تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۴۱۹۱۳۱
کبنا گزارش می‌دهد

ویروس وحشی کرونا؛ از مسکو تا کهگیلویه و بویراحمد / التماس‌های جادوان سیرت و کلانتری را جدی بگیرید / مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با قاطعیت و جدیت بیشتری به جنگ کرونا بروند / 1300 خودرویی که وارد دهدشت نشدند

۲
۱
ویروس وحشی کرونا؛ از مسکو تا کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ویروس وحشی کرونا روز به روز در حال پیش روی است و به گفته وزارت بهداشت این ویروس تاکنون 23049 نفر را در کشور درگیر خود کرده است. ویروس کرونا 86 نفر کهگیلویه و بویراحمد را بیمار کرده و شرایط به حدی وخیم شده که رئیس بیمارستان شهید جلیل از مردم التماس کرده که در خانه‌ها بمانند. مبارزه با این ویروس ناخوانده روز به روز جدی‌تر می‌شود، تعطیلی بازار شهرهای استان‌ها، مراکز تفریحی و گردشگری، پایانه‌های مسافربری و سایر مراکز غیرضرور و حتی تعطیلی نماز جمعه و ... از جمله اقداماتی هست که این روزها در دستور کار دولتمردان و ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته است.
فعال شدن گروه‌های مختلف مردمی به منظور تهیه تولید ماسک، ضد عفونی معابر و مراکز مختلف عمومی و خدمات رسانی به اقشار کم در آمد و مستضعف جهت مبارزه با ویروس کرونا از جمله دستاوردهای مثبت این ویروس قلمداد می‌شود. با این وجود هم مردم و کادر درمانی از کمبود تجهیزات و اقلام بهداشتی گلایه دارند.
حدود یک ماه از شناسایی نخستین موارد مشکوک به بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و در این مدت روند ابتلا به این بیماری در استان افزایشی بوده است به طوری که بر اساس جدیدترین آمار، تاکنون 86 مورد ابتلا به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و 3 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
اما موضوعی که از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در استان بر نگرانی‌ها افزود، ادعای داروخانه‌های استان مبنی بر نداشتن ماسک و اقلام بهداشتی موردنیاز برای پیشگیری از این بیماری بود، موضوعی که مسئولان ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد تاکنون از حل آن عاجز مانده و شاید هم‌اکنون بی‌خیال آن هم شده‌اند.
هرچند در برهه‌ای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از توزیع 60 هزار ماسک در استان و چند روز پس از آن نیز از توزیع 9 هزار ماسک دیگر خبر دادند اما با وجود ادعای دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر این توزیع گسترده، حتی کادر درمان و خانواده‌های آنها که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند نیز تاکنون راضی نبوده‌اند.
چرا با وجود تولید گسترده ماسک در کهگیلویه و بویراحمد، هنوز با کمبود این کالا روبرو هستیم
مسأله نبود ماسک در داروخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد و نارضایتی مردم تا جایی پیش رفت که سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی از ادارات این استان دست به کار شدند تا با تولید این کالای موردنیاز، تا حدودی از نارضایتی‌های مردم بکاهند، اما از آن جایی که باز هم این تولیدات برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت، تلاش‌های این نهادها و دستگاه‌ها هم نتوانست از نارضایتی‌ها بکاهد زیرا باز هم مشخص نشد که چرا با وجود تولید گسترده ماسک در استان، هنوز با کمبود این کالا روبرو هستیم.
تسنیم نوشت: یکی از شهروندان یاسوجی می‌گوید: بزرگ‌ترین اشتباه این است که ماسک تولیدی را برای توزیع در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند، باید خودِ بسیج ماسک‌های تولیدی را بین مردم توزیع کند تا این کالا به دست همه مردم برسد.
وی افزود: همه داروخانه‌های استان از همان روز نخست برگه‌ای را جلوی درب خود چسبانده و روی آن نوشته‌اند که «سؤال نپرسید، ماسک و دستکش نداریم...».
شهروند دیگری از شهر دهدشت نیز با بیان اینکه بزرگ‌ترین اشتباه واگذاری توزیع ماسک به داروخانه‌ها است، گفت: حتی اگر 100 میلیون ماسک در بین داروخانه‌های دهدشت توزیع کنند اصلاً مشتری اجازه پرسیدن این سئوال را ندارد که آیا ماسک دارید؟
وی افزود: بسیج باید خود این حرکت جهادی تولید ماسک را تکمیل کند، زیرا اعتماد عمومی به بسیج و حرکت‌های جهادی بسیج بیشتر است و مردم قانع‌تر هستند.
