تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۴۱۶۹۸۳
کبنا بررسی کرد

تحلیل و بررسی فضای سیاسی انتخابات گچساران و باشت / معادلات پیچیده انتخابات؛ 4، 3 یا 2

۵
۰
تحلیل و بررسی فضای سیاسی انتخابات گچساران و باشت / معادلات پیچیده انتخابات؛ 4، 3 یا 2
کبنا ؛بعد از هفته‌های پر سر و صدا در بین کاندیداهای انتخابات مجلس حوزه انتخابیه گچساران و باشت، با ورود قاطع دستگاه قضا و تذکر جدی دادستان گچساران بساط بی‌قانونی برخی کاندیداها و هواداران آنها جمع شد، دادستان تذکر جدی داد که دیگر نامزدهای انتخابات حق هیچ گونه تبلیغات در مکان‌های عمومی و ... را ندارند. تا اعلام لیست نهایی از سوی شورای نگهبان (11 بهمن و 24 بهمن ماه) بحث‌های محفلی درباره تأیید صلاحیت کاندیداها یقیناً ادامه دارد، گمانه‌زنی‌هایی که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان آن را قویاً تکذیب کرد. «سید قدرت حسینی» گفته بود که ما دوست داریم با آقای تاجگردون رقابت خوبی داشته باشیم.
صحبت‌های متفاوت‌تر تاجگردون
غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت بعد از اینکه مدتی در تهران بسر می‌برد و مجلس تصویب لایحه بودجه 99 را در دستور کار داشت، به گچساران آمد و با تعدادی از قشقایی‌های کزنلو دیدار کرد و در بین آنها گفت: «از بین نامزدهای انتخابات افرادی که صالح، کارآمد، متخصص و زبده هستند را امتیازدهی کنید و هرکدام که شایستگی بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی را داشت به عنوان کاندیدای اصلح رأی دهید و معرفی کنید.»
تاجگردون که متفاوت‌تر از هفته‌های گذشته صحبت می‌کرد، بیان کرد: «در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس شورای اسلامی کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد و وحدت است و اختلاف تنها به سود سودجویان خواهد بود.»
وی با بیان اینکه «اقوام مختلف با اتحاد، همدلی و وحدت، نقش مهمی در انتخابات دارند»، تاکید کرد: «گچساران و باشت با وحدت راه پیشرفت را طی خواهد کرد و این وحدت عاملی برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در اسفند ماه سال جاری خواهد بود.»
غلامرضا تاجگردون در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی‌اش با تعداد دیگری از قشقایی‌ها [چهارده چریک] دیدار کرد و  در آنجا به برخی از پرسش‌ها درباره خود پاسخ داد و گفت: «مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در سایه نشاط سیاسی و ایجاد فرصت برابر برای همه گروه‌ها و سلیقه‌ها و جریان‌های درون نظام محقق می‌شود.»
او می‌گوید: «گام‌هایی رو به جلو برداشته شده رو به پیشرفت و توسعه هستیم و سعی کردم باعث افتخار شما باشم.»
وی یادآور شد: «من در مقابل همه سازهای ناکوکی که زده شد سعی کردم سکوت اختیار کنم و پیش بروم، خیلی تلاش کردم این آرامش و سکوت را نگه دارم.»
تاجگردون بیان کرد: برخی از عزیزان صلاحیتشان احراز شده برخی نشده که ان شاء الله در فرایند بررسی مجدد صلاحیتشان احراز خواهد شد.
وی در ادامه به بعضی صحبت‌ها که پیرامون خود می‌شد، پاسخ داد و گفت: یک جبهه مرا تخریب می‌کردند، چه در بحث صلاحیت‌ها و چه در بحث حرف و حدیث‌های دیگر، ولی به نتیجه نرسیدند. برای خارج کردن شخصی از صحنه انتخابات مجلس، آیا ارزش دارد، کسی را اینقدر تخریب کنیم، که رسانه‌های بیگانه هم از آن سوء استفاده کنند؟
خورشیدی آزاد گفته بود که تاجگردون در رد صلاحیت عسکری نقش دارد که تاجگردون پاسخ صحبت‌های او را داد و گفت: «در یادداشتی برخی مخالفانم نوشته بودند در رد صلاحیت آقای هومان عسکری تاجگردون دخیل است چگونه این ادعا را دارند آنان که تا دیروز که می‌گفتند، تاجگردون رد صلاحیت شده، حالا چقدر قدرت دارد که دوباره یکی دیگر را رد صلاحیت می‌کند؟»
بعضی از صاحب نظران اینگونه بیان می‌کنند که حضور عسکری در صحنه انتخابات، معادلات انتخابات حوزه انتخابیه گچساران و باشت را به هم می‌ریزد و حضور عسکری کار را برای تاجگردون سخت می‌کند. عسکری با همراهی خورشیدی آزاد و دیگر همفکرانش با جدیت به دنبال تأیید صلاحیت خود از طریق مراجع قانونی است.
تاجگردون به پاسخ به مخالفینش ادامه می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه روش‌های بدی را طراحی و مردم را نگران می‌کنند. قضیه تخریب من خیلی ساده است داستان این است که یک لر ساده شهرستانی با تلاش خود طی دوره‌ای خود را بالا کشیده که الان دارید، می‌بینید.
وی تصریح کرد: «من آدم خودم هستم و تکیه گاهم را رأی مردم می دانم. مستقل رفتار می‌کنم  و تصمیم می‌گیرم، در کشور من آدم هیچکس نیستم.»
اگر شما یک ریال مال حرام ولو سهواً از زندگی من دیدید مرا اعدام کنید
