تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۱۶۴۱۷
تکمیل خبر/ مشروح سخنان حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در کهگیلویه و بویراحمد؛

توصیه های انتخاباتی دادستان کل کشور/ دادستان وقت و بی وقت و همیشه باید در دسترس مردم باشد/ مردم از مسائل خبر دارند؛ راه را باید برای گرفتن اطلاعات مردمی هموار کنیم

۱
توصیه های انتخاباتی دادستان کل کشور/ دادستان وقت و بی وقت و همیشه باید در دسترس مردم باشد/ مردم از مسائل خبر دارند؛ راه را باید برای گرفتن اطلاعات مردمی هموار کنیم
کبنا ؛ظهر روز پنجشنبه 19 دی ماه، مراسم تودیع و معارفه دادستان قدیم و جدید استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در سالن کنفرانس دادگستری شهرستان بویراحمد برگزار شد.
حجت الاسلام منتظری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا س گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم بنابر روایات در دست، جبرائیل امین به محضر نورانی این بانوی بزرگ شرفیاب می‌شد و برای او حدیث نقل می‌کرد و لذا یکی از القاب این بانوی بزرگ محدثه است، آن یادگار ارزشمندی که تا زمان امام باقر کشف نشده بود، و امام باقر ع کلیتی از آن را در اختیار شیعیان گذاشت. محتوای آن همچنان برای ما به عنوان یک ودیعه بزرگ نزد حجه الله الاعظم به امانت سپرده شده است.
حجت الاسلام منتظری با اشاره به حضور فعال مردم کهگیلیویه و بویراحمد در اجتماعات اخیر و تقدیر و تشکر از مردم استان، در ادامه سخنان خود؛ به ویژگی‌های حضرت زهرا س پرداخته و گفت: حضرت زهرا (س) گرچه مقام امامت نداشت ولی حجت خدا بود. در روایتی آمده است ما امامان معصوم حجت خدا هستیم برای مردم و فاطمه حجت خدا است بر ما.
دادستان کل کشور در این مراسم، افزود: در فرازهایی از خطبه حضرت زهرا س که در تاریخ ماندگار شد و دارای معارف و درس‌های بسیار ارزشمندی است، بعد از حمد و ثنای الهی می‌فرماید: خداوند متعال ایمان را برای شما تطهیر قرار داد برای اینکه شما را از منجلاب شرک به فضای نورانی و مطهر قرار دهد؛ اگر جامعه‌ای بخواهد نظام منطقی و ارزشمندی پیدا کند که آن جامعه را به هدف برساند، تحت لوای اطاعت ماست. خداوند امامت ما را امانی برای جامعه قرار داده که امت اسلامی را از اضطراب و جداشدن از یکدیگر جلوگیری کند. همان چیزی که به آن توجه نکردند و امام به حق را از دست دادند و دنیای اسلام گرفتار انشقاق و شکاف‌هایی شد که در طول 14 قرن شاهد خسارت‌های این انشقاق و افتراق هستیم.
منتظری تصریح کرد: جهاد را خداوند قرار داد برای اینکه عزت اسلام حفظ شود. حفظ عزت اسلام تحت لوای جهاد فی سبیل الله است. جهادی که نمونه‌هایی از آن را در تاریخ داریم.
منتظری با اشاره به قیام امام حسین (ع) در کربلا خاطرنشان کرد: حادثه بزرگ و نهضت خونین حضرت سیدالشهدا که اگر امام حسین ع نبود، قطعاً اسلام در دست گرگ‌های بنی امیه نابود شده بود و امروز ما نمی‌توانستیم از برکات این
دین الهی و آیین آسمانی بهره بگیریم. امام حسین (ع) با خون مبارک و مقدسش آنچنان روحی به کالبد اسلام دمید که تا امروز همچنان آثار و برکاتش به دنیای بشریت می‌رسد. ما هر چه داریم از عاشورای امام حسین (ع) داریم، هر چه داریم از کربلا داریم.
حجت الاسلام منتظری به جریان سازی شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرده و گفت: مجموعه شرایط داخلی، منطقه‌ای و جهانی نیازمند تزریق یک خون، به این پیکره، بود. تقدیر الهی چنین بود.
وی افزود: شرایط عراق را در چندماهه اخیر مرور کنید؛ امریکا در نقاط مختلف از عراق پایگاه زده، در بین مراتب سیاسی نفوذ کرده، آنچنان که حتی برای انتخاب نخست وزیر در طول این یک ماه اخیر دچار نابسامانی و شکاف شده بودند. دشمن، چه آمریکا و اسرائیل و چه عناصری که گاو شیرده امریکا در منطقه هستند تمام توطئه‌های خود را بکار بردند، عراق را تجزیه و دچار نابسامانی کنند و به لحاظ سیاسی و اجتماعی و نظامی دچار ناسامانی کنند تا نتوانند سربلند کند.
