تاریخ انتشار
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب : ۴۱۶۹۶۴
راهپیمایی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی؛

(تصاویر) در راهپیمایی امروز عراق چه گذشت؟ / طنین شعارهای ضد آمریکایی / درخواست برای لغو توافقنامه امنیتی

۰
(تصاویر) در راهپیمایی امروز عراق چه گذشت؟ / طنین شعارهای ضد آمریکایی / درخواست برای لغو توافقنامه امنیتی
کبنا ؛ مردم عراق از ساعات ابتدایی صبح امروز جمعه تظاهرات میلیونی خود علیه اشغالگران آمریکایی را آغاز کرده‌اند.
این تظاهرات بنا به دعوت شخصیت‌های مطرح عراقی از جمله مقتدی صدر رهبر جریان صدر برگزار می‌شود. معترضان عراقی که کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته‌اند، با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند.
همام الحمودی: ملت عراق هرگز حامیت ناقص را نمی پذیرد
«همام الحمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بیانیه‌ای از مشارکت گسترده مردم عراق در تظاهرات امروز قدردانی کرد.
وی در این بیانیه اظهار داشت: شما با حضور میلیونی خود باعث سربلندی اعراب و مسلمانان در جهان شدید.
الحمودی گفت که ملت دلیر عراق تصمیم خود را گرفته و آن اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور است چرا که آنها حاکمیت عراق را نقض کرده‌اند.
رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به اینکه ملت عراق هرگز حاکمیت ناقص را نمی‌پذیرد، خطاب به نیروهای آمریکایی گفت: بدون معطلی ساک‌های خود را ببندید.
هادی العامری: آمریکا باید به خواست ملت عراق احترام بگذارد
«هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق امروز در بیانیه ای اعلام کرد: مردم عراق خواسته خود را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پی تظاهرات میلیونی که بغداد شاهد آن بود، اعلام کردند و دولت آمریکا باید به خواسته و اراده مردم احترام بگذارد.
وی در این بیانیه ضمن قدردانی از حضور میلیونی ملت عراق در تظاهرات ضد آمریکایی امروز اظهار داشت: از تمامی گروههای وطن دوست که حضور نظامی آمریکا در عراق را رد کردند تشکر می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که ما همچنان می‌توانیم امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کنیم.
قیس الخزعلی: ترامپ احمق را با زور بیرون می کنیم
قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در عراق با صدور بیانیه ای مراتب تشکر و قدردانی خود را از مقتدی صدر و شرکت کنندگان در تظاهرات میلیونی امروز علیه حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام کرد.
وی در این بیانیه ترامپ را احمق خطاب و اعلام کرد که اشغالگران آمریکایی را از عراق اخراج خواهد کرد. قیس الخزعلی این مطلب را امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت.
دبیرکل عصائب اهل الحق افزود: امروز تمامی مردم عراق از مرد و زن گرفته تا پیر و جوان از خانه های خود بیرون آمدند تا پیام واحدی را به تمام دنیا برسانند و آن پیام این است که نیروهای خارجی هیچ جایی در خاک عراق ندارند.
وی با مخاطب قرار دادن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: حضور میلیونی مردم روشن بود و پیام مردم مخالف نیز واضح بود و اگر با اراده خود خارج نشوید برخلاف میل خود خارج خواهید شد و این وعده مقاومت است.
برهم صالح: عراقی‌ها خواهان کشوری مستقل و دارای حاکمیت هستند
برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز در توئیتی نوشت: عراقی‌ها بر داشتن کشوری که دارای حاکمیت کامل باشد و مورد تعرض قرار نگیرد اصرار دارند. کشوری که خادم ملت خود و بیانگر خواست و اراده ملی و استقلال به دور از هر گونه دخالهای خارجی باشد.
