تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۱۶۸۸۶
کبنا گزارش می‌دهد

بارش برف راه ارتباطی ۷۵ روستای دیشموک را مسدود کرد / زیرساخت‌هایی برای زمستان پربرف و باران کهگیلویه و بویراحمد

۰
زمستان پر برف و باران و زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛از صبح امروز (چهارشنبه 2 بهمن ماه 98) بارش شدید برف در شهر یاسوج و برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز، که بلافاصله اولین خبری منعکس شد، تعطیلی مدارس نوبت عصر مناطق برفگیر بود. به گفته صدا و سیما برخی از والدین دانش آموزان از عدم اطلاع رسانی در خصوص بارش برف و تعطیلی مدارس گلایه مند بودند.
در ادامه بعضی از اخبار استان در خصوص وضعیت آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد و جاده‌ها را مشاهده می‌کنید.

بارش برف راه ارتباطی ۷۵ روستای دیشموک را مسدود کرد 

بخشدار دیشموک در شهرستان کهگیلویه گفت: به دلیل بارش برف، بارندگی شدید و سیلابی شدن رودخانه ها و دره های فصلی ،راه ارتباطی ۷۵ روستا در بخش دیشموک با مرکز این بخش مسدود شده است.
صفا حبیبی اظهارداشت: به علت بارش سنگین برف راه ارتباطی این تعداد روستا با شهر دیشموک مرکز این بخش مسدود است.
وی افزود: بیشتر راه‌های روستایی بخش دیشموک به علت خاکی و شوسه بودن دچار خسارت نیز شدند.
حبیبی تصریح کرد: با توجه به به بارش شدید برف و کولاک از امروز صبح در این بخش احتمال آبگرفتگی راه های روستایی و رانش زمین نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: در شهر دیشموک نیز تنها با زنجیر چرخ امکان تردد وجود دارد.
حبیبی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲ دستگاه لودر و گریدر در بخشداری مستقر هستند افزود: با مساعد شدن هوا کار بازگشایی مسیرها با اولویت بندی انجام خواهد شد.
دیشموک یکی از محروم ترین شهر های ۱۸ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که از بسیاری از امکانات اولیه محروم است.
بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۸۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
بیش از ۹۷۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که میانگین شاخص آسفالت راه روستایی در این شهرستان ۳۵ درصد است .
طول راههای شهرستان کهگیلویه یکهزار و ۲۷۲ کیلومتر است که از این میزان ۲۰۰ کیلومتر شوسه و ۳۰۰ کیلومتر نیز خاکی است.

