تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۱۸۷۰۶
کبنا گزارش می دهد؛

ایام کرونایی خود را چگونه بگذرانیم؟

۱
ایام کرونایی خود را چگونه بگذرانیم؟
کبنا ؛
شاید هیچ موقع دیگری چنین فرصتی برایمان بدست نیاید که مجبور باشیم در خانه بمانیم. پس بهتر است در این روزها بجای ایجاد حس نگرانی بخاطر ویروس ناخوانده کرونا، علاوه بر رعایت بهداشت شخصی و جسمی، کمی به حال دلمان رسیدگی کنیم.
این روزها بهترین فرصت برای کسانی است که تعطیل شده اند و به خلوت نیاز دارند. شاید بیشتر دانش اموزان و دانشجوها بخاطر تعطیلی این روزها خوشحال باشند. اما مطمئنا آنهایی بیشترین سود را از زمان خود می برند که با مدیریت بهترین استفاده را از زمان خود ببرند.
مراقب باشیم چون تنها چیزی که برنمی گردد زمان است پس تلاش کنیم برنامه ریزی کنیم تا در جستجوی زمان از دست رفته خود نباشیم.
یکی از کارهایی که می توانیم در خانه انجام دهیم کتاب خواندن است. در صورتی که با هدف به سراغ کتاب خواندن برویم کتاب به اعتلای روح و جان آدمی کمک خواهد کرد.
اگر هنوز به خوبی خود را نشناخته اید کتاب بخوانید، هر نوع کتابی از جمله رمان، داستان، زندگی نامه ها و خاطرات، علمی آموزشی و ... را مطالعه کنید، کتاب ها شما را با ابعادی از وجود خودتان آشنا خواهد کرد.
اما مهمترین نکته در کتاب خواندن این است که بهترین کتاب ها را بخوانیم و هر محتوایی را غذای روح مان نکنیم.
به دلیل تعطیلی کتابخانه های عمومی در حال حاضر اپلیکیشن های مجازی بهترین منابع برای خواندن کتاب هستند که می توانید با یک جستجوی ساده آنها را دانلود کنید. در اینجا پرفروشترین کتاب های زندگی نامه به نقل از خبرگزاری ایسنا، پیشنهادات کتابهای زندگی نامه به نقل از سایت کافه بوک و همچنین پرفروش ترین رمان های ایرانی در 5 دهه اخیر را برای خوانندگان معرفی خواهیم کرد :

پرفروش ترین رمان های ایرانی در 5 دهه اخیر به شرح زیر است:

