تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۴۱۶۶۲۴
رئیس کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمد؛

طرح «سفیران صلح» در یاسوج؛تاکید ویژه دستگاه قضا بر احیای فرهنگ صلح و سازش

۰
کبنا ؛نشست سفیران صلح با همفکری ریش سفیدان و بزرگان بویراحمد در یاسوج برگزار شد،جمعی از بزرگان و ریش سفیدان بویراحمد گرد هم آمدند تا منادیان صلح در ایلات و طوایف باشند.
حسن نگین تاجی،رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی به خصلت زیبای مردمی بودن در انتخاب مدیران دستگاه قضایی در استان اشاره نمود و اظهار داشت:همیشه احترام خاصی برای بزرگان و ریش سفیدان قائل بوده ، هستم و خواهم بود.
نگین تاجی افزود:شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مصداق مردمی بودن بود. و این مردمی بودن موجب شد سردار دلها شود.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه به مسئله ی تحول در دستگاه قضایی اشاره نمود و گفت:تحول در دستگاه قضایی یک موضوع راهبردی است و در بحث فرهنگ صلح  و سازش این اصل بسیار برجسته است.
وی با بیان این که فرهنگ صلح و سازش ریشه در فطرت همه ی جوامع بشری دارد، بیان داشت: بهترین فرهنگ صلح و سازش در فقه شرعی و دینی اسلام بیان شده است.

رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:کسانی که در بین مردم به صلح و سازش می پردازند از خوشحال ترین انسان ها هستند و این فرهنگ در نظام حقوقی ما به تبعیت از اندیشه های دینی ما حاصل شده است.
نگین تاجی در ادامه به مطرح شدن «سفیران صلح » در استان و کشور اشاره نمود و اظهار داشت: طرح «سفیران صلح» برای اولین بار در کشور از سوی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در قوه قضائیه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.
وی گفت:در استان های عشیره ای از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان خارج از شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد بهره می بریم و مطمئن هستیم با این چهره های مهربان قطعاً این طرح بسیار مؤثر خواهد بود.

 رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست تصریح کرد: یکی از اصول بنیادینی که در صنعت تحول دستگاه قضایی از سوی حضرت آیت الله رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه تأکید ویژه شده است،بحث احیای فرهنگ صلح و سازش است و یکی از اهداف مهم شورای حل اختلاف بحث ایجاد صلح و سازش ریشه ای بین مردم است.
وی افزود:از اهداف اساسی ایجاد شوراهای حل اختلاف بحث کاهش اطاله دادرسی، کاهش ورودی پرونده ها به محاکم دادگستری،دادگاه ها و دادسراها است.
طبیعتاً وقتی ورودی به دستگاه قضایی کمتر میشود قاضی با فرصت بیشتری که پیدا می کند،به پرونده های پیچیده و مهمتری می پردازد.
 نگین تاجی به سفیران صلح شهرستان بویراحمد گفت:شما می دانید دعوایی که از طریق صلح و سازش و به صورت ریشه ای مطرح میشود برای همیشه برطرف می شود در حالیکه در رسیدگی در دستگاه قضایی یک پرونده بعد از سالها که به نتیجه برسد و بعد از آن پرونده های متعدد دیگری هم ایجاد می شود بنابراین صلح و سازش و کاری که در شوراهای حل اختلاف انجام می شود از باب پیشگیری از وقوع جرم جایگاه بسیار وسیعی دارد.

وی بیان داشت: به لحاظ اینکه حجم ورودی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف زیاد شده است و این اطاله دادرسی در شورای حل اختلاف کماکان ادامه دارد یک طرحی ارائه شده است که از ظرفیت ریش سفیدان، متنفذین و بزرگان خارج از شورای حل اختلاف استفاده شود.
وی گفت: با توجه به ویژگی عشیره ای بودن منطقه ­ی ما قطعاً شما احساس می کنید یک بحث توهین و تهدید که در جامعه به عنوان جرم اول در استان محسوب می شود به راحتی با ارجاع این موضوع به ریش سفیدان و بزرگان منطقه، حل و فصل می شود، و این فرصتی برای قضات ایجاد می شود تا به پرونده های مهمتر که از پیچیدگی قضایی برخوردار هستند بپردازند و رضایتمندی مردم را فراهم کنند.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان اظهار کرد: با توجه به منطقه بندی و بهترین اشخاص انتخاب شدند و ما وظیفه داریم فرهنگ احترام به مردم و ریش سفیدان را در بین همکاران جا بیندازیم با توجه تجربه تاریخی و شناختی که از ایلات و طوایف استان داریم ،در تمام ابعاد توانایی کمک به ما را دارند.
در ادامه ی این نشست 2 نفر از حاضران به نمایندگی از سایر بزرگان و ریش سفیدان ،مطالبی را در خصوص فرهنگ صلح و سازش در استان و حتی خارج از استان که توسط سفیران صلح انجام گرفته بیان نمودند.

 

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1