 مقابله با این ویروس وحشی و کشنده تدابیر و عمل و قاطعیت خودش لازم را دارد. مسئولان کهگیلویه و بویراحمد اگر تصمیم می‌گیرند که برای حفظ سلامت مردم مصوبه‌ای را تصویب می‌کنند با جدیت و قاطعیت آن را اجرا کنند و با کسی تعارف نکنند. چرا که سلامت و جان مردم را نمی‌توان دستمایه سهل انگاری دیگران کرد.
  نظارت بر اماکن گردشگری و مسافر خانه‌های کهگیلویه و بویراحمد باید قاطعانه و هوشمندانه باشد
در حالی که بعضی از مسئولان و مردم از ورود مسافران به استان کهگیلویه و بویراحمد گلایه دارند و خواستار جلوگیری از این مسافران هستند و متأسفانه برخی افراد منفعت طلب برای متاع ناچیز دنیوی سلامت سایر افراد جامعه را به خطر می‌اندازند. مجید صفائی مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از ایستگاه غربالگری در ورودی گچساران از تشدید نظارت بر اماکن گردشگری و رسیدگی به شکایت‌های مردمی همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در این راستا تاکنون 182 مورد بازرسی از خانه‌مسافرها در شهرستان‌های استان انجام شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون به 100 مورد از شکایت‌های مردمی در استان رسیدگی شده است، افزود: از 25 اسفند تاکنون هیچ اسکان مسافری در مکان‌های گردشگری استان گزارش نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 170 مورد نظارت بر مکان‌های گردشگری استان انجام شده است.
صفائی با اشاره به اینکه در ورودی همه شهرستان‌های استان ایستگاه‌های غربالگری ایجاد شده، گفت: نیروهای بسیج مردمی در راه‌اندازی این ایستگاه‌ها نقش موثری را ایفا کرده‌اند.
وی حفظ سلامتی مردم را اولویت کاری ستاد هماهنگی خدمات سفر استان عنوان و بیان کرد: بعد از شکست کرونا، جشنواره‌های زیادی برای جبران تعطیلات نوروز در همه شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.
فعالیت نصف نیمه پایانه‌های مسافربری کهگیلویه و بویراحمد
پایانه‌های مسافربری کهگیلویه و بویراحمد دست و پا شکسته به فعالیتشان ادامه می‌دهند. تسنیم در این باره نوشت: «تعطیلی 3 پایانه مسافربری در کهگیلویه و بویراحمد از جمله مصوبات ستاد مقابله با کرونا در تاریخ 25 اسفندماه سال 98 بوده که بعد از گذشت 9 روز از اجرای این مصوبه، بررسی‌ها نشان می‌دهد این مهم تنها روی کاغذ مانده و هیچ پایانه‌ای به صورت عملی تعطیل نیست.»
25 اسفندماه بود که محمد نصیری‌راد مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های کهگیلویه و بویراحمد از مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا مبنی بر تعطیلی سه پایانه مسافربری یاسوج، گچساران و دهدشت رونمایی کرد.
بدون شک یکی از مهمترین عوامل شیوع بیماری کرونا ویروس در کهگیلویه و بویراحمد حضور مسافرانی بومی و یا غیر بومی در این دیار بوده تا جایی که آژیر خطر این بیماری دیروز توسط مسئولان و متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی کشیده شد وبا صراحت اعلام کرده‌اند با این شرایط و شیب تند صعودی باید منتظر بحران باشیم.
ناگفته نماند روز 25 اسفندماه سال گذشته محمد نصیری‌راد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به خبرنگاران این را نیز گفته بود که «در راستای تصمیمات ستاد بحران استان از ورود خودروهایی که قصد سفر و اقامت در استان را دارند، جلوگیری می‌شود»، که همین گفته وی الان در اجرا لنگ می‌زند و در مجموع خبری از اجرا نیست.
امروز و بعد از گذشت 9 روز از مصوبه ستاد مقابله با کرونا مسئولان و متولیان امر باید پاسخ دهند مگر قرار نبود جابجایی هیچ گونه مسافری را در این ایام کرونایی نداشته باشیم و آیا تمام مصوبات مسئولان استانی همین گونه «رفع تکلیفی» هستند.
تدابیر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در سط ح استان برای مقابله با کرونا ویروس قابل تقدیر است، اما با تصمیمات عملی نشده نمی‌تواند با توان هر چه تمام‌تر به جنگ این ویروس که هر روز وحشی‌تر می‌شود، رفت.