زیرساخت‌هایی برای زمستان پربرف و باران کهگیلویه و بویراحمد
برای کم شدن تاثیرات منفی زمستان پر برف و باران امسال کهگیلویه و بویراحمد زیرساخت هایی نیاز است که در صورت تحقق افزون بر رفاه حال مردم امکان استفاده گردشگران از این زیبایی ها را فراهم خواهد کرد.
اگرچه طرح زمستانی دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی در روزهای زمستان در حال انجام است و تا پایان فروردین هم ادامه دارد اما نوسازی ماشین آلات مورد استفاده راهدارخانه ها، ناوگان حمل و نقل عمومی و زیرساخت های پیست اسکی کاکان از جمله نیازهای زمستانی در استان است.
هم اکنون۲۳ راهدارخانه ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد در حال خدمات رسانی به مسافران هستند.
در این راهدارخانه‌ها بیش از ۲۵۰ نفر آماده باش و ۱۰۰ نفر نیروی پشتیبان برای ارائه خدمت به مسافران در عملیات‌های راهداری پائیز و زمستانه مستقر هستند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه وبویراحمد می گوید: این استان با داشتن ۷۹ گردنه برفگیر به طول ۳۲۷کیلومتر،۶۶ محور برفگیر به طول ۲ هزار و ۸۴۶ کیلومتر و ۳۰ تونل به طول ۱۵ کیلومتر موقعیت توپوگرافی خاصی در زمستان دارد که نیازمند توجه بیشتری است.
محمد نصیری راد اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل راهداری یکی از مهمترین نیازهای طرح زمستانی راهداری کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: هم اکنون ۱۷۴ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین برای خدمات رسانی در اختیار این اداره کل است. 
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: میانگین عمر ماشین آلات استان ۲۰ سال است که بالاتر از متوسطه کشوری است که این امر باعث شده برخی مواقع در هنگام  عملیات راهداری با مشکلاتی مواجه شویم.
محمد نصیری راد اظهار داشت:هم اکنون ۷۱۰ خودرو سواری،۹۲ مینی بوس، ۷۷۳ اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی کهگیلویه و بویراحمد مشغول فعالیت هستند.
وی بیان کرد: زیرساخت های حمل و نقل اتوبوس در استان مطلوب است اما میانگین عمر خودروهای سواری حمل و نقل عمومی کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از متوسط کشوری است که با توجه به اینکه استان ما سرزمینی کوهستان است نیازمند نوسازی است.
وی گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۴هزار سفر انجام داد که در این سفرها ۷۷۳هزار مسافر جابه جا شده است.
نصیری راد ادامه داد: جابه جایی این تعداد مسافران در جاده های استان آن هم تنها در بخش حمل و نقل عمومی نشان دهنده تردد بالا در جاده های استان است.
پیست اسکی کاکان که افزون بر نیاز مردم استان می تواند محلی برای  جذب گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور باشد محل خوبی برای سرمایه گذاری است اما این مهم هنوز محقق نشده است.
 پیست کاکان در سال ۱۳۷۳ با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال ۸۴ امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و ۲ دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت. 
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ساماندهی این پیست، گفت: کار ساماندهی و تجهیز پیست اسکی کاکان در دستور کار قرار گرفته است.
مجید صفایی با اشاره به اینکه این پیست در فصل زمستان میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است تاکید کرد: توسعه و تجهیز آن با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ضروری است.
صفایی عنوان کرد: با هدف توسعه گردشگری و ایجاد فضای بانشاط برای مردم جشنواره برفی امسال در پیست اسکی کاکان برگزار خواهد شد.
این پیست به طول ۶۰۰ متر در جاده ارتباطی یاسوج - اقلید و در منطقه سردسیری کاکان شهرستان بویراحمد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲ هزار و ۶۰۰ متر است.
معرفی و رونق غذاهای محلی مانند آش کارده، آش دوغ، آش ماست در هوای سرد زمستانی بخش دیگری از جاذبه های این پیست اسکی به عنوان یک جاذبه گردشگری است. 
بر اساس گزارش راهداری استان و به استناد آمار استخراجی از دستگاه های تردد شمار در روزهای تعطیل بیش از ۱۲ هزار خودرو و در روزهای غیر تعطیل تا ۳ هزار خودرو در مسیر پیست اسکی کاکان عبور و مرور می کند. 
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: میزان بارش باران امسال در استان تا روز بیست و پنجم دی ۲۵۲ میلیمتر بوده است.
ولی بهره مند اظهار داشت: بارش در بخش های وسیعی از استان به صورت برف بوده است.
وی بیان کرد: سرما و یخبندان جاده ها با توجه به اینکه در شهرهای شمالی دمای هوا تا هشت درجه زیر صفر نیزگزارش شده در بسیاری از روزهای زمستان در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.



مدارس بویراحمد و دنا در نوبت عصر چهارشنبه تعطیل شد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارش باران و برف و برودت هوا سبب تعطیلی تمامی مدارس مقاطع مختلف در شهرستان‌های بویراحمد و دنا، مناطق روستایی دیشموک در نوبت عصر امروز شد.
هادی زارع پور گفت:  به‌دلیل شدت بارش‌ برف و براساس تصمیم شورای آموزش و پرورش استان، تمامی مدارس شهرستان های بویراحمد  و دنا شیفت عصر تعطیل است.
وی افزود: تمامی مدارس مناطق عشایری استان، مناطق روستایی دیشموک، لوداب و مارگون در تمامی مقاطع نیز تعطیل اعلام شدند.
افزون بر ۱۶۱ هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بارش های اخیر استان تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به ترتیب دوگنبدان ۸. و دهدشت ۳. میلیمتر بوده است.
ولی بهره مند بیان کرد: شدت بارش ها طی بعد از ظهر امروز و امشب است و این سامانه به تدریج صبح روز پنجشنبه از جو استان خارج خواهد شد.
وی ابراز داشت: سی سخت ۲.۴ - و امامزاده جعفر به ترتیب ۱۶.۶ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1