وی با بیان این مطلب افزود: کشوری که ضامن امنیت و حقوق خود در برخورداری از زندگی آزاد و شرافتمندانه باشد و با همسایگانش در صلح و امنیت باشد.
تاکید مرجعیت عراق بر ضرورت احترام به حاکمیت عراق
«شیخ احمد الصافی» نماینده مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه‌های نماز جمعه در کربلای معلی که در صحن مطهر حرم امام حسین (ع) برگزار شد، تصریح کرد: مرجعیت بر موضع خود مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت و ثبات تصمیم گیری سیاسی و یکپارچگی ارضی و مردمی عراق تاکید می‌کند.
نماینده مرجعیت افزود: همکاری طرف‌های مختلف برای پایان پرونده تشکیل دولت ضروری است.
مرجعیت عالی دینی بر ضرورت انجام اصلاحات واقعی که مردم خواهان آن هستند و در راه آن فداکاری کردند، تاکید کرده است.
نماینده ائتلاف سائرون: تظاهرات امروز پیامی به ترامپ است
«علاء الربیعی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون امروز در گفتگو با سومریه نیوز اظهار داشت که تظاهرات میلیونی امروز که همه اقشار مختلف ملت عراق از همه استان‌ها در آن مشارکت دارند، آشکارترین پیام این ملت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مخالفت با حضور نیروهای این کشور در عراق است.
وی افزود: مسئولان آمریکا می‌گویند که دولت پیشبرد امور عراق گفته‌اند که طرح خروج نیروهای خارجی را اجرا نخواهند کرد اما پس از مصوبه پارلمان درباره ضرورت خروج نیروهای خارجی و تظاهرات امروز ملت در مخالف با حضور اشغالگران دیگر هیچ توجیهی برای باقی ماندن این نیروها در خاک عراق باقی نماند.
سخنگوی گردان‌های سرایا السلام: تظاهرات امروز یک همه پرسی است
«صفاء التمیمی» سخنگوی گردان‌های سرایا السلام وابسته به حشد شعبی عراق، با اشاره به تظاهرات میلیونی امروز در شهرهای این کشور علیه آمریکا، گفت که جمعیت بسیار گسترده‌ای در خیابان‌ها حضور یافته و تمامی میادین مملوء از جمعیت هستند.
وی گفت که این جمعیت به مثابه یک همه‌پرسی علیه حضور نظامی آمریکا در عراق است.
التمیمی در بیان نقش آمریکا در مبارزه با داعش نیز گفت: نیروی هوایی که تحت نام ائتلاف بین‌المللی در عراق فعالیت می‌کند، موانع بسیاری در روند آزادسازی عراق از دست داعش ایجاد کرد.
وی تأکید کرد که اگر نیروهای «اشغالگر» آمریکایی از عراق خارج نشوند، گزینه‌های دیگر مطرح خواهد شد.
محمد کریم: همه گزینه‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی روی میز است
«محمد کریم» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف فتح اظهار داشت: برای اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق، همه گزینه‌ها روی میز است.
وی خاطرنشان کرد که این اشغالگران یا به روش مسالمت آمیز و دیپلماتیک بیرون می‌روند یا ما به زور متوسل می‌شویم.
کریم در ادامه گفت: بوق‌های آمریکایی نمی‌توانند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران در هم بشکنند.
وی افزود: ما از خواست مردم حمایت می‌کنیم و وطن را همانگونه که آنها می‌خواهند، می‌خواهیم. کسی که درد وطن دارد باید اشغالگران، قاتلان و تروریست‌ها و کسانی که خون فرماندهان پیروز را ریختند، را اخراج کند.
سفارت واشنگتن: اتباع آمریکایی به مناطق تظاهرات نزدیک نشوند
سفارت آمریکا در بغداد همزمان با آغاز تظاهرات بزرگ ضد اشغالگری در بغداد از شهروندان خود خواست از اماکن برپایی این تظاهرات دوری کنند.
در این بیانیه آمده است: شهروندان آمریکایی امروز شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در بغداد هستند و احتمالاً راه‌ها مسدود شده است. فعالیت کنسوگری در بغداد امروز همچنان متوقف است.
