کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توضیح می‌دهد

جدیدترین اطلاعات در باره 4 دسته کرونایی‌ها / مردم در خانه بمانند

12 فروردين 1399 ساعت 2:15

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد کمترین خوشه بیماری را در کشور دارد و امیدواریم با افزایش شمار نمونه گیری‌ها و گسترده نمودن بیماریابی در استان، از پخش شدن بیماری جلوگیری نماییم.


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تبریک ولادت امام سجاد (ع) افزود: طبق انتظار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، کرونا سیر صعودی یافت بگونه ای که طی 7 روز گذشته آمار مبتلایان از یک هزار و ۲۰۰ نفر به بالای ۳ هزار نفر در روز رسید.
 به گزارش کبنا، پرویز یزدان پناه امشب ( دوشنبه 11 فروردین ماه 99) در برنامه زنده تلویزیونی، افزود: در راستای کاهش آمار مبتلایان به کرونا وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، سیاست جدید خود یعنی بیماریابی فعال را عنوان نمودند که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این راستا گامی اساسی برداشت.
 وی ابراز داشت: در سایر استان‌های کشور روزانه حداکثر ۷۰ تا ۱۰۰ نمونه از بیماران گرفته می‌شود اما در کهگیلویه و بویراحمد با وجود جمعیت کم، ۲۵۰ نمونه در روز گرفته و طی هفته جاری بیش از یک هزار نمونه به آزمایشگاه‌های تشخیصی ارسال نمودیم.
 وی با اشاره به آمار جدید مبتلایان به کرونا افزود: امروز 16 مورد مثبت در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۴۰ بیمار رسید.
 دکتر یزدانپناه با بیان اینکه خوشبختانه موارد مثبت امروز، از خوشه و خانواده بیماران قبلی بودند، افزود: این یک نکته مثبت در حوزه بهداشت و درمان است، لازم می دانم از همکارانمان در حوزه بهداشت و درمان استان تشکر نماییم که تلاش کردند تا کانون‌های بیماری به حداقل ممکن خود برسند.
 وی ابراز داشت: خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد کمترین خوشه بیماری را در کشور دارد و امیدواریم با افزایش شمار نمونه گیری‌ها و گسترده نمودن بیماریابی در استان، از پخش شدن بیماری جلوگیری نماییم.
وی با اشاره به اینکه این ویروس در چهار حالت افراد را درگیر می‌کند، افزود: ۳۰ درصد از بیماران، علائمی ندارند و بعد از یک هفته با پاسخ ایمنی ایجاد شده در بدنشان بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابد.
یزدان پناه گفت: این افراد ناقلان سالم هستند و می‌توانند تا 2 هفته بدون هیچگونه علائم این بیماری را به دیگران انتقال دهند و جز پرخطرترین گروه‌های ناقل محسوب می‌شوند.
  
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: حدود ۵۵ درصد از بیماران نیز علائم خفیفی دارند و پس از یک هفته علائم بروز و یا اصلاً علائم اختصاصی نداشته باشند و پاسخ ایمنی بدن آنها منجر به بهبودی شود، ولی این گروه تا ۳ هفته می‌تواند ناقل باشند.
 وی عنوان کرد: همچنین ۱۰ درصد بیماران، علائمی شدید داشته، بعد از یک هفته علائم خفیف شده و با قرنطینه و درمان دارویی در منزل بهبود می‌یابند ولی تا ۴ هفته ناقل محسوب می‌شود.
 یزدانپناه خاطرنشان کرد: ۵ درصد دیگر بیماران دارای علائم بسیار شدیدی هستند که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های معین بستری شده و احتمال مرگ و میر در آنها افزایش می‌یابد ولی در صورت بهبود احتمال بازگشت مجدد بیماری کاهش می‌یابد.
 وی با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ابراز داشت: در تمام کشورهای جهان فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی باید رعایت شود ولی این فاصله گذاری به مفهوم قطع ارتباط نیست، این فاصله گذاری به معنی محدودیت در ارتباطات افراد تا پایان بیماری است.
 وی خاطرنشان کرد: لازم است همه افراد فاصله 1 و نیم متری خود را با دیگران حفظ کنند، از حضور در اجتماعات پرهیز نمایند، ترددهای خود را محدود کرده و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.
 یزدانپناه با اشاره به فرارسیدن تعطیلات 12 و 13 فروردین ماه ابراز داشت: طی این دو روز امکان دارد که برخی از افراد از منازل خود خارج و به طبیعت یا سایر مکان‌ها رجوع کنند، ما عاجزانه از مردم خواهش می‌کنیم حداقل تا ۲۰ فروردین خود قرنطینگی کرده، از حضور در طبیعت و سایر مکان‌ها و اجتماعات خودداری نمایند.
 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: کرونا بیماری هولناکی است ولی متاسفانه برخی از افراد آن را جدی نگرفته و علاوه بر آسیب به خانواده خود، به سایر افراد نیز آسیب‌های جدی را وارد می‌کنند.
 وی یادآور شد: خانواده افراد بیمار، افرادی که با بیمار در ارتباط بوده‌اند، کسانی که در سامانه غربالگری شرکت کرده و به آنها اخطار داده شده و کسانی که دارای علائم بالینی هستند باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نمونه برداری قرار گیرند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: برخی از افراد مشکوک به بیماری هستند اما نه به پزشک مراجعه کرده و آزمایش می‌دهند، این‌ها می‌تواند فاجعه آفرین باشند و به خود و دیگران خیانت کنند بنابراین لازم است در صورت داشتن هرگونه علائم به پزشک مراجعه نمایید.


کد مطلب: 419397

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/419397/جدیدترین-اطلاعات-باره-4-دسته-کرونایی-ها-مردم-خانه-بمانند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1