیب‌های اجتماعی مناطق مختلف استان
مدیر حوزه علمیه خواهران توجه به آسیب‌های اجتماعی را یکی از برنامه‌های حوزه خواهران عنوان کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی برخی مناطق استان، موضوع مورد توجه حوزه است، یکی از سیاست‌های ما این است که هر یک از روستاهای ما یک طلبه داشته باشد، همینطور تلاش داریم از این منطقه طلبه‌های بیشتری جذب کنیم.
وی گفت: در رابطه با مسائل اجتماعی در بحث‌های کاهش طلاق و ازدواج آسان خواهران حوزه فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.
افتخاری اظهار کرد: در بحث ازدواج آسان، برای کمتر شدن هزینه‌های ازدواج، خواهران حوزه علمیه پیگیری‌های زیادی کردند. در این طرح، مراسم ازدواج با هزینه‌های کم و رایگان انجام می‌شود، طرح مختص نهاد ویژه‌ای نیست، نهادی مثل کمیته امداد تدابیر خود را دارند، اما این طرح متفاوت است.
رویکرد حوزه علمیه به حضور زنان در جامعه
وی اظهار کرد: رویکرد ما در مورد حضور زنان این است که بهتر است زنان در مسائل مربوط به هم جنس‌های خود، در حوزه‌های مختلف بهداشتی و پزشکی، بیماری‌های زنان، در حوزه‌های قضایی، آموزش و پرورش باید در سطوح مختلف مدیریتی و سطوح پایین‌تر حضور فعال داشته باشند.
وی اظهار کرد: باید شرایط برای فعالیت زنان در مشاغل مقتضای لطافت زنانه مهیا شود، اینکه خانمی راننده تریلی باشد، ظلم به زن است و به این دلیل است که شرایط برای فعالیت زنان فراهم نشده است.
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم جامعه را اصلاح کنیم نیاز به انسان‌های عالم داریم گفت: حوزه‌های علمیه خواهران یک نهاد علمی است، و رسالت تربیت زنان عالم و کارشناس را دارد.
حجت الاسلام افتخاری در رابطه با نقش اجتماعی حوزه علمیه خواهران در مسائل پیش آمده افزود: در مدت اخیر گاها شبهاتی در فضای مجازی درباره امام زاده‌ها، دین، قرآن انتشار می‌یافت که برخی از خواهران حوزه علمیه وظیفه پاسخگویی به این شبهات را داشتند. همینطور خواهران ما در بحث کرونا نقش آرامش بخشی به جامعه را ایفا کردند و برای غسل دادن زنان فوت شده کرونایی ورود کردند و در این مسیر کمک کردند.
وی گفت: یکی از کارکردهای حوزه علمیه خواهران تشکیل «بیت الزهرا» است، در این طرح، با محور خانواده فعالیت‌های فرهنگی شروع شده است، و مقام معظم رهبری نیز بر ترویج  و اجرای این طرح تاکید کردند و فرمودند استان‌های دیگر نیز از این طرح الگوبرداری کنند.
افتخاری گفت:
حجت الاسلام افتخاری با بیان اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد زمینه‌های مذهبی زیادی دارند افزود: با این حال گاها مردم ما و جوانان به خاطر نااگاهی و فرهنگ ضعیف، مسائل مذهبی را جدی نگرفتند و همه اینها به دلیل ناآشنایی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1