تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : ۴۱۸۲۹۹
کبنا گزارش می‌دهد

ابهام در پرداخت هزینه شناسنامه ساختمان در نظام مهندسی + پاسخ رئیس / برخی بساز و بفروش ها با رعایت نکردن استانداردها، منابع ملی را به آتش می کشند/ مردم باید پیگیر حق و حقوق خود باشند

۶
۰
ابهام در پرداخت هزینه شناسنامه ساختمان در نظام مهندسی + پاسخ رئیس
کبنا ؛در روزهایی که فشار مالی از همه طرف به مردم اعمال می‌شود، گفته می‌شود نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در تصمیمی پر حرف و حدیث و جدید اقدام به چند برابر کردن هزینه شناسنامه ساختمان کرده است و با وجود فشارهای اقتصادی؛ سازمان نظام مهندسی ساختمان، هزینه شناسنامه را از مبلغ دو هزار تومان در هر متر زیربنا در سالهای گذشته به مبلغ‌های ۶ و ۷ و ۸ هزارتومان در هر متر رسانده است و همه مبلغ را قبل از پایان ساخت از متقاضی اخذ می‌کند.
در حالی که در برخی گزارشات مردمی گفته شده است مبلغ پیش از پایان کار را بصورت یکجا و در ابتدای کار از متقاضی اخذ می‌کنند، اما پاسخ رئیس سازمان نظام مهندسی که در ادامه می اید با این گزارش‌ها متفاوت است که جای پرسش و تحقیق بیشتر دارد.
به گزارش کبنا از دوگنبدان، برخی افراد نیز گزارش داده‌اند که سالهاست همان مبلغ گذشته از مردم اخذ شده است اما هیچ شناسنامه‌ای صادر نشده است.
بهتر است سازمان نظام مهندسی ساختمان و مدیران اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی پاسخگوی موضوع مذکور باشند و دستگاه‌های نظارتی نیز به موضوع ورود کنند تا خدای ناکرده حقی از مردم در این شرایط سخت اقتصادی ضایع نشود.
بر اساس این گزارش‌های مردمی؛ به سراغ هیئت مدیره نظام مهندسی استان رفتیم. فردین یزدان پناه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با افزایش قیمت‌های خدمات نظام مهندسی و برخی نارضایتی‌ها گفت: خدمات نظام مهندسی بهتر از قبل در حال ارائه به مردم است، کمیته نظارت عالی فعال شده است. سیستم‌های طراحی نظارت نیز مطابق استانداردهای روز، به روز می‌شود. مشکلی از این بابت نیست.
https://files.manishen.com/media/posts/894/1.jpg
یزدان پناه افزود: در مورد افزایش قیمت شناسنامه ساختمان، بر اساس قانون مبحث دوم مقررات بند 7-18 شناسنامه فنی ملکی، هزینه‌ای که اخذ می‌شود «5 در هزار» هزینه ساخت در سال جاری است، برای اینکه هزینه‌ها پایین‌تر بیاید، ما به جای قیمت سال 98، سال 96 را محاسبه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در ابتدای شروع کار ساختمانی شناسنامه باز می‌شود و 50 درصد هزینه گرفته می‌شود، ناظرها از ابتدای کار مشغول می‌شوند، و 50 درصد دیگر از طریق چک صیاد به تاریخ ماه‌های آینده و یا صورت تسهیلات دیگر اخذ می‌شود.
پزدان پناه گفت: تمهید دیگری که صورت داده‌ایم این است که تعهدی از طرف سازمان بر روی پرونده‌ها قرار داده می‌شود که قیمت اضافی به خاطر اصلاحیه‌ها گرفته نمی‌شود و اگر گرفته شود به قیمت روز نخواهد بود. همچنین در صورتی که شرایط کشور به لحاظ ویروس کرونا بهبود یابد، با شورای مرکزی تهران مذاکراتی خواهیم کرد و در صورت  موافقت قطعاً تخفیف خواهیم گرفت.
پزدان پناه گفت: قطعاً به ضرر برخی از بسازو بفروش ها است که با شناسنامه‌های ملکی مخالفت می‌کنند، به دلیل اینکه آنها فقط به سود خود فکر می‌کنند و به ضررشان است.
