تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۱۸۹۳۵

سنگربانی سلامت جامعه؛ سهم زنان در مهار بحران کرونا

۰
سنگربانی سلامت جامعه؛ سهم زنان در مهار بحران کرونا
کبنا ؛ زنان به عنوان قشر تاثیرگذار در جلوگیری از شیوع کرونا علاوه بر محافظت از اعضای خانه و خانواده در مقابل این ویروس خطرناک، سهم بزرگی در پزشکی، پرستاری، کارهای اداری و حتی بطور خودجوش تولید ماسک و لباس مخصوص برای کادر بهداشت و درمان و در یک کلام سنگربانی از سلامت جامعه دارند.
نقش مادری یکی از مهم ترین، سازنده‌ترین و ارزشمندترین نقش‌های زنان است، زنانی که مسوولیت پرورشی و تربیتی جامعه را بر عهده دارند در این روزهای سخت کرونایی نیز با توجه ویژه به توصیه ها و ملاحظات بهداشتی اعلام شده از سوی مسوولان، متخصصان و کارشناسان، محیط قرنطینه خانگی را برای اعضا شاد و مفرح می کنند تا جمع خانوادگی با نشاط بیشتری ترغیب به ماندن در خانه شوند.
ضدعفونی کردن فضاهای منزل در کنار انتخاب سبد غذایی سالم، ترغیب و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ بهداشت فردی و جمعی در محیط خانواده، لغو خریدهای غیرضروری، پرهیز از برگزاری مهمان‌های خانوادگی در این شرایط، همه و همه اقداماتی است که مسوولیت زنان را در این شرایط، سنگین‌تر کرده است. 
پیشگیری‌ها و رعایت بهداشت فردی و جمعی از محیط خانواده شروع می‌شود و به همین علت، زنان نقش مهم و اثرگذاری در پیشگیری از انتقال بیماری و مبتلا نشدن اعضای خانواده به ویروس کرونا دارند.
بخشی از زنان در عرصه های پزشکی و پرستاری، بخشی در کار آموزش، گروهی در کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بخشی نیز در مسوولیت های اداری و مدیریتی و علاوه بر این، مسوولیت سنگین خانه داری و تربیت فرزندان این قشر زحمتکش بی مدعا را به درجه ای از اخلاص رسانده که پیامبر گرامی اسلام فرمودند بهشت زیر پای مادران است.
شماری از بانوان سیستان و بلوچستانی در حرکتی خودجوش همانند دوران دفاع مقدس در پشت جبهه های جنگ اقدام به تهیه و توزیع لباس مخصوص و ماسک رایگان برای کادر بهداشت و درمان می کنند.
یکی از این بانوان گفت: از آنجایی که سلامت روان و آرامش روحی خانواده ها در گرو نقش موثر زنان است در شرایط کنونی که دچار همه گیری ویروس کرونا در کشور و استان هستیم زنان می توانند با فراهم کردن شرایط لازم اعضای خانواده را تشویق به ماندن در خانه کنند.
فاطمه رمرودی افزود: سهم من در مقابله با کرونا این است که همه روزه با توجه به زندگی آپارتمان نشینی برای سلامت اعضای خانواده و همسایگان علاوه بر داخل منزل در محوطه نیز اقدام به ضدعفونی محیط پیرامونی برای در امان ماندن از ویروس کرونا می کنم.
وی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات متخصصان بهداشت و درمان در شرایط کنونی بهترین راهکار برای مقابله با بیماری کرونا ماندن در خانه است که زنان باید یک محیط بانشاط، آرام و به دور از استرس و اضطراب را در خانه فراهم کنند.
یکی از بانوان قهرمان عرصه ورزشی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امروز رسالت بانوان در عرصه خدمت به خانواده سنگین تر از هر زمانی است چرا که باید شرایط محیطی را به گونه ای فراهم کنند که فرزندان تمایل به بیرون رفتن از منزل نداشته باشند.