در ادامه بیانیه گفته شده است: شهروندان آمریکایی باید به سفارت آمریکا هم نزیک نشوند، کنسولگری آمریکا در اربیل باز است.
درخواست مقتدی صدر برای لغو توافقنامه امنیتی با واشنگتن
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق امروز جمعه همزمان با تظاهرات میلیونی علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور، در بیانیه‌ای از دولت عراق خواست تا تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا را ببندد.
وی تأکید کرد: اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و متخاصم برخورد خواهد شد.
مقتدی صدر همچنین از دولت بغداد خواست تا تمامی قراردادهای امنیتی با آمریکا را لغو کرده و حریم هوایی این کشور را بر روی عملیات‌های نظامی آمریکا ببندد.
وی در این بیانیه تأکید کرد که تمامی تلاش خود را بری عدم ورود عراق به جنگی دیگر با آمریکا به کار خواهد گرفت و از تمامی راههای مسالمت‌آمیز از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اخراج نیروهای آمریکایی استفاده خواهد کرد. او نیروهای آمریکایی را «اشغالگر» توصیف کرد. رهبر جریان صدر در ادامه هفت گام مهم را لازمه رسیدن به این هدف عنوان کرد.
اجرای تدابیر شدید امنیتی همزمان با برپایی تظاهرات
یک منبع امنیتی در گفتگو با سومریه نیوز اعلام کرد که نیروهای امنیتی از شب گذشته تدابیر امنیتی جدی را نزدیک پل‌های الطابقین و الجاردیه در مرکز بغداد به مرحله اجرا درآورده‌اند. وی گفت: تقاطع الطابقین و دو پل مجتمع کونکریتیه از دو طرف بسته شده است.
وی همچنین به بستن مسیر میدان فردوس و تمام خیابان هاب منتهی به منطقه الکراده اشاره کرد و گفت که با این اقدام مناطق الرصافه از کرخ به طور کامل جدا می‌شوند.
وی افزود: این تدابیر، همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق بنا به فراخوان مقتدا صدر انجام می‌شود.
جعفر الحسینی: آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب‌الله عراق در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد که عراقی‌ها امروز یک صدا مخالفت خود با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.
وی تاکید کرد: وقتی که از حاکمیت و استقلال عراق حرف می‌زنیم، می‌بینیم که همه کشور بر سر موضوع اصولی پایان اشغالگری اتفاق نظر دارند.
سخنگوی کتائب حزب‌الله افزود: اگر نیروهای آمریکایی از عراق نروند، شیوه‌های دیگری آماده در میدان وجود دارد.
الحسینی تصریح کرد: نمی‌توان عراق را از استقلال در تصمیم‌گیری بازداشت. امروز برای ملت عراق روشن شده است که آمریکا به دنبال مقاصد دیگری در عراق است.
وی اعلام کرد: گزینه‌های پاسخ به آمریکا حاضر است ما چه از لحاظ نظامی و چه دیپلماتیک آماده مقابله با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق هستیم.
نماینده ائتلاف فتح: هدف اصلی عراقی اخراج اشغالگران آمریکایی است
نعیم العبودی یکی از نمایندگان ائتلاف فتح عراق در گفتگو با المیادین اظهار داشت: موضع امروز تمامی شهروندان عراقی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در کشور یکسان است و تمامی عراقی‌ها مخالف حضور بیگانگان هستند.
وی با بیان این مطلب افزود: هدف اصلی، اخراج اشغالگران بیگانه از سرتاسر عراق است و تمامی احتمالات در این زمینه وجود دارد.
العبودی خاطرنشان کرد: اختلاف سیاسی یک امر طبیعی است اما در لحظات سرنوشت ساز، موضع ما به ویژه در زمینه اخراج اشغالگران یکی است.
این نماینده عراقی در ادامه گفت: همچون انقلاب بیستم، امروز ایستگاه مهمی در تاریخ عراق است که بر کل منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

