کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از ژئو پارک در قشم تا دره ستارگان در قشم

29 دی 1398 ساعت 13:44

دره‌ ستارگان یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر قشم به شمار می رود.


دره‌ ستارگان یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر قشم به شمار می رود. این مکان را با نام دره ستاره ها نیز می شناسند ولی در بیشتر مواقع از آن با نام دره ستارگان یاد می کنند. این جاذبه گردشگری بسیار دیدنی در روستای برکه خلف واقع شده و در 5 کیلومتری ساحل جنوبی قشم قرار گرفته است که با این شهر زیبا تقریبا حدود 20 کیلومتر فاصله دارد و این بدین معناست که اگر شما بخواهید با ماشین به دیدن این دره بروید 25 دقیقه راه پیش رویتان است.
علت به وجود آمدن آن
این مکان در تور قشم  بسیار عجیب و شگفت انگیز است؛ زیرا زمانی که در این دره حضور دارید، حسی نتفاوت به شما دست خواهد داد که گویی در سیاره مریخ قرار گرفته اید. علت آن هم این است که صخره هایی در این منطقه وجود دارند که بسیار بلند و عجیب هستند. دلیل به وجود آمدن چنین مکانی رویداد هایی است که در میلیون سال قبل رخ داده است. در واقع این دره به علت تندبادهای شدید و زیاد، رگبار‌های فصلی و آب‌های سطحی است که طی سال‌های طولانی به وجود آمده اند. زمانی که در قشم از آب بیرون آمد (2میلیون ها سال قبل) در اثر باد و باران چنین منطقه ای شکل گرفته است.
نام این دره
به گزارش سفر باتو ، نام این مکان شگفت انگیز و خارق العاده را افراد قدیمی این منطقه بر آن گذاشته اند زیرا عقیده داشتند که این دره به دلیل افتادن یک ستاره نقش بسته است. در واقع نام اصلی آن استاله کفته است به معنای ستاره افتاده. وقتی که نام آن را به زبان فارسی ترجمه کردند به دره ستارگان تبدیل شد.
شب‌ها در دره ستارگان
با تاریک تر شدن هوا، امواج صوتی بر اثر وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه لای ستون ها و حفره های دره ستارگان به وجود می آیند که این مسئله باعث شده تا برخی از اهالی به این باور برسند که شب ها ارواح و اجنه به این رفت وآمد دارند.
شب های این دره، بسیار خارق العاده و شگفت انگیز است. سکوت و آرامشی در این دره وجود دارد که بسیار دست نیافتنی است و ستارگان تا حد زیادی به زمین نزدیک می شوند و برخلاف اهالی که شب هرگز پایشان را به این دره نمی گذارند؛ ولی شب ها در این منطقه بسیار رویایی و دلنشین است پس پیشنهاد می شود که هرگز آن را از دست ندهید.
ژئو پارک در قشم
ویژگى ها و خصوصیت هاى این دره یعنی دره ستارگان به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم و جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى بسیار زیبا، تنها ژئو پارک خاورمیانه است. دره ستارگان و تنگه چاهکوه دو پدیده ای هستند که هر دو از فرسایش سنگ های رسوبی به وجود آمده اند. چنین دره هایی تنها در کشور آمریکا مشاهده شده است و نظیر ان در ئنیا وجود ندارد که این مسئله باعث ارزشمند تر شدن این مکان می شود.
بخش‌های این دره
از دیگر بخش های این دره می توان به مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى اشاره کرد که این پدیده ها تاثیر بسزایی در زیبا تر شدن این مکان داشته اند. به علت سست بودن جنس لایه ها، احتمال می دهند که بعد از هر بارندگى شدید تغییرات آشکاری در شکل ظاهری این دره ایجاد شود هر چند لازم است بدانید که به ندرت در این منطقه باران می بارد. در اطراف این ستون ها و این دره راه هاى تنگ و باریك و گاهی پهن و بزرگی به چشم می خورد که با نظم خاصی چشم گردشگران و بازدید کننده ها را به خود خیره می کنند و آنها را مجذوب خود می کنند.
جنس این دره
دو جنس متفاوت در دیواره های دره ستارگان وجود دارد یعنی لایه های زخیم و لایه های نازک. لایه های ضخیم با جنسی نرم و طیف رنگی از کرم تا خاکستری روشن در زیر لایه های نازک که به نسبت سخت و دارای طیف رنگی سفید تا خاکستری تیره است، قرار گرفته اند. در لایه زیرین که همان لایه زخیم است، سستی هایی وجود دارد و در برابر فرسایش سریع تخریب می شوند اما لایه نازک رویی بسیار محکم و مقاوم است و از لایه زیرین محافظت می کند، استحکام و مقاومت این لایه به علت وجود نوعی سیمان طبیعی (آهکی) در ترکیبات خاک این لایه است. اگر بخشی از لایه روی از بین برود و یا شکافی داشته باشد، لایه زیرین به سرعت فرسایش یافته و باعث به وجود آمدن دره های کوچک و شکاف های مختلفی می شود.
اگر تمایل دارید که به شهر قشم سفر کنید، حتما از این دره نیز دیدن نمایید؛ چرا که این دره شما را به آرامشی که همیشه آرزوی آن را داشتید، می رساند پس هرگز از بازدید این منطقه سر باز نزنید.
 
 


کد مطلب: 416762

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/416762/ژئو-پارک-قشم-دره-ستارگان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1