دهه 50
در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ به گواهی آمار موجود، ۱۸‌ رمان و داستان‌ بلند نوشته و در بازار نشر سال‌های ابتدای انقلاب عرضه شده است.
رمان‌هایی چون «آتش بدون دود»، نوشته نادر ابراهیمی، «طاغوت در یک جزیره ناشناس» نویسنده محمود حکیمی، «سلول ۱۸» علی‌اشرف درویشیان، «جای خالی سلوچ» نویسنده محمود دولت‌آبادی، «خون پای نخل» نویسنده جمشید فاروقی، «فیل در تاریکی» نوشته قاسم هاشمی‌نژاد و «رقص رنج» نوشته خسرو نسیمی، از جمله مهم‌ترین آثار آن سال‌ها بودند که هرکدام از این آثار سرنوشتی متفاوت در سال‌های بعد از انتشارشان داشتند.
غالب آثاری که در این دوره نوشته شدند، به رنجی که مردم در زمان طاغوت کشیدند اشاره دارد؛ رنجی که نویسندگان این کتاب‌ها سعی کرده‌اند با نشان دادن زندگی مردم در سطح‌های مختلف در شهر و روستا آن را به تصویر بکشند.
اما از میان این آثار، «آتش بدون دود» نادر ابراهیمی به‌عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش این دهه و اوایل دهه ۶۰ جای گرفته است.
آتش بدون دود
دهه ات نگذشته مربی
آتش بدون دود، یک داستان بلند هفت جلدی است که هر جلد آن شامل داستان جداگانه‌ای با تضادها و ماجراهای خاص خودش است. «آتش بدون دود» در رابطه با تاریخ و چگونگی زندگی ترکمن‌های ایرانی و فقر و محرومیت آنهاست.
سه مجلد این رمان قبل از انقلاب اسلامی چاپ شد و چهار مجلد آن نیز بعد از انقلاب به چاپ رسید.
ابراهیمی با این رمان به بهترین شکل، نمودهای فرهنگی و اجتماعی ترکمن‌های ایرانی را به نمایش گذاشته است. جلد اول کتاب با نام گالان و سولماز داستان عشقی است که به‌خاطر قوانین دو قبیله، ممنوع و ناپسند است.
این داستان سرگذشت عشقی است که بدون توجه به اختلافات دو قبیله بزرگ ترکمن، بین دو جوان رخ داده است. گالان، جنگجویی است که در عین‌ حال بهترین شاعر صحرا نیز هست؛ او انتقام‌جو، بی‌رحم و در عین حال درستکار است. سولماز زیباترین و باهوش‌ترین دختر صحراست که بسیار مغرور است. عشق آنها، عشقی جنون‌آمیز و منحصربه‌فرد است.
جلد دوم کتاب با عنوان درخت مقدس، سال‌ها پس از داستان گالان و سولماز را روایت می‌کند و شخصیت‌های اصلی این مجموعه، دکتر آق‌اویلر و همسرش را معرفی می‌کند.
جلدهای بعدی کتاب به ترتیب با عناوین: اتحاد بزرگ، واقعیت‌های پرخون، حرکت از نو، تو هرگز از حرکت بازنخواهی ایستاد و هر سرانجام سرآغازیست، نوشته شده‌اند.
چهار جلد پایانی این کتاب متاثر از فضای سال‌های انقلاب است و روایتی که نادر ابراهیمی شروع کرده است با روایت‌های سال‌های انقلاب رشد می‌کند.
«آتش بدون دود»، یکی از درخشان‌ترین آثار نادر ابراهیمی است که عنوان رمان‌نویس منتخب بعد از انقلاب را نیز برای او به ارمغان آورده است. ابراهیمی براساس این رمان، سریالی تلویزیونی نیز با همین نام ساخت که مخاطبان و علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کرد.
نثر این رمان پر از جملات کوتاه و پرمغز است که می‌تواند به‌راحتی به‌خاطر سپرده و توسط خواننده برای دیگران تکرار و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.
دهه ۶۰
سال‌های جنگ و البته سلحشوری ملت ایران در دهه آرمانخواهی ۶۰ رخ می‌دهد. ادبیات داستانی این دهه تحت تاثیر جنگ و وقایع مرتبط با آن قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این سال‌ها فاصله‌گذاری عمیقی بین گروه‌های مختلف سیاسی ابتدای انقلاب شکل می‌گیرد و جریان‌های فرهنگی هم از این فاصله‌گذاری سیاسی مستثنی نیستند.
در این دوره نام‌های جدیدی از نویسندگانی برآمده از فضای انقلاب اسلامی در ادبیات داستانی مطرح شدند. نویسندگان معروف این دهه را می‌توان این‌گونه نام برد: قاسمعلی فراست، محسن مخملباف، رضا رهگذر، محسن سلیمانی، فیروز زنوزی‌جلالی، علی موذنی، سید‌مهدی شجاعی، محمدرضا بایرامی و داریوش عابدی. «نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست و «زمین سوخته» نوشته احمد محمود، جزء رمان‌های پرفروش این دهه هستند.
نخل‌های بی‌سر
دهه ات نگذشته مربی
کتاب «نخل‌های بی‌سر» قاسمعلی فراست هم جزء کتاب‌هایی است که در این دهه منتشر شده‌اند و بسیار هم کتاب پرفروشی بوده است.
فراست از آن دست نویسندگانی است که او را به‌واقع می‌توان از نویسندگان ادبیات انقلاب نام برد؛ چراکه او نخستین سال‌های فعالیت خود در حوزه ادبیات داستانی را بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و با مجموعه داستانی «زیارت» آغاز کرد.
وقوع جنگ هشت‌ساله و حماسه‌آفرینی رزمندگان در جبهه‎های نبرد حق علیه باطل، قاسمعلی فراست را مانند بسیاری از هم‌مسلکانش در حوزه ادبیات داستانی به حیطه جنگ، دفاع‌مقدس و خلق آثار در این‌ گونه ادبی رهنمون کرد.
فراست به آن گروه از داستان‌نویسان تعلق دارد که همواره بر شکل تجربه شهودی و حضوری برای خلق آثارشان شهره‌اند. به همین جهت شاهدیم که فراست برای خلق رمان «نخل‌های بی‌سر» که به روزهای محاصره و نبرد برای آزادسازی خرمشهر و جنگ در جنوب کشورمان می‌پردازد، در همان سال‌های بحبوحه جنگ تحمیلی یعنی سال‌های ۶۰ و ۶۱ به خرمشهر رفت و به نگارش و چاپ رمان «نخل‌های بی‌سر» در سال ۶۱ پرداخت که این کتاب توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید.
زمین سوخته
دهه ات نگذشته مربی
اما به‌جز «نخل‌های بی‌سر» کتاب دیگری هم بود که مردم آن را دوست داشتند و خواندند و آن هم کتاب «زمین سوخته» احمد محمود بود. این داستان که در سال ۱۳۶۱ منتشر شد، حاصل تجربه شخصی نویسنده از جنگ است. احمد محمود خودش درباره این کتاب می‌گوید: «وقتی خبر کشته شدن برادرم را در جنگ شنیدم، از تهران راه افتادم رفتم جنوب. رفتم سوسنگرد، رفتم هویزه. تمام این مناطق را رفتم. تقریبا نزدیک جبهه بودم. وقتی برگشتم، واقعا دلم تلنبار شده بود. دیدم چه مصیبتی را تحمل می‌کنم. اما مردم چه آرامند. چون تا تهران موشک نخورد، جنگ را حس نکردند. دلم می‌خواست لااقل مردم مناطق دیگر هم بفهمند که چه اتفاقی افتاده است. همین فکر وادارم کرد که زمین سوخته را بنویسم.»
او در گفت‌وگویی هم می‌گوید: «زمین سوخته حکایت سه ماه اول جنگ است. در این سه ماه اول جنگ، حتی تا مدت‌ها بعد هیچ‌یک از مناطق مختلف کشور از اتفاقاتی که در مناطق نزدیک به جبهه افتاده بود، خیلی جدی خبر نداشتند. چیزهایی می‌شنیدند اما نه حس ‌می‌کردند و نه باور. تهران زندگی آرامی داشت، درحالی که از جنوب‌غرب تا شمال‌غرب، خط مرزی کشور پیوسته زیر توپ و موشک و گلوله‌های عراق بود. مردم تا چیزی در حدود ۸۰ کیلومتر درون این خط مرزی، گرفتار مصیبت بودند؛ ارتش مجهز و تا دندان مسلح عراق.»
رمان‌های عامه‌پسند دهه ۶۰
رمان‌های عامه پسند در این دهه هم وجود دارند و با حضوری محکم و با توجه به استقبالی که مردم از آنها دارند، پشت سر هم چاپ می‌شوند. از جمله نویسنده‌های پرکار رمان‌های عامه‌پسند در این دهه می‌توان به نسرین ثامنی و فهیمه رحیمی اشاره کرد. کتاب‌هایشان ساده نوشته می‌شوند و خیلی هم مخاطب دارند.
کتاب «بازگشت به خوشبختی» فهیمه رحیمی و «آخرین دیدار» و «آهنگ جدایی» از جمله رمان‌های پرفروش دهه ۶۰ بودند.
مهم‌ترین محور داستان‌های دهه ۶۰
بهناز علی‌پور، داستان‌نویس و منتقد ادبی می‌گوید: «مهم‌ترین محورهای داستان‌های این دهه، تنهایی، محرومیت، مهاجرت، جنگ، موشک‌باران، آوارگی و ناامنی است که همه انعکاس شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی و برش‌هایی از تجربه‌های عاطفی و روزمره دوران خود هستند. داستان‌های کوتاه این دهه در انواع مختلفی ازجمله ذهنی و روانشناختی، تاریخی، اسطوره‌ای و سیاسی و اجتماعی نوشته شده‌اند.»
دهه ۷۰
دهه ۷۰ دهه پربار ادبیات داستانی ایران است؛ دهه‌ای که گویا نویسنده‌ها پیش خودشان گفته‌اند باید از همین الان شروع کنیم و این دهه را بسازیم.
در این دهه اتفاق‌های زیادی افتاده است؛ از داستان‌های عامه‌پسند پرمخاطب تا کتاب‌های جنگ و داستان‌های پست مدرن.
در این دهه زنان ورود جدی به دنیای ادبیات داستانی داشتند و از حدود ۱۲۰۰ رمان منتشرشده، نیمی از آن متعلق به نویسندگان زن است. از این میان، ۷۰ درصد رمان‌های زنان نویسنده و درصدی از رمان مردان نویسنده به جریان داستان‌‌های رمانتیک عامه‌پسند اختصاص دارد.
