تاریخ انتشار
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۱۸۳۱۶
نبود کمترین امکانات و تجهیزات در درمانگاه قلعه رئیسی؛

مرکز درمانی قلعه رئیسی جوابگو 50 هزار نفر جمعیت نیست! / ویروس کرونا را جدی بگیریم

۱
۱
مرکز درمانی قلعه رئیسی جوابگو 50 هزار نفر جمعیت نیست! / ویروس کرونا را جدی بگیریم
کبنا ؛
هر چند مردم از وضعیت مرکز درمانی قلعه‌رئیسی گلایه دارند اما مسوولان می‌گویند ما هم دست روی دست نگذاشته‌ و بیکار ننشسته‌ایم.
این روزها اخبار مراکز بهداشتی و درمانی تیتر یک رسانه‌های کشور و حتی جهان است، امکان نداشت کسی فکر کند روزی به علت یک ویروس مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی و همچنین به تعطیلی برنامه‌های فرهنگی منجر شود.
این در حالی است که مردم قدردان خدمات پزشکان و حوزه سلامت و اقدامات وزارت بهداشت هستند اما چه مقدار آمادگی برای پیشگیری از این بیماری در مناطق محروم داریم جای سؤال است، مناطق محرومی که امروز اگر به یکی آن مناطق سری بزنیم در خواهیم یافت که اگر ویروس به این مناطق برسد مشخص نیست چه اتفاقی رخ دهد.
تردد بیش از حد مردم در مجامع
یکی از توصیه های پزشکان و وزارت بهداشت در خصوص این بیماری تردد کم و همچنین بیرون نیامدن از منازل است این در حالی است که شغل بسیاری از مردم همین مناطق محروم کشاورزی و دامداری است.
مردم همین مناطق به دلیل بافت عشیره‌ای و قومی و قبیله روابط بسیار نزدیک دارند و بسیار کم اتفاق بیفتد که در طول شبانه روز از احوال یکدیگر خبری نگیرند.
اما برای اینکه بدانیم بیماری به این مناطق برسد چه مقدار آمادگی داریم و یا چه مقدار امکانات جوابگوست از مرکز بهداشتی و درمانی قلعه رئیسی بازدیدی کردیم همین ابتدا و در بدو ورود با وضعیت بهداشتی ضعیف برخورد کردیم که در نوع خود نگران کننده بود.
 سوال که کردیم کادر مرکز از نبود خدمه خدمات‌رسان دادشان به هوا رفت و می‌گفتند پس از استخدام انتقالی گرفت و رفت!؟
گلایه‌های مردمی از کمبود امکانات در مرکز درمانی قلعه‌رئیسی
به محل کادر پرستاری که رفتیم چند نفر در اتاق پانسمان بودند که تنها یک پرستار حضور داشت.
از مراجعه کننده‌ای مشکلات این مرکز را پرسیدیم که نبود خدمه زایمان و کمبود امکانات و حتی کمبود مایع ضدعفونی و مایع دستشویی را بدیهی‌ترین مشکلات ذکر می‌کردند.
مشکلات تمامی ندارد عده‌ای از تعطیلی رادیولوژی و نبود مواد آزمایشگاهی دل پری داشتند و می‌گفتند برای یک رادیولوژی و یا یک آزمایش مجبوریم کیلومترها به دهدشت برویم.
از اینها که بگذریم وضعیت نامناسب آمبولانس جای خود را دارد؛ بیماری که بخواهد با این آمبولانس جابه‌جا شود همان بهتر که با خودوری عادی حمل شود!!.
کادر مرکز هم گلایه‌مند از اوضاع گرمایشی بودند و می‌گفتند با وجود گازرسانی منطقه اما همچنان مشکلات گرمایشی در مرکز درمانی پا برجاست.
جوابگوی جمعیت 50 هزار نفری کیست؟
جای سوال است؛ اگر فردی در این منطقه دچار این ویروس نامرئی شود چه باید کرد؟ مرکزی با این اوضاع و احوال و کمبودها و نواقص که جمعیت بیش از 50 هزار نفری را باید جوابگو باشد؟ چه توانی در این وضعیت دارد؟
در روزهایی که از تهران مرکز کشور گرفته تا دور افتاده‌ترین روستاها درگیر این ویروس هستند و جلسات مختلفی برای پیشگیری از آن برگزار شده کدامین نشست در این خصوص برگزار شده است. 
مرکزی که تنها در هنگامه درمان یک سرماخوردگی ساده جوابگوی مردم است، نبود آن بهتر نیست؟
مسوولان بیکار ننشسته‌‌اند
 در همین خصوص با دکتر محمدطاهر طبیب‌زادگان رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه به گفت‌وگو نشستیم که از روند پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در شهرستان کهگیلویه و بخش‌های تابعه از جمله قلعه‌رئیسی اظهار رضایت کرد و گفت: کشیک‌های فعالی داریم که از ساعت 4 تا 9 شب به صورت فعال همه جا را مورد پایش قرار می‌دهند و این گونه نیست که یک جا بنشینند و اقدامی انجام ندهند.
وی گفت: به هر حال کمبودهایی هم وجود دارد اما به مرکز قلعه رئیسی مواد ضد عفونی کننده فرستاده‌ایم برخی را خودمان ساخته‌ایم و مقداری را هم خریداری کرده‌ایم و همه مراکز هم چنین ملزوماتی را در دسترس دارند.
این مسوول در ادامه اظهارات خود با بیان این که از نظر پزشک و آمبولانس هم هیچ مشکلی در مرکز یاد شده نداریم افزود: بهورزهای ما خانه به خانه رفتارها را کنترل می کنند و آموزش‌های لازم را هم می‌دهند.
ورود روزانه 3 اتوبوس مسافربری از تهران به کهگیلویه
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما ورود افراد از شهرهای آلوده به منطقه است و روزانه 3 اتوبوس مسافر از تهران و گذر از قم راهی منطقه کهگیلویه می‌شوند خاطرنشان کرد: به همین منظور در محل پلیس راه تمهیدی اندیشیده شده و افرادی که مشکوک بوده و یا تب دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند.
طبیب‌زادگان افزود: در مجموع هر چند مشکلات و نواقص را کتمان نمی‌کنیم اما با همه توان مراکز بهداشتی و درمانی از جمله مرکز قلعه‌رئیسی را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم و با بضاعتی که هست در پی خدمت به مردم به خصوص در این برهه هستیم.
----------------------------
گزارش از حسن آرمند
نام شما

آدرس ايميل شما

خخاک
Iran, Islamic Republic of
بخش چاروسا طبق آمار سال 1395 سازمان برنامه و بودجه شانزده هزار نفر جمعیت دارد و دو درمانگاه دارد قلعه ریسی و جاورده جمعیت پنجاه هزار نیست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1