کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با علی دینی ترکمانی اقتصاددان:

پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی، به ۷۸ میلیون نفر چقدر منطقی است؟

10 بهمن 1398 ساعت 10:18

صرفا با پرداخت پول نقد نمی‌توان خانوار‌ها را از مشکل نجات داد، بلکه باید اقدامات حمایتی در بحث‌های اساسی از جمله آموزش و پرورش و بهداشت و... صورت گیرد، اما متاسفانه شاهد هستیم که چنین اقداماتی در دستور کار متولیان امر قرار ندارد و همچنان پرداخت یارانه به صورت نقدی تنها راهکار برای کمک به اقشار نیازمند به شمار می‌رود.


علی دینی ترکمانی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه این یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود گوشه‌ای از هزینه‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: به‌هر حال با توجه به اینکه اوضاع اقتصادی و سطح معیشت مردم بسیار وخیم است، مردم بخشی از هزینه‌های خود را از طریق همین یارانه تامین می‌کنند و نمی‌توان به آن‌ها خرده‌ای گرفت، از سویی بخشی از مردم به خصوص لایه‌های ضعیف درآمدی احتیاج بسیاری با این مبلغ دارند و نمی‌توانند از این یارانه چشم پوشی کنند.
با تصمیم کمیسیون تلفیق از سال آینده مقرر شد یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین در هم ترکیب شده و این مبلغ به بیش از ۷۸ میلیون ایرانی پرداخت شود، اما نکته حائز اهمیت این است هرچند که افراد بیشتری یارانه دریافت خواهند کرد، اما این مبلغ از یارانه فعلی کمتر خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۹ گفت :مبلغ یارانه در سال آینده به ۷۲ هزار تومان افزایش خواهد یافت که این مبلغ ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین است.
هادی قوامی اظهار داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون ۲۸ هزار تومان به مبلغ یارانه در سال ۹۹ اضافه خواهد شد و از ابتدای فروردین سال آینده رقم یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان افزایش می‌یابد.
وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق از مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومانی که در لایحه بودجه برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوار‌ها در نظر گرفته شده بود ۲۰ درصد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که ۷ میلیون نفر هستند اختصاص می‌یابد و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقیمانده بین ۷۸ میلیون یارانه بگیر به صورت یکسان توزیع خواهد شد.
به گفته قوامی، با این مصوبه کمیسیون تلفیق ۱۸ میلیون نفری که یارانه معیشت نمی‌گرفتند از این به بعد، این یارانه را متناسب با اعضای خانوار دریافت می‌کنند و مبلغ یارانه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز به ۱۲۲ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.
 
چرا مجلس تصویب کرد به ۷۸ میلیون نفر، یارانه ۷۲ هزار تومانی پرداخت شود؟
علی دینی ترکمانی اقتصاددان
چرا مجلس تصمیم گرفت به همه یارانه بدهد؟
علی دینی ترکمانی اقتصاددان در مورد تغیییرات پرداخت یارانه نقدی که در کمیسیون تلفیق انجام شد، اظهارداشت: به اعتقاد بنده نمایندگان خواستند نارضایتی اجتماعی که از آبان ماه وجود داشت را کاهش دهند، چرا که حدود ۲۰ میلیون نفر این کمک هزینه معیشتی بنزین را دریافت نکردند، حال با این تصمیم مجلس آن‌ها نیز به گردونه دریافت یارانه بازگشتند و زیاد نمی‌توان از این تصمیم خرده گرفت.
وی افزود: زمانیکه که شما برای شناسایی خانوارهایی‌که مستحق دریافت یارانه هستند، ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرید و دایره را تنگ می‌کنید، درصد خطا بالا می‌رود، چرا که تنها صرف اینکه شما به طور مثال بگویید کسانیکه درآمد زیر سه میلیون تومان در ماه دارند، یارانه دریافت می‌کنند، نیز ملاک خوب نیست و ممکن است افرادی که واقعا مستحق دریافت یارانه هستند از قلم بیفتند، بنابراین مجلس در پاسخ به کسانیکه معترض عدم دریافت این یارانه بودند، مقرر کرد، که از سال آینده به حدود ۷۸ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه نقدی دولت پرداخت کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه این یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود گوشه‌ای از هزینه‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد، گفت: به‌هر حال با توجه به اینکه اوضاع اقتصادی و سطح معیشت مردم بسیار وخیم است، مردم بخشی از هزینه‌های خود را از طریق همین یارانه تامین می‌کنند و نمی‌توان به آن‌ها خرده‌ای گرفت، از سویی بخشی از مردم به خصوص لایه‌های ضعیف درآمدی احتیاج بسیاری با این مبلغ دارند و نمی‌توانند از این یارانه چشم پوشی کنند.
دینی ترکمانی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر طبقه متوسط به‌شدت تضعیف شده است، بیان داشت: با توجه به این موضوع نیز این قشر از جامعه در کنار طبقه کم درآمد نیاز به کمک‌های حمایتی دارد که پرداخت یارانه‌های نقدی نیز در همین راستا است، اما در کشور ما به دلیل اینکه پرداخت یارانه هدفمند نیست، منابع بسیاری اتلاف می‌شود، چرا که بخشی از دریافت کنندگان نباید این کمک را دریافت کنند، اما به دلیل اینکه شناسایی دقیق افراد بسیار مشکل است، دوباره مسئولان به این نتیجه رسیدند که به همه یارانه‌داده شود.
 