دادستان کل کشور بیان کرد: عراق مقدمه‌ای برای ورود به جمهوری اسلامی بود، داعش را از عراق حرکت دادند تا وارد جمهوری اسلامی شود، ولی جریان حشدالشعبی و سپاه قدس و با سرداری دو مرد اندیشمند شجاع تقدیر بر این بود که، هر دو در سرزمین عراق شبانه اینگونه به شهادت برسند، خون این عزیزان در یکدگر ممزوج شد، تعداد شهدای ایران و عراق از این حادثه برابر بود. سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، 4 نفر از همراهان و پاسداران وابسته به حشدالشعبی، 4 نفر از همراهان حاج قاسم سلیمانی. این ده نفر خونشان در یکدیگر ممزوج شود و به ملت عراق و ایران، هر دو تزریق شود.
وی ابراز کرد: در داخل کشور اخیراً شاهد حوادثی بودید. نگرانی‌هایی که در مجلس بود، مسائل انتخابات، اختلاف نظر میان سیاسیون و احزاب بود. یکدفعه ببینید خون پاک این شهید بزرگوار در ایران، و خون پاک آن شهید بزرگوار در عراق چه کرد. حضور مردم آنگونه ای که دیدیم. در طول چهل و یک سال پس از پیروزی انقلاب برای اولین بار مجلس محترم شورای اسلامی مصوبه‌ای گذراند که سابقه نداشت. مجلس عراق به برکت خون شهید بزرگوارشان مصوبه‌ای را گذراند که سابقه نداشت.
حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: در منطقه حادثه‌ای اتفاق افتاد که مسبوق به سابقه حتی جزئی و جزئی‌ترش هم نبود، و آن در هم کوبیدن آمریکایی که سالهای متمادی
است که در این منطقه یکه تازی می‌کند و کسی جرأت نکرده حتی یک سنگ به طرف نیروهای امریکایی بیاندازد.
حجت الاسلام منتظری تشریح کرد: پس از سقوط صدام، اولین سفری که به عراق مشرف شدیم، در مسیر بصره به نجف، مکرر به کاروان‌های نظامیان آمریکا برخورد می‌کردیم، آنچنان سلطه داشتند و مردم را تحقیر می‌کردند و برای خود آنچنان قدرت قائل بودند که در مسیری که در جاده می‌رفتند، هیچ جنبنده‌ای اجازه نداشت در مسیر اینها حرکت کند. و همه باید به کنار می‌ایستادند تا با فاصله زیاد این کاروان‌ها حرکت کنند، تا ماشین‌های دیگر با فاصله زیاد و کم سرعت بتوانند حرکت کنند.
وی اینگونه ادامه داد: آمریکایی که در عراق چنین پایگاه‌هایی داشت، امروز کارش به جایی رسید که آنگونه موشک بارانش کردند که خود در خواب غفلت در این حالت گنگی و چه کنم چه کنم گرفتار شدند. اثرات تدبیر، دیانت، اخلاص، و این خون پاکی که توسط استکبار جهانی ریخته شد اینگونه است. آن ملت عراق که به برکت خون شهدا وحدتش را بدست می‌آورد و آن هم اثرات ارزشمند معنوی، سیاسی، اجتماعی در کشور عزیزمان ایجاد کرد.
حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: چه قدرتی می‌توانست این جمعیت‌های میلیونی را در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های دیگر به دور یکدیگر جمع کنند و از اقشار مختلف و در سنین گوناگون و در رده‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و حزبی و جناحی؛ این نمی‌شود مگر به برکت خون این شهید بزرگوار.
حجت الاسلام منتظری بیان کرد: همه اینها به برکت ولایت و اسلام ایجاد می شود، یک جهاد جهادی است که سردار بزرگ ما داشت، در دورن کشور و در بیرون مرزها و در برخورد با عناصر خبیث داعش. اما این تنها جهاد نیست، امروز من و شما هم در عرصه جهادهای دیگر می توانیم تاثیرگذار باشیم، در رابطه با ارتقاء عزت اسلام و نظام جمهوری اسلامی. جهاد، با مال و جان هست، امروز در عرصه های دیگر؛ در جنگ اقتصادی و در جنگ فرهنگی نیز واقع شده ایم.
