کبنا گزارش میدهد
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس یازدهم عضو کدام کمیسیون تخصصی مجلس خواهند شد؟
7 فروردين 1399 ساعت 11:10
حضور در کمیسیونها به غیر از کمیسیون برنامه و بودجه تا حدود زیادی ذیل نمایندگی فرد قرار خواهد گرفت و هیچ عضویتی نمیتواند مانع پیگیری نماینده در حوزههای دیگر شود هر چند کمیسیونها با توجه به رابطه نزدیک با وزارتخانهها و سازمانهای مربوطه و برخی اختیارات تأثیر مستقیمی بر برخی فعالیتهای اجرایی خواهند داشت. با این وجود آنچه مهمتر است شناخت و روابط و پیگیری نماینده در بخشهای مختلف است که استان کهگیلویه و بویراحمد به جد نیازمند نمایندگانی فعال و پیگیر در تمامی حوزههاست.
با توجه به شرایط خاصی که ویروس کرونا در کشور پدید آورده است آغاز به کار مجلس یازدهم در دهه اول خردادماه ۹۹ هنوز قطعی نیست. ولی دیر یا زود مجلس یازدهم شروع به کار خواهد کرد و نمایندگان مردم در مجلس باید کار و فعالیت نمایندگی خود را به صورت رسمی آغاز نمایند.
شرایط بوجود آمده در پی شیوع بیماری کرونا سبب سلب برخی فرصتها برای نمایندگان مجلس شده است. اگر قرار است در همانخرداد ماه مجلس آینده شروع به کار نماید و یا خیلی زود بعد از فروکش کردن شدت بیماری کرونا آغاز شود طبیعی است که طی اینمدتنمایندگان فرصت نشست، دیدار و آشنایی با سایر نمایندگان و یا شخصیتهای تاثیرگذار را از دست میدهند. آنان هم چنین عملاً امکان حضور در تهران و دورههای احتمالی برای آشنایی بیشتر نمایندگان جدید با مقررات و نحوه کار مجلس را نیز از دست میدهند. در دورههای گذشته در طول این فاصله زمانی معمولاً رایزنی برای ریاست مجلس در جریان بود که به احتمال زیاد برای این دوره این رایزنیها به تماسهای تلفنی و یا فضای مجازی محدود شده است.
یک موضوع مهم در کنار نمایندگی مجلس برای هر کدام از منتخبین در مجلس به حضور آنها و عضویت در کمیسیونهای تخصصی مجلس بر میگردد. حضور در هر کمیسیونی در گرو توانایی، تحصیلات و سابقه و تخصص هر کدام از نمایندگانمجلس است. حضور در هر کمیسیونی میتواند خط مشی فعالیت هر نمایندهای را تا حدود زیادی مشخص نماید و حضور در کمیسیونهای تخصصی و ارتباط و اثر کمیسیون بر وزارتخانهها و سازمانهای مربوطه به انجام بیشتر برخی کارهای مرتبط منجر شود. هر چند فعالیت هیچ نمایندهای محدود به یککمیسیون نخواهد بود ولی حضور در کمیسیونهای مهم در روند تصمیمگیری و موفقیت نهایی نماینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بدون شک دلیل اصلی موفقیت و نفوذ غلام رضا تاجگردون در سطح استان و حتی ملی مربوط به حضور وی در کمیسیونبرنامه و بودجه و نقش مستقیم وی در تخصیص بودجه بر میگردد. ناگفته نماند حضور در اینکمیسیون نیز اتفاقی نبوده است و نتیجه توانمندی و سالها حضور و مدیریت تاجگردون در بخشهای مختلف سازمان برنامه و بودجه سابق و مدیریت و برنامه ریزی فعلی است. البته برخی منتقدین وی معتقدند با وجود چنین فرصتی که در اختیار تاجگردون قرار گرفته است وی بخوبی نتوانسته است از این فرصت برای استان و حتی گچساران استفاده کند.
تا قبل از تاجگردون اکثر و یا به عبارتی همه کسانی که از حوزههای انتخابیه استان به مجلس راه پیدا کرده بودند یا روحانی بودند و یا دارای مدارک حوزه علومتربیتی که سابقهشان نیز بیشتر در نهادهای قضایی و حوزه آموزش و پرورش بود. طبیعی بود که ایننمایندگان در مجلس نیز به طرف کمیسیونهای مربوط به این حوزهها از جمله کمیسیون اصل نود و کمیسیون فرهنگی روند و کمتر پیش آمد که یکی از نمایندگان استان عضو کمیسیونهای عمرانی و زیرساختی در مجلس شود.
غلام رضا تاجگردون از ابتدا به کمیسیون مهم برنامه و بودجه رفت و خیلی زود برای چندین سال رئیس این کمیسیون بود.
