تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۱۸۵۵۷
در گفت و گو با کارشناسان صنعت خودرو

"تخت گاز" کرونا در بازار خودرو!

۰
"تخت گاز" کرونا در بازار خودرو!
کبنا ؛
بازار خودرو با شیوع کرونا به مشکل برخورده است. پایش میدانی بازار خودرو حاکی از به صفر رسیدن معاملات دارد، در این راستا کارشناسان معتقدند روند نزولی قیمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد نرخ‌ها از سایت‌های خودرویی مثل دیوار، باما و ... آغاز شده، اما مراجعه نکردن مشتریان به بازار نمایشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا عاملی است که کاهش شدید تقاضا و در نتیجه افت قیمت‌ها را رقم زده است.

به نقل از فرارو، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو حاکی از آن است که از چهارشنبه هفته گذشته (هفتم اسفندماه) تا امروز قیمت‌ها دستخوش تغییر نشده و همان کاهش هفت تا ۱۲ میلیون تومانی در خودرو‌های داخلی و افت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خودرو‌های مونتاژی تا آن تاریخ نسبت به هفته قبل از آن مشاهده می‌شود.
 
دلایل کاهش قیمت خودروکرونا بازار خودرو را به تعطیلی کشانده است
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا اصلی‌ترین دلیل کاهش قیمت خودرو در بازار است، اظهار داشت: این بیماری به شدت تقاضا در بازار‌ها را با کاهش مواجه ساخته و به اصطلاح منقبض کرده، البته این امر تنها مختص به ایران نیست، فروش شرکت هیوندایی کره جنوبی در یک ماه گذشته به کمترین میزان خود در یک دهه رسیده که این امر نشان دهنده آن است کرونا در کل دنیا کسب و کار خودروسازان را با رکود همراه کرده است.

وی افزود: درحال حاضر کسانیکه دربازار خودرو حضور دارند، مصرف‌کننده واقعی نیستند و به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار حاضر شده‌اند، بنابراین در زمانیکه رکود ایجاد می‌شود، افراد به نقدینگی احتیاج پیدا می‌کنند و در نتیجه در بازار‌های مانند خودرو دیگر حضور پیدا نمی‌کنند، برهمین اساس سطح تقاضا با افت مواجه می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
 
زاوه با اشاره به اینکه کاهش قیمت تا زمانیکه کرونا همچنان در وضعیت صعودی باشد، ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: بر اساس گفته‌های پزشکان این بیماری تا خردادماه ممکن است به طول بینجامد، بنابراین می‌توان گقت تا آن زمان بازار خودرو سیر کاهنده خواهد داشت، اما ذکر این نکته ضروری است که با مصوبه دولت مبنی بر امهال دو ماهه تسهیلات ممکن است، افراد سرمایه‌های خود را برای کسب سود به بازار‌هایی مانند خودرو سرازیر کنند، که این امر می‌تواند سیر کاهش قیمت‌ها را با کندی همراه کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه از خردادماه پیش‌بینی می‌شود، قیمت خودرو دوباره در مسیر افزایش قرار گیرد، بیان داشت: با توجه به اینکه همیشه در خردادماه اتفاقات سیاسی مهمی می‌افتد، در سال آینده نیز در خرداد مجلس جدید روی کار می‌آید و با توجه به حضور مخالفان دولت در این پارلمان احتمال تنش بین مجلس و دولت افزایش می‌یاید و این خود قیمت‌ها را بالا می‌برد، از سوی دیگر تا آن زمان دیگر موج کرونا نیز فروکش کرده و با توجه به فرارسیدن تابستان نیز تقاضا برای خودرو با افزایش روبرو می‌شود و به تبع همین موضوع نیز به احتمال زیاد دوباره قیمت‌ها سیر صعودی به خود خواهند گرفت.
 
دلایل کاهش قیمت خودروقیمت‌ها تحت تاثیر شاخص‌های اقتصاد کلان با کاهش روبرو شد
امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دلیل اصلی کاهش قیمت خودرو مرتبط با تغییرات شاخص‌های اقتصاد کلان است، گفت: در این مدت شاهد افزایش و کاهش‌هایی در بازار ارز بودیم که در این راستا بانک مرکزی دوباره مدیریت و کنترل بازار ارز را در دست گرفت و این روز‌ها شاهد هستیم دوباره بازار ارز آرام گرفته، با توجه به این موضوع بازار خودرو نیز با کاهش قیمت روبرو بوده، به نظر می‌رسد تا زمانیکه شاخص‌های اقتصاد کلان کنترل شود، این آرامش را در بازار می‌توان مشاهده کرد.

وی افزود: بیشتر کسانیکه که در بازار خودرو فعالیت می‌کنند به نیت کسب سود و حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام به خرید می‌کنند، بنابراین آن‌ها در شرایطی که ببیند، قیمت‌ها در ثبات است و حتی کاهشی، در چنین موقعیتی ترجیح می‌دهند پول خود را در جایی ببرند که کسب سود کنند، در نتیجه از بازار خودرو خارج می‌شوند که این امر در نهایت می‌تواند تقاضا را کاهش دهد و باعث ایجاد ثبات و تعادل در بازار شود.

کاکایی با اشاره به کاهش تولید خودرو در کشور، این امر را در افرایش قیمت‌ها موثر قلمداد کرد و گقت: با توجه به اینکه هر سال تولید خودرو به طور متوسط تا سطح ۱.۵ میلیون دستگاه می‌رسید، این امر نیاز بازار را پاسخ می‌داد، اما در سال جاری میزان تولیدات به ۹۰۰ هزار دستگاه نمی‌رسد، با توجه به چنین موضوعی، به طور ناخودآگاه در بازار کمبود ایجاد می‌شود و اگر تقاضا نیز بیشتر شود، طبعا قیمت‌ها با افزایش روبرو خواهند شد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در مورد تاثیر بیماری کرونا بر روی بازار خودرو، بیان داشت: اگر بیماری کرونا ادامه پیدا کند و دامنه آن بیشتر شود، به طور قطع این امر از نظر اقتصادی نشانه مثبتی نیست و رکود موجود در اقتصاد را بیشتر خواهد کرد، در چنین شرایطی ممکن است کاهش ارزش پول ملی سرعت گیرد، که این امر می‌تواند تقاضا‌های سرمایه‌ای را روانه بازار خودرو کند، اما این امر بستگی به شرایطی دارد که در حال حاضر امکان تحقق آن وجود ندارد، حال باید دید در ادامه وضعیت این ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1