چرا مجلس تصویب کرد به ۷۸ میلیون نفر، یارانه ۷۲ هزار تومانی پرداخت شود؟
از سال آینده قرار است یارانه نقدی به اکثریت مردم پرداخت شود
سطح رفاه در ایران بسیار پائین است
این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه سطح رفاه در ایران فاصله بسیاری با کشور‌های پیشرفته و توسعه یافته دارد، ادامه داد: به همین دلیل است که مردم متقاضی دریافت یارانه هستند و بعد از اینکه اعلام می‌شود کسانیکه به این یارانه احتیاج ندارند بر اساس خوداظهاری از دریافت این مبلغ انصراف دهند، بعد از آن تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انصراف می‌دهند، این امر نشان‌دهنده آن است که از لحاظ تاریخی نیز سطح رفاه در کشورمان به هیچ عنوان قابل مقایسه با کشور‌های توسعه یافته نیست.
وی اذعان داشت: چند سال گذشته در دو کشور سوئیس و سوئد دو همه پرسی انجام شد در مورد اینکه اول به همه یارانه نقدی پرداخت شود و دوم هم سطح دستمزد‌ها افزایش یابد، اما در هر دو نظرسنجی اکثریت مردم با این امر مخالف بودند، دلیل نیز مشخض است، با توجه به سطح بالای درآمدی و رفاه این دو کشور، مردم احساس کمبودی ندارند، بنابراین استنباطشان این است که با افزایش درآمد، هزینه‌ آن‌ها نیز زیادی می‌شود و به محیط زیست آسیب می‌رسانند و هزینه‌های دیگری ایجاد می‌شود، بنابراین با این دو تصمیم مخالفت کردند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به اقشار آسیب‌پذیر باید هدفمند باشد، گفت: صرفا با پرداخت پول نقد نمی‌توان خانوار‌ها را از مشکل نجات داد، بلکه باید اقدامات حمایتی در بحث‌های اساسی از جمله آموزش و پرورش و بهداشت و... صورت گیرد، اما متاسفانه شاهد هستیم که چنین اقداماتی در دستور کار متولیان امر قرار ندارد و همچنان پرداخت یارانه به صورت نقدی تنها راهکار برای کمک به اقشار نیازمند به شمار می‌رود.
دینی ترکمانی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند از تجربه سایر کشور‌ها در هدفمند کردن یارانه‌ها استفاده کند، گفت: با توجه به محدودیت بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است، باید پرداخت یارانه‌ها هدفمند شود، از سوی دیگر می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب وضعیت معیشتی نیازمندان را بهبود بخشید، اما خود این اقدام نیاز به یک اقدام منسجم دارد که همه قوا باید در این زمینه همکاری داشته باشند و دولت به تنهایی نمی‌تواند خود همه اقدامات را انجام دهد.(فرارو)


کد مطلب: 417151

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/417151/پرداخت-یارانه-۷۲-هزار-تومانی-۷۸-میلیون-نفر-چقدر-منطقی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1