تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۴۱۶۴۸۵
کبنا گزارش می‌دهد

تجمع مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران / پیامد‌های پذیرش دیرهنگام شلیک به هواپیما مسافربری

۱
۰
تجمع مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران / پیامد‌های پذیرش دیرهنگام شلیک به هواپیما مسافربری
کبنا ؛اطلاع رسانی دیرهنگام در باره نحوه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی سبب شد تا واکنش‌های زیادی به آن صورت گیرد. علاوه بر اینکه سیاسیون، شخصیت‌ها و مسئولان زیادی نظرات‌شان را در این باره بیان کردند، دانشجویان دانشگاه‌های تهران نیز در این خصوص تجمع کردند.
ایسنا در باره تجمع دانشجویان نوشت: «دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف و ... در ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ و جانباختن تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگانی که از مسافران این هواپیما بودند مقابل دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی‌تکنیک تهران) تجمع کردند.»
تجمع دانشجویی

 صبح چهارشنبه گذشته بر اثر بروز خطای انسانی، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان از جمله دانشجویان و دانش‌آموختگان برخی دانشگاه‌های کشورمان و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد.  عصر شنبه در پی تایید این خبر  دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف،، تهران ، خواجه نصیر و ... با روشن کردن شمع داخل دانشگاه یاد ایشان را گرامی‌ داشتند.
هم‌چنین تعدادی از شهروندان تهرانی نیز در مقابل دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف، تهران و .... در همدردی دانشجویان با خانواده جانباختگان و گرامیداشت یاد دانشجویان همراهی کردند.
حاضران در این تجمع با سردادن  شعارهایی خطاب به مسوولان مرتبط با این واقعه خواستار پاسخگویی و استعفای آن‌ها شدند.
در این تجمع هم‌چنین با سر دادن شعارهایی نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی در این موضوع انتقاد شد.
نیروهای پلیس نیز برای برقراری نظم و آرامش در این تجمع حضور داشتند.

فارس  در این باره نوشت: جمعی از دانشجویان تجمع‌کننده امروز، شعارهای ساختارشکنانه‌ای دادند و فضا را به سمتی بردند که منجر به تحریک یک عده و پاره کردن بنر حاج قاسم سلیمانی شد.

تجمع دانشجویی که به شعارهای تند و پاره کردن عکس حاج قاسم انجامید

درپی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 که به‌دلیل خطای انسانی رخ داد، مراسم‌های جداگانه‌ای در گرامیداشت جان‌باختگان این حادثه در دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر برگزار شد.



برخی دانشجویان این دو دانشگاه با در دست داشتن شمع و نیز قرائت فاتحه و حضور در مقابل درب دانشگاه‌های مذکور، یاد جان‌باختگان سقوط هواپیما را زنده کردند.
 

 
در دانشگاه امیرکبیر در ادامه مراسم تعدادی از دانشجویان که بین 700 تا هزار نفر برآورد می شدند از دانشگاه خارج و وارد خیابان شدند و به‌سمت ضلع شمالی تقاطع حافظ و طالقانی حرکت کردند. در ابتدا مامورین ناجا شرایطی را فراهم کردند تا دانشجویان تجمع و بتوانند شعار دهند اما در ادامه با ورود خیابان اصلی و بسته شدن این نقطه و ترافیک شدید ناجا دانشجویان را متفرق کرد.
دانشجویان با شعار عزا عزاست امروز شروع کردند و در نهایت با شعارهایی علیه مسوولین کشور این تجمع به فضای اعتراضی تند و رادیکال تبدیل شد. 
جمعی از حاضرین، شعارهای ساختارشکنانه را به سمتی بردند که منجر به تحریک یک عده و پاره کردن بنر حاج قاسم سلیمانی شد. 


 
گفتنی است سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در حوالی شهرستان شهریار در روز چهارشنبه 18 دی‌ماه باعث جان باختن 176 از هموطنان‌مان و تعدادی تبعه خارجی شد.
  ابهام درباره علّت این سانحه دردناک تا صبح امروز ادامه داشت تا اینکه ستاد کل نیروهای مسلّح در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل تحرکات آمریکا در منطقه و تهدید جمهوری اسلامی به‌ حمله، پدافند هوافضای سپاه به اشتباه بوئینگ 737 را مورد اصابت قرار داده است.