بازتاب تظاهرات میلیونی مردم عراق در رسانه های جهان

تظاهرات میلیونی شهروندان عراقی علیه آمریکا که صبح امروز در بغداد برگزار شد، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
 تظاهرات میلیونی مردم عراق که به دعوت «مقتدی صدر» و حمایت گروه‌های مختلف عراقی امروز صبح در بغداد برگزار شد در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت.
المنار
شبکه المنار لبنان گزارش داد که عراقی‌ها از مناطق و طوایف مختلف برای مشارکت در تظاهرات میلیونی اخراج نیروهای آمریکایی رهسپار بغداد شده‌اند.
این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و برخی خیابانهای شهر بغداد همزمان با برگزاری تظاهرات میلیونی برای تامین امنیت تظاهرات کنندگان بسته شده است.‎
المیادین
خبرنگار المیادین حاضر در میدان التحریر گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد.
رویترز
خبرگزاری رویترز با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز جمعه نوشت: هزاران عراقی در دو نقطه شهر بغداد پایتخت عراق به درخواست رهبران سیاسی عراقی به خیابان‌ها آمدند و علیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور شعار سر دادند.
رویترز به نقل از شاهدان عینی خود افزود: تظاهرات کنندگان در میدان الحریه و همچنین در نزدیکی دانشگاه اصلی شهر بغداد تجمع کردند.
مردان و زنان عراقی در تظاهرات خود پرچم‌های سفید و سیاه و قرمز و پلاکاردهایی با شعارهایی ضدآمریکایی حمل می‌کردند و شعارهای علیه آمریکا که ائتلاف موسوم به ضد داعش را رهبری می‌کند، سر دادند. برخی از تظاهرات کنندگان لباس کفن نمادین که نشانه جانفشانی برای کشورشان است پوشیده بودند و شعارهایی مثل نه به آمریکا، نه به اسرائیل و نه به استعمار سر دادند.
العهد
شبکه ماهواره‌ای العهد عراق گزارش داد شیوخ  عشایر،  علما، سالخوردگان نیز در تظاهرات میلیونی محکومیت حضور اشغالگران آمریکایی شرکت کرده‌اند. بر اساس گزارش ین شبکه، عراق،‌نعم نعم للسیاده (حاکمیت آری)،‌ نعم نعم للعراق (عراق آری) و کلا کلا لمحتل (اشغالگر،‌هرگز) از جمله شعارهای شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی امروز است.
بی بی سی
شبکه خبری بی بی سی نوشت، جمعیت عظیمی از مردم عراق خیابان‌های پایتخت بغداد را اشغال کردند تا از آمریکا درخواست کنند خاک عراق را ترک کند.
این گزارش با بیان اینکه مقتدی صدر روحانی بانفوذ عراقی پیش از این خواستار حضور میلیونی مردم در اعتراض به حضور نظامیان خارجی در عراق شده بود افزود: ترور ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی و ابومهدی المهندس تنش‌ها را در این زمینه را افزایش داده است.
برخی از تظاهرات کنندگان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن حضور نظامی آمریکا در عراق محکوم شده بود.
خبرنگار بی بی سی حاضر در بغداد درباره این تظاهرات می‌گوید، این تجمع از تجمعات اعتراضی مردم عراق که خواستار تغییرات اساسی در دولت هستند جدا است.
الجزیره
شبکه الجزیره نیز بخش‌های مختلف این مراسم را به صورت زنده پوشش داد. در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش می‌کند، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

 به نقل از السومریه نیوز، مردم عراق صبح امروز (جمعه) در پاسخ به درخواست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی این کشور، برای حضور در تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، به صورت گسترده‌ای در در مرکز بغداد تجمع کردند.
 