حجت الاسلام منتظری ابراز کرد: امروز دشمن در صحنه های مختلف، نور چشم ملت و امت، افرادی مثل شهید قاسم سلیمانی را به شهادت می رساند، در عرصه های اقتصادی به دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور است، که مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را دنبال کردند، و توصیه کردند. راهی که شهید سلیمانی در عرصه نظامی پی گرفت و در جهاد نظامی جان خود را
داد، شما باید در عرصه اقتصاد ان را پیگیری کنید، و اقتصاد مقاومتی را تقویت کنید.
حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: جنگ دیگری که استکبار بر ما تحمیل کرده و ما همچون قاسم سلیمانی باید پا به عرصه بگذاریم در حوزه فرهنگی است. شبیخون فرهنگی را مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بارها هشدار دادند. امروز مصادیق و شاخص های آن را در جامعه، فضای مجازی شاهد هستیم. برای فضای مجازی که سرورهای آن را در اختیار دارد، باید نسبت به این مسئله اهتمام لازم را داشته باشیم. اگر نسبت به کسانی که وظیفه مدیریت فضای مجازی را دارند دائما تذکر می دهیم، این خواسته مردم است.
وی افزود: در دستگاه قضایی شاهدیم چه جرائمی و چه آسیب هایی از ناحیه فضای مجازی دارد به مردم وارد می شود، و لذا اهتمام لازم را برای به راه انداختن شبکه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرمودند داشته ابشید، که مردم بتوانند حداکثر استفاده و کمترین آسیب از این فضا را داشته باشند. تاکید ما برای مدیریت فضای مجازی به خاطر این است.
حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: دشمن یکی از راه های جنگ علیه ارزش های اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در فضای مجازی به راه انداخته، و ما اگر این فضا را مدیریت نکنیم مسئول هستیم و باید جوابگو باشیم. ای مدیر و ای مسئول چگونه می خواهید جوابگو باشید. شهید حاج قاسم سلیمانی مامویتش را با اخلاص،اعتقاد،تدبیر، خوشرویی به میدان آمد و جانش را در این راه تقدیم به اسلام کرد.
حجت الاسلام منتظری تشریح کرد: سردار سلیمانی پیامی به ما می دهد که می گوید اگر می خواهی سعادت ابدی را داشته باشی این راه را ادامه بدهید، راه جهاد با دشمن. امروز آمریکا و صهیونیسم و عوامل منطقه ای اش به دنبال چه هستند، وظیفه ماست با اهداف دشمن مبارزه کنیم.
حجت الاسلام منتظری در ادامه به مسائل قضایی پرداخته و گفت: مردم از دستگاه  قضایی جز اجرای عدالت انتظار دیگری ندارند، وظیفه دستگاه قضایی در قانون تعریف شده است. خداوند متعال و جامعه از من و شما انتظارات زیادی دارد. اهمیت دستگاه قضایی به در و دیوار و میز و صندلی و تابلو نیست، اهمیت دستگاه قضایی به قاضی، و کارمندهایش است؛ باید مراجعات مردمی را پاسخگو باشند و دعاوی و اختلافات را حل و فصل کنند، جرائم را رسیدگی کنند.
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه امام زمان (عج)، شهدا،
رهبر بزرگوار و قانون از من و شما می طلبد اجرای عدالت است گفت: اگر ما به وظیفه مان عمل نکنیم از دیگران نمی توان انتظار داشت. مدیران عزیز در هر رده ای و حوزه ای نیز مسئول اجرای عدالت هستند؛ منتها قالب و چارچوب های خاص خود را دارد و دستگاه قضا در قالبی فراتر از اینها باید هم عدالت را حاکم کند و هم در درون خودش باید عدالت وجود داشته باشد.
حجت الاسلام منتظری ابراز کرد: تکریم ارباب رجوع؛ مردمی که صادقانه و مخلصانه حضور می یابند، انتظار دارند تکریم ظاهری بشوند و هم اجرای عدالت را در نیش قلم قاضی شاهد و ناظر باشند. تلاش کنیم دستگاه قضایی را آنگونه که رهبر بزرگ انقلاب و ریاست محترم قوه قضاییه مکرر گفته اند تحولی در دستگاه قضا متناسب با شرایط ایجاد شود؛ این تحول باید در بدنه دستگاه قضا ظهور و بروز پیدا کند.
وی تصریح کرد: تحول عنصری نیست که در جایی بگذاریم، اسمش را تحول بگذاریم و روز به روز زیارتش کنیم. انتظار بنده از همکاران و کارمندان بزرگوار این است که مردم این تحول را در روند قضایی و در برخورد و در رسیدگی های شما باید شاهد باشند. مردم لیاقت خیلی بیشتر از اینها را دارند.