از مهم‌ترین آثار عامه‌پسندی که با اقبال عمومی مواجه شدند می‌توان به «اتوبوس آبی» از مهدی اعتمادی، «باغ مارشال» از حسن کریمی، «پریچهر» از م. مودب‌پور، «تندیس عشق» از نسرین ثامنی، «پنجره و آریانا» از فهیمه رحیمی، «حکایت روزگار» از فریده گلبو، «بامداد خمار» از فتانه حاج‌سیدجوادی، «غم‌های زندگی» از زهره خسروانی، «افسانه دل و نگین محبت» از فریده رهنما، «بگشای لب» از شهره وکیلی، «گستره محبت» و «نیمی از وجودم» از نسرین قدیری، «سال‌های بی‌کسی» از مریم جعفری، «دالان بهشت» از نازی صفوی، «سپیده عشق» از رویا خسرونجدی و «شاه‌پری حجله» از رویا سیناپور اشاره کرد.
بامداد خمار
دهه ات نگذشته مربی
از میان این رمان‌ها «بامداد خمار» فتانه حاج‌سید‌جوادی توانست مخاطبان زیادی پیدا کند.
«بامداد خمار» رمانی است که حاج‌سید‌جوادی در سال ۱۳۷۴ نوشته است. این کتاب در ۱۰ سال ۳۰۰ هزار نسخه فروش داشته و برخی از نوبت‌های چاپ آن با شمارگان ۱۰ تا ۱۸ هزار نسخه در‌ خور توجه است.
این کتاب، داستان سوزناک عشق نافرجام دختری از اعیان دوره قدیم تهران به جوانی نجار از طبقه پایین جامعه است. «بامداد خمار» یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های معاصر ایران است.
این رمان با بحث‌های داغ و نقدهای بسیار روبه‌رو شد. موافقان، آن را برای مقوله روابط میان زنان و مردان جوان مفید دانسته یا درس عبرتی دانستند برای جوانان بی‌تجربه. مخالفان نیز آن را دفاع از اصالت و شرافت طبقات بالادست جامعه و تحقیر فرودستان دانستند.
روی ماه خداوند را ببوس
دهه ات نگذشته مربی
رمان دیگر این دهه که پرفروش بود، کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» مصطفی مستور است. چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۷۹ بود و از آن سال تاکنون ۷۵ چاپ آن منتشر شده است.
داستان این کتاب، داستان سرگشتگی‌های یک جامعه‌شناس جوان به نام یوسف است که تازه درسش تمام شده و نمی‌داند جای خدا در زندگی‌اش کجاست.
نگاه نو به حرف‌ها و سوال‌های مذهبی باعث شد تا این کتاب بین خوانندگان اواخر دهه هفتاد محبوبیت پیدا کند. یکی از نکات جالب کتاب همین بود که هیچ‌کس در آن سفید یا سیاه مطلق نبود، مثلا همین عنوان کتاب از حرف‌های یک زن خیابانی در داستان است.
منِ او
دهه ات نگذشته مربی
خیلی‌ها در اواخر دهه ۷۰ این کتاب را به هم هدیه می‌دادند؛ کتابی که توانست نظر خیلی از علاقه‌مندان به کتاب را تغییر دهد.
رضا امیرخانی در این کتاب داستان مربوط به زندگی فردی به نام علی فتاح (از خانواده‌های قدیمی ‌تهران) را روایت می‌کند. علی فرزند یک تاجر معتبر است که در جنوب شهر زندگی می‌کنند. در نوجوانی عاشق مهتاب - خواهر عزیزترین رفیقش کریم که نوکرشان هم بود - می‌شود ولی این علاقه در طول عمر مهتاب به ازدواج نمی‌انجامد.
چاپ اول این کتاب در سال ۷۸ بود و تاکنون ۴۵ چاپ از آن منتشر شده است.
دهه ۸۰
براساس آمار خانه کتاب در این دهه بیش از ۲۵۰۰ رمان و داستان کوتاه منتشر شده است؛ کتاب‌هایی که هر کدام تابع شرایط اجتماعی و سیاسی این دهه است.
کتاب‌های دفاع مقدس در این دهه به یک ظهور و بروز جدی رسیده‌اند و ساختار و فرمی تکامل یافته‌تر به خود می‌گیرند. با فاصله گرفتن از محافظه‌کارهای پیشین و نگاه ایدئولوژیک و پرهیز از مستقیم‌گویی، تصاویری بدیع و منطقی از جنگ و انسان‌جنگی، با همه قوت‌ها و ضعف‌هایش ارائه می‌شود. نکته مهم‌تر این کتاب در مورد خاطرات جنگ است که جریان‌سازی جدیدی را در عرصه نشر و ادبیات داستانی شروع کرده‌اند.
چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم
دهه ات نگذشته مربی
«چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم» نوشته زویا پیرزاد، کتابی است که چاپ اول آن در سال ۸۰ منتشر شد و تاکنون ۳۵ چاپ از آن به بازار کتاب آمده است.
کلاریس، زنی است که تقریبا بدون آرزو، غم و حتی شادی مدام یک‌سری از کارهای روزمره خانه را تکرار می‌کند. تکرار است که او را حسابی کفری کرده.
یکی از دلایل پرفروش شدن این کتاب، فضای زنانه و دغدغه‌های قهرمان داستان بود که به‌شدت مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و حتی جایزه کتاب سال را هم دریافت کرد.
دا
دهه ات نگذشته مربی
«دا» نوشته سیده‌اعظم حسینی است؛ کتابی که از یک زاویه جدید به جنگ نگاه کرد و چاپ اول آن در سال ۱۳۸۷ منتشر شد و تاکنون ۱۵۷ چاپ از آن به بازار کتاب آمده است.
این کتاب، خاطرات سیده‌زهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در دو شهر بصره و خرمشهر است و سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی، محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد.
حسینی در آن زمان دختر ۱۷ ساله‌ای بوده و گوشه‌ای از تاریخ جنگ را بازگو می‌کند که غالبا به اشغال و فتح خرمشهر مربوط می‌شود.
حسینی در این کتاب، خاطرات خود از روزهای آغاز مقاومت و روزهای پس از آن را با جزئی‌ترین موارد روایت می‌کند تا آنجا که این‌گونه جزئی‌نگری و بیان لحظه‌به‌لحظه وقایع باعث شده بسیاری آن را رمان بنامند؛ حال آنکه این کتاب سراسر مبتنی بر رویدادهای واقعی و خاطرات حقیقی سیده زهرا از آن روزهاست.
راوی در آن روزها تنها ۱۷ سال داشته و اهمیت این کتاب شاید در این باشد که وقایع جنگ ما برای اولین بار از زاویه دید یک دختر نوجوان روایت شده است؛ خاطراتی که راوی حدود ۲۰ سال آنها را درون سینه خود همچون یک راز حفظ کرد و حرفی از آن نزد.
در این کتاب ناگفته‌هایی از جنگ بیان شده که تاکنون کسی از آنها حرف نزده است.
شب سراب
دهه ات نگذشته مربی
«بامداد خمار» که نوشته شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت، همه به دنبال این بودند که بدانند چگونه می‌توانند کتاب بنویسند و کتابشان ماندگار شود. یکی از کسانی که به دنبال این کار رفت، ناهید پژواک بود. او به سراغ همان داستان رفت اما از زاویه‌ای دیگر. چاپ اول این کتاب در دهه ۸۰ منتشر شد و تاکنون ۴۰ بار تجدید چاپ شده است.
البته استقبال از این کتاب همانند «بامداد خمار» نبود اما خیلی‌ها می‌خواستند بدانند آن طرف ماجرا چه خبر است، برای همین به سراغ «شب سراب» رفتند و این کتاب را خواندند.
کافه پیانو
دهه ات نگذشته مربی
کتابی است از فرهاد جعفری که نشر چشمه آن را منتشر کرده است. این رمان اولین بار در سال ۸۶ منتشر شد و تا تابستان ۸۸ به چاپ ۲۵ رسید.
«کافه پیانو» الان به چاپ ۴۰ رسیده است. داستان با بیان عقاید نویسنده درباره لباس و کفش خوب و تاثیر آن بر انجام کار بزرگ آغاز می‌شود. نویسنده، شخصیت اصلی است و داستان، برشی از زندگی او و دخترش گل‌گیسو است. داستان «کافه پیانو» به صورت اول شخص روایت می‌شود.
در این رمان بیشتر شخصیت‌ها واقعی هستند، مانند راوی که خود نویسنده است. گل‌گیسو، دختر نویسنده و همایون دوست نویسنده است. همچنین بیشتر اتفاقاتی که در کتاب می‌افتد منشأ حقیقی دارند.
دهه ۹۰
دهه ۹۰ به نوعی تکرار همان سبک و سیاق دهه ۸۰ است؛ سبکی که رمان‌های عامه‌پسند و پست‌مدرن و دفاع مقدس را با خود دارد اما یک شیوه جدید در این دهه تبلیغات کتاب است که توانست بر فروش کتاب‌ها و خرید مخاطبان تاثیرگذار باشد.
استفاده از صفحات مجازی یا جدا کردن برش‌های کتاب‌ها، همه و همه تاثیر زیادی بر مخاطبان و انتخاب کتاب‌ها می‌گذارد.
رویای نیمه‌شب
دهه ات نگذشته مربی
این اثر، داستانی است عاشقانه با زمینه‎ مذهبی که حکایتی از دلدادگی جوانی پاک‌سیرت از اهل سنت به دختری شیعه‌مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است.
جذابیت قلم نویسنده به اندازه‎ای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه می‎سازد.
این کتاب که توسط کتابستان معرفت با چاپ ۱۱۹ هزار نسخه به چاپ رسیده است، نوشته مظفر سالاری است که جزء کتاب‌های پرفروش دهه ۹۰ است؛ کتابی که به خاطر تیزر تبلیغاتی توانست جزء کتاب‌های پرفروش باشد و همان تیزر و تبلیغاتش بسیار بر روند فروش کتاب تاثیرگذار بود.
قهوه سردِ آقای نویسنده
دهه ات نگذشته مربی
روزبه معین با ابتکاری که در چاپ کتابش به کار برد، توانسته تاکنون عنوان پرفروش‌ترین کتاب دهه ۹۰ را از آن خود کند. او ابتدا در صفحه اینستاگرامش متن‌هایی از کتاب را قرار داد و بعد که عطش مخاطبان را دید تصمیم گرفت کتاب را منتشر کند.