 1300 خودرو غیربومی اجازه ورود به دهدشت پیدا نکردند
در دهدشت تدابیر جدی‌تر برای مقابله با این ویروس اتخاذ شده است، تا جایی که علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه گفت: در راستای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا یکهزارو ۳۰۰ خودرو که قصد ورود به دهدشت مرکز این شهرستان را داشتند برگشت داده شدند.
اتابک با اشاره به اینکه ۵۰ گروه ایست و بازرسی کارغربالگری و کنترل مسافران را در ورودی شهر انجام می‌دهند اظهارداشت: این تعداد ماشین افراد غیر بومی از دیگر استانها بودند.
وی بیان کرد: ورود مسافران تنها با کد ملی امکان پذیر و از ورود دیگر مسافران به جد جلوگیری خواهد شد.
اتابک تصریح کرد: برای قطع هر چه سریعتر ویروس کرونا برای مسافران خروجی نیز محدودیت اعمال می‌شود.
وی اضافه کرد: با همکاری نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و اداره صمت همه صنوف بجز خبازان، میوه فروشان و تعداد کمی سوپرمارکت تعطیل شدند.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به تلاش شبانه روزی مسئولان در راستای مبارزه با ویروس کرونا گفت: نیاز است شهروندان با ماندن درخانه تا شکست ویروس کرونا مقاومت کنند.
با تمام این اقدامات رئیس بیمارستان شهید جلیل با ابراز نگرانی از افزایش بیماران کرونایی از مردم ملتمسانه خواست که دو هفته فقط در خانه بمانند و از خانه بیرون نیایند.
سعید جاودان سیرت رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج که مسئولیت درمان و پیشگیری از بیماران کرونایی را بر عهده دارد، در نشست با مسئول قرارگاه جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی سپاه فتح با اشاره به سفرهای نوروزی و عدم رعایت نکات ایمنی توسط مردم، اظهار داشت: شیوع بیماری در استان با روند فزاینده‌ای روبه‌رو بوده و متأسفانه این بیماری با توجه به آمار موجود، کوچه به کوچه و خانه به خانه در حال پیشرفت است.
وی با تاکید بر اینکه عدم توجه مردم به قرنطینه خانگی سبب خسارن جبران ناپذیری خواهد شد، یادآور شد: این ویروس، ویروس وحشتناکی است که اگر مردم ما آن را همانند الان جدی نگیرند در روزهای آینده بویژه برای سالمندان و بیماران زمینه‌ای وضعیت نگران کننده رقم خواهد خورد.
جاودان سیرت عنوان کرد: خدا را شاهد می‌گیریم 70 تا 80 درصد پرسنل بیمارستان شهید جلیل نزدیک به 20 روز بوده خانه و خانواده خود را ندیده‌اند و شبانه روز در حال از جان گذشتگی هستند، مردم استان را عاجزانه قسم می‌دهم برای سلامتی خود و خانواده این دو هفته در خانه بمانند.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از شیوع این بیماری در روزهای اول تصریح کرد: با احساس خطری که داشتیم قبل از شیوع بیماری در کشور اقدام به آموزش پزشکان و پرستاران و اعزام آنها به نقاط مختلف برای آموزش تیم‌های پزشکی و درمانی کردیم و با تمهیدات لازم بیمارستان شهید جلیل را در استان مرکز مقابله با کرونا کردیم تا بیماری را در همین مرکز کنترل کنیم.
جاودان سیرت با اشاره به شیوع بالای بیمار در این هفته گفت: باتوجه به افزایش مسافرت مردم، عدم قرنطینه خانگی شیوع بیماری در استان به شدت در حال بالا رفتن است و در حقیقت از این به بعد هرگونه علائمی در فرد را باید ابتلای آن شخص به کرونا در نظر بگیریم.
وی هشدار داد: اگرم مردم رعایت نکنند، مسئولان استان هم دست به استفاده از قوه قهریه و بستن راه‌ها و بازارها و مکان‌های تردد جمعیت در استان نزنند، در روزهای آینده وضعیت استان به سمت وخامت و تراژدی جدی خواهد رفت.
