تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۴۱۶۶۴۸
واشنگتن‌پست:

ترامپ اروپایی‌ها را برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام تحت فشار گذاشت

۰
ترامپ اروپایی‌ها را برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام تحت فشار گذاشت
کبنا ؛یک روزنامه آمریکایی ادعا کرده دونالد ترامپ با «تهدیدی شوکه‌کننده» کشورهای اروپایی را برای فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام تحت فشار قرار داده است.
 یک روز پس از فعال شدن ساز و کار حل اختلافات در برجام از سوی سه کشور اروپایی، یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده چند روز قبل در پیامی محرمانه به سه کشور اروپایی حاضر در برجام هشدار داده بود که در صورت عدم همراهی با سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن، با اعمال تعرفه بر خودرو مواجه می‌شوند.
روزنامه «واشنگتن پست» چهارشنبه  به نقل از چند مقام اروپایی مطلع در این زمینه نوشت که دونالد ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال  و آن‌ها را  تهدید کرده بود که در صورت خودداری از فعال کردن ساز و کار حل اختلافات در برجام،  تعرفه  ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد کرد.
«جرمی شاپیرو» تحلیلگر اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت که تهدید به اعمال تعرفه از سوی آمریکا یک تاکتیک مافیایی است. او گفت: «تهدید به اعمال تعرفه، تاکتیکی مافیاگونه است و روابط میان کشورهای متحد نباید اینطور باشد.»
واشنگتن‌پست نوشته هنوز مشخص نیست که آیا این تهدید ترامپ موجب شده کشورهای اروپایی تصمیم به فعال‌سازی مکانیسم حل و فصل اختلاف بگیرند یا خیر، زیرا کشورهای اروپایی از چند هفته پیش هشدار می‌دادند ممکن است ساز و کار مورد نظر را فعال کنند. 
یک مقام ارشد آمریکایی نیز در باره هشدار دولت  ترامپ به سه کشور  اروپایی در زمینه اعمال تعرفه بر خودرو گفت: «ما آشکار ساخته‌ایم که برجام توافقی وحشتناک است.»
این مقام آمریکایی اذعان کرد که پیش از تهدید اروپایی‌ها، سه کشور یاد شده در پی فعال ساختن ساز و کار حل اختلافات در برجام بودند.
این مقام آمریکایی گفت: «اجماع بین اروپایی‌ها در مورد لزوم پاسخگویی به تهران از هفته‌ها قبل شکل گرفت و رفتار تنش‌زای ایران و نقض توافق هسته‌ای از سوی این کشور به عاملی پیش‌برنده در این راستا تبدیل شد.»
یک مقام ارشد اروپایی که مایل به افشای هویتش نبود نیز گفت که مقامات آمریکایی این تهدید دولت ترامپ را به طور مستقیم و نه از طریق سفارت‌خانه‌های خود به لندن ، پاریس و برلین انتقال داده بودند.
آلمان، انگلیس و فرانسه روز سه ‌شنبه در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1