کتاب «قهوه‌ سرد» آقای نویسنده یک رمان ایرانی با موضوع عاشقانه است که تم معمایی - هیجانی دارد و در مدت زمان تقریبا یک ماهه به چاپ بیستم رسید.
این رمان داستان نویسنده‌ای به نام آرمان روزبه و یک دختر روزنامه‌نگار است. کتاب با یک خاطره از دوران کودکی آرمان شروع می‌شود؛ خاطره‌ای که در ادامه، اساس اتفاقات بعدی کتاب است.
ماجرا از این قرار است که آرمان در کودکی عاشق دختری می‌شود که ۱۵ سال از خودش بزرگ‌تر است و برای تمرین پیانو به خانه پیرزن همسایه می‌آید. آرمان عاشق رفت‌وآمد این دختر برای یادگیری پیانو است اما پیرزنی که به این دختر پیانو آموزش می‌دهد یک آهنگ بیشتر نمی‌داند، بنابراین آرمان تصمیم می‌گیرد نت‌های موسیقی آنها را دست‌کاری کند تا آموزش پیانو مدت زمان بیشتری طول بکشد.
ازجمله انتقادهایی که به این رمان وارد شده این است که ماجراهای کلیشه‌ای، کم‌عمق، سطحی و به دور از منطق در رمان «قهوه سرد آقای نویسنده» جای گرفته است.
ماجرای کودک ۱۰ ساله‌ای که به خاطر عشق یک دختر، در دفترچه نت تمرینی او سمفونی دریاچه قوی بتهوون را تغییر می‌دهد، عدم شخصیت‌پردازی، گم شدن ماجرا در خلال زیاده‌گویی‌های راوی و نبود فضاسازی، تنها بخشی از تکنیک‌های رعایت‌نشده در این رمان عنوان شده است.
به هر حال این کتاب، جزء کتاب‌های پرفروش دهه ۹۰ است. این کتاب در انتشارات نیماژ در تیراژ حدود ۶۵ هزار نسخه به چاپ رسیده است.
پاییز، فصل آخر سال است
دهه ات نگذشته مربی
نسیم مرعشی وقتی جایزه کتاب سال را برد، توقع خیلی‌ها را از خودش بالا برد اما همین کتاب هم از خیلی جهات خوب بود و می‌توان آن را جزء کتاب‌های پرمخاطب دسته‌بندی کرد.
کتاب شامل دو بخش با عنوان‌های «تابستان» و «پاییز» است که هرکدام از این دو بخش نیز دارای سه فصل است که هر فصل از نگاه یکی از سه شخصیت اصلی کتاب روایت می‌شود.
نویسنده در این کتاب، نه راهکاری برای دغدغه‌های شخصیت‌ها ارائه می‌دهد، نه قضاوتی می‌کند و نه حتی پایانی مشخص و واقعی ارائه می‌دهد. در پایانِ کتاب، دغدغه‌ها سر باز می‌مانند و تعلیق حفظ می‌شود و همین تعلیق و پایانِ بازِ کتاب، واقعی بودن داستان را دوچندان می‌کند؛ مثل زندگی همه‌ ما.
از نقاط قوت کتاب، سبک نوشتاری خوب داستان و خوش‌خوان بودن آن است. داستان بسیار قابل لمس و همذات‌پنداری با هر سه شخصیت آسان است، به‌طوری که می‌شود هر سه شخصیت را در وجود خودمان پیدا کنیم. تاکنون بالای ۵۸ هزار نسخه از این کتاب به چاپ رسیده است.
دخیل عشق
دهه ات نگذشته مربی
مریم بصیری در «دخیل عشق»، داستانش را با سرگذشت جانبازی به نام رضا پیش می‌برد که پا‌ها و یک دست خود را در جبهه از دست داده است. جانباز شدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می‌شود. پدر آنها را ترک می‌کند و بعد از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ رضا به دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل می‌شود. داستان از یک آسایشگاه جانبازان جنگی آغاز می‌شود و خواننده وارد حال و هوای رزمندگان و عوالمی که آنها این روزها در آن سیر می‌کنند، می‌شود. صبوره، دختری که زندگی و جوانی خود را وقف خدمت به جانبازان کرده، نذر دارد که با یک جانباز ازدواج کند و شخصیت محوری و اصلی این داستان است که آرام‌آرام مخاطب با وی ارتباط برقرار می‌کند و در فراز و فرودهای داستان پا‌به‌پای وی پیش می‌رود.
بصیری در «دخیل عشق» به موضوعاتی که ناشی از افروخته شدن آتش این جنگ است پرداخته و آن را با شیوایی ادبیات برای مخاطب نقل کرده است.
مجرد ماندن دختران، صدمات جسمی و روحی وارد آمده به جوانان وطن ناشی از جنگ، شیمیایی‌شدن فرزندان این خاک که با گذشت بیش از ۲۰ سال از جنگ نسبت به آن بی‌اطلاع هستند و ... تمام مسائلی است که در قالب یک روایت داستانی ریخته شده و مخاطب با آن روبه‌رو است.
این کتاب در انتشارات جمکران به چاپ رسیده و تاکنون بالای ۵۵ هزار نسخه از آن به بازار نشر راه پیدا کرده است.
کمی دیرتر
دهه ات نگذشته مربی
نثر سیدمهدی شجاعی بسیار برای مخاطبان داستان‌هایش جذاب است. او در کتاب «کمی دیرتر» که تاکنون ۵۵ هزار نسخه از آن به چاپ رسیده به سراغ مبحث جدیدی رفته است.
این اثر که از چهار فصل زمستان، پاییز، تابستان و بهار تشکیل شده، نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز.
رمان با یک اتفاق شگفت‌انگیز و غریب آغاز می‌شود، جشن نیمه‌شعبان و مجلسی پرشور و بسیاری که فریاد «آقا بیا» سرداده‌اند. در این میان، جوانی فریاد می‌زند: «آقا نیا». این شروع جذاب، ما را با شخصیت‌هایی آشنا می‌کند که همه مدعی انتظارند اما وقتی هنگام عمل به شعارها می‌رسد، آن را نمی‌کنند که می‌گفتند.
رمان در فضایی مکاشفه‌گونه پیش می‌رود و مواجهه همه آدم‌ها را با قصه ظهور و کشف چرایی «آقا نیا»ی جوان می‌بینیم.
شجاعی در این رمان همه اقشار و همه آدم‌ها را با بهانه‌هایشان برای نخواستن امر ظهور، دقیق و ظریف معرفی می‌کند، تا آنجاکه حتی به راوی هم رحم نمی‌کند و در فضایی بسیار بدیع، خودش را هم در معرض این امتحان می‌گذارد.
قیدار
دهه ات نگذشته مربی
رضا امیرخانی هم از دهه ۷۰ تا کنون جزء نویسندگانی بوده که کتاب‌هایش پرفروش شده‌اند. کتاب «قیدار» او که از سوی نشر افق به چاپ رسیده و ۵۴ هزار نسخه از آن به فروش رفته، توانسته یکی از کتاب‌های پرفروش دهه ۹۰ باشد.
او خودش درباره این کتاب می‌گوید: «قیدار حتی در عرصه داستانی ضعف‌های بی‌شماری - که خودم هم آنها را می‌دانم - دارد و خودم می‌گویم «قیدار» اصلا رمان نیست. واقعیت این است که طرح «قیدار» از تصویر استقبال تختی و همراهی او با یکی از بستگان که در سال ۱۳۴۵ قصد سفر حج را داشته بود، شکل گرفت و اگر در داستان شخصیت قیدار با تختی ارتباط پیدا می‌کند، به خاطر وجود بن‌مایه‌های این تصویر در شکل‌گیری قیدار است. من نیز خود یک وقت‌هایی راجع به تختی رگ‌گردنی می‌شوم و این به خاطر این است که از تختی غیرمعقول استفاده می‌کنیم. تختی ابتدا به شاپور سلام کرد چون در فضای استبدادی آن دوره تختی هیچ‌وقت نمی‌توانست توی گوش شاپور بزند، حتی کسی نمی‌توانست به یک مأمور و استوار محله نیز در گوشی بزند. قصدم این بود که «قیدار» را به دهه ۸۰ بیاورم ولی منصرف شدم و آن را به دهه ۵۰ بردم. در نگارش متن سعی کرده‌ام از هیچ متن نوستالژیکی استفاده نکنم و در تمام لحظات راوی شیفته «قیدار» را روایت کند. اما شاید اگر یکی از شخصیت‌ها یا افراد گاراژ راوی می‌شد، قصه متفاوت از آنچه امروز هست، می‌شد و این‌گونه به معنی داستانی نزدیک‌تر می‌شد؛ اما من تعمد داشتم که قصه را یک راوی شیفته روایت کند.»
رهش
دهه ات نگذشته مربی
امیرخانی در رمان «رهش» که برعکس شده کلمه شهر هم می‌تواند باشد، موضوع توسعه شهری را دستمایه قرار داده و تاثیرات آن را بر عرصه‌های زندگی انسان معاصر در قالب داستان زوجی معمار در تهران امروز به تصویر می‌کشد.
این اثر یک رمان معمارانه است و مولف در آن بیشتر به سراغ واکاوی این مساله می‌رود که چه اتفاقی برای شهر در حال رخ دادن است. به نظر مولف در دنیا، شهرهای بزرگ، الگوهای توسعه متفاوتی دارند.
از توسعه شهرهای بزرگ معمولا به‌عنوان عبرت بزرگ یا عبرت منفی یاد می‌کنند. مثلا در آمریکا شهری مانند لس‌آنجلس توسعه بزرگی داشته اما همه آن را شهر از دست‌رفته معرفی می‌کنند.
همه شهردارهای آمریکا هم می‌دانند که نباید شهرشان مانند لس‌آنجلس شود. در ایران مساله برعکس است. شهری مثل تهران تا این اندازه که می‌بینیم بزرگ می‌شود، آلودگی هوا پیدا می‌کند اما از طرفی دیگر همه شهرهای دیگر کشور سعی دارند مثل تهران شوند.
تاکنون ۴۲ هزار نسخه از این کتاب در نشر افق به چاپ رسیده است.
طریق بسمل شدن
دهه ات نگذشته مربی
«طریق بسمل شدن» رمانی است درباره‌ جنگ ایران و عراق و هسته‌ اصلی روایت آن در خط مقدم جبهه، بر تپه‌ای با نام «تپه صفر» و در میان سربازانی شکل می‌گیرد که در محاصره‌ دشمن قرار گرفته‌اند و به دنبال راهی برای رسیدن به تانکر آب پایین دره هستند.
محمود دولت‌آبادی برای همه کتابخوان‌ها چهره جذابی است. این کتاب که بعد از سال‌ها مجوز نشر گرفت، توسط نشر چشمه به چاپ رسید و تاکنون ۴۰۰۰ نسخه از آن خریداری شده است.

