تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۴۱۹۱۹۲
برنامه‌های دولت برای مقابله با کرونا؛

از تدابیر سخت‌گیرانه تا تعطیلی نیمه اول فروردین ادارات

۰
از تدابیر سخت‌گیرانه تا تعطیلی نیمه اول فروردین ادارات
کبنا ؛ دولت ضمن اقدامات خاص برای مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در کشور و تامین مایحتاج مورد نیاز مردم، تدابیری ویژه و سخت‌گیرانه را برای تعطیلی مراکز پر تجمع و سفرهای غیر ضروری در نظر گرفته است.
نخستین روزهای اسفند سال 1398 اولین مورد ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شد؛ از آن زمان، ‌همه دستگاه های کشور از جمله قوای سه گانه و نیروهای مسلح تدابیر ویژه‌ای را برای مقابله با این بیماری آغاز کردند. در این زمینه، ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با میدان‌داری دولت و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی نظام سلامت در کشور تشکیل شد.
اگر چه تعداد درگذشتگان بر اثر این بیماری تا ۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۲۰۷۷ نفر رسیده است اما اقدامات ایران با وجود شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی در مقابله با این بیماری و مدیریت بحران کرونا چشمگیر بوده است.
رییس جمهوری و برخی مسوولان کشور امروز هم  همانند روزهای اخیر، آخرین اقدامات و تدابیر دستگاه ها را برای مدیریت و مقابله با ویروس کووید ۱۹ ارائه دادند.
تعطیلی ادارات تا نیمه اول فروردین
تعطیلی ادارات دولتی و فعالیت های اقتصادی تا پایان نیمه اول فروردین از اقداماتی است که برای مدیریت شرایط کرونا در کشور گرفته شد، در همین زمینه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت در این‌باره گفت: کارمندان دولت از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یا ۲ میلیون ۴۵۰ هزار نفر امروز سر کار نیستند و تعطیل شده‌اند و یک اقلیتی البته در بهداشت و درمان با همه وجود کار می کنند و جمعیت زیادی که در آنجا فعال هستند و تلاش می‌کنند. اما در بخش‌های دیگر نیز آن مقداری که ضروری بوده در بسیاری از بخش‌های دولتی ما گفتیم که به شکل گردشی یک سوم کارمندها سر کار بیایند و بقیه در خانه‌ها بمانند.
علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در باره تعطیلی ادارات گفت: امروز با دستور رییس جمهوری؛ دولت، ادارات و فعالیت‌های اقتصادی مگر در موارد حساس تا ۱۵ فروردین تعطیل اعلام می‌شود و سخت گیری بیشتری برای مراکزی که باز خواهد بود خواهیم داشت که لیست آن را وزارت بهداشت ارایه کرده و با همکاری وزیر صمت اعلام خواهد شد.  
سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع خواهد بود
مسئولان و متولیان مدیریت و مقابله با کرونا پیش از شروع تعطیلات سال نو در توصیه ها و هشدارهای مکرر از مردم درخواست کردند که از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند؛ موضوعی که با بی توجهی و بی تفاوتی بخش هایی از جمعیت شهرها به سیل سرایت کرونا دامن زده و زمینه ای برای افزایش آمارهای مبتلایان به این بیماری بوده است.
امروز در جلسه هیات دولت تصمیماتی اتخاذ شد؛ رییس جمهوری در این باره گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی تصویب و ابلاغ خواهد شد، ممکن است سختگیرانه باشد و برای سفرهای مردم مشکلاتی ایجاد کند؛ از مردم بخواهد که سریع تر به موطن اصلی خود  و از سفر زودتر برگردند و موج سفرهای بعد را مدیریت کنند.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این‌باره گفت: از مردم می‌خواهیم که سفرهای خود را مدیریت کنند؛ با مسافران در ورودی شهرها ضمن اعمال محدودیت، سختگیری‌هایی خواهد شد که مسافرت‌های جدید اتفاق نیفتد.
علی ربیعی سخنگوی دولت نیز درباره تصمیات اتخاذ شده درباره سفر در جلسه هیات دولت گفت: رییس جمهوری ابلاغ کردند که سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع خواهد بود. این که چه کسانی برای چه کارهایی می توانند از شهرهایشان خارج شود آیین نامه آن در وزارت کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد.
تعطیلی مراکز پرتراکم و پرتجمع در شهرها اجرا می شود
تجمع و تراکم جمعیت در مراکز خرید، پارک‌ها و بوستان ها از زمینه‌های شیوع و سرایت بیماری کرونا است، هیات دولت و دستگاه های متولی پس از ارائه هشدارهای مکرر درباره پرهیز مردم از حضور در این مراکز، امروز به ارائه تدابیر و تصمیات سختگیرانه منتهی شد در همین زمینه رییس جمهوری در جلسه هیات دولت گفت: تصمیمات برای مردم سخت خواهد بود ممکن است پارک ها و بوستان‌ها بسته شود و سیزده بدر مانند سال های قبل نباشد، مردم باید به شرایط سخت‌تر قناعت کنند زیرا چاره ای جز این نداریم و حفظ جان مردم برای ما بسیار مهم است.
رحمانی فضلی نیز با اشاره به طرح ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان برای جلوگیری از حضور مردم در مراکز پرتجمع و پرتراکم گفت: تلاش ما این است که مراکز پرتجمع و پرتراکم را در تمامی شهرهای کشور، از جمله بوستان‌ها، پارک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، تعطیل اعلام شود، اما همه فروشگاه‌هایی که کالاها و مایحتاج عمومی را ارائه می‌دهند، ۲۴ ساعته باز خواهند بود.
ربیعی نیز در باره تعطیلی مراکز پرتجمع گفت: بازارها و مراکز تفریحی تجمعی و اصناف را تعطیل کردیم. تاکید ما بر این بود فقط مراکزی که خرید روزمره مردم و کالاهای غذایی و خوراکی است، باز بمانند.
سخنگوی دولت افزود: در جلسه امروز گزارشی ارائه شد که تجمعات و حضورها در پارک‌ها وجود دارد و عده ای روال عادی دور دور خود را می کنند و تجمع می‌کنند که حتما تصمیمات سخت‌گیرانه در این زمینه اتخاذخواهد شد و امسال به طور قطع ۱۳ بدر سال‌ قبل را نخواهیم داشت و تمام مراکزی که تجمع خواهد بود، ممنوع است و جلوگیری خواهد شد.
اقساط وام ‌های قرض الحسنه در اسفند، فروردین و اردیبهشت اخذ نمی‌شود
«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی نیز روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت  از احتمال آزاد شدن دارای های مسدود شده ایران خبر داد و گفت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، احتمال آزاد شدن بخشی از منابع مسدود شده کشور وجود دارد؛ این منابع با فشار دولت آمریکا در سایر کشورها مسدود شده بود؛ امیداوریم بتوانیم از این منابع آزاد شده برای تامین کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نیازهای ضروری مردم، استفاده کنیم.
همتی با تذکر به بانک‌ها، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده بود که کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیده اند می توانند پرداخت تسهیلات خود را به تعویق بیندازند اما پرداخت اقساط همه تسهیلات قرض الحسنه به مدت سه ماه به تعویق می افتد. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1