زینب عباسی به عنوان یکی از داوران برجسته ووشو بین المللی افزود: بر خود لازم و وظیفه می دانم که علاوه بر سالم سازی محیط زندگی خود و خانواده ام، در حد امکان برای سایر شهروندان زاهدانی نیز محیطی سالم فراهم کنم که در این زمینه با کمک ووشوکاران استان در اقدامی خودجوش ضدعفونی کردن و گندزدایی برخی اماکن پر تردد و عابربانک ها را انجام دادیم.
وی افزود: اگر همه افراد جامعه دستورات بهداشتی را مدنظر قرار دهند و از منزل خارج نشوند شاهد شکست این ویروس و برگشت هر چه سریعتر جامعه به روال عادی خواهیم بود.
یکی از بانوان بسیجی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: پزشکان و پرستاران زحمتکش وظیفه درمان و پرستاری از بیماران را بر عهده دارند و ما نیز به عنوان افرادی که می توانیم کاری هر چند اندک برای پرستاران و پزشکان انجام دهیم در اقدامی خودجوش با امکانات موجود شروع به تهیه ماسک و لباس های بیمارستانی کردیم تا بخشی از نیازهای استان در این بخش مرتفع شود.
وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود افزود: ما نه دوزنده هستیم نه تولید کننده بلکه هدف ما استفاده از ظرفیت زنان فعال اجتماعی برای کاهش مشکلات جامعه است.
مسئول روابط عمومی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی سیستان و بلوچستان گفت: ما به عنوان زنان شاغل بعد از فراغت از کار بلافاصله در محیط منزل حضور یافته و برای سلامت جسم  و روان اعضای خانواده در شرایط قرنطینه خود اختیاری خانگی علاوه بر رعایت نکات بهداشتی با فراهم کردن محیط شاد و فرح بخش برای فرزندان آرامش را در محیط خانه حکم فرما کنیم.
نرگس سالارزهی با بیان اینکه تعطیلی مدارس و حضور دانش آموزان در خانه را زمینه ساز ایجاد بی حوصلگی و گاه افسردگی برای فرزندان دانست و افزود: مادر به عنوان کانون گرما بخش خانواده می تواند آرامش را بین اعضا برقرار و علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، فضای قرنطینه خانگی را قابل تحمل تر کند.
کارشناس اجتماعی سیستان و بلوچستان نیز گفت:‌ ویروس کرونا با سرعتی باور نکردنی از شهر ووهان چین به سراسر دنیا منتقل شد و بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است، پس باید همه ما توجه داشته باشیم که این ویروس به سرعت منتقل می شود برای پیشگیری از انتقال آن وظیفه داریم در خانه بمانیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم.
شراره شهنوازی افزود: زنان بعنوان رکن اصلی خانواده تا حد قابل توجهی می‌توانند نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و پیشگیری و مقابله از بیماری کرونا داشته باشند.
وی ادامه داد: بانوان می‌توانند با ایجاد فضای شاد و مفرح و ایجاد سرگرمی های مختلف ، اعضای خانواده را به خانه نشینی تشویق کنند.
این  فعال فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود:  همچنین بانوان می‌توانند با آموزش اصول بهداشت فردی و عمومی به افراد خانواده، نظافت و پاکسازی محیط خانه را با مواد ضدعفونی کننده انجام داده و در مهار این بیماری موثر واقع شوند.
شهنوازی ادامه داد: بانوان باید با استفاده از سبد غذایی سالم، سیستم ایمنی افراد خانواده را افزایش دهند؛ چنانکه از مصرف گوشت‌های نیم‌پخته، منع مصرف غذاهای فست فودی و جایگزینی سبزیجات، میوه‌جات تازه و حبوبات سلامت انان را تضمین کنند.
وی به نقش بانوان در کاهش استرس در کودکان اشاره کرد و گفت: بانوان با تدابیر شایسته خود نقش موثری در کاهش استرس و اضطراب کودکان دارند به همین سبب باید تمام تلاش خود را بر این مساله معطوف کنند تا اعضای خانواده هیچ نیازی به بیرون از منزل نداشته باشند.