یزدان پناه گفت: شناسنامه داشتن برای این است که ساختمان به لحاظ کیفیت استانداردهای لازم را داشته باشد، وقتی فردی بخواهد ساختمانی را بخرد، از کیفیت ساختمان مطمئن باشد، مطمئن باشد که تقلب و اجحافی در ساخت ساختمان صورت نگرفته است. تمام آیتم‌های فنی، ایزوله بودن، برق ساختمان، تاسیسات برق و آب، مهندسی نقشه ساختمان، باید رعایت شود.
پزدان پناه در رابطه با اینکه آیا نظام مهندسی برای ساختمان با بیمه‌ها قرار دارد یا خیر، گفت: بیمه ساختمان باید توسط مالک صورت بگیرد.

Related image

وی با بیان اینکه برخی ساختمان‌ها بدون نظارت‌ها و استانداردهای لازم ساخته می‌شوند، و در نهایت با یک زیباسازی عیب و ایرادهای ساختمان گرفته می‌شود گفت: شناسنامه فنی ملکی و کمیته نظارت جلوی اینگونه آسیب‌ها و تقلب‌ها را می‌گیرد. واضح است که برخی از بساز و بفروش ها که این موارد را رعایت نمی‌کنند از این وضعیت ناراضی باشند و از شناسنامه‌های فنی ملکی گریزان باشند.
یزدان پناه در رابطه با برخی مطالبات مردمی در مورد صدور به موقع شناسنامه‌ها، گفت: فقط در دهدشت تعداد زیادی از شناسنامه‌ها صادر نشده است، که زمانی که متوجه موضوع شدیم ورود کردیم تا بتوانیم شناسنامه‌ها را به دست مالکان برسانیم.
یزدان پناه در رابطه با معطل ماندن نظام مهندسی گچساران و عدم برگزاری انتخابات برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه گفت: مشکل حل شد و شنبه ابلاغ زدیم، اقای بلوطی به عنوان رئیس و مهندس قشقایی به عنوان دبیر و همچنین برای نائب رئیس ابلاغ زدیم.
وی گفت: شورای مرکزی تهران از ما 470 میلیون تومان می‌خواهد. حق عضویت مهندسان ما 50 هزار تومان در سال است، 70 هزار تومان دیگر باید روی این مبلغ بگذاریم و به شورای مرکزی بدهیم. هیچ استانی بدین شکل نیست، در استان‌های دیگر، بیشتر از 120 هزار تومان برای هزینه سالانه مهندسان اخذ می‌کنند که مقداری از هزینه‌ها هم برای خودشان بماند. ما امکان پرداخت حتی یک دهم این رقم را هم نداریم.
یزدان پناه در رابطه با لزوم نوسازی و تجهیز امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نظام مهندسی گفت: باید خیلی از تجهیزاتمان را به روز کنیم، ان شالله سال آینده نتایج خوبی به مردم ارائه خواهیم داد. در حال حاضر شناسنامه‌های فنی و مهندسی را بصورت فرمی و روی کاغذ می‌زنیم، دنبال این هستیم تفاهم نامه‌ای با راه و شهرسازی و شهرداری امضا شود، که یک بستر ارتباطی اینترنتی ایجاد کنیم، تا رفت و آمد حضوری مردم در سازمان‌های مختلف سازمان نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی را کمتر کنیم، و بیشتر کارها اینترنتی انجام بگیرد. یک نمونه این مشکلات این است که روزانه مبلغ زیادی هزینه کپی می‌شود که در صورت اینترنتی شدن هزینه‌ها پایین می اید.
وی تصریح کرد: طی یکی دو ماه گذشته کمیته‌ها و کارگروه‌های خوبی تشکیل شده، یک کمیته پیشگیری از جرائم با همکاری دادگستری تشکیل شده، تصمیمات خوبی در حال شکل گیری است، و دادگستری نیز به خوبی فعال شده است. ان شالله شاهد کمتر شدن تخلفات در زمینه ساختمان سازی خواهیم بود.
یزدان پناه گفت: در جاهایی که انبوه سازی می‌بینید، مهندس ناظر موظف است هر باره به پروژه‌اش سر بزند، اگر کوتاهی کند، به کمیته انتظامی معرفی و پرونده‌اش حکم می‌خورد. این کارها در دست انجام و لازم است پیگیری‌ها را با جدیت بیشتر صورت دهیم که سعی‌مان بر همین است.