  هنوز بعضی از مردم و شهروندان ویروس کرونا و وحشی گری آن را جدی نگرفته‌اند و با وجود توصیه‌های مؤکد مسئولان وزرات بهدشت و کشور مبنی بر اینکه مردم در خانه‌ها بمانند و از تجمع‌های غیر ضروری پرهیز کنند. گاهی می‌بینیم که مردم به بازارها و مکان‌های تفریحی و گردشگری هجوم می‌برند و انگار که نه انگار ویروس کرونا در حال گسترش است و تا کنون ۲۳۰۴۹ را درگیر این بیماری کرده است.
هجوم مردم به بازار سبب شد تا مسئولان بازارهای شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد را تعطیل کنند. بازارهای لیکک، یاسوج، چرام، دهدشت، گچساران و ... تعطیل شدند و لازم است که مردم این ویروس را جدی بگیرند و ضمن رعایت جدی بهداشت در خانه‌ها بمانند.
رئیس اتاق اصناف شهرستان بهمئی از تعطیلی بازار لیکک تا پانزدهم فروردین خبر داد و گفت: در شرایط کنونی و وضعیت رو به رشد آمار ابتلا به ویروس کرونا در سطح جامعه و اهمیت حفظ سلامتی مردم، قطع زنجیره این ویروس خطرناک و دوری از تجمعات بسیار حیاتی می‌باشد.
فیروز دهبانی افزود: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی این شهرستان به نمایندگی از کسبه و بازار و صنوف مختلف با توجه به جلسه سران قوا و تاکید رئیس جمهور محترم مبنی بر اعلام متولیان بهداشتی برای اهمیت همراهی مردم جهت نزولی شدن شیوع این بیماری و در راستای استمرار همراهی با دولت محترم تمامی مراکز توزیعی مانند بازارها، پاشاژها و مراکز دارای تراکم جمعیت به غیر از مراکز ضروری مانند توزیع دارو و مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری روز مره مردم تا 15 فروردین ماه تعطیل خواهد گردید.
وی ادامه داد: اصناف و متولیان سازمانهای صنفی همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت محترم برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با اهتمام جدی در این مسیر همراهی و همدلی حداکثری را معمول خواهد نمود.
غربالگری ۹۳ درصد مردم توسط مرکز درمانی بخش سوق
مسئول مرکز سلامت بخش سوق گفت: در سال 99 برنامه‌های این مرکز به دو بخش بهداشت و درمان به صورت برنامه‌ای منسجم طبقه بندی شده است.
جوانبخت در ادامه افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین در استانٰ، تمرکز این مرکز بیشتر به سمت پیشگیری و جلوگیری بوده که اگر موارد مشکوک و ناقلی شناسایی شد، فوراً به بیمارستان امام خمینی دهدشت منتقل و یا در خانه قرنطینه می‌شود.
وی اضافه کرد: در این ایام برنامه‌هایی از جمله، سرکشی مکرر از مغازه‌ها، و ارائه شیوه فروش مواد غذایی به مردم، سرکشی از موارد مشکوک به کرونا، تهیه مواد غذایی و مواد بهداشتی به بیماران مثبت کرونایی که در منزل قرنطینه هستند، زوج و فرد کردن سوپرمارکت‌ها، طرح غربالگری از طریق سامانه 4030 توسط کادر درمانی سوق، برپایی ایستگاه سلامت، ویزیت مردم در خود مرکز، است.
چرام هم دیگر میزبان مسافر نخواهد بود
 هادی فتاحی اصل فرماندار چرام از اجرای محدودیت شدید تردد به این شهرستان و نظارت بر بازار خبر داد و گفت: مردم، گردشگران و مسافران از سفر غیرضروری به این شهرستان خودداری کنند.
فتاحی اصل با بیان اینکه همه مراکز درمانی، ادارات و نهادهای شهرستان، آمادگی کامل دارند تا در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک اقدامات درمانی لازم را انجام دهند افزود: شهروندان فقط برای خریدهای ضروری خود از منزل خارج شوند و به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر خود قرنطینگی و در خانه ماندن توجه و از تجمع در مقابل فروشگاه‌ها و اصناف برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خودداری کنند.
وی از ممنوع بودن فعالیت دستفروشان، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم و تجمعات در مساجد، ممنوعیت زیارت اهل قبور، فعالیت اغذیه فروشی‌های پرخطر، جلوگیری از عرضه کالا به صورت دستفروشی و بساط در خیابان‌ها و معابر شهرستان چرام، برای سلامت مردم و جامعه، تا اطلاع ثانوی خبرداد.
فرماندار چرام اضافه کرد: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا واحدهای غیرضروری تا پایان نیمه فرودین ماه تعطیل خواهند بود.