تاجگردون که این روزها خیلی مورد نقد قرار می‌گیرد، از تهران تا گچساران، تلویحاً پاسخ بعضی حرف‌ها را در مورد خود داد و گفت: «سعی کرده‌ام در این ۸ سال سالم زندگی کنم. من به مسئولین محترم شورای نگهبان که وضعیت من را بررسی می‌کردند، عرض کردم گفتم اگر شما یک ریال مال حرام ولو سهواً از زندگی من دیدید مرا اعدام کنید.»
وی افزود: در همه شرایط با مردم بودم  تخریب شدم این همه تهمت شنیدم ولی سکوت کردم من آبرو و زندگی‌ام را پای این کار گذاشتم.
تاجگردون تاکید کرد: همه ما باید رعایت اخلاق انتخاباتی، انصاف مؤمنانه، حقوق دیگران، آداب شهروندی، حفظ حرمت‌ها، مرزبندی حریم‌ها، قانون گرایی، احترام به هم، جوانمردی، پرهیز از وحدت شکنی، پرهیز از ترور شخصیت رقبای انتخاباتی، پرهیز از دروغ پراکنی، پرهیز از تهمت افشانی، پرهیز از تحریک غلط احساسات همگانی، را سرلوحه کار خویش قرار دهیم.
اردلان زینل زاده یکی دیگر از نامزدهای انتخابات حوزه انتخابیه گچساران و باشت است که در روزهای اخیر فعالیتش بیشتر شده است، در حالی که «سید قدرت حسینی بحرینی» در روزهای اخیر، فعالیت‌ها و تحرکات انتخاباتی او کمتر رسانه‌ای می‌شود.
زینل زاده در جمعی از مردم شهر بوستان گفت: ما اعتقاد داریم که باید از وضع امروز و منافع شخصی خودمان عبور کنیم. نگاه ما به ارزش‌ها و عملکردها است و در نگاه ما فرماندار و راننده تاکسی و کارگر یکسان هستند و بر این اصل اعتقاد داریم. نگاه ما به فرماندار چه در گچساران و چه در باشت این است که فصل الخطابشان قانون باشد.
زینل زاده تصریح کرد: «ما فرماندار گچساران را به خوبی می‌شناسیم سالم کار کرده و انسان خدومی است و امیدواریم در ادامه مسیر حقی ناحق نشود.»
وی افزود: «ما در طول این سال‌ها فقط شعار داده‌ایم و همه می گویند هدفمان خدمت است اما مشکل این است ما به چه کسی می‌خواهیم خدمت کنیم و چه کسی را مردم می دانیم.»
زینل زاده ادامه داد: ما باید نگاه مساوات به مردم داشته باشیم و آیا فقط مردمی که از نزدیکان ما هستند و لیدرهای ما مردم هستند.
وی ادامه داد: این یک نگرانی جدی است که امروز افرادی را به عنوان لیدر بشناسیم و بعد بخواهیم آنها برای ما رأی مردم را بگیرند و پس از انتخابات ما موظف باشیم فقط مطالبات لیدرها را بدهیم و بارها گفته‌ام زینل زاده چنین شخصیتی ندارد.
زینل زاده نقدی هم به برخی از مسئولان زد و گفت: «چگونه است که در هنگام افتتاح یک پروژه همه هستند و صاحب آن می‌شوند اما کارهای به جا مانده را هیچ کس پاسخگو نیست و این مختص دولت روحانی و احمدی نژاد نیست.»
او رقبایش را مورد نقد قرار می‌دهد و می‌گوید: «امروز مشاهده می‌کنیم پایه گذاران جلسات برخی آقایان چه پیمانکارانی هستند و زینل زاده در دوران تصدی شهرداری دوگنبدان هیچ گاه اینگونه نبوده است و به دنبال این نبوده است که پیمانکاران را چاق و فربه کند.
همه می‌خواهند، لوکوموتیو ران شوند
زینل زاده هم در جلسه‌ای که رسانه آن را نشست خبری نامیدند، در واکنش به خبر راه آهن گچساران گفت: ما در کارهای معمولی‌مان مانده‌ایم و ریل گذاری هم نشده است، مشکل ما این است که همه می‌خواهند، لوکوموتیو ران شوند.
انتخابات اسفند 98 گچساران و باشت، ابهامات و مجهولات زیادی از حیث اینکه نام چه کسانی در لیست نهایی تأیید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان قرار می‌گیرد، دارد. انتخابات اگر با این 4 نفر (سید قدرت حسینی، زینل زاده، تاجگردون و هومان عسکری) انجام بگیرد، یک روی سکه این انتخابات است و اگر با سه نفر یعنی (سید قدرت حسینی، زینل زاده و تاجگردون) انجام بگیرد، روی دیگر آن است و اگر رقابت در نهایت بین (زینل زاده و سید قدرت حسینی) صورت بگیرد، بحث دیگری دارد و یقیناً فعل و انفعالات زیادی در عرصه سیاسی به وقوع می‌پیوندد. هر چند باید منتظر بمانیم که تا روز 24 بهمن شورای نگهبان نام چه کسانی را برای این رقابت نفس گیر اعلام می‌کند. و باید کاندیداهایی چون زهره فولادی وندا ها را در این عرصه جدی گرفته شود.
تاکتیک منسجم اصولگرایان در این کارزار تا حدودی مشخص است، آن‌ها با محوریت خورشیدی آزاد و گزینه قشقایی‌ها، و دو گزینه دیگر (زینل زاده و حسینی) فعالیتشان را شروع کردند و اینکه آیا آنها در نهایت به اجماع برسند یا خیر؟، مسئله‌ای است که باید تا روزهای منتهی به روز انتخابات صبر کنیم. خورشیدی آزاد در تلاش است که با انتشار مطالبی افکار قشقایی‌ها را معطوف به خود و گزینه نهایی قشقایی‌ها نگه دارد، و آنها را برای حضور در انتخابات به یکپارچگی و وحدت فرا می‌خواند. هر چند ادبیات تند او شاید همراه با مصلحت نباشد.