همزمان با آغاز نمایندگی تاجگردون در مجلس محمدعلی بزرگواری که دومیندوره نمایندگیاش از حوزه انتخابیه کهگیلویه را تجربه میکرد عضو کمیسیونکشاورزی مجلس بود که این حضور با توجه به سابقه و تحصیلات بزرگواری در نوع خود جالب توجه بود. بزرگواری نماینده پیگیری بود ولی در عمل اتفاق خاصی برای کشاورزی استان و کهگیلویه رخ نداد. در دور نهم غلاممحمد زارع جانشین ستار هدایتخواه شد که در دو دور گذشته حضور هدایتخواه در مجلس وی عضو ثابت و فعال کمیسیون فرهنگی مجلس بود. با وجود نفوذ و اعتبار سیاسی هدایتخواه هیچ کمک و اتفاق ماندگاری در حوزه فرهنگ و هنر استان رخ نداد و هدایتخواه بیشتر درگیر همان اظهارنظرهای سیاسی و چند اظهار نظر محدود در مورد برخی آثار سینمایی بود. زارع اما به کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفت وی در طول ۸ سال نمایندگی خود عضو این کمیسیون بود ولی اتفاق خاصی از قبل این عضویت به طور مشخص برای حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا رخ نداد.
اما یکی از فعالترین حضور در کمیسیونها بدون شک مربوط به عضویت عدل هاشمی پور در کمیسیون انرژی مجلس بود که وی در سال آخر به عنوان نائب رئیس دوماین کمیسیون انتخاب شد. هاشمی پور در این کمیسیون فعالیتهایی زیادی داشت و در کنار مجموعه شرکت گاز که پیگیر و فعالیت خوبی در اجرای پروژههای گازی در کهگیلویه بزرگ داشت فعال و پیگیر بود و مدعی است که در پی مکاتبه مستقیم با زنگنه موافقت وی برای واگذاری کنتور گاز مجانی برای مشترکین بخش چاروسا و دیشموک را بدست آورده است. هر چند در ایام انتخابات یک نامه به بیرون درز کرد که نشان میداد کنتورها مجانی نیستند و به صورت قسطی بر روی فیشها خواهند آمد ولی هاشمی پور با ارائه یکنامه دیگر ادعای خود را تکرار کرد. حتی همان قسطی بودن کنتور نشان از پیگیری هاشمی پور میدهد. از آنجا که فعالیت کمیسیون انرژی علاوه بر نظارت و حضور در حوزه گاز و نفت در حوزه سد و نیروگاههای آبی و برقی نیز نظارت دارد در این بخش نیز هاشمی پور پیگیر برخی پروژهها بود.
حالا باید دید در نبود «زارعی» و «هاشمی پور» جانشینان این دو به چه کمیسیونهای خواهند رفت. موحد که پنج دوره در مجلس حضور داشته است همیشه از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس بود. این کمیسیون وظیفه رسیدگی به شکایت از سه قوه را بر عهده دارد و جایگاه بالاتری از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دارد. وی در چند دوره از طرف مجلس نماینده قوه مقننه در قوه قضائیه بود و در نشست عالی قضایی کشور که به ریاست رئیس این قوه معمولاً به صورت هفتگی برگزار میشود، شرکت میکرد. همین حضور در طول سالها سبب نفوذ موحد در قوه قضائیه بود که وی از طریق این نفوذ به حل و فصل برخی پروندههای مردمکمک میکرد. به احتمال زیاد وی باز هم به همین کمیسیون خواهد رفت. همین موضوع در ایام تبلیغات انتخابات مجلس در نامه تند مجتبی تقوی مقدم در انتقاد به موحد آمده بود و گفته شده بود که موحد نمیتواند در کمیسیون اجرایی و تاثیرگذار مجلس حضور داشته باشد و این مسئله بر توسعه شهرستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.
«مهدی روشنفکر» اولین دوره نمایندگی خود را تجربه خواهد کرد. وی در طول خدمت خود بیش از هر چیزی سابقه حضور در بخشهای مختلف آموزش و پرورش را داشته است. وی در یک دوره معاون فرماندار کهگیلویه نیز بود و در یک زمان کوتاه به عنوان عضو شورای اول شهر دهدشت حضور داشت. با این سابقه کاری و تحصیلات به احتمال زیاد روشنفکر به کمیسیون آموزش مجلس خواهد رفت. کمیسیونی که بسته به نوع حضور نماینده در آن میتواند مهم باشد بویژه که بخش زیادی از طرفداران روشنفکر از قشر فرهنگی هستند. البته بعید نیست اگر آئین نامه و مقررات مجلس اجازه دهد روشنفکر تصمیمات دیگری بگیرد و ترجیح دهد به عضویت کمیسیونهای دیگری در آید.
غلام رضا تاجگردوننیز بدون شک به همان کمیسیون برنامه و بودجه خواهد رفت ولی با توجه به تغییرات گسترده در ترکیب مجلس بسیار سخت است که بتواند بار دیگر رئیس این کمیسیون شود هر چند نائب رئیسی وی دور از ذهن نیست.
حضور در کمیسیونها به غیر از کمیسیون برنامه و بودجه تا حدود زیادی ذیل نمایندگی فرد قرار خواهد گرفت و هیچ عضویتی نمیتواند مانع پیگیری نماینده در حوزههای دیگر شود هر چند کمیسیونها با توجه به رابطه نزدیک با وزارتخانهها و سازمانهای مربوطه و برخی اختیارات تأثیر مستقیمی بر برخی فعالیتهای اجرایی خواهند داشت. با این وجود آنچه مهمتر است شناخت و روابط و پیگیری نماینده در بخشهای مختلف است که استان کهگیلویه و بویراحمد به جد نیازمند نمایندگانی فعال و پیگیر در تمامی حوزههاست.
کد مطلب: 419219