بازار «دنا» تعطیل شد
رئیس اتاق اصناف شهرستان دنا از تعطیلی بازار این شهرستان تا ۱۵ فرودین ماه با هدف جلوگیری از شیوع و انتشار کرونا ویروس خبر داد و با تبریک فرا رسیدن سال جدید به جامعه بزرگ اصناف اظهار داشت: کسبه و بازار همواره سرآمد و مرکز ثقل تحولات اجتماعی در جامعه بوده و در تمامی ادوار و مناسبت‌های اجتماعی نقش آفرین بوده‌اند.
وی عنوان کرد: در شرایط کنونی و وضعیت رو به رشد آمار ابتلا به ویروس کرونا در سطح جامعه و اهمیت حفظ سلامتی آحاد مردم، قطع زنجیره این ویروس خطرناک و دوری از تجمعات بسیار، حیاتی است.
 حمایت از کسب و کارهای زیان‌دیده بر اثر شیوع کرونا؛ مراکز تجاری و بازارهای استان مرکزی تا 15 فروردین تعطیل شد
آشنا افزود: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی شهرستان دنا به نمایندگی از کسبه و بازار و صنوف مختلف با توجه به جلسه سران قوا و تاکید رئیس جمهور مبنی بر اعلام متولیان حوزه سلامت برای اهمیت همراهی مردم برای نزولی شدن شیوع این بیماری و در راستای استمرار همراهی با مسئولان و مردم تمامی مراکز توزیعی مانند بازارها، پاشاژها و مراکز دارای تراکم جمعیت به غیر از مراکز ضروری مانند توزیع دارو و مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری روزمره مردم تا 15 فروردین ماه تعطیل شد.
وی ادامه داد: اصناف و متولیان سازمان‌های صنفی همسو با سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا با اهتمام جدی در این مسیر همراهی و همدلی حداکثری را معمول خواهد نمود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید امروزش (دوشنبه 4 فروردین ماه 99) از ورودی‌های یاسوج تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مسافری را پذیرش نمی‌کند.



با این شرایط وقتی که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تمام تلاششان را در این ایام نوروز که همه دوست دارند در کنار خانواده‌هایشان خوش بگذرانند، را برای مقابله با این ویروس کرونا انجام می‌دهند. مردم هم باید در خانه بمانند و اصول بهداشتی و نکاتی که مسئولان می گویند، را رعایت کنند.
 شهردار مسکو اعلام کرده است که از روز پنجشنبه افراد بالای ۶۵ سال اجازه خروج از خانه را ندارند و باید به رژیم قرنطینه برای مقابله با کرونا بپیوند. رسانه کامرسانت، «سرگئی سابیانین» با بیان این فرمان اعلام کرد: این اقدام برای کاهش خطر رسیدن آلودگی به آسیب پذیر ترین شهروندان مسکو اتخاذ شده است. وی افزود: از افراد مسن و دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای می‌خواهم از هیچ مکان عمومی بازدید نکنند. ضمن اینکه به آنها مبلغ چهار هزار روبل پرداخت می‌شود تا هزینه‌هایی را که ممکن است در رابطه با رژیم خود انزوایی ایجاد شود، جبران کنم.
اپراتورهای تلفن همراه مسکو نیز موظف شدند تلفن‌ها و اینترنت افراد مسن یا دارای بیماری مزمن را قطع نکنند و جریمه‌های دیرکرد برای مسکن و خدمات عمومی نیز به طور موقت لغو شده است. میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه به تازگی گفته است: تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۴۳۸ مورد افزایش یافته است. به گفته رئیس دولت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ مورد جدید از ابتلا در این کشور ثبت شده است.
لازم است که مسئولان ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد تدابیر شدیدتری را در نظر بگیرند. و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از شر این ویروس وحشی نجات پیدا کنیم و به زندگی عادی‌مان برگردیم. و نکته مهم تر اینکه بیاید دست همدیگر را در این روزها به مهربانی بفشاریم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ک تو هم سی ایما استاندار نیابی. بسیار ناکارامدی. پ کو نظارت؟ فقط بلیی جریمه کنی که وونم ایره
شریفی
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد : باتوجه به گسترش ویروس کرونا و خواهش از مردم جهت ماندن در خانه، لطفاً دراین سه روز که ارباب رجوع نیست و امورات اداری هم هنوز درسال جدید شروع نشده کلیه ادارات تعطیل گردد. تا از تردد کارکنان جلوگیری شود.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1