رئیس هیئت مدیره نظام مهندسی استان افزود: یک کمیته سیما و مناظر شهری؛ انطباق معماری را برای حذف نماهای آینه‌ای ایزوگامی داریم. با توجه به اینکه یاسوج پایتخت طبیعت معرفی شده، مناظر شهری ما باید مطابق با آن چیزی باشد که یدک می‌کشیم. به شخصه پای کار ایستاده‌ام، شبانه روزی بنده درگیر هستم. حتماً این موارد را تا سال آینده اجرایی خواهیم کرد.
یزدان پناه در رابطه با لزوم فرهنگ سازی در زمینه اهمیت شناسنامه دار بودن ساختمان‌ها و افزایش آگاهی مردم، افزود: یک سمت قضیه ما هستیم که باید در مراحل طراحی، نظارت و اجرا تمام دقت خود را بکار ببریم، اما سمت دیگر ماجرا مردم هستند که باید پیگیر حق و حقوق خود باشند.
https://www.yasa.co/blog/wp-content/uploads/2018/08/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2.jpg
یزدان پناه گفت: هزینه‌ای که مالک برای شناسنامه و طراحی و نظارت می‌پردازد، بین 1/5 تا 2 درصد هزینه ساخت ساختمان است؛ که این هزینه در مقابل هزینه ساخت ناچیز است. اما مردم باید پیگیر حق خود باشند، و از ما نظارت مستمر و طراحی مطابق استانداردها را بخواهند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418299-1.jpg
وی اظهار کرد: بارها عنوان کردیم، مردم باید فرهنگ این را داشته باشند و پیگیر حق خود و پیگیر منافع خود و هزینه‌ای که برای ساختمان خود خرج می‌کنند باشند. در این مدتی که رئیس هیئت مدیره نظام مهندسی هستم، مجدانه پیگیر فعالیت ناظرها بودم. شاید برخی از مالکان که بساز و بفروش دارند و تجارتی دارند دوست نداشته باشند مهندس ناظر روی ساختمانشان بیاید، اما مردم باید پیگیر حق و حقوق خود باشند و مطالبه کنند. مردم باید از ما مطالبه کنند و از ما کار بخواهند.
متاسفانه برخی بساز و بفروش ها با رعایت نکردن استانداردها، منابع ملی را به آتش می‌کشند، ساختمانی که باید 40 سال عمر مفید داشته باشد به 20 سال کاهش می‌یابد، به دلیل اینکه استانداردهای لازم رعایت نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کسی که مطلب نوشته اشتباه نوشته
بابت صدور شناسنامه ۲۲۷۰۰ تومان بابت هر متر مربع برای فنداسیون بتی و ۲۳۷۰۰ برای اسکلت فلزی در هر متر مربع می باشد
استعلام بگیرید
مهندس دلسوز
Iran, Islamic Republic of
انگار تمام افرادی که به نظام مهندسی مراجعه می‌کنند بساز و بفروش هستند، در مورد افراذی که برای یه ساختمان 3 طبقه شخصی باید 4 میلیون تومن بدهند چیز ممکن هیچ حرفی نزد، دست گذاشت روی نقطه ضعف مردم که یعنی ما داریم فقط از ثروت مندان پول میگیریم،
Iran, Islamic Republic of
با سلام
برادر عزیز کسی مخالف شناسنامه فنی ملکی نیست ولی ایا قراره چه اتفاق مهمی در این شناسنامه بیفته که این همه پول میگیرید و هر جا که قراره پول از مردم گرفته بشه فورا متصل میشید به دلال و بساز بفروش و قاچاق چی و غیره. مهندسین که پول نظارت و طراحی رو میگیرند پس دلیلی برای پول گرفتن شناسنامه نیست اطلاعات فنی ساختمان رو مهندسین موظف هستند که کاملا صحیح در شناسنامه وارد کنند .