تجمع مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران

 
ایرنا در این باره نوشت: حاضران در این تجمع با سردادن شعارهایی خطاب به مسوولان مرتبط با این واقعه خواستار پاسخگویی و استعفای آن‌ها شدند.
مردم تهران در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به جان باختن جمعی از هموطنان شد، مقابل دانشگاه‌های اصلی پایتخت در خیابان‌های حافظ، انقلاب و آزادی تجمع کردند.
مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور زیاد مردم بویژه جوانان موجب شده است تا جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کنند. جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر حرکت است کرد.
تعدادی از اجتماعی کنندگان شمع روشن کرده و عکس مسافران جان باخته را در دست دارند. همین تجمع با شمار کمتری از شرکت کنندگان در مقابل دانشگاه تهران برگزار شد و دانشجویان تلاش داشتند به یاد هم‌کلاسی‌های درگذشته‌شان در سقوط هواپیما شمع یادبود روشن کنند.
دانشگاه صنعتی شریف نیز شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان و مردم بود. محور اصلی اعتراض‌های برگزار شده پذیرش و اعلام دیرهنگام نقش پدافند هوایی در سقوط هواپیما است.

پیامد‌های پذیرش دیرهنگام شلیک به هواپیما مسافربری

امیر هاشمی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در این باره برای فرارو نوشت؛ بالاخره امروز صبح هم مانند همه صبح‌های ۹ روز گذشته که پس از بیدار شدن، بلافاصله با ترس و اضطراب، گوشی‌های‌مان را برای پیگیری اخبار روشن کردیم، شوک دیگر فرود آمد و بیانیه ستاد کل نیرو‌های مسلح را دیدیم که علیرغم سه روز انکار مقامات، به ساقط شدن هواپیما به دست پدافند هوایی کشور اشاره کرده بود. جدا از خودِ این خطای بزرگ و غیرقابل چشم‌پوشی (که حتما کارشناسان درباره‌اش خواهند نوشت و برای مردم روشن‌سازی خواهند کرد)، چند پیامد مهم این خبر را در زیر می‌آید:
نخست از همه، فروپاشی باقی‌مانده‌های اعتماد به نظام خبررسانی انحصاری در کشور است. کسانی که تاکنون اندک اعتمادی به اخبار رسمی کشور داشتند، اکنون و پس از سه روز انکار قاطعانه ساقط کردن هواپیما از سوی پدافند هوایی، دیگر چگونه می‌توانند به باقی اخبار رسمی منتشر شده اعتماد داشته باشند؟ اینکه سه روز چنین خبر مهمی از مردم (و احتمالا بخشی از مسئولین) پنهان نگاه داشته و بلکه انکار می‌شد، آن هم در حالی‌که تقریبا همه رسانه‌های خارجی و کانال‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، همگام با مقامات غربی به شلیک پدافند هوایی ایران به این هواپیما اشاره داشتند، معنایی به جز تقدیم دو دستی مجرا‌های خبررسانی به خبرگزاری‌های بیگانه ندارد.
مایک پمپئو به‌عنوان یکی از نخستین سیاستمداران غربی‌ای که با قاطعیت می‌گفت: هواپیما از سوی خود ایران ساقط شده، همان شخصی است که در یک همایش، با خنده و آشکارا می‌گوید زمانی که رئیس سازمان سیا بوده، در راستای منافع امریکا مدام اقدام به دروغ‌سازی و انتشار موفقیت‌آمیز آن‌ها می‌کردند. طبیعتا همچنان این شخص و این سازمان دروغ‌هایی علیه منافع ایران منتشر خواهند کرد. اما تفاوت در این است که این بار اذهان جهانیان و ایرانیان آمادگی بیشتری برای پذیرش سخنان مسئولین غربی و امریکایی دارند. اگر مسئولین در همان ساعات نخستین سقوط هواپیما و پیش از آنکه مسئولین غربی این ادعا را داشته باشند، خطای‌شان را می‌پذیرفتند، و یا دست‌کم اینگونه با قطعیت انکار نمی‌کردند، اینگونه ته‌مانده‌های اعتماد به مسئولین کشور و رسانه‌های در اختیار آنان فرو نمی‌ریخت. اگر پرواز خارجی نبود و رسانه‌ها و مسئولین غربی اینچنین پیگیر نمی‌شدند، ممکن بود دیرتر از این اعتراف کنند یا حتی اصلا به گردن نگیرند؟
