تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۱۹۵۰۲
نقدر رفتار رئیس جمهور در جریان مدیریت کرونا؛

چرا روحانی به صورت پلکانی اوضاع را مدیریت می‌کند؟/ اتاقی در سعدآباد که مرکز مقابله با ویروس مرگ است

۰
چرا روحانی به صورت پلکانی اوضاع را مدیریت می‌کند؟/ اتاقی در سعدآباد که مرکز مقابله با ویروس مرگ است
کبنا ؛وضعیت شیوع ویروس کووید 19 در کشورمان بنابر آنچه «سعید نمکی» وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشورمان مطرح کرد نه در شرایط عبور کامل از این بیماری بلکه در حال مدیریت است. کشور 15 روز فرصت تعطیلات عید نوروز را نیز طی کرد و این روزها باید منتظر ماند که بعد از تعطیلات 20 فروردین دولت چه تصمیمی در این حوزه اتخاذ می کند. اگرچه بسیاری در این زمینه پایه را بر کمک رسانی و همیاری برای عبور از این بحران گذاشته اند و به اصطلاح فیتله انتقادات را پایین کشیده‌اند اما هنوز روش رئیس جمهور برای برخورد با این اپیدمی و بحران ناشی از آن یکجانشینی و اقامت در یک اتاق است. 
در ابتدا این انتقاد از رئیس جمهور بود که بایستی خود به عنوان رئیس اجرایی کشور بحران موجود را مدیریت کند؛ چراکه وزیر بهداشت و درمان اگرچه تخصص لازم در این حوزه را داراست اما همه اختیار لازم برای هماهنگی میان ارگان ها و سازمان های مختلف را ندارد. همانطور که می دانیم اپیدمی چون ویروس کرونا یک اپیدمی پیچیده است و بایستی همه قوا و وزارتخانه برای برطرف کردن آن به خط شوند. این موضوع در اوائل امر با مدیریت ناقص امور متاسفانه مشکلاتی در پی داشت. تا جایی که وزیر بهداشت برای تهیه ماسک و لوازم مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی کشور نامه انتقادی به رئیس جمهور و وزیر صنعت معدن تجارت نوشت.
این روند طی شد تا اینکه رئیس جمهور از یک اتاق و به صورت ویدئو کنفرانس این موضوع را سعی کرد مدیریت کند. این موضوع هم به باور بسیاری کفاف مدیریت ماجرای کرونا در کشور را نمی داد. جلسات مداوم و با حضور رئیس جمهور خواسته بسیاری از کارشناسان بود. این موضوع هم از سوی برخی از کارشناسان ذی ربط مطرح شد تا اینکه رئیس جمهور همچنان با ادامه یکجانشینی و تغییر محل جلسات از پاستور به سعد آباد جلساتی را با هئیت وزیران برگزار می کند. 

این مدیریت پلکانی خود انتقاداتی را به همراه داشته است. روند ماجرا از انتقاد به اینکه چرا رئیس جمهور یا لااقل معاون اولش مدیریت ستاد مقابله با این بحران را خود در اختیار نگرفتند، شروع شد تا حالا که این موضوع مطرح است که چرا رئیس جمهور خود پای در میدان نمی گذارد و از نزدیکتر موارد را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. 
این در شرایطی بود که قوای دیگر که قوه مقننه و قوه قضائیه هستند به نوعی نقش قوه مجریه را ایفا کردند و شاهد حضور و بازدید سران قوای دیگر از بیمارستان ها و تشکیل جلساتی برای مقابله با این معضل به صورت ضربتی بودیم. هر چند که این موارد برای آنها تبعاتی هم به همراه داشته است.
آنچه امروز از رئیس جمهور بعضا دیده می شود جلسات مداوم در سعدآباد و برخی حرف های تکراری و بعضا ناامید کننده است. رئیس جمهور در ابتدا از رفع بیماری کرونا از اوائل هفته خبر داد. حالا اما از اینکه بایستی مردم به این بیماری عادت کنند سخن می گوید و در جلسه اخیر بیان می کند که امکان دارد این ویروس ناخوانده یکسال دیگر مهمان مردم ایران باشد. 
ماجرای مدیریت پلکانی ویروس کرونا در کشورمان اگرچه از نوعی بهبود روند مدیریت  این بیماری حکایت دارد اما کندی این امر باعث از دست دادن زمان در مدیریت این بحران است که بسیار موضوع مهم و حیاتی در این زمینه است. جلسات مدیریت بحران کرونا هر روز بایستی بر اساس نیازها و شرایط این بیماری در کشورمان برگزار شود اما به نظر می رسد آنچه از درون این جلسات بایستی بیرون بیاید به جز به نوعی برنامه ریزی برای تعطیلات و حرف های امیدوارانه یا ناامید کننده و هشدار دهنده، ایجاد یک سازوکار مناسب بهبود اوضاع است. 
طرح فاصله گذاری اجتماعی این روزها بیشتر بر روی دوش مردم است و به نظر می رسد دولت نیز بایستی شرایطی را خصوصا برای ایجاد کسب و کارها در این فضا رقم بزند و به نوعی طرحی نو دراندازد که کشور در این شرایط بتواند برای ادامه کسب و کار و همچنین طی روند فاصله گذاری اجتماعی برای عبور از این شرایط با مشکلات کمتری روبرو شود. (جهان نیوز)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1