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
تصاویر شبکه السومریه از تظاهرات امروز مردم عراق
در همین راستا، یک منبع امنیتی عراقی صبح امروز اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی این کشور همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا در بغداد، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و چند خیابان در مرکز بغداد را بسته‌اند. این منبع گفت که به دنبال فراخوان تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی، نیرو‌های امنیتی از شب گذشته در حال تشدید اقدامات امنیتی در نزدیکی دو پل «الطابقین» و «الجادریه» هستند و در حال حاضر چهار راه الطابقین و دو پل مذکور را با قرار دادن موانع امنیتی مسدود کرده‌اند.
 
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
 شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد، سفارتخانه آمریکا در بغداد نیز در واکنش به این تظاهرات میلیونی، در بغداد در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست از نزدیک شدن به سفارت آمریکا یا مناطقی که تظاهرات ضد اشغالگری برگزار می‌شود، اجتناب کنند. در مسیر‌های منتهی به ساختمان این سفارت بلوک‌های بزرگ بتنی قرار داده شده که بری روی آن‌ها خطاب به تظاهر کنندگان نوشته شده بود: «از این نقطه تجاوز نکنید. در صورت تلاش برای غلبه بر عبور از این نقطه، اقدامات بازدارنده‌ای علیه شما انجام خواهیم داد».
خبرنگار المیادین از میدان التحریر گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد.
ده‌ها هزار نفر از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات ضد اشغالگری آمریکا در حال رساندن خود به تقاطع دانشگاه بغداد نزدیک منطقه «الجادریه» مسیر تعیین شده برای آغاز تظاهراتی هستند که پیش‌بینی شده است به تظاهرات میلیونی و بی سابقه‌ای در عراق تبدیل شود. ازدحام خودرو‌ها و اتوبوس‌هایی که از استان‌های مرکز و جنوب بغداد آمده‌اند در مسیر‌ها و درواز‌های جنوبی شهر بغداد در ساعات بعد از ظهر تا شب گذشته به اوج خود رسیده بود.
 
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
در همین حال، خبرنگار شبکه المیادین از عزیمت تظاهرات‌کنندگان به سمت میدان التحریر در مرکز شهر بغداد خبر داد. خبرنگار این شبکه گزارش داد که تظاهرات کنندگان «کفن پوش» هستند و پرچم‌های عراق را در دستان خود دارند. بر اساس این گزارش، هواداران گروه‌های مقاومت و عشایر با در دست داشتن پرچم‌های خاص خود در تظاهرات شرکت کرده‌اند.
المیادین گزارش داد که پیام تظاهرات این است که گروه‌های مقاومت دارای پایگاه مردمی گسترده‌ای هستند و برای اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها فشار خواهند آورد. المیادین تاکید کرد: تظاهرات امروز اولین تظاهرات مردمی در نوع خود با این خیل گسترده جمعیت برای محکوم کردن حضور بیگانگان در عراق و لزوم خروج آن‌ها از این کشور است.
 