پیشنهادات سایت کافه بوک برای خواندن کتاب های زندگی نامه به شرح زیر است:
کتاب حرمسرای قذافی

این کتاب که برنده جایزه بزرگ باشگاه بین‌المللی مطبوعات است، درباره جنایت‌های جنسی دیکتاتور لیبی، معمر قذافی است. کتاب زندگی‌نامه ثریا است. «ثریا و چشمان سیاهش، دهان محزونش و خنده‌های بلند و پرسروصدایش.» ثریایی که «لب‌های پروپیمانش آدم را به یاد آنجلینا جولی می‌انداخت و موقعی که می‌خندید نشاطی کودک‌وار بر چهره‌اش نمایان می‌شد؛ چهره‌ای که به رغم آثار رنج‌های پیشین هنوز زیبا بود.» و همچنین داستان افرادی است که توسط قذافی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.
این کتاب تلخ است. در واقع بسیار تلخ است و پیشنهاد می‌کنم با این آگاهی سراغ کتاب بروید که ممکن است هنگام خواندن آن به شدت ناراحت شوید. اما نباید فراموش کنیم که کتاب حرمسرای قذافی مهم و آگاهی‌بخش است. به نظر من، همه ما باید این تلخی را تحمل کنیم تا از تاریخ درس بگیریم. نباید گرفتار چیزی شویم که قذافی از آن استفاده کرد و ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد.
قسمتی از کتاب زندگی‌نامه حرمسرای قذافی:
 نیمه‌شب بود که مبروکه آمد تا مرا ببرد: «اربابت می‌خواهد تو را ببیند.» او درِ اتاق ارباب را باز کرد و مرا به سمت او هل داد. ارباب وادارم کرد که برقصم. بعد وادارم کرد سیگار بکشم. بعد مقداری پودر سفید را روی یک تکه مقوا ریخت، یک برگ کاغذ را لوله کرد و با استفاده از آن پودر سفید را درون دماغش کشید.