در مواجهه با بحران‌های طبیعی از نقش پر رنگ بانوان نباید غافل شد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش مهم زنان در رویارویی و مدیریت بحران های مختلف گفت: تجربه نشان داده که زنان در دوران بهبودی و بازسازی نقش های مهمی ایفا کرده اند ولی نقش آنان معمولا نادیده گرفته شده و به اندازی کافی شناخته، تقدیر و تقویت نشده است.
فریبا برنایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان یاد آور شد: زنان ستون اصلی جامعه‌ و سیاست گذاران نهاد ارزشمند خانواده هستند و تصمیم گیری های هوشمندانه آنان می تواند به رویارویی هر چه قوی تر در مقابل هر بحرانی بینجامد، از این رو مادران با ارایه الگوی مصرف مناسب، پرهیز از برگزاری مهمانی ها و مجالس معمول و رعایت نکات بهداشتی و آموزش آن به اعضای خانواده می توانند بهترین و بیشترین کمک به سلامت جامعه را داشته باشند.
وی بیان کرد: پیشگیری‌ها و رعایت بهداشت فردی و جمعی از محیط خانواده شروع می‌شود و به همین علت زنان، مشارکت فعال و اثرگذاری در پیشگیری و مبازره با بیماری کرونا دارند.
مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تحقق کامل و همگانی راهکار کنونی «در خانه بمانیم» جز با مشارکت و مدیریت فعال زنان در محیط خانه و خانواده، ممکن نیست؛ بنابراین، از تلاش‌ها و زحمات همه زنان که این روزها وظایفشان در محیط خانه و خانواده سنگین‌تر شده  باید تقدیر و سپاسگزاری کرد.
وی افزود: هم اینک صحنه ای از همدلی، شجاعت و یاری رسانی هموطنان اعم از زن و مرد در کنار مسوولان خلق شده که بسیار ارزشمند است. 
برنایی ادامه داد: تقویت توانمندی ها می تواند منابع انسانی مفیدی برای ارائه خدمات اجتماعی به جامعه ایجاد کند.
وی خطاب به بانوان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در خانه بمانیم و زمینه لازم برای در خانه ماندن سایر اعضای خانواده را فراهم کنیم تا سهم بزرگی در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا داشته باشیم. 
سعیده خاشی فعال اجتماعی و فرهنگی نیز گفت: جامعه ما متاسفانه در برابر مدیریت بحران آنچنان موفق نبوده است و همواره از فقدان آموزش رنج می برد، از این رو در مواقعی که بحران های مختلف رخ می دهد بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش آفرینی زنان هستیم تا بتوانند با تاثیر گذاری بالایی که بر نهاد خانواده دارند ضررهای ناشی از آسیب های بحران را کاهش دهند.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا در ایامی که مصادف با بهار شده است شاید در خانه ماندن را سخت تر کرده اما زنان جامعه می توانند نقش مهمی در حفظ قرنطینگی و سلامت عمومی جامعه ایفا کنند و از برگزاری مجالس و رفتن به خرید پرهیز و برای حفظ روحیه اعضای خانواده تلاش کنند.
این بانوی فعال بلوچ اظهار داشت: از سوی دیگر شمار زیادی از زنان بناچار با آسیب های زیادی در جامعه روبرو هستند بویژه زنان سرپرست خانوار که دراین ایام نیازمند توجه هر چه بیشتر هستند که با توانمندسازی آنان می توان زمینه ارتقای امید در جامعه را بیش از پیش فراهم کرد.
خاشی تصریح کرد: همه باهم باید سهم خودمان در مهار کرونا را بخوبی ادا کنیم و در این زمینه زنان بیش از سایر افراد جامعه نقش آفرین هستند و انتظار دارم زنان سخت کوش سیستان و بلوچستان در این برهه حساس که ویروس کرونا شرایط خاصی ایجاد کرده زنان جامعه ما نیز نقش خود را در پیشگیری از گسترش این ویروس بخوبی ایفا کنند. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1