دوم، کم شدن قدرت مانور ایران در برابر جنایت امریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری بندرعباس به دوبی در سال ۱۳۶۷ است. امریکا تاکنون ادعا می‌کرد که خطای انسانی رخ داده بود و ایران این توجیه را نمی‌پذیرفت. اکنون که ایران پذیرفته خطای انسانی رخ داده، عملا به معنای پذیرش ادعای دروغین امریکا برای لاپوشانی این جنایت است.
سوم، نا امن نشان دادن آسمان ایران برای پرواز‌های خارجی است. چیزی که در دو روز گذشته و با لغو پرواز‌های شرکت لوفتهانزای آلمان آغاز و اندک اندک به اتریش و سوئد و ترکیه هم کشیده شد. هرچند پس از این خطای رخ‌داده در شلیک به هواپیمای ایران- اوکراین، دقت و حساسیت سامانه پدافندی کشور بالاتر خواهد رفت و تقریبا قطع به یقین می‌توان مطمئن بود دیگر هرگز چنین خطایی رخ نخواهد داد، اما همان یک شلیک کافی بود تا نه تنها ترس را به دل دیگر خطوط هواپیمایی جهان بیندازد و حاضر به ریسک کردن نباشند، بلکه رسانه‌های غربی نیز بی‌گمان بر این موج سوار شده و به این فضا دامن می‌زنند. در این میان به جز تبلیغات روانی و منفی علیه امنیت ایران، کاهش پرواز‌های مستقیم به ایران و زیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از یکسو و کاهش استفاده از آسمان ایران برای خطوط هواپیمایی خارجی و بنابراین کاهش درآمد ایران که از این هواپیما‌ها دریافت می‌کرد، از سوی دیگر قابل توجه است.
چهارم، احتمالا نیمه‌نفس‌های گردشگری خارجی کشورمان که نزدیک دو سال است به شماره افتاده، از این هم دشوارتر شود و گردشگران خارجی کمتری (دست‌کم در کوتاه مدت) جرأت آمدن به ایران را داشته باشند.
پنجم، همه دستاورد‌های ایران در شلیک موشک به پایگاه امریکایی‌ها در عراق (که بسیاری از کارشناسان آنرا حرکتی هوشمندانه از سوی ایران دانسته بودند که بدون گرفتن جان یک سرباز، بخشی از ابهت امریکا در منطقه را فرو ریخت و شهادت سردار سلیمانی را بی‌پاسخ نگذاشت) اگر فراموش نشود، چنان به حاشیه رانده می‌شود که دیگر سخن گفتن از آن بی‌معنا می‌شود. اکنون تیتر اخبار همه رسانه‌های جهان، سقوط هواپیمای مسافربری در پایتخت ایران است و نه شلیک به پادگان امریکایی‌ها.
دست آخر آنکه شلیک انجام شده، هواپیما سقوط کرده، ۱۷۶ انسان عموما نخبه ایرانی جان خود را از دست داده، خانواده‌هایی عزادار شده، کشوری در شوک و سوگ فرو رفته، و سیاه‌نمایی‌های جهانی علیه ایران افزایش یافته است. همه این‌ها درست و اکنون نمی‌توان آب رفته را به جوی باز گرداند؛ اما دست‌کم با انحصار زدایی از رسانه ملی و آزادتر کردن فضای رسانه‌ای کشور و اجازه دادن به خبرنگاران مستقل برای پرسشگری از مسئولین و اطلاع‌رسانی آزادانه، تا حدودی به بازسازی اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و پیشگیری از تبدیل رسانه‌های غربی و کانال‌های ماهواره‌ای به تنها مرجع مطئن اخبار ایرانیان بپردازند.

(تصاویر) هم‌دردی و شمع روشن کردن مردم در مقابل دانشگاه شریف























نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کفتارها به میدان آمدند
باید مراقب روبا ها باشیم
همه عزاداریم و معترض اما باید در این شرایط خاص زمینه حضور لاشخورها و زامبی های وطنی به حمایت از اربابانشان فراهم شده و سعی در به بیراهه کشاندن اعتراضات دارند
بازداشت سفیر ملعون انگلیس خبیث در تجمع دیروز نشانه بارزی از به میدان آمدن کفتارهاست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1