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب الله عراق با حضور در این تظاهرات، در گفتگو با شبکه المیادین تاکید کرد که عراقی‌ها امروز یکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.
«نعیم العبودی»، عضو ائتلاف «الفتح» پارلمان عراق هم در حاشیه تظاهرات بزرگ امروز گفت: موضع همه عراقی‌ها در مخالفت با حضور اشغالگران در کشورشان یکپارچه است. العبودی اظهار داشت: «هدف اصلی اخراج اشغالگران بیگانه از خاک عراق است و همه گزینه‌ها مطرح است».
«صفا التمیمی» سخنگوی گردان‌های «سرایا السلام» با حضور در این مراسم، به المیادین گفت: «تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد است و تمام فضا‌های میدان [التحریر]پر شده است... چیزی که امروز رخ می‌أهد، همه‌پرسی جمعی در مخالفت با حضور آمریکایی است». التمیمی تهدید کرد اگر «نیرو‌های اشغالگر آمریکایی» عراق را ترک نکنند، گام‌های دیگری برای اخراج آن‌ها برمی‌دارند.
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
«ریان الکلدانی» دبیر کل جنبش مسیحی «بابلیون» (زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی عراق) در حمایت از این تظاهرات گفت: «تمام اقشار مردم عراق امروز علیه حضور آمریکایی‌ها قیام کردند». الکلدانی تصریح کرد: «مردم عراق راه مسالمت‌آمیز و قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی را انتخاب کردند، اما تمام گزینه‌ها روی میز است. در تظاهرات امروز تمام فرقه‌های عراقی و کسانی که زیر پرچم عراق قرار دارند، مشارکت قدرتمندی دارند».
«علاء الربیعی»، از نمایندگان حزب سائرون در پارلمان عراق، در مصاحبه با السومریه نیوز گفت: «تظاهرات میلیونی امروز مردم عراق، روشن‌ترین و واضح‌ترین پیام مردم عراق به ترامپ و دولت آمریکاست که نیرو‌های خود را از کشور ما خارج کنند.»
 الربیعی افزود: دولت آمریکا با توهین به ملت عراق، مصوبه پارلمان این کشور برای خروج نیرو‌های امریکایی را نادیده گرفته و برای خروج نظامیان خود درخواست پول می‌کند. الربیعی تاکید کرد که ملت عراق به هیچ وجه اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی خود را نخواهد داد و نظامیان آمریکایی را از عراق بیرون خواهد کرد.
 
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
به گزارش آژانس خبری عراق (واع)، قیس الخزعلی، فرمانده عصائب اهل الحق وابسته به حشد الشعبی، در پیامی ضمن تشکر از مقتدی صدر برای این دعوت بزرگ، از ترامپ خواست تا پیام این تظاهرات میلیونی مردم عراق را به درستی درک کند و نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کند.
آژانس خبری عراق (واع) همچنین در گزارشی از خطبه‌های نماز جمعه امروز آیت الله سید احمد الصافی، نماینده آیت الله سیستانی در نجف، بر تاکید این شخصیت دینی بر حفظ تمامیت ارضی کشور عراق خبر داد. الصافی در خطبه‌های نماز جمعه نجف گفت که مرجعیت دینی در عراق خواستار احترام کشور‌های خارجی به تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور است.
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
آیت الله سید احمد الصافی 
شبکه المنار لبنان نیز گزارش داد که عراقی‌ها از مناطق و طوایف مختلف برای مشارکت در تظاهرات میلیونی اخراج نیرو‌های آمریکایی رهسپار بغداد شده‌اند.
شبکه الجزیره مباشر این تظاهرات را به صورت زنده پخش می‌کند، اما شبکه‌های العربیه و الحدث سعودی و اسکای نیوز عربی امارات علاقه‌ای به انعکاس این رویداد بسیار مهم ندارند. در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش می‌کند، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
شبکه ماهواره‌ای العهد عراق گزارش داد شیوخ عشایر، علما، سالخوردگان نیز در تظاهرات میلیونی محکومیت حضور اشغالگران آمریکایی شرکت کرده‌اند. بر اساس گزارش شبکه ماهواره‌ای العهد عراق، نعم نعم للسیاده (حاکمیت آری)، نعم نعم للعراق (عراق آری) و کلا کلا لمحتل (اشغالگر، هرگز) از جمله شعار‌های شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی امروز است.
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
در حال حاضر شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات در گفتگو با خبرنگار شبکه العهد تاکید می‌کنند که خواسته اصلی ما اخراج نظامیان اشغالگر از عراق است. مشارکت امروز ما پیام روشنی به آمریکایی‌ها برای خارج کردن نظامیانش از عراق است. شهروندان عراقی تاکید می‌کنند: هرگز از خواسته اول و آخر خود یعنی خروج نظامیان اشغالگر از کشورمان کوتاه نخواهیم آمد.
متن و حاشیه تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد حضور نیروهای آمریکایی
 
