کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماهاتیر محمد استعفا کرد

5 اسفند 1398 ساعت 12:04

 ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی روز دوشنبه در پی اختلافات سیاسی در دولت ائتلافی این کشور، استعفا کرد.


 ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی روز دوشنبه در پی اختلافات سیاسی در دولت ائتلافی این کشور، استعفا کرد.
به گزارش رسانه‌های شرق ‌آسیا، دفتر نخست وزیر ساعت ۱۳ امروز به وقت محلی استعفای خود را تقدیم پادشاه مالزی کرده است.
دولت ائتلافی دو ساله ماهاتیر محمد در ماههای گذشته درگیر اختلافات سیاسی در خصوص زمان انتقال قدرت به انور ابراهیم جانشین مشخص شده ماهاتیر شده  بود.  
ماهاتیر محمد نخست وزیر ۹۴ ساله مالزی اذر ماه امسال در مجمع سالانه دوحه قطر این موضوع را مطرح کرده بود که وی می تواند در سمت خود تا پس از سال ۲۰۲۰ میلادی باقی بماند.
دوره نخست وزیری در مالزی پنج سال است. دوره فعالیت ماهاتیر از ماه مه ۲۰۱۸ شروع شده است. طبق گزارش رسانه های مالزی  براساس وعده های انتخاباتی قرار بود ماهاتیر محمد پس از یک دوره زمانی دو ساله قدرت را به انور ابراهیم واگذار کند.
 ماهاتیر سال گذشته که هدایت ائتلاف پاکاتان هاراپان (امید) را برعهده داشت توانست رقیب خود نجیب رزاق نخست وزیر پیشین و رهبروقت ائتلاف جبهه ملی را شکست دهد.
شکست تاریخی نجیب توسط ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر محمد در حالی  صورت گرفت که  وی در شش دهه اخیر قدرت سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا را بدون وقفه در دست داشت. نجیب دریکسال اخیر با اتهامات گسترده فساد مالی و اداری درنهادهای قضایی این کشور روبه رو شده است.
ماهاتیر همچنین پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ بیش از دو دهه در سمت نخست وزیری هدایت مالزی را برعهده داشت.
ماهاتیر درعین حال با اشاره به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر تحویل قدرت به انور ابراهیم معاون پیشین وی و رهبر حزب عدالت مردم مالزی گفته بود: من قول داده ام که  برخی مشکلات اساسی که از دولت قبل باقی مانده را رفع کنم و همینطور قول داده ام اگر از سوی ائتلاف پاکاتان هاراپان فردی نامزد رهبری آن شود، کناره گیری کنم.
ادومین دوره نخست وزیری ماهاتیر در مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) آغاز شد. ماهاتیر محمد در نخستین دوره  در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست وزیر مالزی بود و از وی به عنوان فردی یاد می شود که  طولانی ترین دوره نخست وزیری را دراین کشور برعهده داشته است.
انور ابراهیم ۷۲ ساله رئیس حزب عدالت مردم  که براساس وعده های انتخاباتی قرار است جانشین ماهاتیر ۹۴ ساله شود و از وی به عنوان نخست وزیر درانتظار یا نخست وزیر آینده این کشور یاد می کنند، اواخر شهریور ماه امسال، گزارش ها در مورد احتمال جایگزینی عزمین علی وزیر کنونی اقتصاد مالزی و یا "مخریز ماهاتیر" پسر نخست وزیر را به جای وی رد کرد. "
عزمین علی معاون سیاسی انور ابراهیم در حزب عدالت و وزیر کنونی اقتصاد و مخریز نیز پسر سوم و پنجمین فرزند ماهاتیر محمد است که یک سیاستمدار فعال در این کشور بوده و در سابقه فعالیت های سیاسی وی سروزیری ایالت کداح مالزی وجود دارد.
انور ۷۱ ساله درسال ۲۰۱۵ در دوران نجیب رزاق در دادگاهی محکوم به ۵ سال حبس شده بود و پس از پیروزی در انتخابات از زندان آزاد و با کمک ماهاتیر محمد مورد عفو پادشاه قرار گرفت.


کد مطلب: 418190

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/418190/ماهاتیر-محمد-استعفا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1