تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۱۱
کد مطلب : ۴۱۹۰۰۱
معرفی کتاب

کتاب تاریخ ایران مدرن| اثر یرواند آبراهامیان

۱
کتاب تاریخ ایران مدرن| اثر یرواند آبراهامیان
کبنا ؛دانلود کنید

یرواند آبراهامیان
در کتاب تاریخ ایران مدرن، وضعیت دو قرن اخیر از حکمرانی قاجار تا موضوعاتی مثل اکتشاف نفت، انقلاب مشروطه، دودمان پهلوی و همچنین علل به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده است. کتاب در 6 فصل نوشته شده و نویسنده سعی کرده است به صورت ساده وقایع مهم 2 سده اخیر ایران را بدون پرداختن بیش از حد به جزییات، واکاوی کند. نکته مهم در روایت کتاب، زبان ساده و عامیانه آن است که این موضوع به مخاطب کمک می‌کند تا به راحتی در جریان اتفاقات تاریخ معاصر ایران قرار گیرد.
فصل اول کتاب با عنوان «شاهان مستبد: دولت و جامعه در دوره قاجار» شرایط روزگار در دوره قاجار را به تصویر کشیده است. روزگاری که قدرت حکومت مرکزی تنها محدود به تهران بود و ساختار حکومت بسیار کهنه و ناکارآمد بود. خارج از تهران منتفذین، اداره هر منطقه را برعهده داشتند و مالیات‌ها را آن‌ها برای خود جمع می‌کردند. از لحاظ قوای نظامی نیز کشور در وضعیت بسیار بدی در این دوره قرار داشت و در بسیاری از موارد ایلات و عشایر به ارتش برای حفظ امنیت کمک می‌کردند.
«رفرم، انقلاب و جنگ بزرگ» موضوع فصل دوم کتاب است که ریشه‌های مشروطه، علت نیاز به نظام مشروطه، نقش احزاب مختلف و روزنامه‌ها درشکل‌گیری نظام مشروطه و ترکیب نمایندگان مجلس شورای ملی بررسی شده است. همچنین چهره‌های مهم و تاثیرگذار در انقلاب مشروطه در سال 1285 نیز در این فصل معرفی شده‌اند.
نویسنده در فصل سوم کتاب که «سیاست مشت آهنین رضاشاه» نام‌گذاری شده است حکمرانی رضاخان در کشور را شرح می‌دهد. چگونگی به قدرت رسیدن، جنبه‌های مثبت و منفی حکومت‌داری، نظر افراد بزرگ کشور و کشورهای قدرتمند درباره او و در نهایت اصلاحات سیاسی، اقتصادی و نظامی رضاشاه به طور کامل در این فصل شرح داده شده است. 
سال‌های بین 1320 تا 1332 در فصل چهارم «فطرت ناسیونالیستی» بررسی شده است. وابستگی نخبگان و روشنفکران کشور به قدرت‌های خارجی و چگونگی تقسیم قدرت بین آنها از مواردی بوده است که نویسنده نتیجه‌ی تحقیقاتش را در این فصل به رشته تحریر درآورده است. همچنین دو حزب سوسیالیست‌ و ناسیونالیست در این فصل معرفی شدند. فصل با شرح کودتای 28 مرداد 1332 به اتمام می‌رسد.
فصل پنجم «انقلاب سفید محمدرضا شاه»، ابتدا چگونگی بازپس‌گیری قدرت محمدرضا پهلوی پس از بازگشت از رم در پی کودتای 1332 را مطرح می‌کند و سپس دستاوردهای او در دوران حکومتش تا سال 1357 را مورد مطالعه قرار می‌دهد. انقلاب سفید، قدرتمند شدن ارتش، نامتوزان شدن قدرت در کشور و زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب ۱۳۵۷دیگر قسمت‌های این فصل را تشکیل می‌دهند. همچنین اندیشه‌های آیت‌الله خمینی و علی شریعتی در این فصل بررسی شده است.
در فصل انتهایی «جمهوری اسلامی» نیز علت و چگونگی فروپاشی نظام شاهنشاهی و به قدرت رسیدن آیت‌الله خمینی شرح داده شده است. در این فصل وقایع مهم حکومت جمهوری اسلامی از انقلاب 1357 تا دوران  ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی‌نژاد به طور اجمالی شرح داده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1