کتاب دختر استالین
این کتاب زندگی‌نامه دختر استالین دیکتاتور، سوتلانا علیلویوا است. دخترى که بى‌اندازه براى استالین عزیز بود. گرچه سوتلانا در تمام عمرش تلاش مى‌کرد خود را از زیر بیرقِ پدر بیرون بکشد و ننگِ دختر استالین بودن را از پیشانى بزداید، اما هرگز آنگونه که باید نتوانست «عادى» زندگى کند.
در میان کتاب‌های زندگی‌نامه کتاب دختر استالین یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست. کتابی که نه تنها از آن رو حائز اهمیت است که زندگى دیکتاتور کبیر را مى‌نمایاند و نه تنها به این دلیل که از حال و روز مردمِ ستم دیده‌ى شوروى پرده بر مى‌دارد، بلکه جداى از این‌ها، گزارشگر احوالاتِ زنى است که تا آخرین روزِ عمرش گرفتارِ مصایبِ ارثى بود و پیشینه‌ى سیاه پدر، ننگى بر پیشانیش ماند. دختراستالین جداى از تم سیاسى‌اش به عنوان نمونه‌ى اعلاى بررسى آثار روانشناختى از کودکى تا بزرگسالى مى‌تواند ذهن خواننده را درگیر کند.
قسمتی از کتاب دختر استالین:
سوتلانا در عمق وجودش قمارباز بود. او در سرتاسر زندگى‌اش تصمیم‌هاى سرنوشت‌ساز را کاملا به صورت ناگهانى مى‌گرفت و سپس با نوعى بى‌خیالم سبکسرانه به عواقب آن تن مى‌داد. همیشه مى‌گفت از بین داستان‌هاى داستایفسکى، قمارباز را بیش از همه دوست دارد.

کتاب‌های زندگی‌نامه دختر استالین

کتاب وحشی
کتاب وحشی در مورد زندگی واقعی خود نویسنده نوشته شده، دختری که در ۲۲ سالگی مادرش را از دست می‌دهد و در چهارسال بعدی، به دلیل غم فقدان مادرش در زندگی و ازهم پاشیدن خانواده به مسیر تجربه‌های مخاطره‌آمیز و اشتباه می‌افتد و زندگی کاری و عشقی و خانوادگی‌اش کاملا در معرض نابودی قرار می‌گیرد. در نهایت او تصمیم می‌گیرد مسیر ۱۰۰۰ مایلی از کالیفرنیای جنوبی، تا پل خدایان در مرز اورگان در واشنگتن را پیاده طی کند.
قسمتی از کتاب وحشی:
اگر به پل خدایان می‌رسیدم، می‌توانستم در سراسرش پیاده‌روی کنم. اگر انجامش می‌دادم چه کسی می‌شدم؟ اگر انجامش نمی‌دادم چه کسی میشدم؟

کتاب شور زندگی
این کتاب زندگی‌نامه ون‌گوگ است. در این کتاب ون‌گوگ نقاش نه تنها به عنوان یک هنرمند مطرح می‌شود بلکه به عنوان شخصیتی که زندگی پرآشوب، پر تکاپو و پر عذابش را در قالب داستانی مملو از شور و احساس و عاطفه ارائه می‌کند.
ون‌‌گوگ در طول زندگی خود به برادرش تئو نامه‌‌های زیادی می‌‌نویسد که منابع گرانبهایی برای نگارش این کتاب محسوب می‌‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را حتما در میان کتاب‌های زندگی‌نامه ای که می‌خوانید قرار دهید.
قسمتی از کتاب شور زندگی:
آرزوی نیل به موفقیت دیگر از وجود ونسان رخت بربسته بود. او نقاشی می‌کرد زیرا مجبور بود نقاشی کند، زیرا این کار او را از عذاب روحی نجات می‌داد، زیرا نقاشی افکار او را متفرق می‌ساخت. او قادر بود بدون همسر، خانه و فرزند زندگی بگذراند، قادر بود بدون عشق، دوستی و سلامتی سر کند، قادر بود بودن سرپناه، آسایش و غذا سر کند، حتی قادر بود بدون خداوند نیز سر کند. اما نمی‌توانست بدون آن چه که بزرگ‌تر از خود او بود، آنچه تمام زندگی‌اش بود سر کند، و آن قدرت و توانایی خلق کردن بود.

کتاب روح گریان من
کتاب روح گریان من با عنوان اصلی the tears of my soul داستان واقعی یک جاسوس زن کره‌ای به نام کیم هیون هی است که با نام مستعار کیم اوک هوآ در سازمان جاسوسی کره شمالی فعالیت می‌کرد و پرواز ۸۵۸ هواپیمایی کره جنوبی را منفجر کرد. هدف کیم هیون هی و کره شمالی از این اقدام جلوگیری از برگزاری بازی‌های المپیک و اتحاد دوباره دو کره بود که البته با شکست مواجه شد.
کره شمالی نمونه واقعی یک حکومت تمامیت‌خواه است که هنوز پابرجاست و ما امروزه هم می‌توانیم دیوانه‌بازی‌های آن‌ها را مشاهده کنیم. کیم هیون هی قربانی همین حکومت است. زندگی در این کشور فاجعه است و شما حتی اگر مامور عالی رتبه باشید نمی‌دانید که فردا چه چیزی در انتظارتان است. از میان کتاب‌های زندگی نامه حتما چند مورد از زندگی‌نامه افرادی را که از کره شمالی فرار کرده‌اند بخوانید.
قسمتی از کتاب روح گریان من:
انتخابات در کره شمالی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. برای هر منصب محلی تنها یک کاندیدا وجود دارد که حزب تعیینش می‌کند و مردم رای بلی یا خیر می‌دهند. از هفته‌ها پیش از انتخابات، تجمعاتی ترتیب داده می‌شود و تظاهرات به راه می‌افتد و سخنرانی‌هایی انجام می‌شود برای تهییج مشارکت صددرصدی. مشخص است که هر فرد بالای هفده سال طبق قانون ملزم به رای دادن است و تمام آن شعارها و تجمعات تهییج‌کننده دوز و کلکی بیش نیست.

