تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۴۱۹۲۱۷
فربدزاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو

پیش‌بینی"بازار خودرو" در سال ۹۹

۱
پیش‌بینی"بازار خودرو" در سال ۹۹
کبنا ؛
بازار خودرو در سال ۹۸ بسیار آشفته بود، به طوریکه در برخی از اوقات قیمت‌ها به طور ساعتی افزایش پیدا می‌کرد، در این زمینه حتی پراید مرز ۷۰ میلیون تومان را نیز در نوردید، اما این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت‌ها در بازار خودرو با افت مواجه شده چراکه تقاضا تقریبا به صفر رسیده و مشتری برای خرید وجود ندارد.
طبق بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو طی آخرین روز سال ۱۳۹۸ نسبت به هفته ماقبل از آن، اکثر محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی ایران خودرو کاهش یک میلیون تومانی قیمت داشته‌اند.
براین اساس، به طور مثال سمند LX، پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ و همچنین رانا هر یک کاهش یک میلیون تومانی قیمت نسبت داشتند. قیمت‌های ثبت شده در آخرین روز سال برای سمند ال ایکس ۹۷ میلیون تومان، پژو پارس ۱۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیب ۲ معادل ۹۶ میلیون تومان، تیپ ۵ آن ۱۱۴ میلیون تومان و همچنین رانا ۹۵ میلیون تومان بوده است.
 
پیش‌بینیبعد از اتمام داستان کرونا خودرو دوباره گران خواهد شد
فربدزاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تا پایان ماجرای کرونا بازارخودرو در رکود بسر خواهد برد، اظهار داشت: با توجه به اینکه با شیوع این ویروس قیمت خودرو با کاهش روبرو شده، این وضعیت کاهنده تا خرداد ماه و زمانیکه دیگر اثر خاصی از آن باقی نماند، ادامه خواهد داشت، اما با فرا رسیدن فصل گرما و تابستان و شروع شدن مسافرت‌های مردم قیمت‌خودرو دوباره سیر افزایشی به خود خواهد گرفت.
وی افزود: این روز‌ها قیمت خودرو با روند کاهشی روبرو بوده، اما نکته مهم این است، نه آن زمانی که قیمت خودرو بدون هیچ منطقی با افزایش روبرو شد و نه حال که نرخ‌ها نزولی شده، قیمت‌ها منطقی نبوده و خودرو نباید با چنین ارقامی معامله شود، این امر نیز به دلایلی زیادی است که رخ داده، اما از سوی دیگر بنا به شرایطی که وجود دارد، قیمت خودرو دوباره سیر صعودی خود را از تابستان شروع خواهد کرد.
زاوه با تاکید بر اینکه کاهش قیمت نفت در سالجاری تاثیر فراوانی بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت، گفت: در دو سال گذشته دولت با کسری بودجه شدیدی روبرو بود، اما با توجه به بودجه‌ای که دولت بسته و ارقام درآمدی که به هیچ عنوان قابلیت تحقق ندارد، این کسری بودجه دولت بیشتر و شدیدتر خواهد شد، از سوی دیگر به دلیل کاهش درآمد‌های نفتی، بی انضباطی مالی دولت با افزایش بسیار فزاینده‌ای روبرو خواهد بود و همین موضوع موجبات افزایش تورم فراهم خواهد آورد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود به استقراض از بانک مرکزی روی خواهد آورد، بیان داشت: این چاپ پول بدون پشتوانه به تورم موجود در جامعه دامن خواهد زد و رشد نقدینگی را موجب خواهد شد، از سویی این نقدینگی بالاخره باید به بازاری برود، در چنین شرایطی بازار‌های مختلف از جمله خودرو، سکه، طلا، ارز و مسکن پذیرای این نقدینگی خواهند بود و به تبع آن قیمت‌ها با نوسان شدید و افرایش روبرو خواهند شد.
 
پیش‌بینی
بازار خودرو این روزها در رکود کامل بسر می برد

کاهش تولید نیز به افزایش قیمت خودرو دامن خواهد زد
وی اضافه کرد: دولت باید در سیاست‌گذاری‌های خودرو یک تجدیدنظر اساسی کند، در غیر این صورت التهابات موجود در بازار‌های مختلف همچنان ادامه خواهد داشت، از سوی دیگر به دلیل اینکه درآمد‌های دولت به شدت کاهش پیدا کرده، در مقابل آن باید هزینه‌ها نیز با کاهش روبرو شود، اما متاسفانه شاهد هستیم، تلاشی در جهت کاهش هزینه‌ها و مدیریت این مسئله صورت نمی‌گیرد، که در نهایت این موضوع باعث می‌شود کسری بودجه دولت شدیدتر از گذشته شود.
این فعال بازار خودرو کاهش میزان تولید را یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو دانست و ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که خودروسازان در حال حاضر با آن‌ها دست به گریبان هستند، تولید خودرو با افت محسوسی روبرو بوده، در این رابطه تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به تولید رسیده، این در حالیست که بر اساس هدف‌گذاری وزارت صنعت، قرار شده تا پایان سال ۹۹، ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو به تولید برسد، که به اعتقاد بنده به دلیل شرایطی که وجود دارد، این میزان به یک میلیون دستگاه خودرو نخواهد رسید، همان‌طور که در سال ۹۸ چنین موضوعی محقق نشد.
زاوه تحریم‌ها را یکی از موانع جدی پیش‌روی خودروسازان قلمداد کرد و اذعان داشت: در طول سه سال گذشته خودروسازان از تحریم‌ها صدمات بسیار جبران ناپذیری دیدند، به طوری که آن‌ها امروز با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند، از سوی دیگر تهیه مواد اولیه و نقل و انتقال پول برای آن‌ها به سختی صورت می‌گیرد و انتقال دانش و تکنولوژی نیز به طور کامل متوقف شده، همچنین قطع همکاری با شرکای خارجی نیز از دیگر مصائبی بود که تحریم‌ها به خودروسازان تحمیل کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو را خاک سیاه نشانده است، افزود: به دلیل قیمتگذاری دستوری، خودروسازان در حال حاضر محصولات خود را با زیان تولید می‌کنند، در صورتیکه شما مشاهده می‌کنید فاصله قیمتی کارخانه تا حاشیه بازار بسیار زیاد است و سود این گپ تنها به جیب دلالان می‌رود، این در حالیست که خودروساز برای تامین مالی خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و مشتریان نیز از کیفیت پائین محصولات تولیدی و عدم وجود تنوع نیز گله‌ی شدیدی دارند، اگر این روند اصلاح شود، صنعت خودرو می‌تواند به ریل صحیح بازگزدد و قیمت‌ها نیز دیگر تا این حد با نوسان و افزایش روبرو نشوند.

منبع: فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1