تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۵۶
کد مطلب : ۴۱۹۶۶۶

کاهش پنج برابری روزهای خاکی خوزستان

۰
کاهش پنج برابری روزهای خاکی خوزستان
کبنا ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به بهبود کیفیت هوا و کاهش چشمگیر روزهای گرد و غباری در سال گذشته در این استان گفت: تعداد روزهای گرد و غباری در خوزستان از ۲۳۵ روز در سال ۹۵ به ۴۶ روز در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته‌است.
به گزارش کبنا، محمد جواد اشرفی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس نتایج حاصل از ایستگاه‌های سنجش در سطح استان و شهر اهواز و مقایسه آماری شاخص کیفی تعداد روزهای گرد و غبار در اهواز از سال ۹۵ تا سال ۹۸ کاهش چشمگیر روزهای آلوده را نشان می‌دهد به طوری که تعداد روزهای گرد و غباری پارسال ۴۶ روز؛ سال ۹۷، ۱۲۳ روز؛ سال ۹۶، ۱۳۰ روز و سال ۹۵، ۲۳۵ روز بوده است.
وی افزود: در سال ۹۸، ۱۵ روز در شرایط پاک، ۳۰۴ روز در شرایط سالم (قابل قبول)، ۳۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و یک روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و پارسال هیچکدام از روزها در شرایط خطرناک نبوده است.
اشرفی با تشریح وضعیت آلودگی هوا در سال های گذشته نیز گفت: در سال ۹۷، ۱۷ روز در شرایط پاک، ۲۲۵ روز در شرایط سالم (قابل قبول)، ۹۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۶ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم و هشت روز در شرایط خطرناک بوده است.
وی افزود: در سال ۹۶، چهار روز در شرایط پاک، ۲۳۱ روز در شرایط سالم (قابل قبول)، ۸۸ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۰ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، هفت روز در شرایط بسیار ناسالم و ۱۵  روز در شرایط خطرناک بوده همچنین در سال ۹۵، چهار روز در شرایط پاک، ۱۲۷ روز در شرایط سالم (قابل قبول)، ۱۶۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵۵ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم و ۱۴ روز در شرایط خطرناک بوده است.
اشرفی اضافه کرد: با مقایسه روزهای پاک و سالم در سال گذشته به نسبت چهار سال پیش، کیفیت هوا به لحاظ کاهش پدیده گرد و غبار افزایش یافته و شدت و تداوم گرد و غبار کمتر شده است.
وی تاکید کرد: بارش‌های ۲ سال اخیر، آبگیری تالاب‌ها و برنامه‌های مدیریتی مهار کانون‌های گرد و غبار نتایج خوبی به دنبال داشته که تاثیر آن در روند کاهشی روزهای گرد و غبار و افزایش روزهای پاک و سالم  از  سال ۹۵ تاکنون به خوبی نمایان شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آبگیری تالاب های استان در سیلاب‌های ۲ سال اخیر، اظهار داشت: تامین حق آبه تالاب‌های هورالعظیم و شادگان به عنوان کانون‌های مهم گرد و غبار داخلی از جمله عوامل  اصلی کنترل و مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار استان بوده است، به طوری که میزان آبگیری تا به امروز در تالاب هورالعظیم ۹۶درصد، تالاب شادگان ۹۰ درصد، بامدژ ۸۶ درصد، میانگران ۸۴ درصد و بندون ۴۰ درصد برآورد شده است.
وی برنامه مهار کانون های گرد وغبار داخلی را در استان یادآور شد و افزود: با کاشت ۲۶ هزار هکتار نهال، احداث کانال انتقال آب به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر به منظور آبرسانی به عرصه‌های نهال کاری شده و قرق آبی  کردن اراضی مستعد خیزش گرد و غبار و قرق و کنترل مدیریت چرا بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در راستای این برنامه در کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز اجرا شده است.
به گفته وی طی ۳ سه سال گذشته تا کنون بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال در راستای طرح‌های مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند سازمان جهاد کشاورزی (جهاد نصر)، اداره کل منابع طبیعی استان، مدیریت بحران  استانداری، اداره کل  هواشناسی، اداره کل فروگاه‌های استان، شهرداری اهواز و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هزینه شده است.
بر اساس این گزارش، اهواز تاکنون ۲ بار (در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲) به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است.
وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان از سال ۸۰ آغاز شد اما در سال های اخیر کانون‌های داخلی شکل گیری این پدیده افزایش داشته و هوای شهرهای استان به ویژه اهواز را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
در پی توفان‌های خاک در سال ۹۵ و قطع آب و برق و تلفن در اهواز و تعدادی از شهرهای خوزستان، طرح مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان آغاز شد که تاکنون ادامه دارد. اولویت این طرح کانون شماره ۴ در جنوب و جنوب شرق اهواز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1