تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۶
کد مطلب : ۴۱۹۷۱۷
سهم کارمندان دولت در مهار کرونا:

هر کارمند، یک هموطن

۰
هر کارمند، یک هموطن
کبنا ؛رئیس انجمن بهره‌وری ایران پیشنهاد کرده با توجه به شرایط دشوار افراد بیکارشده در اثر کرونا، کارکنان دولت که در این ایام حقوقشان تمام و کمال پرداخت می‌شود، بخشی از حقوق خود را در اختیار افراد بیکارشده قرار دهند تا چرخ زندگی آنها نیز بچرخد.
گرچه از فردا طرح فاصله‌گذاری هوشمند به جای فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا می‌شود، اما همچنان فعالیت مشاغل پرخطر ممنوع است. همچنین بسیاری از کسب و کارها در ایران و جهان به دلیل ضررهای وارده در دو ماه گذشته و نبود چشم‌انداز روشن رهایی از کرونا، کارکنان خود را تعدیل کرده‌اند و در این شرایط پراسترس، صدها هزار کارگر بیکار شده اند.
روحانی: حقوق کارمندان کامل پرداخت می‌شود
ایرنا نوشت: رییس جمهور نیز در جلسه اخیر دولت با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای مقابله با کرونا در برخی کشورها اظهار داشت: بعضی کشورها از هفته پیش اعلام کردند ۲۰ درصد حقوق کارمندان بابت مقابله با کرونا باید داده شود. ما که این کار را شروع نکردیم و فعلا هم در دستورکار ما نیست و همه حقوق را به طور کامل دریافت می‌کنند. وقتی حقوق به طور کامل دریافت می‌شود و به کارمند بگوییم سرکار نیا، این موضوع آسان است. چراکه او می‌گوید به من دستور دادند و در خانه می‌مانم. 
روحانی ادامه داد: برای کارگری که کار نکند، مزدی ندارد و پولی برای تامین غذای شب ندارد، برای او چه باید بکنیم؟ برای افرادی که کسب و کارشان در این دو ماه تعطیل شده است، کاری نداشتند، چک‌ها، بدهکاری‌ها و اجاره دارند، چه باید بکنیم؟ 
سید حمید کلانتری، رییس انجمن بهره وری ایران با اشاره به تهدیدات وسیع در حوزه سلامت، نظیر بیکاری، فقر و سختیهای معیشتی ، بسته‌های حمایتی دولت برای اقشار ضعیف، را مفید و ارزشمند اما ناکافی دانسته و می‌افزاید: البته دولت به دلایل متعدد از جمله تحریم‌ها شرایط اقتصادی مطلوبی نداشته و شرایط تحمیلی کرونا بر اقتصاد ، اشتغال و کسب و کار مشکلات را مضاعف ساخته است و به نظر می رسد آثار و تبعات این مشکلات ماهها و شاید در کل سال ۱۳۹۹ ادامه داشته باشد.
جمعیت چند میلیونی کارمندان بی تفاوت نباشند
او پیشنهاد می‌کند در این شرایط در کنار اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرایی وخدمات موسسات خیریه و نهادهای مردمی و گروههای داوطلب، کارمندان دولت بخشی از حقوق خود را به کارکنان بیکارشده اختصاص دهند.
کلانتری توضیح داد: با توجه به جمعیت چند میلیونی کارکنان و حقوق بگیران سطوح مختلف، از مدیران ارشد و میانی تا کارمندان ساده و کارشناسان و دانشگاهیان و فرهنگیان، هر یک مسئولیت فردی مشخصی نیز به عهده دارند تا به عنوان یک انسان و هموطن نسبت به سرنوشت صدها هزار کارگر و نیروی شرکتی و خدماتی و دستفروش و یا زنان سرپرست خانوار بیکارشده که دیگر دریافتی ندارند و برای تامین مایحتاج غذایی و زندگی روزمره شان دچار عسر و حرج و یا تنگدستی شده اند، بی تفاوت نباشند.