مطالب مطرح شده از سوی نامزدهای انتخابات مجلس متعلق به برخی رسانه‌های محلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Iran, Islamic Republic of
در این که جناب تاجگردون در تفسیر مسائل به نفع خود ید طولایی دارند شکی نیست و بر هیچ کسی پوشیده نیست. این موضوع که مخالفان من با رسانه های بیگانه همراه شدن یکی از آن موارد است. اگه رسانه های بیگانه می گفتن شما آدمی هستی که پیرو خط امام و رهبری هستی ، ما کف پای شما رو ولی اونها میگن / که اثبات این موضوع هم به عهده
ارگان های نظارتی است.
در مورد آقای عسکری هم شما شخصا در همایش باباکلان عنوان کردی من اجازه نمی دهم کاندید قشقایی وارد صحنه بشه
جعفر از باشت
Iran, Islamic Republic of
بنظرم سید قدرت و اردلان، بنفع سیدقدرت اجماع می کنند ولی سید قدرت امتحان خود را پس داده و بعید میدانم مردم روی ایشان حسابی باز کنند.
چون اردلان ، فرد بی تجربه ای است. تا بخواهد خیابان های تهران را یاد بگیرد و گروهها و مراکز قدرت در کشور را بشناسد ، فرصت نمایندگی اش تمام شده.

مردم باید بین گزینه های قوی(مانند تاجگردن) و افراد جوان پاکدست ( مثل عسکری و خانم فولادی) یکی را انتخاب کنند.
منطق حکم میکندحامیان کاندیدای قشقایی(در صورت تایید صلاحیت عسکری) با خانم فولادی به نفع عسکری اجماع کنند. تجربه ثابت کرده توافق و دوراندیشی در میان ترکهای قشقایی بعید است ولی فشار سردار خورشیدی نتیجه خواهد داد.

جمع بندی اینکه ؛ جنگ بین 3 گزینه سیدقدرت ، تاجگردن و قشقاییها داغ خواهد بود و در روز انتخابات ، نماینده قشقایی و تاجگردن بیشترین رای را خواهند آورد و به دور دوم کشیده میشه و در نهایت گزینه جوان قشقایی ها راهی مجلس خواهد شد.
ایگی نه سیل کن !!!
Iran, Islamic Republic of
خدا و تحلیلت نخو!
هههههه
باوی
Iran, Islamic Republic of
جناب زینل زاده خیلی اعتماد به نفس بالایی داری.
تاجگردون از افتخارات کشور است با کی مقایسه می کنی
باشت و گچساران به داشتن فرزندانی همچون تاجگردون می بالد.
پفا
Iran, Islamic Republic of
این کجاش تحلیل بود؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1