حجت الاسلام منتظری خاطرنشان کرد: جناب دادستان و رئیس محترم دادگاه، به موجب قانون و ضابطین وظایف و مسئولیت هایی را عهده دار هستند شما به صراحت قانون رئیس ظابطین هستید. شما هم مسئول خود و هم مسئول زیردستان ظابط هستید. نظارت بر کار ظابط حتما باید وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: دادستان غیر از مسئولیت های قضایی مسئولیت های دیگری هم دارد، که خیلی فراتر از مسئولیت های دیگرش است و آن توجه به حقوق عامه است.
حجت الاسلام منتظری گریزی به مسائل انتخابات و انتخاب فردی شایسته برای ورود به مجلس گفت: ما مطمئنیم در اسفندماه که انتخابات مجلس شورای اسلامی است، قطعاً مردم عزیز ما بیش از سنوات گذشته در پای صندوق‌های رأی حضور می‌یابند و انتخابشان را افرادی قرار می‌دهند که هم رنگ و هم خوی شهید سلیمانی باشد.
حجت الاسلام منتظری تشریح کرد: عده‌ای سودجو و منفعت طلب به حریم منابع ملی، جنگل‌ها و جاهایی که متعلق به عامه مردم است دست اندازی می‌کنند، دستگاه قضایی باید این موارد را جزو مسائل روزمره بدانند و اطلاعات را از منابع مردمی بگیرند، ارتباطاتتان را با مردم قوی کنید و از هر جایی در خیابان و در اقشار و مکان‌های مختلف
اطلاعات بگیرید. در همین مدت اخیر توانسته‌ام از طریق اطلاعات مردمی سوژه‌هایی را پیدا کنم و به دادستان‌های مختلف استان‌ها انتقال بدهم و الحمدولله به نتایج خوبی داریم می‌رسیم.
دادستان کل کشور با تشویق دستگاه قضا به ایجاد ارتباط با مردم گفت: ممکن است جاهایی از دید منابع قضایی و نظامی و اطلاعاتی به دور باشد، ولی مردم می‌دانند و از مسائل خبر دارند. راه را باید برای گرفتن اطلاعات مردمی هموار کنیم. هر کسی که اطلاعاتی به دستگاه‌های نظامی و امنیتی بدهد باید او را مورد تشویق قرار داد.
وی در لزوم تعهد دستگاه قضا نسبت به مردمی که اطلاعاتی مهم در اختیار دستگاه قضا قرار می‌دهند گفت: در یکی از استان‌ها قضیه‌ای را پیگیری می‌کردم، فردی که اطلاعاتی در اختیار دستگاه قضا قرار داده، مورد تهدید قرار گرفته بود. و این نوید را دادیم که هر کسی که اطلاعاتی می‌دهد تحت آسیب و تهدید قرار بگیرد، در هر مقطع زمانی ما گریبان افراد تهدیدکننده را می‌گیریم و پیگیری می‌کنیم. کسانی که امروز اطلاعاتی درباره منافع عامه مردم می‌دهند باید مورد تشویق قرار بگیرند، چه اطلاعاتی از دستگاه‌های قوه مجریه بدهند و یا حتی از دستگاه قضایی باشد.
حجت الاسلام منتظری با اشاره به واکنش دستگاه قضا در برابر برخی بی نظمی‌ها در جامعه گفت: جاهایی که قانون الزام کرده، استفاده می‌شود یا جاهایی که بازپرس، قاضی یا دادستان ناچار است که فردی را برای اینکه امنیت جامعه را آسیب نرساند دستش را از حضور در بین مردم کوتاه کند و او را در بازداشت نگه دارد. اینجا امنیت جامعه برای ما مهم است. جایی که کسی بخواهد امنیت جامعه را درخطراندازد یا جایی که قانون الزام به صدور قرار بازداشت کرده باشد، بازداشت موقت کنید، اما خیلی از این بازداشت‌های موقتی که در دادسراها شاهد هستیم ضرورتی ندارد و می‌توانند از قرارهای دیگری استفاده کنند.
آیت الله منتظری ضمن آرزوی توفیق برای دادستان جدید استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: جناب آقای ملک حسینی از فردا که شما دادستان این استان خواهید شد، جمعه‌ها نیز باید سر کار باشید. شب، روز، دادستان وقت و بی وقت و همیشه باید در دسترس مردم باشد. یا در جلسه، در صحنه‌ای، پا پشت میز و ... باید مشغول به کار باشند. هر اتفاقی بیفتد دادستان باید در صحنه حضور بیابد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1