کتاب رهبر عزیز
کتاب رهبر عزیز – dear leader – یک زندگی‌نامه‌ی جذاب و خواندنی دیگر در مورد فرار از کره شمالی است. در کتاب رهبر عزیز یکی از ماموران عالی‌رتبه ضداطلاعاتی – جَنگ جین سونگ – زندگی‌اش را در مقام شاعر درباره‌ی کیم جونگ ایل و فرار نفس‌گیرش به سوی آزادی را شرح می‌دهد.
این کتاب فقط یک مثال از درس‌های مهمی است که جورج اورول سعی دارد درکتاب ۱۹۸۴ به ما بدهد. پس پیشنهاد می‌کنیم در کنار این کتاب زندگی‌نامه  کتاب ۱۹۸۴ را نیز مطالعه کنید.
قسمتی از کتاب رهبر عزیز:
از لحاظ فنی، کره شمالی هنوز در جنگ با آمریکاست، به همین دلیل، در داخل کشور به کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی «غنیمت جنگی» می‌گویند. رژیم کره شمالی خودش را مقید به ایدئولوژی جوچه می‌داند و در آن واژه «کمک» ممنوع است، چون تهدیدی برای «اتکا به خود» محسوب می‌شود. در نتیجه، هدایایی که هر ماه کارکنان سازمان جبهه متحد دریافت می‌کردند، «غنایم جنگی» به حساب می‌آمد که سازمان‌های مذهبی کره جنوبی و بین‌المللی آن‌ها را با نام کمک‌های انسان‌دوستانه اهدا کرده بودند.

کتاب داستایفسکی جدال شک و ایمان
این کتاب شامل زندگی‌نامه و نقد آثار داستایفسکی است. زندگی‌نامه داستایفسکی به‌حدی تراژدیک است که در هنگام خواندن کتاب مدام به خاطر اینکه چنین رمان‌هایی خلق کرده است او را ستایش می‌کنید و از او سپاسگزار هستید. قطعا کسی در شاهکار بودن رمان‌های بزرگ داستایفسکی تردید ندارد، اما اگر این کتاب را بخوانید و از جزء‌جزء اتفاقات زندگی داستایفسکی و شرایطی که در آن این آثار را خلق کرده است آگاه شوید، دوچندان دچار شگفتی می‌شوید. به نظر من تنها بعد از خواندن زندگی‌نامه داستایفسکی است که شما می‌توانید رفتارهای راسکلنیکف را در جنایت و مکافات عمیقا درک کنید. و یا توصیف‌های پرنس میشکین را در ابله در مورد مرگ و زندگی بفهمید. و این موضوع در مورد دیگر آثار داستایفسکی هم صدق می‌کند.
قسمتی از کتاب داستایفسکی جدال شک و ایمان:
در روسیه سابقه نداشت که مرگ نویسنده‌ای بدل به واقعه‌ای مهم برای همگان شود. هیچ نویسنده روسی از زمان پوشکین چنان محبوب همگان درنگذشته بود، و در زمان مرگ پوشکین نیز مقامات اجازه عزاداری آشکار نداده بودند و به‌زور موافقت گرفته بودند که تشییع جنازه پنهان انجام گیرد. اما اکنون اوضاعِ دیگر بود. نوشته‌های پوشکین آغازگر دوره عظمت ادبیات قرن نوزدهم روسیه و مرگ داستایفسکی نقطه پایان آن بود. شاعران هم‌نسل او، تیوتچف و نکراسوف، پیش از او درگذشته بودند، تورگنیف دیگر پیر و فرسوده بود و چیز ارزشمندی نمی‌نوشت و ننوشت؛ تالستوی روی از هنرش گردانده بود و رساله‌های اخلاقی و زیبایی‌شناختی می‌نوشت. روسیه در آستانه عصری جدید با انسانهای کوتوله و اعتقادات متزلزل بود. عصر جدید آشکارا عصر گذار بود.

کتاب خاطرات سوگواری
شاید حتی نتوان اسم این کتاب را کتاب گذاشت، چرا که تک‌تک صفحات آن شامل یادداشت‌ها و خاطراتی می‌شود که نویسنده گاهاً در شرایط روحی بد و دقیقاً یک روز پس از مرگ مادرش نوشته است؛ گاهی با خودنویس و گاهی با مداد. رولان بارت هرگز تصمیم به گردآوری و چاپ این یادداشت‌ها نداشت و ۲۹ سال پس از مرگش توسط دوستان وی چاپ شد؛ خاطراتی که می‌توان گفت از سر ناچاری و برای تسکین درد ناشی از فقدان مادر می‌نوشت.
قسمتی از کتاب خاطرات سوگواری:
لحظاتی که حواسم پرت می‌شود – و به‌نوعی خشک و عقیم می‌شوم – با هجوم ناگهانی و بی‌رحمانهٔ عواطف به گریستن منجر می‌شوند. بلاتکلیفی احساسات: یک نفر هم می‌تواند بگوید من انسانی فاقد احساساتم و در برابر تصویری جدی از اندوه «واقعی» تسلیم نوعی عواطف زنانهٔ «سطحی» ظاهری شده‌ام؛ و یا اینکه بگوید من عمیقاً ناامیدم و سعی می‌کنم پنهانش کنم تاهرچیزِ پیرامونم را به تاریکی نکشانم، ولی در لحظه‌های معینی از تحملش ناتوان می‌شوم و «فرو می‌ریزم».

کتاب من یک نجات‌یافته‌ام
امروزه با وجود پیشرفت‌هاى علم پزشکى و دستاوردهاى تکنولوژى، دیگر سرطان یک بیمارى لاعلاج نیست. اگر چه کسى منکر صعب‌العلاج بودن آن نمى‌شود، اما شکست‌ناپذیر بودن آن به افسانه‌ها پیوسته است. کتاب من یک نجات یافته ام بخشى از تجربیاتِ ١٠٨ زن و مرد است که توانسته‌اند با غلبه بر بیماریشان شاهدى باشند بر علاج‌پذیر‌ بودن سرطان.
این کتاب فقط ۱۰۸داستان نیست. این آینده مبارزه ما علیه سرطان است. مراحلی‌ست که نجات‌یافتگان از سرطان پشت سر گذاشته‌اند، مراحلی از اشک‌ها تا لبخندها. من یک نجات یافته ام درباره افرادی‌ست که از سرطان نجات یافته‌اند. مسیری که طی کرده و استقامت بی‌نهایتی که در این راه از خود نشان داده‌اند و حالا درست مثل سایر انسان‌ها زندگی می‌کنند. این کتاب تلاشی‌ست برای قدر دانی و احترام به هدف و استقامت آن‌ها و منبعی‌ست برای کسانی که در مسیری مشابه قدم برمی‌دارند.
قسمتی از کتاب من یک نجات یافته‌ام:
بهبود یافتن از ذهن شروع مى‌شود نه از جسم.

کتاب خودت باش دختر
این کتاب زندگی‌نامه ریچل هالیس یک زنِ خودساخته است. کسی که از دوران سخت کودکى و نوجوانى‌اش به شما مى‌گوید. از پدرى کشیش که گرچه دکتراى فلسفه داشته اما نتوانسته به درستى براى آن‌ها پدرى کند. از برادرى مى‌گوید که خودکشى کرد و بنیان‌هاى خانواده که هر لحظه بیم فروپاشى آن مى‌رفت و از بسیاری از موارد دیگر با شما صحبت می‌کند.
ریچل هالیس در این کتاب از رازهاى موفقیتش به عنوان یک زن، یک مادر شاغل، کارآفرین، ورزشکار و نویسنده مى‌گوید. راز موفقیت او در پذیرش واقعیاتى بود که همه ما درباره‌شان به خودمان دروغ مى‌گوییم.

