کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی به سریال‌های نوروزی سه شبکه اصلی سیما

تلویزیون برایمان چه آورده؟

29 اسفند 1398 ساعت 16:22

 شمارش معکوس برای آغاز سال جدید درحالی شروع شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های معمول در این ایام از سال لغو و یا به حاشیه رانده شده است؛ یک برنامه البته نه تنها به قوت خویش باقیست که بسیار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از هم اکنون مخاطبان بالقوه خود را دارد و آن اکران سریال‌های نوروزی است.


 شمارش معکوس برای آغاز سال جدید درحالی شروع شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های معمول در این ایام از سال لغو و یا به حاشیه رانده شده است؛ یک برنامه البته نه تنها به قوت خویش باقیست که بسیار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از هم اکنون مخاطبان بالقوه خود را دارد و آن اکران سریال‌های نوروزی است.
سال ها پیش و زمانی که هنوز فناوری و گشایش‌های دنیای اطلاعات و ارتباطات، آدم ها را از هم دور نکرده بود، بخشی از شب نشینی خانواده‌ها (درون اعضای خود و حتی در مهمانی ها)، تماشای سریال ها و مجموعه های تلویزیونی بود، موضوعی که بحران ویروس کرونا بار دیگر امکان آن را ممکن ساخته است.
بخشی از محبوبترین و ماندگارترین آثار تلویزیونی پس از انقلاب را سریال‌ها و مجموعه‌های مناسبتی تشکیل می‌دهد؛ سریال‌هایی که در مناسبت‌های خاص فرهنگ ایرانی_اسلامی یعنی نوروز، رمضان و محرم ساخته شده‌اند. سریال‌هایی که به تجربه ثابت شده، به دلیل داشتن مخاطبان بالقوه زیادشان (به دلیل تعطیلات و فرصت تماشای آثار از تلویزیون) به شرط داشتن فیلمنامه خوب، بازیگران قوی و کارگردانی حرفه‌ای، توان دیده شدن و ماندن در حافظه جمعی را دارند و حتی آهنگ‌های تیتراژشان تا سال‌ها در ذهن مخاطبان حک شده است.
امسال برای سیمای ملی سال متفاوتی به جهت رسالت سنگین‌تری است که به دوش دارد؛ سالی که به واسطه شیوع ویروس کرونا همه برنامه‌های فردی و اجتماعی و رسوماتی که هرساله در این ایام اجرا می‌شد، تحت الشعاع قرار گرفته و مردم مجبور به یک خانه نشینی اجباری شده‌اند. رسالتی که هم‌زمان فرصتی برای بیشتر دیده شدن در اختیار تلویزیون قرار داده است.

رفیق ۶ ساله‌ای به نام پایتخت
حالا دیگر تقریباً هیچ ایرانی‌ای نیست که نقی معمولی، خانواده و هم ولایتی‌هایشان را نشناسد، خانواده‌ای مازنی که تماشای فراز و نشیب‌ها و شادی و غم هایشام در ایام نوروز، همانند آیین‌های عید، به یک سنت ایرانی بدل شده است.
پایتخت از جمه آثاری بود که با بهره گیری از همه عوامل موفقیت (فیلمنامه روان، بازیگران خوب، کارگردان با تجربه و ...) نه تنها در تلویزیون ماندگار شد که ادامه و استمرار پیدا کرد؛فصل اول، نوروز ۱۳۹۰؛ فصل دوم، نوروز ۱۳۹۲؛ فصل سوم، نوروز ۱۳۹۳؛ فصل چهارم، رمضان ۱۳۹۴؛ فصل پنجم نوروز ۱۳۹۷ پخش شد و فصل ششم برای نوروز ۱۳۹۹ آماده شده است.
 امسال ششمین سالی است که سریال پایتخت از شبکه یک روی آنتن می‌رود؛ سریالی که مخاطبان ثابتی دارد که حتی در دید و بازدها هم تماشایش را از دست نمی‌دادند، چه رسد به سال پیش رو که همه قرار است در خانه بمانند.
پایتخت ۶ (همانند فصل اول و دوم) در ۱۵ قسمت برای نوروز ۹۹ ساخته شده و عمده سریال در خطه سرسبز مازندران، شهر شیرگاه و باقی در تهران فیلمبرداری شده است. عدم حضور باباپنجعلی (با بازی علیرضا خمسه) و بازگشت مجدد بهبود فریبا (با بازی مهران احمدی) به داستان که در واقعیت گفته می‌شد با این سریال خدحافظی و در سریال گفته شد که فوت کرده، به همراه دو کودک آفریقایی به وطن، و همچین حضور بهنام بانی (خواننده) به عنوان بازیگر، از جمله جذابیت‌هایی است که در فصل ششم سریال پایتخت برای مخاطبان در نظر گرفته شده. سریال با روح بابا پنجعلی شروع می‌شود که بالاخره پس از پنج فصل حضور همیشگی با مشکلاتی چون قند خون و فشار و آلزایمر و ... حالا فوت کرده و اعضای بدنش اهدا شده است. بهتاش خواهر زاده نقی دروازبان تیم فوتبال نساجی مازندران شده و نقی که پیش از این تنها یک کارگر معمولی بود، حالا و به واسطه این که راننده نماینده مجلس شده، به نوعی درگیر سیاست شده است؛ هرکدام از این مؤلفه‌ها و تغییرات، با شناختی که از داستان داریم، می‌تواند فاکتور مهمی در ایجاد علاقه برای دنبال کردن این سریال ساده و روان باشد. ضمن این که برای کسانی که در خانه مانده‌اند، سفری بی خطر هم به شمال محسوب می‌شود!
پایتخت ۶ با بازی: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهران فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبدالهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، نیکا و سارا فرقانی اصل، سلمان خطی، غلام علی رضایی و آتیه جاوید در ایام نوروز هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