اما مقتدی صدر، رهب رجریان سائرون، امروز (جمعه) طی بیانه ای، با اعلام «وقفه موقت» در حرکت اخراج نیرو‌های خارجی از عراق، به مجموعه‌ای از شرایط و تعهداتی اشاره کرد که باید در مناسبات خارجی میان عراق و نیرو‌های اشغالگر آمریکایی مورد توجه قرار گیرد. در این بیانیه مقتدی صدر بر شروطی همچون بسته شدن تمام پایگاه‌های نظامی و دفاتر شرکت‌های امنیتی آمریکایی در عراق را مطرح کرد. همچنین بسته شدن آسمان عراق بر روی هواپیما‌های نظامی و جاسوسی نیرو‌های اشغالگر و ملغی کردن تمام پیمان‌های امنیتی با این کشور از دیگر شروط مطرح شده در بیانیه مقتدی صدر است.

در ادامه این بیانیه آمده است که چنانچه دولت آمریکا به این شروط عمل کند و از موضع خود برتر بینی با ملت عراق برخورد نکند، ائتلاف سائرون آماده است تا هرگونه عملیات بر ضد حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را به طور موقت متوقف سازد تا این نیرو‌ها بتوانند خاک عراق را ترک کنند.

خبرنگار شبکه المیادین به صورت زنده از بغداد گزارش داد که از حوالی ساعت ۸ صبح (به وقت محلی) مردم عراق در محله‌های مختلف بغداد حاضر شده‌اند تا تظاهرات گسترده ضد آمریکایی برگزار کنند.
المیادین همچنین گفت مردم عراق ضمن اعلام مخالفت خود با حضور نظامیان آمریکایی در کشورشان، این موضوع را محکوم کرده و خواستار خروج آنها هستند.
   
 
 به گزارش المیادین، عراقی‌ها با به اهتزاز درآوردن پرچم کشورشان در میدان التحریر، با حضور آمریکایی‌ها در این کشور مخالفت کردند.
بر این اساس، جمعیت مردمی که از نقاط مختلف بغداد برای مشارکت در تظاهرات ضد آمریکایی به مرکز این شهر می‌آیند در حال افزایش است.
تظاهرات‌کنندگان عراقی با در دست داشتن پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو»، از گروه‌های مقاومت در این کشور حمایت کردند.
 

 
خبرنگار المیادین از میدان التحریر گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد.
ده‌ها هزار نفر از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات ضد اشغالگری آمریکا در حال رساندن خود به تقاطع دانشگاه بغداد نزدیک منطقه «الجادریه» مسیر تعیین شده برای آغاز تظاهراتی هستند که پیش‌بینی شده است به تظاهرات میلیونی و بی سابقه‌ای در عراق تبدیل شود.
ازدحام خودروها و اتوبوس‌هایی که از استان‌های مرکز و جنوب بغداد آمده‌اند در مسیرها و دروازهای جنوبی شهر بغداد در ساعات بعد از ظهر تا شب گذشته به اوج خود رسیده بود.
    
 
 المیادین گزارش داد این تظاهرات اولین حضور مردمی در چنین وسعتی برای محکوم کردن حضور نظامیان خارجی در عراق است.
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گروه کتائب حزب الله عراق با حضور در این تظاهرات، در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که عراقی‌ها امروز یکصدا مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را فریاد می‌زنند.
در یکی از مکان‌های تظاهرات ضد آمریکایی بغداد، بنر بزرگی از تصویر سردار حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» معاون شهید الحشدالشعبی عراق به چشم می‌خورد.