من خودم مهندس هستم و میدونم چه خبره و چون دیواری کوتاه تر از دیوار مردم نیست خودتون بریدید و خودتون دوختید بعد میگیم قیمت ساختمان چند برابر شده ولا قسم دلال تر از ماها که فکر بدبختها رو نمیکنیم و چون زور دستمونه نیست اگر مملکت دلسوزه کیفیت ساختمان های مردمه مصالح و خدمات رو ارزون کنه نه اینکه در کشوری با این وسعت و سرمایه تمام مردم رو اوردن به ساختن ساختمانهای بنایی و بدون ضابطه های فنی اگر دلسوز مردمه بیاد نظارت و ازمایش های وسیع روی مصالح اشغال داشته باشه اگر میگه من و شما که مهندسیم رو مجبور به نوشتن شناسنامه فنی ملکی کند که پولش رو گرفتیم و حداکثر زمان نوشتن یک شناسنامه برای یک مهندس در رشته خود کمتر از ده دقیقه است .و شما رییس عزیز نظام مهندسی مدافع اقتصاد مهندسی مردم هستید و در پیش گاه خدا حاضر و جوابگو .الکی دلخوش به چنین قوانین نباشید حق رو بگید بزار به ضررت باشه. واقعا حداقل کاری که میتوانستید کنید برای این مردم بدبخت که تمام زندگیشون رو در انتهای بازنشستگی فروختند که یه سر پناه داشته باشند. و ما این قشر و بقیه قشرهای بدبخت تر رو نمیبینیم اما چهارتا بساز بفروش بی وجدان باید نرخ برای همه این مردم ببرند رو سپر تمام کاستی های مالی هیات مدیره و سازمان نظام مهندسی کشور میکنیم .تاسف باید خورد که حتی حاضر به دفاع از حق و حقوق بی گناه نیستند وقتی اتفاقی میفته چهارتا بند و تبصره قانونی بهش میبندند .کمترین کاری که میتونستید انجام بدید این بود که دلایل مخالفت و نگرانی مردم رو به سازمان نظام مهندسی کشور اعلام نمایید تا یک استان کمتر توسعه یافته و دور از ستاد رو با شهرهای بزرگ صنعتی مقایسه نکنند .برادر عزیز یک توصیه و پیشنهاد از بنده کاری که شماها و شهرداریها و امثال به سر مردم میارید هیچ جای دنیا سر شهروندانشون نمیارند شما مردم رو از نداری به خلاف و ساخت و ساز غیر مجاز تشویق میکنید با یک ماشین حساب ساده محاسبه کنید ببینم فقط هزینه شهرداری و نظام مهندسی و دفترچه به قول شما قانونمند فنی ملکی برای یک ساختمان ۵۰۰متری چقدر هزینه داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در انتهای صحبتم شماها و کسانی که در راس هستند که دلسوز این مردم هستید تا الان ناراحت تفاوت وزن ارماتور سیرجان با اصفهان هستید . که به عین میبینید و دم نمیزنید .
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیام رو تایید کنید
دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتریزدانپناه
سلام
برادر عزیز شما نسبت به بقیه استانها 10 درصد از حق الزحمه مهندسان کم میکنید. اشکال نداره شما 200 هزارتومان حق عضویت سالانه بگیرید ولی مثل بقیه جاها 5 درصد از درآمد مهندس کم کنید.
دوم مگه نظام مهندسی چقدر وقت برای شناسنامه ساختمان میگذارد که برای یک ساختمان 100 متری 600 هزار از مالک میگیرد پولی که شما میگیرید به اندازه پول طراحی و محاسبات همان ساختمان هست که مهندس هفته ها روی آن کار کرده. شما جدا از بحث پول شناسنامه 3درصد هم برای بازرسی که باز هم امسال اضافه کردین از مالک میگیرید. تا فشار به مردم نیاد و پولهایی که از سالهای قبل تا به امروز خرج کردین شفاف سازی بفرمایید. البته شما انسانی شریف و درستکار هستید ولی دوستانی در هییت ریسه هستند و در ادوار گذشته هم بود که متاسفانه خیلی از سمت /
مهندس
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر یزدانپناه عزیز
انتخاب هیت ریسه گچساران مثل اینه هست که شورای شهر توسط مردم انتخاب بشن و فرماندار بیاد شهردار و رییس شورا رو مشخص کنه
مهندسین گچساران رو با این تصمیم..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1