کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گوی تفصیلی کبنا با «سید محمد تقی علوی» مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه بویراحمد؛

نباید اجازه دهیم استعدادهای ناب در روستاها و مناطق عشایری خاموش شوند

14 اسفند 1398 ساعت 15:56

روستازاده‌ها مردمی شجاع، توانمند و بااستعداد هستند. علی‌رغم کمبودها تاکنون ورزشکاران نخبه‌ و ممتازی از دل روستاها بیرون آمده که به خوبی در سطوح ملی درخشیده‌اند. شبنم بهشت ورزشکار فوتبالیست به عنوان بانوی برتر فوتبال ایران شناخته شده که این خود برای استان افتخاری بزرگ است. امیدواریم با تعامل و همکاری همه هیات‌ها و مسوولان بتوانیم تحولی قابل توجه در ورزش استان ایجاد کنیم. نباید اجازه دهیم استعدادهای ناب در روستاها و مناطق عشایری خاموش شوند. روسای هیات‌ها می‌توانند در تحقق این امر یاریگر خوبی برای اداره کل ورزش و جوانان باشند.


گفت و گویی با سیدمحمدتقی علوی مدیر کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه بویراحمد پیرامون موضوع ورزش و جوانان و مسائل و موضوعات روز صورت دادیم که شرح آن آمده است.

برای عبور از شعارزدگی و حضور بیشتر جوانان در عرصه های ورزشی چه باید کرد؟
توجه به ظرفیت ها و پتانسیل جوانان نیازمند یک عزم عمومی است. به نظر بنده، برای حمایت جوانان باید سازوکاری میان سازمان های مردم نهاد وزارت ورزش و جوانان با تشکل های مردم نهاد زیر مجموعه وزارت کشور ایجاد کنیم، جامعه بدون نقش آفرینی جوانان،جامعه ای بی انگیزه و بی تحرک است، اعتماد به جوانان و پذیرش نقش تاثیرگذار آنها در جامعه ضمن ایجاد انگیزه برای آنها جامعه را از رخوت و خمودگی درعرصه های اجرایی خارج می کرد.
شور و نشاط اجتماعی یکی از نتایج اعتماد کردن به جوانان است، تجربه ثابت کرده اگربه دنبال نشاط،شادی و تفریح درجامعه نباشیم باید برای هزینه کردن درجهت خنثی کردن اثرات آسیب های اجتماعی برنامه ریزی کنیم. جوانان می توانند نشاط اجتماعی را به عنوان یک مولفه در تاثیرگذار در جامعه نهادینه کنند.
مصوبه ای که می توان از ان برای استفاده از ظرفیت های جوانان بهره برد
مصوبه ای در دولت تصویب شد که مبنی بر آن، لزوم واگذاری خدمات دستگاه های اجرایی استان که قانون اجازه برون سپاری آنها را صادرکرده ، به سازمان های مردم نهاد می داد، اما متاسفانه این مصوبه توسط برخی دستگاه ها جدی گرفته نشده است. در هر حال، نمی توان با وعده های واهی به جوانان انگیزه داد، بخشی از گرفتاری های امروز ما درجامعه نتیجه سرخوردگی جوانانی است که جامعه به توان آنها اعتماد نکرده است.
باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم
باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی برای توسعه زیر ساخت‌های ورزشی، همگانی و عمرانی استفاده کنیم. مقام معظم رهبری تاکید زیادی در خصوص حضور و ورود فعال جوانان در امر ورزش دارند. ورزش یکی از راهکارهای مؤثر برای تقویت روح و جسم افراد است، باید با همکاری و مشارکت همه مسوولان، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فرهنگ ورزش را در جامعه نهادینه کنیم. جوانان قشر پرانرژی جامعه بوده و نیاز به تخلیه انرژی دارند، باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمند زمینه انجام برنامه و فعالیت‌های مفید و مؤثر را برای نسل جوان فراهم کنیم.
مشارکت شهرداری و ادارات دیگر نیاز است
باید برنامه‌ریزی مطلوب برای توسعه ورزش در استان صورت گیرد، مسوولان باید توجه و اهمیت بیشتری به ورزش داده و زمینه شادی، نشاط و امید را میان نسل جوان فراهم کنند. باید نیازها و علاقمندی‌های جوانان را شناسایی و متناسب با آنها کار کنیم، از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و توسعه زیر سخت‌های ورزش استان باید استفاده کنیم.
استقرار تجهیزات ورزشی مانند میزهای تنیس در اماکن تفریحی و گردشگری برای استفاده عموم به خصوص جوانان نیازمند همکاری و مشارکت بیش از پیش شهرداری است.
همچنین در راستای انعقاد تفاهم‌نامه اداره کل ورزش با صندوق کارآفرینی امید اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد باشگاه‌های ورزشی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.
ظرفیت اداراتی مانند کمیته امداد، آموزش و پرورش، سپاه و بهزیستی را باید مورد استفاده قرار دهیم، این دستگاه‌ها اردوهای زیارتی و تفریحی دارند می‌توانند سهمیه‌ای برای ورزشکاران در نظر گرفته و زمینه حضور و شرکت جوانان را در این برنامه‌ها فراهم کنند.

