کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

آسیب شناسی سیستم آموزشی در روزهای کرونایی و توصیه های یک فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی

سید عبدالمناف محسنی

23 فروردين 1399 ساعت 16:13

هنوز زیرساخت های لازم آماده نیستند و خیلی از دانش آموزان روستایی به اینترنت دسترسی ندارند و خیلی از خانواده ها گوشی هایی که بتوانند این برنامه ها را پشتیبانی کنند، ندارند و خیلی از خانواده ها سه الی چهار دانش آموز دارند و فقط یک گوشی که بتوان برنامه های مختلف را روی آن نصب کنند و خیلی از خانواده ها حتی یک گوشی هم ندارند.


رئیس محترم جمهور  جناب آقای دکتر حسن روحانی  با سلام. گرچه کارمندان و کارکنان دولت، کارگران و صاحبان حرفه و مشاغل مختلف بخاطر حقوقی که از دولت و کارفرما می گیرند و برای سیر نمودن شکم خانواده مجبورند، علیرغم تمام بی رحمی های " کرونا " از خانه هایشان بیرون بیایند، اما اجازه نخواهند داد که در این شرایط بسیارحساس و خطرناک فرزندان و جگرگوشه های خود را روانه ی مدرسه نمایند. مدارسی که متاسفانه هر پایه کلاسی از آن ها، بیش از ۳۵  و حتی ۳۸ دانش آموز را در خود جای داده است و فاصله گذاری در این کلاس ها بیشتر  شبیه به طنز تلخ آموزشی است.    
عالیجنابِ؛ کرونا فرصت بسیار خوبی بوده و هست که شما و بقیه ی  مسئولین جمهوری اسلامی عملکردهای خود را نقد و بررسی نموده و برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کنید.               
چند پیشنهاد خدمت جنابعالی ارائه می دهم باشد که مورد توجه قرار گیرند تا در این یک سال باقی مانده از عمر دولت جنابعالی عملیاتی شوند و نامی نیک از خود در تاریخ ایران زمین به یادگار بگذارید؛۱- دولت الکترونیک را عملیاتی و اجرایی نمایید تا جلوی ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها گرفته و کاغذ بازی های اداری به حداقل برسد. ۲- وقتی در سیستم آموزشی جدید مردودی حذف شده و تکرار پایه ای در کار نیست، چه لزومی دارد و چه اصراری هست بر بازگشایی مدارس، آن هم  در شرایط فعلی که خیلی از مدارس و خانواده ها از تهیه ماسک و بقیه مواد ضد عفونی کننده عاجز و ناتوان هستند، اتمام سال تحصیلی را اعلام کنید و  در صورت لزوم وزارت آموزش و پرورش دو هفته اول سال تحصیلی آینده را به مرور مطالب درسی سال قبل اختصاص دهد. همچنین  امتحانات پایه دوازدهم با رعایت فاصله در مرداد ماه برگزار شوند.
۳- ادامه داشتن برنامه های تدریس از طریق شبکه های مختلف تلویزیون با افزایش زمان از نیم ساعت  به چهل و پنج دقیقه‌ و بیشتر کتاب هایی که نیاز به توضیح و تشریح معلم را دارند تدریس شوند. ( برنامه های تلویزیونی در طول سال استمرار داشته باشد و این استمرار باعث  برچیده شدن انواع کلاس های خصوصی و کنکوری خواهد شد، همچنین به جای پخش از ساعت ۸ صبح، شروع برنامه های تدریس از ساعت ۱۲ ظهر باشد.)  
۴- حذف برنامه های مجازی مانند شبکه اجتماعی دانش آموزی ( شاد )، چون هنوز زیرساخت های لازم آماده نیستند و خیلی از دانش آموزان روستایی به اینترنت دسترسی ندارند و خیلی از خانواده ها گوشی هایی که بتوانند این برنامه ها را پشتیبانی کنند، ندارند و خیلی از خانواده ها سه الی چهار دانش آموز دارند و فقط یک گوشی که بتوان برنامه های مختلف را  روی آن  نصب کنند و خیلی از خانواده ها حتی یک گوشی هم ندارند.( اینجانب کارمند دولت هستم و سه دانش آموز دارم و هر روز بین بچه هایم بحث هست که از طریق این گوشی برنامه‌های کلاسی خودشان را پیگیری کنند و این معضل خانوادگی شده که هر یک ساعت گوشی دست یک نفرشان باشد.) 
۵- اگر اصرار بر شبکه اجتماعی دانش آموزی - شاد - هست، بدور از افراط و تفریط و عجله کاری، ابتدا از طریق تلویزیون و با حضور کارشناسان خبره در مورد معایب و مزایای فضای مجازی و روش استفاده صحیح از آن اطلاع رسانی شود، در ادامه اگر برای دولت سخت است و بار مالی دارد، با کمک خیرین عزیز و سازمان های مردم نهاد و آستان قدس رضوی، به هر یک از دانش آموزان یک عدد " تبلت "  هدیه داده شود.
۶- در ابتدای سال تحصیلی جدید - مهر ۹۹  - جهت تکریم دانش آموزان  و ارج گذاشتن به علم و دانش و رفاه حال خانواده های ایرانی، بسته های متنوع بهداشتی و  نوشت افزار  شامل؛ انواع ژل و مواد ضد عفونی کننده،صابون و شامپو، دهان شویه، مسواک، خمیر دندان و حوله، کتاب های درسی، انواع خودکار و مداد، مداد رنگ، دفتر، تراش، پاک کن و کیف مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.
۷- جهت حفظ و رشد فرهنگ و سنت های ایرانی- اسلامی، لباس ملی برای دانش آموزان مقاطع مختلف با توجه به شرایط اقلیمی- فرهنگی و قومیتی طراحی و در  آغاز سال تحصیلی با عزت و احترام در اختیار دانش آموزان قرار داده شود. 
۸- بجای بکارگیری افرادی که ده سال پیش سرباز معلم بودند و یا آموزشیاران نهضت که در  باسوادنمودن " دو سه نفر بیسواد" عاجز بودند و بدون برگزاری هیچ آزمون و یا گزینشی در حال تدریس در کلاس های درس هستند، نفرات برتر دانشگاه را با آزمون  و بعد از برگزاری دوره های تخصصی جذب نمایید. 
۹- توزیع بسته های متنوع بهداشتی و معیشتی در بین مردم.‌    
۱۰- بازدید سرزده و روزانه از نانوایی، کشتارگاه ها، رستوران و بیرون بر، شیرینی فروشی و انواع مختلف مغازه هایی که با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارند و اجبار نمودن آن ها به نصب دوربین و آنلاین بودن آن ها از زمان باز نمودن مغازه تا پایان وقت کاری، تا این‌که خود مردم واقعا ببینند" خمیر " چگونه نان می شود و یا اینکه شیرینی فروشی چقدر خودش را ملزم به  رعایت نکات  بهداشتی  نموده همچنین دادن" وام " به این صنف ها جهت تجهیز ساختمان به شبکه‌، البته نه از این نوعی که اعلان شده یک میلیون وام می دهیم و بعد با سود دوازده درصد از یارانه های مردم   برداشت می شود.          
و سلام علی من اتبع الهدی.                       
سید عبدالمناف محسنی. فرهنگی و دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز.


کد مطلب: 419729

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/419729/آسیب-شناسی-سیستم-آموزشی-روزهای-کرونایی-توصیه-های-یک-فرهنگی-کهگیلویه-بویراحمدی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1