 
تظاهرات‌کنندگان عراقی با محکوم کردن اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، شعار «از کشور ما خارج شوید، قبل از اینکه اخراجتان کنیم» سر می‌دهند.
«صفا التمیمی» سخنگوی گردان‌های «سرایا السلام» با حضور در این مراسم، به المیادین گفت: «تعداد تظاهرات کنندگان بسیار زیاد است و تمام فضاهای میدان [التحریر] پر شده است... چیزی که امروز رخ می‌أهد، همه‌پرسی جمعی در مخالفت با حضور آمریکایی است».
التمیمی تهدید کرد اگر «نیروهای اشغالگر آمریکایی» عراق را ترک نکنند، گام‌های دیگری برای اخراج آنها برمی‌دارند.
 
    در این مراسم پلاکاردهای ضد آمریکایی و آدمک‌های به‌دار آویخته‌شده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در دست تظاهرات‌کنندگان عراقی به چشم می‌خورد.
«محمد کریم» عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق به رهبری هادی العامری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد: «بوق‌های رسانه‌ای آمریکا امروز نمی‌تواند اراده ملت عراق را برای اخراج اشغالگران از کشورشان در هم شکند».
تظاهرات‌کنندگان عراقی همچنین بنرهایی خطاب به نظامیان اشغالگر آمریکایی با خود حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «خارج شوید تا زنده بمانید!»

 
«نعیم العبودی»، عضو ائتلاف الفتح پارلمان عراق  هم در حاشیه تظاهرات بزرگ امروز گفت موضع همه عراقی ها در مخالفت با حضور اشغالگران در کشورشان یکپارچه است.
العبودی اظهار داشت: «هدف اصلی اخراج اشغالگران بیگانه از خاک عراق است و همه گزینه ها مطرح است».
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق تظاهرات امروز، در بیانیه‌ای از دولت بغداد خواست تا تمامی پایگاههای نظامی آمریکا را ببندد.
صدر تأکید کرد: «اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و دشمن برخورد خواهد شد.»
 
         
«ریان الکلدانی» دبیر کل جنبش مسیحی «بابلیون» (زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی عراق) در حمایت از این تظاهرات گفت: «تمام اقشار مردم عراق امروز علیه حضور آمریکایی‌ها قیام کردند».
الکلدانی تصریح کرد: «مردم عراق راه مسالمت‌آمیز و قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی را انتخاب کردند اما تمام گزینه‌ها روی میز است. در تظاهرات امروز تمام فرقه‌های عراقی و کسانی که زیر پرچم عراق قرار دارند، مشارکت قدرتمندی دارند».
سفارتخانه آمریکا در بغداد نیز در واکنش به این تظاهرات میلیونی، در بغداد در بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست از نزدیک شدن به سفارت آمریکا یا مناطقی که تظاهرات ضد اشغالگری برگزار می‌شود، اجتناب کنند.

 
«نصر الشمری» معاون دبیر کل جنبش «النجباء» عراق نیز در گفت‌وگو با المیادین، تظاهرات امروز در بغداد را «ضربه دیگری به آمریکا» توصیف کرده و گفت: «ترامپ باید به صدای مردم عراق گوش دهد».
الشمری با بیان اینکه نظامیان آمریکایی باید از عراق خارج شوند، تاکید کرد: «در غیر این‌صورت با مقاومت عراقی‌ها مواجه خواهند شد و محکوم به مرگ خواهند بود».
وی همچنین افزود که حضور نظامیان آمریکایی در عراق، غیرقانونی و خلاف تصمیم پارلمان این کشور است.
«جعفر البطاط» فرمانده پلیس فدرال عراق تعداد تظاهرات‌کنندگان را بیش از یک میلیون نفر تخمین زد.
              
 
«علاء الربیعی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون در مصاحبه با وبگاه «السومریه نیوز» گفت تظاهرات میلیونی امروز پیامی به رئیس‌ جمهور آمریکاست مبنی بر اینکه «در امور داخلی ما دخالت نکن».
با گذشت پنج ساعت از آغاز تظاهرات عراقی‌ها در بغداد ضد اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، مردم هنوز حضور گسترده، پررنگ و خستگی‌ناپذیری در خیابان‌های مختلف پایتخت دارند.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1