http://kba.msy.gov.ir//parameters/msy/modules/cdk/upload/content/news/441941/IMG_2193.JPG

شناسایی استعدادهای ورزشی استان را پیگیر هستید؟
برای شناسایی، پرورش و استفاده از نخبگان ورزشی، روستاها دارای ظرفیت عظیمی از استعداد و توانمندی‌های ورزشی هستند. خوشبختانه در حال حاضر اکثر روستاها در سطح استان از یکی از امکانات سالن ،چمن مصنوعی و زمین ورزشی برخوردارند.
روستازاده‌ها مردمی شجاع، توانمند و بااستعداد هستند. علی‌رغم کمبودها تاکنون ورزشکاران نخبه‌ و ممتازی از دل روستاها بیرون آمده که به خوبی در سطوح ملی درخشیده‌اند. شبنم بهشت ورزشکار فوتبالیست به عنوان بانوی برتر فوتبال ایران شناخته شده که این خود برای استان افتخاری بزرگ است. امیدواریم با تعامل و همکاری همه هیات‌ها و مسوولان بتوانیم تحولی قابل توجه در ورزش استان ایجاد کنیم. نباید اجازه دهیم استعدادهای ناب در روستاها و مناطق عشایری خاموش شوند. روسای هیات‌ها می‌توانند در تحقق این امر یاریگر خوبی برای اداره کل ورزش و جوانان باشند.

برای بازی های المپیک 2020 تمهیداتی داشته اید؟
در حال بررسی و شناسایی و ساماندهی ورزشکاران آماده و توانمند برای حضور در بازی‌های المپیک 2022 جوانان سنگال و بازیهای آسیایی 2033چین هستیم و امیدواریم هر چه سریعتر ورزشکاران نخبه شناسایی و برای حضور در این بازی‌ها ساماندهی شوند. ورزشکاران کهگیلویه و بویراحمد دارای پتانسیل و ظرفیت‌های بالا هستند و به نظر می‌رسد آنگونه که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

برای مقابله با ویروس کرونا چه تمهیداتی در اداره ورزش صورت داده اید؟
 با هدف پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ضدعفونی محیط اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه بویراحمد انجام شد. همچنین خواستار استفاده از دستکش و ماسک در محیط اداری هستیم، و از مدیران باشگاهها و اماکن ورزشی استان می خواهیم جهت گند زایی و ضد عفونی کردن محیط های ورزشی و باشگاه های خود با هماهنگی و نظارت ادارات ورزش و جوانان شهرستانها اقدام کنند.
باشگاه‌ها، سالن‌ها و بطورکلی مکانهای ورزشی به دلیل حضور متعدد افراد مکان‌هایی است که احتمال شیوع و واگیری این ویروس را بالا می‌برد. از آنجا که سرعت شیوع ویروس کرونا از طریق ترشحات دهان و بینی و از طریق لمس سطوح بیشتر می‌شود و وسایل و تجهیزات ورزشی در باشگاه‌ها و سالن ها ورزشی مشترک است بنابراین مراقبت ویژه‌ای می‌طلبد.
شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها، وسایل، تجهیزات، لباس، حوله، ساک ورزشی و دیگر وسایل مرتبط با ورزش برای پیشگیری از انتقال این ویروس از اهمیت بالایی برخوردار است.  ضدعفونی کردن متداوم ورزشگاه، سالن ورزشی، کفپوش، رختکن و سرویس‌های بهداشتی از دیگر ضروریاتی به شمار می‌رود که برای جلوگیری از شیوع ویروس اهمیت دارد.
کلیه اماکن ورزشی دولتی و خصوصی تا اطلاع ثانوی در سطح استان تعطیل می‌باشد
دو باشگاه متخلف در این زمینه با حضور اکیپ بازرسی اداره کل و مراجع قانونی و ذیصلاح پلمپ شدند.
در دومین روز بازرسی از اماکن و باشگاه‌های ورزشی در شهر یاسوج کلیه باشگاه‌ها و اماکن در شهر یاسوج در قالب دو اکیپ سه نفری مورد بازرسی قرار گرفت. این بازرسی‌ها تا پایان وضعیت فعلی انجام خواهد شد. کلیه اماکن ورزشی دولتی و خصوصی تا اطلاع ثانوی در سطح استان تعطیل می‌باشد. همینطور از مدیران باشگاهها و ورزشکاران درخواست داریم در جلوگیری از شیوع بیماری کرونا طبق دستورات وزارت ورزش و جوانان و کمیته بهداشت استان از حضور در مکانهای ورزشی خودداری کنند.


کد مطلب: 418400

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/418400/نباید-اجازه-دهیم-استعدادهای-ناب-روستاها-مناطق-عشایری-خاموش-شوند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1