به گفته او، در این راستا به نظر می‌رسد کارکنان شریف وخدوم دولت باید خود پیش قدم شوند و در هر وزارتخانه و سازمان و یا  اداره کمیته ویژه ای برای برنامه ریزی و رسیدگی به افراد نیازمند محیط و شهر و اداره خود تشکیل دهند و با اعلام آمادگی برای کسر درصدی از حقوق و مزایای ماهیانه که میزان آن از۲۰ درصد کمتر نباشد، طرح هرکارمند یک هم وطن را به اجرا گذارند.
ماهیانه ۱ میلیون تومانی به ۳ میلیون نفر
وی برآورد کرد با این اقدام به طور میانگین حدود یک میلیون تومان بتوان ماهیانه به افرادی که بعد از کرونا به جمعیت بیکاران نیازمند مستمری اضافه شده‌اند، کمک کرد و آنها را به نحو آبرومندانه‌ای از دغدغه حداقل معاش نجات داد. چرا که با احتساب کارکنان بنیادها، شهرداریها و نیروهای نظامی حدود ۴ میلیون در کشور داریم که با احتساب حقوق متوسط ۴ میلیون تومانی، درصورت مشارکت همه کارمندان، می‌توان به ۳ میلیون نفر ماهانه ۱ میلیون تومان پرداخت کرد.
رئیس انجمن بهره وری درواکنش به نگرانی کارمندان از دچار مشکل شدن خودشان با چنین روشی می‌گوید:  قطعاً اینطور نخواهد شد. چرا که اولاً متاثر از شرایط پیش آمده از بیماری کرونا بخشی از هزینه‌های جانبی زندگی در حوزه سفر، تفریحات، ورزش، ایاب و ذهاب، پوشاک و غیره کم می شود و بدون خلل در زندگی این افراد، مشکل یک خانواده مستاصل را حل می کنند.  ثانیا بر اساس آنچه از قرآن آموخته ایم با انفاق، خداوند رحمان گشایش‌ برای اصحاب بخشش و نیکی ایجاد می کند و این اقدام شکرانه ای است برای سلامتی خود و خانواده مان. ضمنا این طرح انشاءالله با تحمل شش ماهه تا یک ساله به نتیجه خواهد رسید وچه بسا در طول مسیر منابع جدیدی برای اقتصاد کشور با تدبیر مسئولین و تعدیل مشکلات تحریم به لطف خداوند تامین شود.
وزرا و مدیران گام اول را بردارند
 وی درخصوص میزان اجرایی بودن این پیشنهاد می‌گوید: البته شرط توفیق این طرح این است که ابتدا بزرگان هر مجموعه پیش قدم شوند و وزرا، معاونین وزرا، روسای سازمان‌ها، استانداران، مدیران کل وزارتخانه‌ها در ستادها و استانها گام اول را بردارند تا به حول و قوه الهی نمایشی از محبت، نوع دوستی، نیک اندیشی، نیکوکاری و همبستگی ملی در جامعه رقم بخورد.
گفتنی است سال گذشته نیز بخشهای مختلف اداری کشور، بخشی از حقوق ماهانه خود را به هموطنان سیل‌زده بخشیدند. به عنوان نمونه، کارکنان شهرداری تهران بخشی از حقوق ماه فروردین خود را به هموطنان سیل‌زده تقدیم کردند که تنها در ۴۸ ساعت به چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال رسید. نمایندگان مجلس هم از یک روز تا یک ماه از حقوقشان را به سیل زدگان تقدیم کردند. کارمندان امور مالیاتی فارس، کارکنان قضائی و اداری دادگستری اهر، کارکنان علمی و اداری دانشگاه علامه طباطبائی و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بخش دیگری از کارمندانی بودند که فروردین سال گذشته یک یا چند روز حقوق خود را به هموطنان سیل زده اهدا کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1