کارگردان «تگزاس» و «من سالوادور نیستم» با «کامیون» می‌آید
کامیون با نام قبلی قصه‌های کامیون، عنوان سریال نوروزی شبکه دو سیما است که کارگردانش سید مسعود اطیابی را پیشتر و به واسطه ساخته فیلم‌های کمدی پرفروشی چون تگزاس و من سالوادور نیستم، می‌شناسند.
کامیون هم از همان سریال‌های پر رفت و آمد و شلوغ با حال و هوای نوروز است که تلاش دارد تا با گره افکندن و داستان در داستان آوردن‌ها، مخاطب را تا پایان همراه خود سازد؛ دردسرهایی که رخ می‌دهند و فضاهای ابهام را برای قهرمانان داستان رقم می‌زنند. داستان درباره نادر یک پیشکسوت فوتبال است که مدتی روی کامیون باربری کار می‌کند اما آشنایی‌اش با صابر، وحید و اشکان سه دانشجویی که صاحبخانه اثاثیه‌شان را به خیابان ریخته است، زمینه‌ساز اتفاقات مختلفی در روند داستان می‌شود.
نکته اشتراک کامیون با سریال پایتخت این است که این مجموعه نیز از تهران فاصله گرفته و عمدتاً در بندرانزلی فیلمبرداری شده است. حضور هادی مرتضی زاده از جمله شرکت‌کنندگان پرحاشیه برنامه عصر جدید به عنوان یکی از بازیگران در این سریال از جمله اتفاقات جالبی است که بیننده را ترغیب به تماشا می‌کند. گروه موسیقی ماکان بند هم که امروز علاقمندانی به ویژه در نسل جوان دارد، تیتراژ سریال نوروزی کامیون را خوانده‌اند و این خبر احتمالا خبر خوشی برای هوادارنشان خواهد بود.
این سریال با بازی: مهدی هاشمی,  لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی، نادر سلیمانی، بیتا سحرخیز، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی,  گیتی قاسمی، ماهان عبدی، آرزو نبوت، زهره فکورصبور، مهسا طهماسبی و علی هاشمی در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تولید شده و قرار است در تمام شب‌های فروردین ماه روی آنتن شبکه دو باشد. 
دوپینگ شبکه سه سیما
سریال دوپینگ ساخته رضا مقصودی، مجموعه‌ای است که از سوی شبکه سه سیما، برای پخش در ایام نوروز معرفی شده است. قصه این سریال تلویزیونی درباره دو نوزادی است که زمان تولد همزمان به دنیا می‌آیند و با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که حتی آینده آنها را در بر می‌گیرد. قصه‌ای که چندان جدید و بدیع نیست اما به دلیل سایر موضوعات قابلیت های خوبی برای جذابیت دارد. حضور بازیگرانی که پیش از این در مجموعه‌های کمدی خوش درخشیده‌اند و تجربه خوبی در این زمینه دارند، بر پتانسیل‌ بالقوه جذابیت این داستان می‌افزاید؛ چنانچه محمدبحرانی و شبنم مقدمی در کار اخیری که تجربه حضور مشترک داشتند (سریال خانگی هیولا) این موضوع را اثبات کرده‌اند و حتی مقدمی با آن دو گل‌سری که همیشه در سریال هیولا روی سر داشت و همان کاراکتر با حالت‌های فانتزی‌اش، احتمالاً همان فضای کمیک را برای مخاطب برجسته می‌سازد.
حضور هادی حجازی فر هم البته یکی دیگر از نکات جالب توجه این سریال است؛ بازیگری که وی را به واسطه سینما و نقش‌های جدی‌اش می‌شناسند حالا و در سومین تجربه حضور در تلویزیون، به سراغ یک داستان کمدی رفته است.
رضا مقصودی کارگردان سریال دوپینگ است و پیش از این صرفاً در سینما حضور داشته است و  این سریال اولین حضور وی در تلویزیون محسوب می‌شود. همچنین سیدامیر پروین حسینی تهیه کننده دوپینگ که عمده شهرتش به واسطه تهیه کنندگی آثار سینمایی است، از جمله نقاط برجسته این سریال هستند که به نظر می‌رسد در تلفیق تجربه سینما با تلویزیون کاری قابل قبول را ارائه دهند.
دوپینگ با بازی: شبنم مقدمی، هادی حجازی فر، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد، الناز حبیبی، شیوا خسرومهر، زهره صفوی، ایلیا کیوان، وحید رحیمیان، شیما جهانگیری، فرشید نزاکتی، مهتاب حسینی، زهرا کوهساریان و فروغ اکبری در ایام نوروز هر شب از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود.


کد مطلب: 419020

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/419020/تلویزیون-برایمان-آورده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1