پرفروش ترین کتاب های زندگی نامه نیز به شرح زیر است:
** «حباب شیشه‌ای» / سیلویا پلات
«... زندگی‌ام را دیدم که جلوی چشمم، مثل درخت سبز انجیر آن داستان، شاخه می‌دهد و از سر هر شاخه، مثل یک انجیر درشت بنفش، آینده درخشانی به من علامت می‌داد و چشمک می‌زد... خودم را می‌دیدم که پای این درخت نشسته‌ام و از گرسنگی در حال مرگم، چون نمی‌توانم تصمیم بگیرم کدام انجیر را می‌خواهم. تک‌تک و همه انجیرها را می‌خواستم، اما انتخاب یکی به معنی از دست دادن بقیه بود، و همان‌طور که من ناتوان از انتخاب آن‌جا نشسته بودم، انجیرها شروع به پژمرده و سیاه شدن کردند و یکی‌یکی پیش پای من به زمین افتادند...»
این‌ها بخشی از کتاب «حباب شیشه‌ای» زندگی‌نامه خودنوشت «سیلویا پلات» شاعر، رمان‌نویس، نویسنده‌ داستان‌های کوتاه، و مقاله‌نویس آمریکایی و همسر «تد هیوز» دیگر شاعر سرشناس قرن بیستم است. وی بیشتر شهرت خود را وام‌دار اشعارش است، اما کتاب «حباب شیشه‌ای» پلات بر مبنای زندگی وی و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی، نوشته شده است. به گفته‌ یک منتقد انگلیسی، این «اولین رمان زنانه در فضایی سالینجری» است. فضای سالینجری بویژه در فصل‌های اولیه کتاب، پیش از حاد شدن وضع روحی استر، کاملا محسوس است.
زندگینامه مایا آنجلو
** «می‌دانم چرا پرندگان محبوس آواز نمی‌خوانند» / مایا آنجلو
«مایا آنجلو» شاعر، مورخ، نویسنده، بازیگر، نمایشنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان و فعال حقوق بشر متولد 4 آوریل 1928 در سن‌لوییس آمریکاست. یکی از منتقدان ادبی وی را «صریح‌ترین زن شرح‌حال‌نویس آمریکا» خوانده است، چراکه مایا به خاطر کتاب هفت‌جلدی‌اش که شامل زندگینامه‌ خود از کودکی تا بزرگسالی است، بسیار شهرت دارد.
آنجلو از جمله اولین زنان سیاه‌پوست است که با رمان «می‌دانم چرا پرنده محبوس آواز می‌خواند» در فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان زمان خود قرار گرفت. اولین کتاب این هفت‌جلدی تاریخچه‌ای از زندگی وی از سن 16 سالگی تا تولد پسرش را حکایت می‌کند.
این نویسنده به زبان‌های فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی و آفریقایی صحبت می‌کند و زمانی که با یک مبارز آزادی‌خواه اهل آفریقای جنوبی ازدواج کرد و به قاهره رفت، سردبیر تنها هفته‌نامه خبری انگلیسی‌زبان در خاورمیانه شد. نامزدی جایزه پولیتزر و جایزه کتاب ملی، تنها بخشی از موفقیت‌های مایا آنجلوی رنگین‌پوست محسوب می‌شود.
** «امپراتوری خورشید» جی.جی بالارد
زندگینامه بالارد
«... جنگ واقعی آن چیز‌هایی بود که خودش از اشغال چین به دست ژاپنی‌ها در 1937 دیده بود، جنگ واقعی رزمگاه‌های قدیمی هونگ جائو و لونگ هوا بود که هر بهار استخوان مردگان دوباره در شالیزار‌ها سبز می‌شدند و به سطح آب می‌آمدند، جنگ واقعی هزاران پناهنده‌ چینی بود که انبوه انبوه در جان‌پناه‌های چوبی پوتونگ از وبا می‌مردند، جنگ‌ واقعی سرهای غرقه به خون سربازان کمونیست بود که در سراسر بند چینی‌ها بر سر نیزه زده بودند. در جنگ‌ واقعی کسی نمی‌داند طرف کیست، و نه پرچمی در کار است، نه گوینده‌ای، نه برنده‌ای. در جنگ واقعی دشمنی در میانه نیست...»
کتاب «امپراتوری خورشید» شرح چند سال از زندگی «جیمز گراهام بالارد»، رمان‌نویس انگلیسی در زمان کودکی و نوجوانی است که در زمان جنگ جهانی دوم در اردوگاه‌ ژاپنی‌ها در چین سپری شده است. «جیم» که بعدها شاهکاری چون «تصادف» را خلق می‌کند، فرزند یکی از خانوداه‌های ثروتمند انگلیسی بوده که در چین در ناز و نعمت زندگی می‌کرده است. جنگ او را از پدر و مادرش جدا می‌کند و «جیم» ۱۱ ساله به تنهایی دوران سختی را در اردوگاه‌های جنگی پشت سر می‌گذارد.
** «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» / مارسل پروست
شاهکار «مارسل پروست» فرانسوی در هفت جلد نوشته شده که هریک نامی مستقل دارند. این اثر زندگینامه‌ای تحلیل عمیق ادبی، هنری، فلسفی و اجتماعی از جامعه فرانسه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن 20 میلادی ارائه می‌دهد. نحوه استفاده مارسل پروست از زبان فرانسه و جمله‌سازی او که شکلی بدیع و نو در ادبیات فرانسه بود، «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» را به کلی از سایر آثار ادبی معاصرش متمایز می‌کند.
زندگینامه مارسل پروست
پروست نوشتن زندگینامه‌ی ادبی‌اش را از سال 1909 آغاز کرد و تا زمان وخامت بیماری‌اش در پاییز 1922 به نوشتن آن ادامه داد. این نویسنده بزرگ که از چاپ کتابش توسط ناشران معتبر آن زمان ناامید شد، به ناچار مبلغی را پرداخت کرد تا اثرش را منتشر کنند. «در جست‌وجوی زمان از دست‌رفته» بین‌ سال‌های 1913 تا 1927 در فرانسه به چاپ رسید. تاثیر شاهکار ماندگار پروست بر رمان‌های قرن بیستمی کاملا مشهود است. «ادموند وایت» این مجموعه کتاب را «بزرگترین رمان قرن بیستم» خوانده است.
** «عاشق» / مارگریت دوراس
«مارگریت ژرمن ماری دونادیو»، نویسنده و فیلمساز فرانسوی است که برخی از منتقدان ادبی لقب «بانوی داستان‌نویسی مدرن» را به او داده‌اند. رمان زندگینامه‌ای «عاشق» جایزه مهم ادبی گنکور را در سال ۱۹۸۴ برای این نویسنده به ارمغان آورد و با اقبالی که خوانندگان بین‌المللی نسبت به آن نشان دادند، به عنوان «پرفروش‌ترین کتاب قرن فرانسه» معرفی شد.
رمان پرفروش «عاشق» به ده‌ها زبان زنده دنیا ترجمه شد و بعدها فیلمی به نام «هیروشیما، عشق من» که براساس آن ساخته شد، فیلم برگزیده جشنواره کن لقب گرفت. در نقدی که بر این کتاب نوشته شده، آمده است: «عاشق» رمانی به سبک رمان نوی فرانسه است. رمانی که خط سیر روایی آن متفاوت از سبک کلاسیک است و خواننده با ورق زدن گاه به گاه آن نمی‌تواند حوادث را بفهمد. از همان ابتدا تمام وقایع پایان‌شان معلوم است. رازی نیست تا در آخر کشف شود. رخدادها به ظاهر کم‌هیجان هستند و کم کشش، اما وقتی «عاشق» را در دست می‌گیری، نمی‌توانی آن را کنار بگذاری.
** «جان بارلی‌کورن» / جک لندن
زندگینامه جک لندن
«جک لندن» که آثار ماندگاری چون «آوای وحش» و «گرگ دریا» را به کتابخوانان هدیه کرده، از نخستین نویسندگان آمریکایی بود که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت. وی صحنه‌هایی را تصویر کرده که با چشم خود دیده و قهرمانان بیشتر داستان‌هایش کسانی هستند که با او معاشرت داشته‌اند. در نوشته‌های لندن تاثیر افکار «چارلز داروین»٬ «هربرت اسپنسر»٬ «کارل مارکس» و «فریدریش نیچه» کاملا آشکار است. خالق «پسر گرگ» که نام کاملش «جان گریفین چی‌نی» بود، در سال 1913 شرح‌حال خود را منتشر کرد.
** «پرتره مرد هنرمند در جوانی» / جیمز جویس
زندگینامه جیمز جویس
رمان شبه‌زندگینامه‌ «جیمز جویس» در سال 1916 منتشر شد. این داستان که ماجراهای پسری را از 2 تا 20 سالگی بیان می‌کند بسیار پیچیده است و در آن به موتیف‌هایی از قبیل ایرلند، ‌انسان، کودک، ترس و خدا پرداخته شده است. جویس در کنار «ویرجینیا وولف» از اولین کسانی بودند که به شیوه‌ جریان سیال ذهن قلم زدند.
برخی منتقدان معتقدند، این رمان مقدمه‌ داستان «اولیس» شاهکار جیمز جویس است. این اثر به نوعی خودزندگی‌نامه او محسوب می‌شود. «پرتره مرد هنرمند در جوانی» به طرز حیرت‌آوری به سبک تکاملی به نگارش درآمده است، این بدین معناست که رمان جویس با یک داستان کودکانه و از زبان یک کودک آغاز می‌شود و با فصلی به اتمام می‌رسد که در آن شخصیت اصلی یعنی «استیون ددالوس» به تصمیم نهایی خود در زندگی می‌رسد.
** «شهر و ولایت» و «ولگردی‌های دارما» / جک کرواک
«جک کرواک»، رمان‌نویس و شاعر آمریکایی‌تبار بود که در ۱۲ مارس ۱۹۲۲ در ماساچوست به دنیا آمد. وی به خاطر فی‌البداهه‌نویسی‌ شهرت بسیار داشت. در این فهرست نام او به خاطر دو رمان «شهر و ولایت» و «ولگردی‌های دارما» تداعی می‌شود.
کرواک برخلاف اولین رمانش «شهر و ولایت» (۱۹۵۰) که عامه فهم‌تر بود، رمان «در جاده» را به سبک فی‌البداهه‌گویی نوشت. «شهر و ولایت» همچون دیگر آثار این نویسنده، سبقه‌ زندگینامه‌ای دارد، اما پیش از به بلوغ سبک خاص ادبی کرواک خلق شده است. «ولگردی‌های دارما» اما، شرح‌حالی از زندگی دوگانه‌ این رمان‌نویس آمریکایی به حساب می‌آید. کرواک در این کتاب که پس از «در جاده» مهم‌ترین اثر وی که بعدها به فیلمی سینمایی هم تبدیل شد به چاپ رسید، به درونیات و فعالیت‌های بیرونی‌اش همچون دوچرخه‌سواری، کوه‌نوردی، جلسات شعرخوانی و رابطه با دیگران پرداخته است.
** «گرگ بیابان» / هرمان هسه
زندگینامه هرمان هسه
«گرگ بیابان» یکی از معروفترین کتاب‌های «هرمان هسه»، نویسنده سرشناس آلمانی‌ و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۴۶ است. این داستان شبه‌زندگینامه‌ای به صورتی استعاری، روح آسیب‌دیده مردم پس از جنگ، مردم شهرنشین و متمدن را نشان می‌دهد که ناگهان در وجود خود ظهور خوی حیوانی یا مردی گرگ‌صفت را مشاهده می‌کنند.
با انتخاب اصطلاح «گرگ بیابان»، کوشش هسه بر این است که وضعیت خاص خویش در جامعه روز را چون گرگی در میان بره‌های اجتماع بورژوازی رها شده‌ نمایش دهد. خالق «سیذارتا»، در این کتاب، قلمش را روی موضوعات اجتماعی و تازه‌ترین مسائل مطرح شده متمرکز کرده است. «هاری هالر»، شخصیت اصلی کتاب، نماد مبارزه با معضلات دهه سوم قرن بیستم است.
** «مدار راس‌سرطان» / هنری میلر
«هنری میلر»، نویسنده‌ آمریکایی بود که به خاطر سنت‌شکنی در نگارش زندگینامه و آثار داستانی بسیار شهرت داشت. میلر «مدار راس‌السرطان» را اولین‌بار در سال 1934 در فرانسه منتشر کرد، اما چاپ آن در آمریکا تا سال 1961 ممنوع بود.
زندگینامه هنری میلر
این شرح‌حال ادبی یکی از برترین شاهکارهای قرن بیستم به حساب می‌آید. میلر در دهه ۶۰ به یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان آمریکا بدل شد. تصویری که خوانندگان آثار «میلر» از نویسنده در ذهن داشتند، یک آمریکایی بی‌پول ولی آزاده بود که روابط بسیار دارد و زندگی‌اش در رفت‌وآمد بین پاریس و نیویورک می‌گذرد.
** «پسران و عشاق» / دی.اچ لارنس
«دیوید هربرت لارنس» که شاعر، نقاش، مقاله، نمایشنامه و رمان‌نویس سرشناس انگلیسی بود، رمان زندگینامه‌ای خود را با عنوان «پسران و عشاق» در سال 1913 روانه‌ بازار کتاب کرد. «پسران و عشاق» تصویری واقعی از طبقه کارگر جامعه شهرستانی انگلیس آن زمان را ارائه می‌دهد.
** «اداره پست» / چارلز بوکفسکی
نوشته‌های بوکفسکی، شاعر و رمان‌نویس آمریکایی به شدت تحت تاثیر فضای شهر لس‌آنجلس است که در آن زندگی می‌کرد. از او اغلب به عنوان نویسنده‌ای تاثیرگذار نام برده می‌شود که سبکش بارها مورد تقلید قرار گرفته‌ است. این نویسنده پرکار هزاران قطعه شعر، صدها داستان کوتاه، شش رمان و بیش از 50 کتاب به چاپ رسانده‌ است.
زندگینامه بوکفسکی
در نقدی که درباره‌ این اثر زندگینامه‌ای نوشته شده، آمده است: «اداره‌ی پست» بوکفسکی آغاز نویسندگی یکی از نوابغ ادبیات آمریکا بود. رمانی که با آن بوکفسکی سبک خاص خود را شروع کرد و هنوز هم به اعتقاد من بهترین رمانی است که از او به چاپ رسیده است و با این که تم داستانی ندارد و همان فضای اتوبیوگرافیک‌وار بر آن حاکم است، اما عجیب است که زیباترین اثرش است. «اداره پست»، عقده‌گشایی روحی رنجدیده و ناآرام است که سال‌ها تن به هر کاری داده تا زنده بماند و همین او را از علایقش دور کرده است.
** «سرعت» / ویلیام اس. بورو
«ویلیام سوارد بورو دوم»، داستان‌نویس، مقاله‌نویس و منتقد اجتماعی آمریکایی است. او نوه «ویلیام بورو اول» و پدر «ویلیام بورو سوم» است. بخش عمده‌ای از آثار او شرح‌حال‌گونه‌هایی از تجربیاتش در اعتیاد به مواد افیونی هستند که وی در 50 سال پایانی عمر او به نگارش درآمده‌اند. «گوشت کنتاکی» دیگر اثر زندگینامه‌ای از این نویسنده‌ آمریکایی است. بورو در «سرعت» سیر تحولی خود را از نوجوانی سرکش تا دستگیری توسط پلیس و اعتیاد در خیابان‌های نیویورک به تصور می‌کشد.
زندگینامه لئو تولستوی
** «جوانی بر بادرفته» / لئو تولستوی
«جوانی بر بادرفته» یکی از سه‌گانه‌ زندگینامه‌ای خالق «جنگ و صلح» است که داستان کودکی و نوجوانی تولستوی را به خوبی روایت می‌کند. «کودکی» و «جوانی» دو جلد اول و سوم این سه‌جلدی هستند. «لئو تولستوی» نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس مطرح روس و خالق شاهکارهایی چون «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» بود که «فئودور داستایوفسکی» او را بزرگ‌ترین نویسنده‌ی معاصر می‌دانست. تولد او در خانواده‌ای اشرافی وی را از دیگر نویسندگان هم‌عصرش متمایز می‌ساخت، اما او پس از کسب شهرت و محبوبیت در اثر انتشار آثارش، سبک زندگی خود را تغییر داد و به ساده زیستن روی آورد. تولستوی در طول دوران حیات ادبی‌اش، 11 رمان و رمان کوتاه، ‌هفت اثر فلسفی،‌ سه نمایش‌نامه و بیش از 25 داستان کوتاه نوشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1