تاریخ انتشار
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۱۶۹۷۱
نعیمی:

راهپیمایی عراق نقطه جدیدی در تاریخ بود/ عراقی‌ها دشمن را شناخته‌اند

۰
راهپیمایی عراق نقطه جدیدی در تاریخ بود/ عراقی‌ها دشمن را شناخته‌اند
کبنا ؛یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: راهپیمایی امروز مردم عراق یک قیام ملی علیه اشغالگری و سلطه خارجی در این کشور و نقطه جدیدی در تاریخ عراق بود.
مصیب نعیمی کارشناس مساسل غرب آسیا درباره راهپیمایی امروز (جمعه) مردم عراق در اعتراض به حضور آمریکا در این کشور اظهار داشت: راهپیمایی امروز مردم عراق کاملاً با مراحل گذشته متفاوت است. در گذشته با اینکه خواسته مردم مشروع بود ولی با تحریک‌آفرینی اعتراضات منحرف شده و منجر به خسارات و آسیب‌های فراوانی شد.
وی ادامه داد: راهپیمایی امروز افکار عمومی اکثریت مردم عراق را به نمایش گذاشت و مردم با درس از تجارب گذشته، به صورت متحد و به دور از تفرقه از این راهپیمایی استقبال عظیمی کردند.
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: شعارهایی که امروز در راهپیمایی مردم عراق داده شد نشان از آن می‌داد که مردم دشمن را شناخته‌اند و همگی به صورت واحد خواستار خروج نیروهای بیگانه و آمریکا از عراق و پایان دادن به دخالت آنها در سرنوشت ملت عراق هستند.
نعیمی افزود: مردم عراق در راهپیمایی میلیونی خود به جز آنکه خواستار خروج آمریکا از کشور خود و برچیده شدن پایگاه‌های این کشور هستند، خواستار پایان دادن به غارت و چپاول ثروت ملی به ویژه نفت عراق توسط عربستان که بارها به صورت علنی اعلام شده، بودند و می‌توان گفت که این راهپیمایی عظیم، بسیار سرنوشت ساز است.
وی با گریزی به وضعیت کشور لبنان عنوان کرد: در لبنان نیز شاهد بودیم که بعد از مدتی بی دولتی و اعتراضات، در نهایت دولت تشکیل شد و مردم این کشور به حمایت از دولت رسمی و قانونی لبنان پرداختند. در عراق هم انتظار این است که بعد از راهپیمایی روز جاری، نحوه مدیریت این کشور رقم خواهد خورد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: ما شاهد هستیم که انسجام میان گروه‌های مختلفی که از جایگاه بالایی در دولت و پارلمان عراق برخوردار بوده و همچنین در میان افکار عمومی این کشور مطرح هستند، به خوبی مشاهده شد و همه افراد، احزاب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی کنار یکدیگر در این راهپیمایی شرکت کردند.
نعیمی با اشاره به خشونت‌های قبلی در جریان اعتراضات مردم عراق بیان کرد: در دور قبلی از اعتراضات شما شاهد بودید که با نفوذ برخی عناصر وابسته به غرب، شاهد برخی خشونت‌ها و تخریب‌ها بودیم؛ ولی امروز همه دیدند که مردم عراق چه کسانی هستند و این حضور پرشور می‌تواند از دسیسه‌های بعدی آمریکا و یا عوامل آن در عراق جلوگیری کند.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه تهدید آمریکا به تحریم عراق در صورت اجرایی شدن قانون پارلمان این کشور در مورد اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیز تصریح کرد: تهدید آمریکا نشانه عصبانیت و ترس آنها است. مردم عراق بعد از ۱۷ سال از ورود آمریکا به کشورشان و دخالت‌ها، ایجاد داعش و همچنین تسری ناامنی دشمن را به درستی شناخته‌اند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: راهپیمایی امروز مردم یکدلانه و با اتحاد زیر پرچم عراق بود و هیچ گروهی را نمی‌توانستیم از دیگر گروه‌ها جدا کنیم. شعار همه مردم نیز یکصدا خروج آمریکا و بیگانگان از عراق بود. مردم به این نتیجه رسیده‌اند که عامل ناامنی کشورشان حضور آمریکاست و خواستار خروج آنها هستند و در این راستا هزینه نیز پرداخت خواهند کرد.
نعیمی اظهار داشت: راهپیمایی امروز مردم عراق یک قیام ملی علیه اشغالگری و سلطه خارجی در این کشور بود و این امر عراق را به مسیر جدیدی که خواست اکثریت است، رهنمون خواهد کرد.
وی با مقایسه رفتار ایران و آمریکا در عراق گفت: روش جمهوری اسلامی ایران در تضاد با آمریکا قرار دارد. عامه مردم عراق نیز این موضوع را می‌دانند که ایران در روزهای سختی در کنار همسایگانش بوده و هست و به هیچ وجه به دنبال ساخت پایگاه و استقرار نیروی نظامی در کشورهای دیگر نیست.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مردم عراق شاهد هستند که رفتار ایران اصلاً قابل مقایسه با آمریکا نیست. آمریکا هیچ‌گاه امنیت را برای عراق نخواسته و تنها چشم طمع به ثروت این کشور دارد و این در حالی است که ایران همیشه و در روزهای سخت با مردم و دولت عراق همراه بوده است و برای تامین امنیت تلاش کرده است.
نعیمی ادامه داد: غربی‌ها و عربستان سعودی اصلاً انتظار حضور این تعداد از مردم عراق را در خیابان نداشتند و این اتفاق نقطه جدیدی در تاریخ عراق است. تهدیدات آمریکایی‌ها علیه عراق نه تنها خللی در عزم مردم این کشور نخواهد گذاشت که به جرات می‌توان گفت عراقی‌ها را در تصمیم به اخراج آمریکا مصمم‌تر می‌کند. (مهر)
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1